Varför har jag/vi (på forumet) valt att bosätta oss i Thailand?

Finns många som lever i ett isande kallt Sverige som inte skulle ha något emot en tripp till thailändska kusten. Jag är en av dem!
Jag är absolut en av den som väljer detta före Novembermörkret, snöslask, skrapa rutor på bilen, slippa ta på sig strumpor, mm,mm. Men det finns inget som slår den Svenska naturens förvandling efter detta elände:)

Senast redigerad av en moderator:
En av anledningarna , h
Jag är absolut en av den som väljer detta före Novembermörkret, snöslask, skrapa rutor på bilen, slippa ta på sig strumpor, mm,mm. Men det finns inget som slår den Svenska naturens förvandling efter detta elände:)
är nere alltid samma , i Sverige alltid belöning efter kall och mörk vinter:)

Våren är magisk!
Den gröna nyansen när naturen vaknar till liv efter sin vinterdvala är oslagbar, när gräset börjar växa och knoppar slår ut. Även om jag sluppit att skotta snö under vintern så uppskattar jag när naturen kommer till liv igen.
Visst kan man uppleva den härligt gröna färgen i januari här också när risfälten är nyplanterade. Men det är annorlunda där hemma när hela lanskapet förvandlas till grönska.

Våren kan verkligen vara magisk så det är gott att vi är inne i mars nu. T o m Nordsjön bjuder på strålande sol idag med en västlig bris samt en del dyning kvar efter gårdagens blåsande lite längre upp.

Jag är alltid i Sverige under maj som är den bästa månaden i världen. Senare år har jag börjat åka tidigare för att slippa hettan här i Isaan. Men det är en balansgång, det är fortfarande kallt i Sverige. I år åker jag den 20 mars.

???
Vilken klippa har du ditt vindskjul på???
Våren i Sverige är ngt av det vackraste som finns! Förvisso smaksak, men många håller nog med mig där...
Vackert förvisso men oftast en kall snålblåst och allt för mycket regn.
Förra året hade ni tur i Maj men det tillhör ju inte direkt vanligheterna.

Jag är alltid i Sverige under maj som är den bästa månaden i världen. Senare år har jag börjat åka tidigare för att slippa hettan här i Isaan. Men det är en balansgång, det är fortfarande kallt i Sverige. I år åker jag den 20 mars.

Jag åker 24:e denna gången. Tidigare än vanligt men det får bli så i år.
Björkarna har garanterat inte börjat slå ut men att få vara med om kylan innan det sker är för mig en skön känsla (lätt för mig att säga som sluppit hela vintern;) )

Håller med nmax, visst är grönt skönt men de fina dagarna är lätträknade. Väljet Thailand året runt för trivs ute.
Jobbade förra året tre månader i Sverige från maj och hade ingen värme i stugan. Fy sjutton säger jag bara. Även juni var det flesta morgnar nära nollan.
Värmen besvärar mig inte men kylan är inte skönt.
Åka mc eller cykel i svedala är ju rena pinan. Handtagsvärme nödvändig hela sommaren.

Håller med nmax, visst är grönt skönt men de fina dagarna är lätträknade. Väljet Thailand året runt för trivs ute.
Jobbade förra året tre månader i Sverige från maj och hade ingen värme i stugan. Fy sjutton säger jag bara. Även juni var det flesta morgnar nära nollan.
Åka mc eller cykel i svedala är ju rena pinan. Handtagsvärme nödvändig hela sommaren.

Men lev dig in i tiden vi uthärdade vintern i Sverige. I Skåne (där det aldrig blåser) är detta en outhärdlig tid (okt-mars) så när våren väl visar sina framfötter, när man kan lägga regnjackan o vintermössan på hyllan, lyssnar på fågelsång, se naturen återuppstå så kan man inget annat än få ståpäls och slänga av sig alla kläder och bara njuta. Man ser människor på stan som helt plötsligt börjar le och skratta. Grillosen börjar spridas i villakvarteren från de riktiga vikingarna. Gräsmattor börjar räfsas, mossan växer. Utelivet efter att varit instängda inomhus börjar blomma. Och framförallt så börjar brudarna bli lättklädda:)

j
ag drar till Isaan den 20e mars sen till Sverige den 10e April

Härligt, tre veckor i Isaan. Då hinner du njuta ordentligt i det riktiga Thailand innan Sverigeresan. ;) :D

Haha, skall undvika Faranger, sååå djäkla många idioter i detta land , speciellt Engelsmän verkar helt djäkla koko , supa till samt slåss verkar modellen för dem , som tur e så skiter polisen i om man nyper ner en dum skrålande uppkäftig djäkel , hände mig häromdagen ... farbror brun sade bara , inga problem , men slå inte en Thai ,sen skrattade de och gick , , skall hälsa på en kille i Chayyaphum tänkte jag ... sen blir det att jobba lite på att få med sig så mycket som möjligt på denna hemresa , sen blir det nog en månad i februari 2018 , sen en händelserik höst , skall bli mycket intressant med kommande utveckling i mitt hemland

Det därär ju bull ,, gångna sommare hade jag minst en och en halv månad jag kunde kört i shorts varje dag ... Snacka går ju bara för att man satt ner bopålarna här,, tycker det luktar lite som att vissa längtar men kan inte eller har inte ett hem i Sverige :)

Det därär ju bull ,, gångna sommare hade jag minst en och en halv månad jag kunde kört i shorts varje dag ... Snacka går ju bara för att man satt ner bopålarna här,, tycker det luktar lite som att vissa längtar men kan inte eller har inte ett hem i Sverige :)

Kanske jag missförstår dig, men jag har inga bopålar kvar i Sverige. Men kan minnas tbx till tiden när jag hade det och känslan när våren kom. Man sprang mest runt som en pillsk hankatt och betäckte allt med kvinnokön:) Kanske därför jag minns denna årstid lite extra. Att det blev grönt får man skriva för att inte verka alldeles för udda;)

Visst finns det skitsomrar i Sverige , men även här kan det regna i tid och otid , och hur kul är det att åka hoj i ösregn ,, kan ju fn regna i en månad och mer här nere , nu har det varit fn så vermt , håller sig mest inne nu när det är över 33 grader ,, nu får jag väl höra att det bara är 30 i HH:) , men Tysken jag talte med just för en timme sedan hade samma väder som mig i Pattis , varmt som fn var det sade han ....

Har ju vart perfekt väder och temperatur nu ju, dock fortsatt lite kyligt i vattnet så jag fick doppa mig snabbt när vi var och badade så man inte frös ihjäl.
Bästa badtemperaturerna kommer i April, Maj då är det skönt att bada i havet här nere.
Nu vintertid kan det va lite kyligt ibland och vissa pooler går knappt att doppa tårna i.

Ja så som Jonas beskriver det i poolerna upplever jag det här i djungeln också. Jäkligt kallt november, december, och januari, och sedan sakta sakta så rättar det till sig. Hoppas väl snart bli spelklar nu i mars i Siam River Resorts swimmingpöl...

Liknande trådar

T
Svar
60
Visningar
4 K
A
L
Svar
3
Visningar
1 K