Jakt och vapen i Thailand

Sambon har rätt att inneha och bära vapen, kan "låna" detta på en bana.
Korrekt , så är det , din Thaisambo eller fru kan inneha vapen , dock endast inom sin egen tomt , Om hon inte har en rörelse där hon har mycket värdefull egendom som skall skyddas , då kan man få licens att bära , Van-chaufförer vet jag ett par som bär lagligt . Om hon får ta vapnet till en bana vet jag inte , men det kan hon nog kolla upp . men vem skall ha vapnet när ni är i Sverige ??

Korrekt , så är det , din Thaisambo eller fru kan inneha vapen , dock endast inom sin egen tomt , Om hon inte har en rörelse där hon har mycket värdefull egendom som skall skyddas , då kan man få licens att bära , Van-chaufförer vet jag ett par som bär lagligt . Om hon får ta vapnet till en bana vet jag inte , men det kan hon nog kolla upp . men vem skall ha vapnet när ni är i Sverige ??

Släkten kan ta hand om det, alla har rätt att bära och bär oftast vapen när de ska arbetar längre från hemmet.

Släkten kan ta hand om det, alla har rätt att bära och bär oftast vapen när de ska arbetar längre från hemmet.
Hur menar du nu , har alla licens på enhandsvapen i din släkt ? Dessutom så får de inte alls ha din sambos vapen , då detta är personligt precis som i Sverige .. Men vill man ta en risk så , hårda straff

Phonta med sin Diana 22, pffft, kikarsikte? dubbelt pffft pffft, skruva fram till 5.40 in i filmen, se och lär.....:)

Kanske detta är något för brt666?

Har en "nangstick" och skjuter mycket med den , En riktig Engelsk jaktslangbella , skjuter 6 mm stålkulor , men en bra luftbössa slår det mesta .. Sen har jag en 70 pounds Hoyt Alphaburner Jakt båge (compound ), den följer med till Thaialnd . Ligger på 340 feet/second , kommer nog att bli tillåtet med bågjakt i Sverige nästa år, Engelsmännen är duktiga på slangbella, de jagar Kanin och Fasan mm

Phonta med sin Diana 22, pffft, kikarsikte? dubbelt pffft pffft, skruva fram till 5.40 in i filmen, se och lär.....:)

Ja du ,undrar vad du kan om detta ämne :rolleyes:

Bågskytte är givande , och en båge kan fraktas utan problem mellan länder ,, Jag har skjutit båge från och till i snart 20 år , Gillar det bättre och bättre , skjuter nu mest 3D skytte ,ett slags fältskytte som efterliknar praktisk jakt med båge . Grymt snabba bågar som med en duktig skytt träffar en snusdosa inom rimliga avstånd , Själv skulle jag aldrig släppa en pil över 25 m (dvs hagelhåll) Hårda krav samt utbildning kommer att vara krav för jakt med båge i Sverige , Svensk jägarexamen ,sedan Bågjägar examen ,både teori samt praktiskt skytte , ingen som inte tränar hårt och är en duktig skytt kommer att klara kraven som jag ser det

Hur menar du nu , har alla licens på enhandsvapen i din släkt ? Dessutom så får de inte alls ha din sambos vapen , då detta är personligt precis som i Sverige .. Men vill man ta en risk så , hårda straff

Om man äger mark i visst område i Thailand så får man licens på vapen och har rätt att bära detsamma, kusinens man brukar ha en M-16 och en pistol när han är ute på farmen och jobbar.
Många av gubbarna som passerar på scooter när vi sitter på verandan hos mostern har också en M-16 hängande över axeln när de kör förbi.

Ja du ,undrar vad du kan om detta ämne :rolleyes:

Vet inte om jag ska berätta om mina kunskaper i ämnet, jakt i sig har jag inget intresse av, förvisso läste jag in jägarexamen en gång i tiden, detta var för skyddsjakt när jag hade fågelfarm.

Tycker Du inte själv att det är märkligt att en person i Sverige som är 18+ kan under vissa omständigheter handa ett vapen klass 1-4 självständigt utan någon form av licens?

Om man äger mark i visst område i Thailand så får man licens på vapen och har rätt att bära detsamma, kusinens man brukar ha en M-16 och en pistol när han är ute på farmen och jobbar.
Många av gubbarna som passerar på scooter när vi sitter på verandan hos mostern har också en M-16 hängande över axeln när de kör förbi.
Helt sjukt det du skriver, men jag säger inte att du ljuger på något sätt , Kanske är ni i närheten av Malaysia Har tillbringat många år i Isaan , men aldrig sett detta med att bära omkring M16 i skogen

Vet inte om jag ska berätta om mina kunskaper i ämnet, jakt i sig har jag inget intresse av, förvisso läste jag in jägarexamen en gång i tiden, detta var för skyddsjakt när jag hade fågelfarm.

Tycker Du inte själv att det är märkligt att en person i Sverige som är 18+ kan under vissa omständigheter handa ett vapen klass 1-4 självständigt utan någon form av licens?
Du kan inte lagligt handla ett vapen klass 4 utan licens i Sverige , förklara dig gärna Ubon

Jag skrev ingenting om att handla ett vapen, jag skrev, att självständigt handha ett klass 1-4 vapen, under vissa omständigheter, utan licens.

Jag skrev ingenting om att handla ett vapen, jag skrev, att självständigt handha ett klass 1-4 vapen, under vissa omständigheter, utan licens.
Vad surrar du om , förklara dig i stället , ett klass 4 vapen är licenspliktigt, har ett luftvapen under 10 joule vid mynningen så är det inte licenspliktigt och därmed inte ett klass4 vapen , så kallad uppsiktsutlåning är ju möjligt som normalt med vapen även med klass 4 vapen . Kan du förklara vad du avser , ett klass 4 vapen kan du få licens för jakt på , då skyddsjakt , jag är väl förtrogen med vapenlagen , vad detta har med mitt Diana i Thailand att göra förstår jag inte , du får även under vissa omständigheter jaga (Skyddsjakt) med ett luftvapen i Sverige. Att jag på Lidingö hade skyddsjaktlicens genom kommunen och på våra fastigheter gjorde mig inte till sakkunnig inom vapenlagen , det har alla mina år inom jakten och sportskyttet gjort , kan fn mer än vad de flesta vapenhandläggare kan , för det är verkligen bristfälligt

Förklara nu detta Ubon , hur och var skulle lagen kunna medge detta
Ubon Skrev : jag skrev, att självständigt handha ett klass 1-4 vapen, under vissa omständigheter, utan licens. ,
Självständigt och var då ? Varken under målskytte eller jag jakt får detta ske , Uppsiktsutlåning eller om denna har licens för ett likvärdigt vapen så är det ok , Inte ens om du har jägarexamen för dessa vapenklasser så får du låna ett vapen utan att licensinnehavaren har dig under som lagen säger "omedelbar uppsikt " Kom igen nu , jag är nyfiken på vad jag har missat

Du skrev, Diana 54 ca 22, ber om ursäkt, min felläsning, om Du slutar att vara så irriterad (vad surrar Du om) så ska jag komma tillbaka i ämnet Du själv skriver att Du är väl förtrogen i, vapenlagen och licenser.

Skulle hellre ha ett PCP i Thailand än en fjäderbössa , men orkar inte hålla på med mer myndighetspapper , var djäkla trasslande i BKK med olika instanser .. Ett PCP lan jag lätt skämma upp runt 80 joule , tillex en Hatsan i cal 6,35, då är den i Sverige licenspliktig ,men märkligt nog inte i Thailand då inga regler om detta verkar finnas där angående ändringar , kanske vet dom inte vad en PCP kan användas till och vilken kraft man kan ta ut ..

Helt sjukt det du skriver, men jag säger inte att du ljuger på något sätt , Kanske är ni i närheten av Malaysia Har tillbringat många år i Isaan , men aldrig sett detta med att bära omkring M16 i skogen

Precis, det dräller av M-16 där, det ett av få vapen som min sambo kan namnet på och känner igen.

Ok , ursäkta mig Ubon , vad åsyftade du på om detta med handhavande utan licens :)

Jag ska förklara varför jag är väl insatt i vapenlagstiftningen, och jag är även medveten om att lagen ändrades 2006, för drygt 20 år sedan när jag läste in jägarexamen så fanns det i läroböckerna en del små stycken om vapen, patroner, kaliber, och vapenlagstiftningen, och när jag läser lagen så kom jag på att vissa behöver inte ha någon licens för att självständigt handha ett vapen, under förutsättning att låntagaren bor på samma adress och år 18+ samt att vapnet ska användas till övnings eller tävlingsskytte, samt att det kan antas att vapnet icke skall missbrukas, jag påpekade detta för kursledaren som naturligtvis inte höll med, därefter tog jag kontakt med polisen som inte heller höll med mig, jag ber att, läs dessa rader, det gör hon och jag förklarar att så här står det och det är vad som gäller, efter ett tag så säger hon, detta måste var fel, jag sa, möjligt att det är, men det är vad som står som gäller, samma med detta att lånelicensen gäller i 2 veckor, där påpekade jag att det står ingenstans att den gäller i 2 veckor, alltså gäller den utan tidsbegränsning, hon sa att hon skulle kontakta juristerna och få mera klarhet i detta, och det gjorde hon, återkom efter ett tag och sa att min tolkning var rätt, samt att dom skulle ändra på detta, efter en tid så var jag in hos polisen och bad att få en lånelicens, nu hade dom satt på en stämpel, gäller högst 2 veckor, idag vet jag att den står inskriven i texten.

Låt nu Phonta och jag ha denna diskusition för oss själva, så vi inte rör till det, så ska jag läsa på lite om detta nya i lagen, så ska vi se vad vi kan komma fram till...och denna lag har jag aldrig haft någon beröring med utom i detta specifika ärende.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp