"Free service" på min nya bil, men icke...

#23
Stick ALDRIG hål på tätningen. Lätta på den mellan kolv och tätning istället :)
ja du har rätt men när man har en 5000 sek bil så kan det bli ett litet hål på damasken/ tätningen till kolven för smörjning , gummit är ju lite som en färskvara ok det finns olika blandningar .Har även haft träbit mellan förgasare å insug på min v8 så någon flygmek är jag inte men ja repar inte andras bilar lugnast så ,ha det:):angel:
 
#24
ja du har rätt men när man har en 5000 sek bil så kan det bli ett litet hål på damasken/ tätningen till kolven för smörjning , gummit är ju lite som en färskvara ok det finns olika blandningar .Har även haft träbit mellan förgasare å insug på min v8 så någon flygmek är jag inte men ja repar inte andras bilar lugnast så ,ha det:):angel:
Ja en träbit mellan fuggen och insuget är ingen dum ide. Träbiten ser till att inte så mycket värme ”sprids” till förgasaren. Denna teknik har använts av vissa tillverkare. Inte en träbit kanske men backelit eller andra material för att uppnå samma resultat.
 
#25
Jag vet backyard tricks för att få bättre blandning å ändra vridmoment för motorn jag använde BB Chevrolet. Jag har allt uppskrivet ang den motorn ,tex olika elektrodavstånd på tändstift då fanns inte internet på den tiden ja jaaaja mera detaljer lämnar jag inte ut ha det ;):thumbsup:
 
P

Pjodd

Gäst
#27
Kollade lite i påsen idag med skräp jag fick med mig från verkstaden. Allt är Mitsubishi original.
Hör o häpna. Bilen har alltså bara rullat i 1.000 mil.

Engine Flush (300ml)
Engine oil treatment (200ml)
Diesel fuel system cleaner (250ml)

Seriöst? På en ny bil? Kanske jag skulle hälla i lite spridarrengöring i min gamla Volvo S-80 där hemma, men inte fan på en ny bil.

Oljefilter var bytt enligt fakturan men fick inget emballage till den (eller det gamla oljefiltret som dom brukar peta med)
Ja, oljedunkarna var med i påsen...

Dom får göra som dom vill. Bilen kommer ändå hamna hos dom om ett par år
 
P

Pjodd

Gäst
#28
@pontiac-51 och @Jo-Be Vad skulle ni rekommendera mig att byta olja på min gamla S-80 hemma?
6 månader på sommarhalvåret pendlar jag till jobb o skola. På vintern är den avställd och står inomhus (spelar nog ingen roll). Osäker på hur många mil det blir under sommaren men tror att tiden kommer före.
Är det ok att byta olja o filter vart annat år, eller måste/bör jag göra det inför varje säsong?

Tidigare ägare har varit duktiga (i motsats till mig) och servat den på Volvo hela väger till serviceboken tog slut.
Gissar på att det blir halvsyntetisk olja som ska i. För inte har väl Volvo i "modern tid" använt sig av ren mineralolja?
Vet bara så mycket att i riktigt gamla bilar som haft mineralolja så blir det problem och läckage om man byter till syntetisk olja.

Vad är era stalltips?
 
P

Pjodd

Gäst
#29
Frugan hade sin bil på 3000 mil service förra veckan.
Pris 4658 tb och nytt batteri? Jag var inte i landet när hon åkte dit. Nytt batteri efter 3000 mil? Kanske slits batterriet mer här i värmen? Men iaf inga stora summor.
På vår (tantens) gamla Toyota (7 år) så blev hon tillsagd att byta batteri, bara ngn månad efter jag åkte hem.
När jag var här så fanns ingenting som antydde till att batteriet började "tröttna". Hon trodde på verkstadssnubben o köpte ett nytt batteri. Som väl är så fick hon det gamla tbx.
När jag kom tbx så testade jag batteriet och det var inget fel på det. Men nu var det som det var. Det kom till nytta när systerns man skulle sova ute på fälten. En inverter som jag hade med mig från Sverige kom till nytta. Batteriet laddade vi hemma och ute på vishan kunde han använda utrustning som var på 220V. Lampor och fläkt var det som användes och naturligtvis en mobilladdare). 3 dygn klarade han sig utan att ladda batteriet. Inte illa för ett litet skitbatteri som var "tvunget att bytas".
 
#30
@pontiac-51 och @Jo-Be Vad skulle ni rekommendera mig att byta olja på min gamla S-80 hemma?
6 månader på sommarhalvåret pendlar jag till jobb o skola. På vintern är den avställd och står inomhus (spelar nog ingen roll). Osäker på hur många mil det blir under sommaren men tror att tiden kommer före.
Är det ok att byta olja o filter vart annat år, eller måste/bör jag göra det inför varje säsong?

Tidigare ägare har varit duktiga (i motsats till mig) och servat den på Volvo hela väger till serviceboken tog slut.
Gissar på att det blir halvsyntetisk olja som ska i. För inte har väl Volvo i "modern tid" använt sig av ren mineralolja?
Vet bara så mycket att i riktigt gamla bilar som haft mineralolja så blir det problem och läckage om man byter till syntetisk olja.

Vad är era stalltips?
 
#32
Det funkar bra me halvsyntet glöm mineral du har ju 12 volt ny bil. då är det bra att byta när du ställer av den +filter troligen vart annat år.+.ev bränslefilter . Dagens oljor är så bra 1500 mil ,kolla oljestickan doftar det illa å mycket svart så är det tid för byte ps goggla inte på oljor då blir du fundersam ha det :thumbsup::-X
 
P

Pjodd

Gäst
#34
Det funkar bra me halvsyntet glöm mineral du har ju 12 volt ny bil. då är det bra att byta när du ställer av den +filter troligen vart annat år.+.ev bränslefilter . Dagens oljor är så bra 1500 mil ,kolla oljestickan doftar det illa å mycket svart så är det tid för byte ps goggla inte på oljor då blir du fundersam ha det :thumbsup::-X
Så om jag förstår dig rätt så byta varje år. Låter faktiskt rimligt.
Halvsyntet (med rätt viskositet naturligtvis)
Av ngn anledning så skulle jag vilja göra detta vid påställningen istället för avställningen. Rätta mig om jag har fel, är det inte bättre att ha färsk olja när man ska börja bruka bilen? På vintern så står juh bilen still och med ny olja kan den dra till sig fukt o annat elände.
Jag är mer än amatör inom området, så jag gillar att ställa frågor till personer som vet

Tack för svaret
 
#36
Så om jag förstår dig rätt så byta varje år. Låter faktiskt rimligt.
Halvsyntet (med rätt viskositet naturligtvis)
Av ngn anledning så skulle jag vilja göra detta vid påställningen istället för avställningen. Rätta mig om jag har fel, är det inte bättre att ha färsk olja när man ska börja bruka bilen? På vintern så står juh bilen still och med ny olja kan den dra till sig fukt o annat elände.
Jag är mer än amatör inom området, så jag gillar att ställa frågor till personer som vet

Tack för svaret
Ok fråga båtfolket varför dom flesta byter på hösten då får du svar .jag byter vid avställning så tänker jag :thumbsup::-X
 

Joker

Forumveteran
#40
När jag efter 10 mån skulle palla av min SUV fanns ingen bromsvätska i behållaren .fyllde på .ingen läcka .vart har den tagit vägen tro.mangon överlever .men inte bromsvätskan

IMG_20180206_072659710.jpg
 

Liknande trådar

 
Topp