Lära sig Thai

Jag har inte orkat läsa igen alla inlägg, men kanske ni kan få några bra tips här hur ni ska gå till väga med att lära er Thai.

För mig tvärtom..
Att lära mig svenska.

-1.att kan säga hej ,hälsa,välbefinnande.m.m
-2 att kan saker i köket..
-3 att fråga vad heter det på saker.m.m tex. på namnskylt, varningsskylt,mataffär fönster.
-4 att våga prata
-5 att prata med de som pratar svenska.
Hoppas att
detta kanske kan hjälpa er lite

"Per Olav " sa:
Men det gäller ju alla språk, det är inte bara att lära sig bokstävarna och tro att man kan engelska heller..

Skillnaden är att thailändska bokstäver alltid (nästan) uttalas likadant.
Jafastjagskrevomattdeskriversåhäriochförsigärdetintesåsvårtattförståpåspråkmanärbrapåmenviärintesåbrapåthai :)
"Byscha " sa:
Hehe vi bor ju i Sverige båda två, så just nu är ju prio ett att hon ska lära sig svenska :)
Ja, fast jag ska bo i Thailand. Frun tycker det är i längsta laget att flytta 5 kilometer från föräldrahemmet :)

---
>legolas Iofs skadar det aldrig att kunna språk, men normalt inte så stor användning för svenska i Thailands inland. Men det är iofs bra om jag blir gaggig och bara kommer ihåg svenska :)

"Lunkan " sa:
Jafastjagskrevomattdeskriversåhäriochförsigärdetintesåsvårtattförståpåspråkmanärbrapåmenviärintesåbrapåthai :)Ja, fast jag ska bo i Thailand. Frun tycker det är i längsta laget att flytta 5 kilometer från föräldrahemmet :)

---
>legolas Iofs skadar det aldrig att kunna språk, men normalt inte så stor användning för svenska i Thailands inland. Men det är iofs bra om jag blir gaggig och bara kommer ihåg svenska :)

Din sista mening tycker jag var skrivit med äkta humor, Tack för den Lunkan. :thumbsup:

"Phirawan " sa:
För mig tvärtom..
Att lära mig svenska.

-1.att kan säga hej ,hälsa,välbefinnande.m.m
-2 att kan saker i köket..
-3 att fråga vad heter det på saker.m.m tex. på namnskylt, varningsskylt,mataffär fönster.
-4 att våga prata
-5 att prata med de som pratar svenska.
Hoppas att
detta kanske kan hjälpa er lite
Ja, och
-"ursäkta"
för jag kommer säkert att göra många fel, och behöva be många om hjälp :)
-räkneorden
så man kan pruta :)
-"när?" "hur?" och sådant.
Speciellt viktigt är "var?" så man kan fråga efter sådant man inte ser så man kan peka på dem :)

Ord, som man kan peka på eller rita, är inte så bråttom att lära sig, för man kan klara sig ganska bra utan dem.

"legolas " sa:
Lunkan, nu svarade du i egen person på mitt inlägg utan att läsa det ordentligt. Grejen var att vi alla pratade om dina eventuella telningar härnere. Dig som falang är nog inga problem. Men dina evetuella ungar skall inte bo där i ödsligheten för evigt, de skall sprida sina vingar likt flygmyror och skaffa sig arbete lite varstans i Thailand, och vem vet, kanske i Sverige också.

Och kan de då behärska farsans språk va bra.. hur jäkla bra som helst... öppnar massor av portar för dem. Inte för dig, men för dina barn som vi pratade om..... Så jag vidhåller, kan dina ungar tillgodogöra sig även svenska, så är det kanonbra....

Katten skickade iväg svaret innan jag hade skrivit något :)
"legolas " sa:
Lunkan, nu svarade du i egen person på mitt inlägg utan att läsa det ordentligt. Grejen var att vi alla pratade om dina eventuella telningar härnere. Dig som falang är nog inga problem. Men dina evetuella ungar skall inte bo där i ödsligheten för evigt, de skall sprida sina vingar likt flygmyror och skaffa sig arbete lite varstans i Thailand, och vem vet, kanske i Sverige också.

Och kan de då behärska farsans språk va bra.. hur jäkla bra som helst... öppnar massor av portar för dem. Inte för dig, men för dina barn som vi pratade om..... Så jag vidhåller, kan dina ungar tillgodogöra sig även svenska, så är det kanonbra....
Varför ska de sprida sig som flygmyror? Om de blir som mamman* och mig, så kommer de att VILJA bo där lugnt i fin natur... Iofs har jag flyttat ett par gånger men konsekvent mot finare lugn natur, nu fattas bara varmare väder, så efter flytten till Thailand kan det vara färdigflyttat :)

*Mamman tyckte först att det vore lagom att flytta 200 meter från hennes föräldrahem, men nu verkar hon tycka att 5 km är OK också :)

Internet gör det ju MER möjligt att bo nästan var som helst och ändå kunna vara annat än farmare och byskollärare...
(((T ex en av kompisarna, som vill flytta med mig ner, siktar på att bli lärare via Internet och/eller översätta läromedel. Och i mitt senaste större uppdrag satt jag i svenska skogen och ledde ett utvecklingsjobb där övriga satt huvudsakligen i Ryssland, men även några i Pakistan, USA...)))

Helst vill jag kunna tjäna tillräckligt på skrivande, eller hyffsat intressanta adminuppdrag, men "Frun" tycker det vore roligt att ha ett websideutvecklarföretag (hon gillar även att göra websidor) så vi startar kanske ett sådant där i bushen :) (De anställda kan jobba från var de vill, men enklare om de är inom avstånd, så att man lätt man kan träffas ibland.) Antar att man kan hitta några bra på Chiang Mais universitetet, vilket inte är så långt bort. Och jag vet en student i Bangkok, skicklig på krånglig webutveckling men gör fult, så den delen får någon annan göra :) Han kanske vill flytta hem, vilket är ganska nära det också. Så det kanske blir ett webutvecklarimperium :) där i bushen, som ungarna kan ta över.

"Lunkan " sa:
Katten skickade iväg svaret innan jag hade skrivit något :)Varför ska de sprida sig som flygmyror? Om de blir som mamman* och mig, så kommer de att VILJA bo där lugnt i fin natur... Iofs har jag flyttat ett par gånger men konsekvent mot finare lugn natur, nu fattas bara varmare väder, så efter flytten till Thailand kan det vara färdigflyttat :)

*Mamman tyckte först att det vore lagom att flytta 200 meter från hennes föräldrahem, men nu verkar hon tycka att 5 km är OK också :)

Internet gör det ju MER möjligt att bo nästan var som helst och ändå kunna vara annat än farmare och byskollärare...
(((T ex en av kompisarna, som vill flytta med mig ner, siktar på att bli lärare via Internet och/eller översätta läromedel. Och i mitt senaste större uppdrag satt jag i svenska skogen och ledde ett utvecklingsjobb där övriga satt huvudsakligen i Ryssland, men även några i Pakistan, USA...)))

Helst vill jag kunna tjäna tillräckligt på skrivande, eller hyffsat intressanta adminuppdrag, men "Frun" tycker det vore roligt att ha ett websideutvecklarföretag (hon gillar även att göra websidor) så vi startar kanske ett sådant där i bushen :) (De anställda kan jobba från var de vill, men enklare om de är inom avstånd, så att man lätt man kan träffas ibland.) Antar att man kan hitta några bra på Chiang Mais universitetet, vilket inte är så långt bort. Och jag vet en student i Bangkok, skicklig på krånglig webutveckling men gör fult, så den delen får någon annan göra :) Han kanske vill flytta hem, vilket är ganska nära det också. Så det kanske blir ett webutvecklarimperium :) där i bushen, som ungarna kan ta över.

Att drömma är ju inte förbjudet.. Men din dröm lär nog stanna vid just "dröm" Du skriver ju alltid "Fruämne" "fru" "Tilltänkta".. Dina inlägg har en förmåga att låta maskinellt, aldrig mänskligt.

Men lycka till för all del /Gazton

"Gazton " sa:
Att drömma är ju inte förbjudet.. Men din dröm lär nog stanna vid just "dröm" Du skriver ju alltid "Fruämne" "fru" "Tilltänkta".. Dina inlägg har en förmåga att låta maskinellt, aldrig mänskligt.

Men lycka till för all del /Gazton
Det är inte "dröm", det är mål :) och jag är van att nå de mål jag satt upp...
Iofs kan det falla på om läkarna inte klarar av sitt jobb,
men varför skulle just det här annars inte gå?

Iofs lägger jag inte ned mycket tid på att fundera på formuleringarna då det inte är skrivjobb, men vad skulle jag kalla det då, för att det ska vara rätt och kort?
Det verkar finnas en många bokrecensenter på thailandsforum,
för här/där klagar vissa på hur jag skriver,
medan jag normalt får betalt för mitt skrivande*... :)

(((*En bok (psykologi), en novell/skrivtävlingsbidrag (skämt),
och jag har fått minst 200 tidningsartiklar publicerade (en del psykologi och skämt, mest sport)...

För mig är det nog tyvärr kört att lära mig mer thai, än vad som krävs för att beställa en öl, vad som däremot är viktigt eftersom vi fortfarande bor i Sverige är att barnen lär sig thai flytande, utöver svenska och engelska, dels för att dom har stora familjer i thailand och för att språk har man alltid nytta av när man blir äldre. :)

Uppfordrar någon moderator att flytta ovanstående inlägg som inte har med frågan att göra till "bråka om ingenting" tråden.... >:(

//Peo

Fem sköna toner....+ en till

Hej alla språksugna!

Hittade en väldigt bra video på de fem tonerna + en till. Thai har ju fem tonlägen och Laos har 6. Här väldigt bra framlagt och pedagogiskt!

Mvh Peter :wai:

Bra jobbat såg bra ut får ja säga skönt du e tillbaka så vi lär oss någe nytt igen :)

Finns det någon som har gått någon av de kurser som finns här i Sverige för att lära sej Thai
Jag har hittat grundkurser som Kursverksamheten har. Undrar om det är nåt för att kunna få en grund.

Jag är gift thai för andra gången och har lärt mig tala (en ganska dålig) thai här hemma. Det går lättare för en studievan svensk att lära grunderna och ett basordföråd på thai än för en tjej från en by i Isaan att lära sig svenska. Och man vill ju börja kommunicera så fort det går. Numera är min tolvåriga dotter min bästa lärare, hon pratar riktigt bra thai och hon kan ju förklara på svenska. Min frus svenska är sämre än min thai. Just nu har vi en väninna på besök och att höra tjejerna prata är mycket lärorikt. Väninnan är genuint intresserad av att lära mig, frugan skiter i vilket! Problemet är bara att dom talar thai med mig men Isaan sinsemellan, så missförstånden blir många.
Fast vad jag verkligen saknar är ett fraslexicon på thai! Det funkar dåligt att lära in glosor när man inte vet hur dom används. Thailändska glosor med småländsk grammatik blir ju inge bra...

Liknande trådar

P
Svar
12
Visningar
4 K
A
D
Svar
2
Visningar
3 K