Hyra bil i Thailand, hur gör ni?

A

anonymous

Gäst
Hyra bil i Thailand hur gör ni då, går ni bara via dom stora internationella firmor eller använder ni er av lokala?
Om ni använder er av lokala använder ni er av Thai eller firmor ägda av farang med thai bulvaner?
Är ni noga med försäkring.
Första gången jag hyrde bil här nere så hyrde jag av lokal Thai firma i Pattaya, dom kom och leverade bilen vid condon och gick igenom alla försäkringspapper etc och tidigare skador, var inga problem alls allt funkat bra från början till slut.

Idag när jag skulle hyra så var jag lite filurig tyckte jag ;) jag googlade fram och letade upp den billigaste uthyrningsfirman jag hittade i Pattaya, tog fram prissidan och satte mig vinklad med tableten så han såg vad jag kollade på när vi (frugan pratade med han om priset)
Han hade sagt 600 bath per dag först.
Verkade rimligt när jag kollade runt priserna låg på 600-800 bath per dygn för dom billigaste bilarna på olika firmor, men så hittade jag en sida där det stod 470 bath per dygn om man hyrde i en månad.
Så den sidan tog jag fram och hade siffrorna väl synliga från tabletten mot honom så när vi pratade om priserna lite allvarligare så sa han vi tar bara 400 bath per dygn vi är billigare än dom så pekade han på tableten ;)

Häbner en olycka skulle man vilja förstå om de små är lika seriösa ... 400 Baht per dygn lät ju billigt, dock vill jag ha en lite större då de känns säkrare i fall ...

Häbner en olycka skulle man vilja förstå om de små är lika seriösa ... 400 Baht per dygn lät ju billigt, dock vill jag ha en lite större då de känns säkrare i fall ...
Har dom fullförsäkrat så borde ju det slutgiltigen vara försäkringsbolaget som tar frågan med dom om något händer.
I dessa dagar när dom blivit rätt hårda här nere mot scams från uthyrningsfirmor, har ju varit stora tillslag från millitär och polis mot uthyrningsfirmor.
På Pattaya beach har dom nu satt upp ett bås mitt på stranden för övervakning av jetski uthyrningsfirmorna och dom måste alla försäkra och ha certfikat för att få hyra ut.
Med fallande turism och mycket dålig publicitet från just scams så har det varit lite uppmärksammade aktioner här nere mot just det från myndigheter och militär.

Senast redigerad av en moderator:
Ja jag tänker ju inte ge mig ut utanför Pattaya med en mindre bil, våran är ok för att lämna staden i men inte mindre.
Inne i Pattaya kommer du ju inte upp i över 50 så ofta och lättare att ta sig runt med en än liten;)

Tänkte hyra lite bil när vi är nere, men blir en pickup och de ligger runt 1000 per dag som jag hittat fullförsäkrat etc.
Blir antingen Budget eller en lokal kille som har eget som jag läst ska vara bra.

Tänkte hyra lite bil när vi är nere, men blir en pickup och de ligger runt 1000 per dag som jag hittat fullförsäkrat etc.
Blir antingen Budget eller en lokal kille som har eget som jag läst ska vara bra.
Är det fria mil då? Lokal kille var?

Ångrar att jag hyrde en sådan liten bil en Nissan March, skulle lagt till några bath kanske istället för att snåla.

Är det fria mil då? Lokal kille var?
Ja fria mil, hyr man vecka/mån blir det ju såklart billigare.
Kollade Budget nu och de tar 920/dag 5320/vecka för en pickup tex.

Korat håller vi till i, finns självklart mer utbud i tex Pattaya.

Senast redigerad av en moderator:
Det är ju billigt med hyrbil i Thailand. Troligen lånar vi nog svågern hyrbil om vi behöver någon denna gång.

Hyra bil i Thailand hur gör ni då, går ni bara via dom stora internationella firmor eller använder ni er av lokala?
Om ni använder er av lokala använder ni er av Thai eller firmor ägda av farang med thai bulvaner?

Jag har provat lite av varje. Hyr man en vecka så brukar de större firmorna kunna erbjuda gratis återlämning på annan ort, vilket kan vara praktiskt ibland. Blir oftast Budget för mig när jag väljer någon av de internationella, men jag har testat Avis och Hertz också.

Oftast hyr jag av ezycar i Bangkok. De har bra pris (ungefär det pris du fick) för längre perioder, och de har serviceavtal med firmor över hela Thailand vilket är bra för mig som är långkörare. :)

Vilket ställe var det du hyrde på?

Jag har provat lite av varje. Hyr man en vecka så brukar de större firmorna kunna erbjuda gratis återlämning på annan ort, vilket kan vara praktiskt ibland. Blir oftast Budget för mig när jag väljer någon av de internationella, men jag har testat Avis och Hertz också.

Oftast hyr jag av ezycar i Bangkok. De har bra pris (ungefär det pris du fick) för längre perioder, och de har serviceavtal med firmor över hela Thailand vilket är bra för mig som är långkörare. :)

Vilket ställe var det du hyrde på?
Var litet localt Thoms rent a car & motorcycle på Theprasith.
Ett skjul på bensinstation typ ;)

Är ni noga med försäkring.
Första gången jag hyrde bil här nere så hyrde jag av lokal Thai firma i Pattaya, dom kom och leverade bilen vid condon och gick igenom alla försäkringspapper etc och tidigare skador, var inga problem alls allt funkat bra från början till slut.

Idag när jag skulle hyra så var jag lite filurig tyckte jag ;) jag googlade fram och letade upp den billigaste uthyrningsfirman jag hittade i Pattaya, tog fram prissidan och satte mig vinklad med tableten så han såg vad jag kollade på när vi (frugan pratade med han om priset)
Han hade sagt 600 bath per dag först.
Verkade rimligt när jag kollade runt priserna låg på 600-800 bath per dygn för dom billigaste bilarna på olika firmor, men så hittade jag en sida där det stod 470 bath per dygn om man hyrde i en månad.
Så den sidan tog jag fram och hade siffrorna väl synliga från tabletten mot honom så när vi pratade om priserna lite allvarligare så sa han vi tar bara 400 bath per dygn vi är billigare än dom så pekade han på tableten ;)

Jag skulle aldrig hyra ett fordon i Thailand , bil, båt eller något annat. Ska jag hyra så gör jag det av någon som vi riktigt känner privat då slipper du undan kanske mycket stora kostsamma problem om uthyraren påstår att skadan som finns har du orsakat. Man kan köpa en beg. bil mycket billigt, eller hyra av någon som kör oss dit vi vill ,men aldrig hyra av uthyrare. Uthyrare, polis, försäkringsbolag samarbetar mot farangen. / Owe

Jag skulle aldrig hyra ett fordon i Thailand , bil, båt eller något annat. Ska jag hyra så gör jag det av någon som vi riktigt känner privat då slipper du undan kanske mycket stora kostsamma problem om uthyraren påstår att skadan som finns har du orsakat. Man kan köpa en beg. bil mycket billigt, eller hyra av någon som kör oss dit vi vill ,men aldrig hyra av uthyrare. Uthyrare, polis, försäkringsbolag samarbetar mot farangen. / Owe

Tråkigt att du har fått dessa dåliga erfarenheter i Thailand.

Jag vet inte vad som gäller för faranger i allmänthet i Thailand, men mina egna erfarenheter är precis motsats mot dessa. Jag har hyrt bil många gånger i Thailand, och bara en gång har det blivit lite diskution vid återlämandet. Dock räckte det med att förklara att skadan redan var där från början så var problemet ur världen.

Försäkringsbolag har jag haft kontakt med några gånger också. Tycker de har betett sig väldigt bra mot mig och polisen har också i stort sett varit väldigt hyggliga mot mig tycker jag.

Hoppas att du träffar på bättre erfarenheter framöver! :)

Har hyrt 3 gånger i Thailand aldrig haft problem.
Och är man orolig för bedrägerier är det ju bara att hyra av dom stora kedjorna samma som du har i Sverige Hertz, Avis och allt vad dom heter dom finns här nere med.
Man går igenom bilen först och fotar allt tillsammans med uthyraren.

Nu har det uppmärksammats rejält mycket här nere i media senaste året om bedrägerier, och har varit en rejäl upprensning och hårdare krav på tillstånd för att få bedriva verksamhet och försäkring är tvång.

Bara några månader sen så dom som fortsatt hade tillstånd att hyra ut jetski var kallade på möte som följdes av media.
Alla jetski operatörer måste ha full försäkring på jetski annars får dom inget tillstånd, kommer det in en enda anmälan om bedrägeri så läggs hela verksamheten ned och på beach road här i Pattaya är det nu uppställt ett bås där det skall sitta vakter och se så uthyrarna sköter sig och dit man skall gå direkt om det kommer någon uthyrare med polis i släptåg och försöker ta dig på pengar.
Dom känner att det behövs en uppryckning på imagen.

Nu har jag ju bil i vanliga fall men eftersom den står på verkstaden så behöver jag ju en nu, jag köper ju inte en bil för en månad.

Har bara hyrt en gång och det var av en liten thai firma i pattis, inga som helst problem, slutade med att jag köpte en beg moppe av dom när vi lämna tillbaka bilen. Kanonpris, 28000 för moppen som bara gått 253 mil och var som ny inkl packbox. Jag går alltid på person känsla, känner direkt om det är en strulis.

Hyr inte en Pickup Jonas, då vill du inte ha din Juke sen [emoji6]
Har du kvaddat den lr varför hyra bil?
Du får läsa försäkringstråden jag skapade igår för svar på den frågan, och pickup passar inte här inne i denna trafiken här i Pattaya, när jag kör är det ju ofta inne i centrum.

Du får läsa försäkringstråden jag skapade igår för svar på den frågan, och pickup passar inte här inne i denna trafiken här i Pattaya, när jag kör är det ju ofta inne i centrum.
Jag kör hög pickup själv och tycker det funkar utmärkt i centrum med bättre sikt som man får när man sitter högre, iofs svårare att parkera för ovana förare men inget jag har problem med. Skulle aldrig köpa en liten bil i Thailand, en pickup har mycket tåligare framvagn och inte sällan har man nytta av högre markfrigång och så vill jag ha powern i pedalen, kan ju köra cirklar runt din Juke när du trampar plattan i mattan [emoji28] [emoji123]

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
R
Svar
10
Visningar