Immigration, granska utlänningars bankkonton.

Har läst en del här på TS innan jag blev medlem,här finns många med mycket erfarenhet av Thailand. Men det verkar som det kommer bli svårare och kanske även sämre att bosätta sig där permanent,men tror ni även att bo där under 4-5 månader per år kommer bli svårare?
Det har jag haft i tanken nu under nåt år och börjat planera för!
Det finns nya regler vad gäller visa-runs sedan en tid tillbaka. Ska du få ihop 4-5 månader i ett sträck som turist,så måste du börja med ett 60 dagars turistvisum. Sedan en 30-dagars extension på det för 1900 Baht. Man får sedan göra 2st visa-runs/kalenderår. Så en visa-run ger 30 dagar till. Då är du uppe i 4 månader. Har du möjlighet att starta med ett 90-dagars non-immigrant O-visa, då har du ju 5 mån. efter en extension + en visa-run.

Här gör man sitt bästa för att va snäll men herrar Joker och Kurant bidrar inte precis till en god ton som efterlyses. Jag ska kanske återgå till mitt gamla elaka, sarkastiska sätt. Kurant här säkert en god erfarenhet av olika länder därför läser jag gärna vad han skriver. Gäller även Jokern men där är skrivandet fokuserat på en sak alltsom oftast.

Här gör man sitt bästa för att va snäll men herrar Joker och Kurant bidrar inte precis till en god ton som efterlyses. Jag ska kanske återgå till mitt gamla elaka, sarkastiska sätt. Kurant här säkert en god erfarenhet av olika länder därför läser jag gärna vad han skriver. Gäller även Jokern men där är skrivandet fokuserat på en sak alltsom oftast.
Det är oftast dom som låter mest,som faktiskt kan minst om hur det funkar.

Detta drabbar ju de som bor permanent , inte turister .. Så turismen lär ju knappast påverkas av just detta beslut
Man har ertappat speciellt ryssar som har köpt condos i t.ex Pattis. Det har handlat om pengatvätt.Även bus från andra länder,typ bikers. Immigration är inte intresserade av vanliga människors pengar. Det enda skumma är den nya regeln vad gäller 800k på banken-metoden. Nu måste du ha minst 400000 Baht på kontot i 7 månader om året,och 800000 resten av året. Behöver man inte pengarna,så gör det väl inget.

Man har ertappat speciellt ryssar som har köpt condos i t.ex Pattis. Det har handlat om pengatvätt.Även bus från andra länder,typ bikers. Immigration är inte intresserade av vanliga människors pengar. Det enda skumma är den nya regeln vad gäller 800k på banken-metoden. Nu måste du ha minst 400000 Baht på kontot i 7 månader om året,och 800000 resten av året. Behöver man inte pengarna,så gör det väl inget.
400k 7mån och 800k resten av året?

Har du inte fattat varför , de vill att bankerna skall ha tillgång till dessa medel hela året, kunna låna ut dessa dessutom , bra affär , om jag har har tillex ett par millar på banken som garanti för mitt Extension , jag får en ganska låg ränta på de slantarna , men banken lånar ut dessa till en helt annan ränta beroende på låntagarens säkerhet . skall de sen sitta under i stort sett hela året dessa 400k så är det en bra reserv för bankerna

Det finns nya regler vad gäller visa-runs sedan en tid tillbaka. Ska du få ihop 4-5 månader i ett sträck som turist,så måste du börja med ett 60 dagars turistvisum. Sedan en 30-dagars extension på det för 1900 Baht. Man får sedan göra 2st visa-runs/kalenderår. Så en visa-run ger 30 dagar till. Då är du uppe i 4 månader. Har du möjlighet att starta med ett 90-dagars non-immigrant O-visa, då har du ju 5 mån. efter en extension + en visa-run.

Stämmer inte.

Det är land border crossing som är reglerat till 2 i följd.

Lämnar du landet via en internationell flygplats är det inga problem.

Jag har en granna på ön som varit i thailand på mer eller mindre heltid i snart 10år på turistvisum, extensions och visaruns.

Stämmer inte.

Det är land border crossing som är reglerat till 2 i följd.

Lämnar du landet via en internationell flygplats är det inga problem.

Jag har en granna på ön som varit i thailand på mer eller mindre heltid i snart 10år på turistvisum, extensions och visaruns.
Vat en farang jag med som varit nere konstant under fyra år på turistvisum , Hur vet jag inte , alldeles för krångligt för mig

Vat en farang jag med som varit nere konstant under fyra år på turistvisum , Hur vet jag inte , alldeles för krångligt för mig

Inte alls svårt. Turistvisum 2mån, extension 1mån. Därefter beroende på hur mycket tid han har blir det visarun till Kanbodja alternativt om han har gott om tid har han åkt till nått grannland och sökt nytt turistvisum.

Engelskman är han och har bott, samt jobbat illegalt på ön i närmare 10år på detta sättet. Är borta några dagar när han skaffar nytt turistvisum. Sedan är det som vanligt igen.

Inte alls svårt. Turistvisum 2mån, extension 1mån. Därefter beroende på hur mycket tid han har blir det visarun till Kanbodja alternativt om han har gott om tid har han åkt till nått grannland och sökt nytt turistvisum.

Engelskman är han och har bott, samt jobbat illegalt på ön i närmare 10år på detta sättet. Är borta några dagar när han skaffar nytt turistvisum. Sedan är det som vanligt igen.
Kanske därför som klimatet för andra skötsamma hårdnar då :)

Jag bestämde för ett bra tag sedan, att jag har ingen samhörighet i detta för övrigt ganska trevligt Forum. men så kommer detta, med uppgifter från förra året? Thaivisa.com? Dessa uppgifter spreds ut, som skapade oro i leden? Det skulle ske förändringar i.o.m. att man hade 800k thai bath på sitt konto. Det skulle gälla från 1 mars 2009? Jag var tillsammans med min fru, inte överens med detta? Jag gjorde min extension nummer 11 den 18 mars. Med alla papper i ordning. med gällande papper från Bangkok bank. Det fanns några uppgifter från Thai Visa.com, att jag måste ha pengar efter mitt extension på mitt privata konto. Dom kände inte ens till detta, så då är frågan vem har rätt och vem har fel. Det kan man tycka att det borde vara klargjort hos Immigration ? Detta blir det det enda jag skriver angående detta ärende. P.S. Dom frågade inte heller om mitt bank konto, när undertecknad var och lämnade in min TM 47. Det är upp till alla som har 800k thb, att kolla med det Immigration som man tillhör. Finns det flera som gjort sin extension med 800k, så tycker jag att tala om det i så fall, om det gäller andra regler hos IMMI än sprida ++++Tack för mig i denna fråga.

Jag bestämde för ett bra tag sedan, att jag har ingen samhörighet i detta för övrigt ganska trevligt Forum. men så kommer detta, med uppgifter från förra året? Thaivisa.com? Dessa uppgifter spreds ut, som skapade oro i leden? Det skulle ske förändringar i.o.m. att man hade 800k thai bath på sitt konto. Det skulle gälla från 1 mars 2009? Jag var tillsammans med min fru, inte överens med detta? Jag gjorde min extension nummer 11 den 18 mars. Med alla papper i ordning. med gällande papper från Bangkok bank. Det fanns några uppgifter från Thai Visa.com, att jag måste ha pengar efter mitt extension på mitt privata konto. Dom kände inte ens till detta, så då är frågan vem har rätt och vem har fel. Det kan man tycka att det borde vara klargjort hos Immigration ? Detta blir det det enda jag skriver angående detta ärende. P.S. Dom frågade inte heller om mitt bank konto, när undertecknad var och lämnade in min TM 47. Det är upp till alla som har 800k thb, att kolla med det Immigration som man tillhör. Finns det flera som gjort sin extension med 800k, så tycker jag att tala om det i så fall, om det gäller andra regler hos IMMI än sprida ++++Tack för mig i denna fråga.
@KWP jag har 400k inte retirement och nytt iår för mig var att pengarna skulle finnas inne 1 månad efter. Det på mitt IMM.

Oki Doki Maggunnar, det som gäller för dig, är Incitament som funnits länge. Likväl det som jag sökte 2008. Du som är i Branchen, kolla ska du få se, att kan inte konfiskera pengar, just like that. Finns en anledning se på detta med nyktra ögon. Det är faktiskt att det är upp till varje Immigration Office som dikterar våra villkor. Inte Thaivisa.com. det fick min fru reda på. Men det finns olikheter mellan olika Immi -kontor, så det gäller hela tiden att ha koll på det Immi- kontor man tillhör. Verkar var lite av olika åsikter på detta Forum.

Jag lyckades med konststycket att skriva att det ny motigheterna från Immigration skulle gälla från 1 mars 2009,vilken jag måste revidera omgående: Det gällde 1 Mars 2019. Ursäkta, det kan bli lite tokigt ibland. Men sakfrågan gäller fortfarande, vilket Immigration kräver att pengarna ska finnas där. Inte mitt Immigration, så den som skriver att det gäller? Vilka i så fall? Är det än skröna återigen? Det kommer som ett brev på posten ganska ofta från vissa håll. Men det fakta som är utav mindre intresse, från vår sida.

Vilka här på detta Forum, har gjort en extension efter 1 mars 2019, som har 800,00 thb på ett eget privat bank konto, som Immigration begär? Att man måste ha pengar efter att man fått sin extension. Många skriver att det är så? Men som jag ser det, så är det faktiskt så, att det är inte för mycket begärt att tala om: Detta gäller för mig, där jag vistas o.s.v. Jag har fullt klart för mig vad som gäller med mina 800,000 thb, som finns för min extension,där jag tillhör. Ha en bra dag

@KWP jag har 400k inte retirement och nytt iår för mig var att pengarna skulle finnas inne 1 månad efter. Det på mitt IMM.

Samma för mig, sista extension gjordes i dec 2018. Baserat på gift/far till thailändska medborgare.
Minns inte säkert men de 400k skulle väl sitta inne på kontot minst 3 månader innan ansökan?

/ SatanG

Kanske därför som klimatet för andra skötsamma hårdnar då :)
Det är dom nya border-run reglerna som gör att du kan göra två border-runs/kalenderår. Det är helt ok. Så börjar du med ett 60-dagars turistvisum,sedan en 30-dagars extension och en eller två border-runs,så har du 4-5 månader helt enligt reglerna. Det Immigration inte gillar är upprepande 30-dagars turistvisum när du landar i BKK.

Liknande trådar

P
Svar
26
Visningar
3 K
P

Tillbaka
Topp