Jakt och vapen i Thailand

Jag ska förklara varför jag är väl insatt i vapenlagstiftningen, och jag är även medveten om att lagen ändrades 2006, för drygt 20 år sedan när jag läste in jägarexamen så fanns det i läroböckerna en del små stycken om vapen, patroner, kaliber, och vapenlagstiftningen, och när jag läser lagen så kom jag på att vissa behöver inte ha någon licens för att självständigt handha ett vapen, under förutsättning att låntagaren bor på samma adress och år 18+ samt att vapnet ska användas till övnings eller tävlingsskytte, samt att det kan antas att vapnet icke skall missbrukas, jag påpekade detta för kursledaren som naturligtvis inte höll med, därefter tog jag kontakt med polisen som inte heller höll med mig, jag ber att, läs dessa rader, det gör hon och jag förklarar att så här står det och det är vad som gäller, efter ett tag så säger hon, detta måste var fel, jag sa, möjligt att det är, men det är vad som står som gäller, samma med detta att lånelicensen gäller i 2 veckor, där påpekade jag att det står ingenstans att den gäller i 2 veckor, alltså gäller den utan tidsbegränsning, hon sa att hon skulle kontakta juristerna och få mera klarhet i detta, och det gjorde hon, återkom efter ett tag och sa att min tolkning var rätt, samt att dom skulle ändra på detta, efter en tid så var jag in hos polisen och bad att få en lånelicens, nu hade dom satt på en stämpel, gäller högst 2 veckor, idag vet jag att den står inskriven i texten.

Låt nu Phonta och jag ha denna diskusition för oss själva, så vi inte rör till det, så ska jag läsa på lite om detta nya i lagen, så ska vi se vad vi kan komma fram till...och denna lag har jag aldrig haft någon beröring med utom i detta specifika ärende.
Känner till denna gamla lag , den är lyckligtvis inte idag aktuell ,mycket har förändrats sedan dess Ubon , nu förstår jag hur du tänker , men inte gångbart i dag ;)Om vi antar att jag och min bror bor på samma adress , han har ett vapen klass 1 som han har licens för , förr så kunde jag låna detta under en mycket begränsad tid , ja , har bestämt för mig att detta fanns för länge sedan , tror faktiskt att detta var på 80 talet , eller kanske tidigare, då kunde även en vapenhandlare låna ut en bössa på lånelicens till dig , Detta går idag endast för en helg , och då endast för övningskytte samt att du skall ha jägarexamen för den vapen klass då skall låna , Mycket var annorlunda , jag fick min första licen 1966 då 16 år gammal , Min Farfar skrev till Polisen på vår ort , han var Länsjägmästare i Örebro , då gick det bra även för en 16 åring att få licens på en Beretta hagelautomat cal 12 . Nu skall jag titta på vakdebatten ,, ha det :)

Det ultimata vapnet, kortet taget i södra Thailand och bäva de som försöker hota.
Inga besvär med hundar heller.
Visa bilaga 70290
Ha ha , Svärfar har en sådan hemgjord PCP(olaglig)med cykelpump , han träffar inte en råtta på mer än fem meter , rundkulor som man droppar i framifrån . Ingen direkt kraft i hans , Precis samma style uppe hos oss i Isaan

Det häftigaste var nog hagelpistolen med vanlig hagelpatron i.
Jag vågade inte prova pga av rekylen.
Svarvade en instickspipa cal 12 till en gammal kraftig signalpistol jag kom över för massor med år sen , sköt med vanliga jaktpatroner i denna , djäklar vilken rekyl det blev ,riktigt kul pang , gjorde mig av med denna ganska snabbt , så preskat för mååånga år sen :rolleyes:

Fick med bilden men dem med även på nästa inlägg som jag tog bort,
Då försvann den även på föregående?
Lägger in den igen.
DSC03080.JPG

Jag har kommit fram till följande, numera är det ungefär som det beskrivits ang. vapenlagen, att ändringar, tillägg, och även det som tagits bort, och dom större av dessa ändringar har skett 1996, 2006, 2009, 2011, 2016, och mindre justeringar mellan dessa datum. Nu ska vi skilja på dom olika vapnen, vi lägger handeldvapen i en grupp, vapen för övning och tävlingsskytte i en grupp, och den stora gruppen blir vapen för jakt, och vi har även vapensamlare som en grupp, är det idag godkänt med båge för jakt? (jag vet inte om detta har gått igenom) kommer detta att bli godkänt så blir det ytterligare en grupp, och här har man tagit bort möjligheten för kreti och pleti att låna på lånelicens, samma krav ska uppfyllas av låntagaren som långivaren har, samt numera är det även ett tillstånd av polisen som ska vara godkänt vid lån, och vad jag förstår så är det inget krav på jägarexamen när det gäller övning/tävlingsskytte, även fast det är hagel man skjuter lerduva med (skeetskytte), vad som stod så kunde man söka egen licens när man varit medlem över en viss tid i en skytteförening, för min del så blir detta lite paradox, en del använder hagel till en del jakt, och då krävs jägarexamen, nu ska man kunna gå runt detta igenom att vara medlem i en skytteförening, fast å andra sidan så ska man väl inte behöva jägarexamen för att skjuta lerduva, detta torde nog inte heller gälla för skidskyttar, och dom enda som jag kan tänka mig använder hagel för prickskytte på tavla, torde vara synskadades förening. Sen var det en grupp till, högst 10 joule, och detta ska mätas 4 meter från pipan. Det som jag skrivit är med en viss reservation för felläsning/tolkning. Vapen och jakt är inte mitt intresse, inte heller denna lag, förvisso har jag varit med vid rådjursjakt, men nej tack, fann ingen humor i att traska runt med en bössa hängande på axeln. Men tack iaf, nu har jag fått lära mig lite mer, tack å bock...

Jag har kommit fram till följande, numera är det ungefär som det beskrivits ang. vapenlagen, att ändringar, tillägg, och även det som tagits bort, och dom större av dessa ändringar har skett 1996, 2006, 2009, 2011, 2016, och mindre justeringar mellan dessa datum. Nu ska vi skilja på dom olika vapnen, vi lägger handeldvapen i en grupp, vapen för övning och tävlingsskytte i en grupp, och den stora gruppen blir vapen för jakt, och vi har även vapensamlare som en grupp, är det idag godkänt med båge för jakt? (jag vet inte om detta har gått igenom) kommer detta att bli godkänt så blir det ytterligare en grupp, och här har man tagit bort möjligheten för kreti och pleti att låna på lånelicens, samma krav ska uppfyllas av låntagaren som långivaren har, samt numera är det även ett tillstånd av polisen som ska vara godkänt vid lån, och vad jag förstår så är det inget krav på jägarexamen när det gäller övning/tävlingsskytte, även fast det är hagel man skjuter lerduva med (skeetskytte), vad som stod så kunde man söka egen licens när man varit medlem över en viss tid i en skytteförening, för min del så blir detta lite paradox, en del använder hagel till en del jakt, och då krävs jägarexamen, nu ska man kunna gå runt detta igenom att vara medlem i en skytteförening, fast å andra sidan så ska man väl inte behöva jägarexamen för att skjuta lerduva, detta torde nog inte heller gälla för skidskyttar, och dom enda som jag kan tänka mig använder hagel för prickskytte på tavla, torde vara synskadades förening. Sen var det en grupp till, högst 10 joule, och detta ska mätas 4 meter från pipan. Det som jag skrivit är med en viss reservation för felläsning/tolkning. Vapen och jakt är inte mitt intresse, inte heller denna lag, förvisso har jag varit med vid rådjursjakt, men nej tack, fann ingen humor i att traska runt med en bössa hängande på axeln. Men tack iaf, nu har jag fått lära mig lite mer, tack å bock...
Och för att delge dig ytterligare lite matnyttig så kan du glömma detta med att båge skulle vara ytterligare en grupp , Pilbåge är inget vapen , det är ett sportredskap ... Nej, man måste som du säkert märkt nu vara väl insatt i vapenlagen för att förstå densamma . Jag anser att många tävlingsskyttar samt jägare kan betydligt mer än vad utredarna med vissa undantag kan , skrämmande inkompetens och feltolkningar av lagar som i sin tur skapar en mängd överklaganden om felaktiga beslut

Och för att delge dig ytterligare lite matnyttig så kan du glömma detta med att båge skulle vara ytterligare en grupp , Pilbåge är inget vapen , det är ett sportredskap ... Nej, man måste som du säkert märkt nu vara väl insatt i vapenlagen för att förstå densamma . Jag anser att många tävlingsskyttar samt jägare kan betydligt mer än vad utredarna med vissa undantag kan , skrämmande inkompetens och feltolkningar av lagar som i sin tur skapar en mängd överklaganden om felaktiga beslut
Phonta du som kan detta... hur är lagen med pilbåge i Thailand??? Bara att köpa eller? Kan du berätta lite....

Är inte eller var pilbåge som har Talgrullar eller vad det heter på ändarna för extra kraft förbjudna?

Är inte eller var pilbåge som har Talgrullar eller vad det heter på ändarna för extra kraft förbjudna?
Har jag svårt att tro , finns några olika bågtyper , med eller utan trissor eller "moduler" som det heter på fackspråk , Det finns compound ,Långbåge , Recurve , ryttarbågar mfl.. Inget är förbjudet , och heller inte klassade som vapen , utan sportredskap

Skall du skjuta granntuppen eller 5555 ;)
Man kan skjuta på en tavla eller så har man djurfigurer i en speciell massa som man ställer ut i skogen etc , kallas 3D skytte . Mycket intressant , och förmodligen från nästa år lagligt för jakt i Sverige , då under strikta regler samt hårda provregler

Man kan skjuta på en tavla eller så har man djurfigurer i en speciell massa som man ställer ut i skogen etc , kallas 3D skytte . Mycket intressant , och förmodligen från nästa år lagligt för jakt i Sverige , då under strikta regler samt hårda provregler
Tänkte jag ju mest på @valter51 han kanske tänkte köpa sig en båge och skicka iväg en pil när tuppfan galer på morgonen och väcker han ;)

Jag för min del har inget emot detta med Tuppen på morgonen , har vi med ,straxt bakom huset , kl 06 00 , bara att gå upp alt somna om ,beroende på hur man känner sig

Om man äger mark i visst område i Thailand så får man licens på vapen och har rätt att bära detsamma, kusinens man brukar ha en M-16 och en pistol när han är ute på farmen och jobbar.
Många av gubbarna som passerar på scooter när vi sitter på verandan hos mostern har också en M-16 hängande över axeln när de kör förbi.

Hej

Är det ett gränsområde det handlar om?

Förr fanns det gott om både militära och civila vapen ute bland befolkningen i byarna längs Mekongfloden, men det var på den tiden när gränsen var ett osäkert område och narkotikaligorna som smugglade knark över gränsen hade vad som kan beskrivas som privata arméförband, då hängde ofta ett vapen på ryggen om man var ute på farmen och i huset hängde vapen på väggen, man hade alltid vapen nära tillhands.

Men så är det inte längre uppe hos oss, dom flesta vapen är borta och nu är det enkla gevär för jakt som gäller.

Mvh isan lover

Hej

Är det ett gränsområde det handlar om?

Förr fanns det gott om både militära och civila vapen ute bland befolkningen i byarna längs Mekongfloden, men det var på den tiden när gränsen var ett osäkert område och narkotikaligorna som smugglade knark över gränsen hade vad som kan beskrivas som privata arméförband, då hängde ofta ett vapen på ryggen om man var ute på farmen och i huset hängde vapen på väggen, man hade alltid vapen nära tillhands.

Men så är det inte längre uppe hos oss, dom flesta vapen är borta och nu är det enkla gevär för jakt som gäller.

Mvh isan lover

Ja, gränsen mot Malaysia.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp