Kommer Thailands ekonomi att kracha nu......

Phonta och Ubon har tidigare haft diskusitioner om detta med arbete vs arbete, Phonta har sin uppfattning och jag har min, en sak är jag överens om, i slutänden är det den enskilda tjänstemannen som avgör, därmed så är lagen satt ur spel...när då den enskilda tjänstemannen på IM säger till mig att det går bra att arbeta på familjens mark, då torde det vara i enlighet med lagen, att så kan jag göra? Kan jag tänka fritt? om någon jobbar på sin frus mark, nu vill jag vända på detta och fundera på när det finns dom som säger att man får inte arbeta på frugans eller "egen" mark, hyrd, leasad, arrende, på något annat sätt via avtal, vad händer nu om det står ett hus på marken, det är förbjudet att arbeta på marken, då torde vara förbjudet att plantera i sin egen trädgård, någon fundering om detta?

Hej

Samma här, kör med öppna kort i alla sammanhang när det gäller vad jag sysslar med och det har aldrig varit annat än positiva reaktioner.

Mvh isan lover

Jag varken oroas eller störs av ditt dikesgrävande. Jag påpekade bara att det du gör är olagligt. Sen om du blir lagförd eller inte är en annan fråga. Jag tror inte att du åker dit för ditt arbete på farmen eftersom det inte finns avundsjuka thai i din by (enl. dej). IM siktar nog hellre in sej på större grejer som tex olagliga call centers odyl.

Hej

Avundsjuka finns allt hos oss också men den riktar sig nog i första hand till dom som inte behöver kroppsarbeta, bygger byns finaste hus, köper bil utan att behöva låna och har råd att leva ett liv andra bara drömmer om.

Dom som lever på samma nivå, jobbar på fälten bredvid varandra, äter samma mat, fryser och svettas tillsammans har inte så mycket att vara avundsjuka på varandra om.

Själv tycker jag att myten om den Thailändska avundsjukan är överdriven, ser stora likheter mellan avundsjukan i både Thailand och Sverige, tycker den ligger på samma nivå.

Skulle man som falang öppna en framgångsrik och lönsam verksamhet skulle nog riskerna vara betydligt större, men då tänker jag på helt andra områden än småskaligt jordbruk, där man själv är aktiv.

Mvh isan lover

Hej

Avundsjuka finns allt hos oss också men den riktar sig nog i första hand till dom som inte behöver kroppsarbeta, bygger byns finaste hus, köper bil utan att behöva låna och har råd att leva ett liv andra bara drömmer om.

Dom som lever på samma nivå, jobbar på fälten bredvid varandra, äter samma mat, fryser och svettas tillsammans har inte så mycket att vara avundsjuka på varandra om.

Själv tycker jag att myten om den Thailändska avundsjukan är överdriven, ser stora likheter mellan avundsjukan i både Thailand och Sverige, tycker den ligger på samma nivå.

Skulle man som falang öppna en framgångsrik och lönsam verksamhet skulle nog riskerna vara betydligt större, men då tänker jag på helt andra områden än småskaligt jordbruk, där man själv är aktiv.

Mvh isan lover
Hahaha, Om du liksom jag anser att det är samma som i Sverige , då skulle jag passa mig djäkligt noga , för här anmäls allt , och avundsjukan är den värsta sjukan --- Gott Nytt :D

Hej

Mvh isan lover

Jo avunsjuka finns nog lite överallt och jag kan ha fel gällande den thailändska avunsjukan, men jag har sett motsatsen ett antal gånger under dom åren jag bott och arbetat i Thailand. Sen vet jag inte hur deportering kom in i bilden gällande att bryta mot Alien Employment Act, det nämde jag alldrig. Man får böter (100,000 THB) och på sin höjd en stämpel i passet som talar om att du varit en stygg pojke. Både Category A och B gällande Agriculture och Agriculture Business är ett stort No-No för Mr Farang.
Quote:

http://www.thailawonline.com/en/others/labour-law/forbidden-occupations-for-foreigners-jobs.html

Foreigners (Aliens) are not permitted to work in the following positions:
  1. Agriculture, animal husbandry, forestry or fishery, except work requiring specialized knowledge, farm supervision, or labour work in fishing boats, particularly marine fishery.
Men om du och din fru starta ett bolag (49/51%) och du blir Mr. Manager Supervisor och fixar B visa med WP så är ju allt lagligt :nod::thumbsup:

Så vad är arbete på farmen ,är inte det lönearbete , som annars om du inte utförde det skulle bli ett avlönat arbete för en Thai , det är ju just detta det handlar om,och inget händer föränn du blir anmäld av en Thaimedborgare eller avundsjuk Farang ,, men då har du problem ......

Antar att det som produceras på farmen går till försäljning. Då kan ju det bli en intressant tolkningsfråga.

Medan ni pratar om äpplen och päron så bidrar jag med tomater;)

Jag är delägare i ett bolag här i Thailand (49% som ni säkert vet) och lyfter lön och betalar skatt här, utan WP helt lagligt. Jag jobbar inte här därför behövs inte WP (det är prövat så vi inte går in i diskussioner om det).
Jag får inte göra ngt som har med bolaget att göra här, inte ens köra in till revisorn och lämna fakturor eller andra dokument. Det måste min fru göra.

Hemma i trädgården är det helt ok att dra igång högtryckstvätten o tvätta bilen eller tvätta bort skit från muren. Jag kan tom ta min nytvättade bil o köra frun till revisorn men som sagt, inte ta dokumenten och lämna över till dessa.

Skillnaden ligger i om det jag gör är inom ramen för företagsverksamheten eller ej. Jag kan även klippa min gräsmatta MEN om verksamheten var tex trädgårdsskötsel och den var förlagd på vår stora tomt (nu har jag inte det men det är ett exempel) med ett "show room" med vackra klippta häckar, så hade jag inte fått klippa gräsmattan utan WP.

Det är egentligen inga konstigheter. I mitt fall så handlar det inte om en thai kan göra jobbet eller ej, det handlar bara om verksamhet eller ej. I verksamheten får jag inte göra ett smack utan WP trots lön och god skattebetalare.

Jag får nu med mitt spouse visum skriva mina tentor här, det går inte på turistvisum. Jag kan även nu plugga lagligt (som jag inte gjorde förra året), vilket känns skönt. Visst vem bryr sig på IM om jag pluggar på distans?

Förstå mig rätt, jag har långt ifrån alltid följt lagar o regler, men jag har alltid läst på spelreglerna innan jag började fuska. Det är liksom en förutsättning så man inte kommer stå där som en fågelholk när skiten träffar fläkten;)

Sedan är det naturligtvis upp till var och en att tänja gränserna för vad man själv tycker är rimligt och värt det. Det går i princip (med rätt summa pengar) köpa sig fri från det mesta här. Frågan är om man har funderat på den prislappen och är beredd att betala om det händer? Jag kallar det riskanalys. Det som är rätt för en person betyder inte att det är rätt för en annan. Man får dock inte vara naiv

Helt rätt. Till syvende och sist är det en tolkningsfråga hos IM eller berörd myndighetom det skulle skita sej. Som du säger så ska man ha helt klart för sej vad som gäller, och jag skulle vilja gå så långt som att säga "planera för värsta fall" om man nu ska tänja på reglerna.
Men tror i alla fall inte att det skulle bli deportering om Mr. Farang svettas med att gräva ett dike på frugans farm om Mr. IM skulle dyka upp av nån anledning.
Men LOS har ju aldrig varit ett land med status quo i nån form, så vad vet man vad myndigheterna får för sej framöver.

Hej

Det hjälper ibland inte om du är villig att betala 300-350 baht heller om det gäller tunga arbeten under bar himmel.
Så det är i första hand inte en ekonomisk fråga, kroppsarbete inom jordbruket har låg status och dom ungdomar som växer upp nu föredrar i dom flesta fall lättare arbeten.

Mvh isan lover
För tio år sedan var det inga problem att hitta personal till risskörden. Närmast omöjligt idag, även om man betalar bra. De yngre jobbar inte med sådant längre, och de äldre har blivit för gamla. Tur det finns skördetröskor numera.

Medan ni pratar om äpplen och päron så bidrar jag med tomater[emoji6]

Jag är delägare i ett bolag här i Thailand (49% som ni säkert vet) och lyfter lön och betalar skatt här, utan WP helt lagligt. Jag jobbar inte här därför behövs inte WP (det är prövat så vi inte går in i diskussioner om det).
Jag får inte göra ngt som har med bolaget att göra här, inte ens köra in till revisorn och lämna fakturor eller andra dokument. Det måste min fru göra.

Hemma i trädgården är det helt ok att dra igång högtryckstvätten o tvätta bilen eller tvätta bort skit från muren. Jag kan tom ta min nytvättade bil o köra frun till revisorn men som sagt, inte ta dokumenten och lämna över till dessa.

Skillnaden ligger i om det jag gör är inom ramen för företagsverksamheten eller ej. Jag kan även klippa min gräsmatta MEN om verksamheten var tex trädgårdsskötsel och den var förlagd på vår stora tomt (nu har jag inte det men det är ett exempel) med ett "show room" med vackra klippta häckar, så hade jag inte fått klippa gräsmattan utan WP.

Det är egentligen inga konstigheter. I mitt fall så handlar det inte om en thai kan göra jobbet eller ej, det handlar bara om verksamhet eller ej. I verksamheten får jag inte göra ett smack utan WP trots lön och god skattebetalare.

Jag får nu med mitt spouse visum skriva mina tentor här, det går inte på turistvisum. Jag kan även nu plugga lagligt (som jag inte gjorde förra året), vilket känns skönt. Visst vem bryr sig på IM om jag pluggar på distans?

Förstå mig rätt, jag har långt ifrån alltid följt lagar o regler, men jag har alltid läst på spelreglerna innan jag började fuska. Det är liksom en förutsättning så man inte kommer stå där som en fågelholk när skiten träffar fläkten[emoji6]

Sedan är det naturligtvis upp till var och en att tänja gränserna för vad man själv tycker är rimligt och värt det. Det går i princip (med rätt summa pengar) köpa sig fri från det mesta här. Frågan är om man har funderat på den prislappen och är beredd att betala om det händer? Jag kallar det riskanalys. Det som är rätt för en person betyder inte att det är rätt för en annan. Man får dock inte vara naiv

Jag tycker att detta var en extremt bra beskrivning. Thai är inte dumma i huvudet, många regler de har är mer genomtänkta än våra i Sverige!

Däremot så är man inte lika bokstavstrogna som vi är utan man använder sina lagar med omdöme, därför är de också flexibla.

Om någon bär sig illa åt utan att göra ett lagbrott så plockar man fram en lämplig lag för att komma åt vederbörande. Men observera att detta bara gäller personer som vägrat att anpassa sig eller med sitt sätt varit oförskämd mot Thailändare eller Thailändsk kultur.

Så min uppfattning är att de som har problem med Thailändska myndigheter har bett om det. Alla jag mött under mins 7 år här har varit mycket vänliga och tillmötesgående. Utom i Chiang Mai där jag var främling och det tydligen finns många faranger som bär sig illa åt, bland annat därför väljer jag antagligen bort Chiang Mai för mitt nya boende.

För tio år sedan var det inga problem att hitta personal till risskörden. Närmast omöjligt idag, även om man betalar bra. De yngre jobbar inte med sådant längre, och de äldre har blivit för gamla. Tur det finns skördetröskor numera.
Hej

Samma här, när den äldre generationen går bort eller blir för gamla att arbeta finns det inte tillräckligt många unga som vill ta över dessa tunga och lågt värderade jobb, gör själv det tyngsta arbetet här tillsammans med vår anställde.

Vi har fått några ungdomar att prova att ex.vis rensa sly, gräva ned stängselstolpar, avverka eucalyptus, skörda ris och gräva diken o.s.v, men dom pallar bara en dag eller två, dom har helt enkelt inte fysik för detta, får blåsor i händerna och vantrivs.

Det är roligare att åka moppe, spela musik, röka och dricka öl, hur det ska gå för dom gamla när denna generation ska försörja dessa vågar jag inte tänka på.

Mvh isan lover

Jag tycker att detta var en extremt bra beskrivning. Thai är inte dumma i huvudet, många regler de har är mer genomtänkta än våra i Sverige!

Däremot så är man inte lika bokstavstrogna som vi är utan man använder sina lagar med omdöme, därför är de också flexibla.

Om någon bär sig illa åt utan att göra ett lagbrott så plockar man fram en lämplig lag för att komma åt vederbörande. Men observera att detta bara gäller personer som vägrat att anpassa sig eller med sitt sätt varit oförskämd mot Thailändare eller Thailändsk kultur.

Så min uppfattning är att de som har problem med Thailändska myndigheter har bett om det. Alla jag mött under mins 7 år här har varit mycket vänliga och tillmötesgående. Utom i Chiang Mai där jag var främling och det tydligen finns många faranger som bär sig illa åt, bland annat därför väljer jag antagligen bort Chiang Mai för mitt nya boende.

Hej

Håller med helt, känner inte till något enda fall där en falang har anpassat sig och skött sig och drabbats, inte ens myndigheterna eller polisen är något problem om man bara gör rätt för sig, anpassar sig och tar seden dit man kommer.

Mvh isan lover

Antar att det som produceras på farmen går till försäljning. Då kan ju det bli en intressant tolkningsfråga.

Hej

Självklart säljs det som odlas, men inte ens då uppstår det några problem, brukar själv åka med när vi har lämnat ris, cassava eller annat vi odlat, ingen tar illa upp utan brukar tvärtom bli glada och imponerade av att en utlänning jobbar.

Även på Forest Department där vi har fått plantor och arealstöd har varit positiva till att jag som utlänning är med, bara positiv uppmärksamhet och intresse ifrån deras sida, dom har även besökt vår farm och fotat, kollat det vi planterade, detta för att få ut stödet.

Mvh isan lover

Finns många som studerar och har studielån över hela världen, jag vet att csn har varit väldigt slappa förut, men numera är det nya tider. Så håll i hatten. ni som vet med er.

Dom har blivit tuffare med all rätt. Och det kan jag bekräfta med massa "konstiga" frågor jag fått från CSN, lämna in dokument som dom redan fått men det gör mig inget. Jag hoppas dom kommer åt fuskarna!

Hej

Jag gjorde också en riskanalys för 30 år sedan och den håller än.

Mvh isan lover

Och det är sådant som jag älskar, bra!
Förstå mig rätt, det är dom som blir tagna med byxorna nere som jag talar om, när "lilleman" visar sig och dom börja böla att detta är ett orättvist land och börjar snacka skit om Thailand för dom fattade inte spelreglerna.

Jag bara måste säga att jag är så trött på (en av anledningarna till att jag inte gladeligen umgås med falanger) dessa naiva/korkade/helt-utan-verklighetsanknytning personer som bara kläcker ur sig bitterheter. Så det handlar inte om dig @Isan Lover eller för all del @Ubon. Ni har (vad jag tror) koll på er spelplan, för som vi alla vet är det olika spelregler i detta land.

Hej

Självklart säljs det som odlas, men inte ens då uppstår det några problem, brukar själv åka med när vi har lämnat ris, cassava eller annat vi odlat, ingen tar illa upp utan brukar tvärtom bli glada och imponerade av att en utlänning jobbar.

Även på Forest Department där vi har fått plantor och arealstöd har varit positiva till att jag som utlänning är med, bara positiv uppmärksamhet och intresse ifrån deras sida, dom har även besökt vår farm och fotat, kollat det vi planterade, detta för att få ut stödet.

Mvh isan lover
Det var bra ,da har de alllt pa foto for framtiden :) Jag skulle aldrig chansa som du gor , men jag ar ju en fegis ,dvs. Foljer lagen

Och det är sådant som jag älskar, bra!
Förstå mig rätt, det är dom som blir tagna med byxorna nere som jag talar om, när "lilleman" visar sig och dom börja böla att detta är ett orättvist land och börjar snacka skit om Thailand för dom fattade inte spelreglerna.

Jag bara måste säga att jag är så trött på (en av anledningarna till att jag inte gladeligen umgås med falanger) dessa naiva/korkade/helt-utan-verklighetsanknytning personer som bara kläcker ur sig bitterheter. Så det handlar inte om dig @Isan Lover eller för all del @Ubon. Ni har (vad jag tror) koll på er spelplan, för som vi alla vet är det olika spelregler i detta land.

Med rent mjöl i påsen bakar men det godaste brödet...

Det var bra ,da har de alllt pa foto for framtiden :) Jag skulle aldrig chansa som du gor , men jag ar ju en fegis ,dvs. Foljer lagen

Det handlar inte om att vara en "fegis". Vi har alla olika förutsättningar och bakgrunder.
Jag har dragit ner på riskerna nu men inte är jag en fegis för det? På samma sätt kan du @Phonta inte kalla dig själv för fegis. Men gör helt enkelt val i livet som passar ens situation bäst. Och ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket om vad andra säger;)

Det handlar inte om att vara en "fegis". Vi har alla olika förutsättningar och bakgrunder.
Jag har dragit ner på riskerna nu men inte är jag en fegis för det? På samma sätt kan du @Phonta inte kalla dig själv för fegis. Men gör helt enkelt val i livet som passar ens situation bäst. Och ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket om vad andra säger;)
Nej , jag skojar allt , det handlar om att vara förnuftig , varför tänja gränser när man är gäst i ett land ,, det är ju solklart att lagen förbjuder till ex Isaan Lower och Ubon att jobba med jordbruk , Upp till dem att ta risker ,men jag gör det inte , har ingen lust att få problem , jag följer lagen till fullo så gott jag vet ,både i Thailand och Sverige ,, Undrar varför det finns lagar och regler , kanske för att man skall ge f*n i att följa dem ,, vad vet jag ,,

Nej , jag skojar allt , det handlar om att vara förnuftig , varför tänja gränser när man är gäst i ett land ,, det är ju solklart att lagen förbjuder till ex Isaan Lower och Ubon att jobba med jordbruk , Upp till dem att ta risker ,men jag gör det inte , har ingen lust att få problem , jag följer lagen till fullo så gott jag vet ,både i Thailand och Sverige ,, Undrar varför det finns lagar och regler , kanske för att man skall ge f*n i att följa dem ,, vad vet jag ,,

Åhh nej, inte nu igen, tyckte vi var överrens om att den enskilda tjänstemannen tolkar lagen, Ubon med fru har besökt myndigheterna i denna fråga och har fått svaret, Ubon, Du kan arbeta på din frus mark, Du kan arbeta på den mark som Du hyrt, leasat, lånat, stulit, men Du kan inte ta ANSTÄLLNING MOT LÖN INOM JORDBRUK, var är jag otydlig? jag är inte anställd, jag har ingen lön, jag har Usu fruit avtal på mark och den disponerar jag som min egen, och jag bistår även min fru i "arbete" på hennes farm/mark, och Du Phonta , jag är inte ett skit orolig....och som jag skrev tidigare, jag respekter dig och samma med dina felaktiga uppfattningar. Ha nu en trevlig Januari på dig,

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A

Tillbaka
Topp