A
Anonym
Gäst
Känner till denna gamla lag , den är lyckligtvis inte idag aktuell ,mycket har förändrats sedan dess Ubon , nu förstår jag hur du tänker , men inte gångbart i dagJag ska förklara varför jag är väl insatt i vapenlagstiftningen, och jag är även medveten om att lagen ändrades 2006, för drygt 20 år sedan när jag läste in jägarexamen så fanns det i läroböckerna en del små stycken om vapen, patroner, kaliber, och vapenlagstiftningen, och när jag läser lagen så kom jag på att vissa behöver inte ha någon licens för att självständigt handha ett vapen, under förutsättning att låntagaren bor på samma adress och år 18+ samt att vapnet ska användas till övnings eller tävlingsskytte, samt att det kan antas att vapnet icke skall missbrukas, jag påpekade detta för kursledaren som naturligtvis inte höll med, därefter tog jag kontakt med polisen som inte heller höll med mig, jag ber att, läs dessa rader, det gör hon och jag förklarar att så här står det och det är vad som gäller, efter ett tag så säger hon, detta måste var fel, jag sa, möjligt att det är, men det är vad som står som gäller, samma med detta att lånelicensen gäller i 2 veckor, där påpekade jag att det står ingenstans att den gäller i 2 veckor, alltså gäller den utan tidsbegränsning, hon sa att hon skulle kontakta juristerna och få mera klarhet i detta, och det gjorde hon, återkom efter ett tag och sa att min tolkning var rätt, samt att dom skulle ändra på detta, efter en tid så var jag in hos polisen och bad att få en lånelicens, nu hade dom satt på en stämpel, gäller högst 2 veckor, idag vet jag att den står inskriven i texten.
Låt nu Phonta och jag ha denna diskusition för oss själva, så vi inte rör till det, så ska jag läsa på lite om detta nya i lagen, så ska vi se vad vi kan komma fram till...och denna lag har jag aldrig haft någon beröring med utom i detta specifika ärende.