Lära sig Thai

ภาพนี้ดจัง

ภาพ นี้ ด จัง

pâap née dee jang

det här kortet är bra.

นอน หลับ ดี ฝัน ของ คุณ ฝัน ของ ฉัน

Jag har laddat ner 30 st 30-minuterslektioner från nätet som jag lyssnar på ständigt. I likhet med dig Marianne tror jag att folk tycker att jag håller på att bli galen, haha!
Pimsleur thai heter mitt språkprogram, någon som har erfarenhet?
Mitt problem är att jag har lite nedsatt hörsel så vissa ljud har jag svårt att skilja åt, men med denna sidas lexikon kommer min inlärningstakt att stiga.
Däremot ser jag som en hök fastän jag passerat 40, så jag kanske ska satsa på att lära mig skriften också... ;)

Uttal och rätt ord vid rätt tillfälle

Jag har letat igenom alla trådar tror jag, utan att hitta vad jag söker. Puh, vad många det finns!
Jag drar ett par frågor direkt så ser ni vad jag menar och hoppas ni tycker det kan vara en bra tråd. Det kommer att hjälpa mig i alla fall! ;D

Som jag har skrivit i tråden "hur lär ni er thai" så lyssnar jag på Pimsleur Thai, 30 st lektioner. Det är från amerikansk engelska till thai förresten. Jag har 20% hörselnedsättning på båda öronen, så ibland har jag svårt att skilja på närliggande ljud.

I början höll jag på att bli galen, för jag hörde inte skillnad på r och l trodde jag. Efter ett tag fattade jag att de sa båda bokstäverna. :P
Här följer mina första frågor: Kan jag bestämma mig för att använda r-ljudet som känns bra för mig? Eller föredrar thailändarna l-ljudet? Vi kan som exempel ta svenskans vi. Där sägs rao eller lao. Annat exempel är land, pra-tet eller pla-tet?

Nästa fråga, det manliga artighetsordet i slutet på nästan varje mening. Ska jag säga kapp, krap eller klap? Jag vill säga krap...

Sista frågan för nu är: pomm, är det rätt ord för jag, eller är det "för" artigt? För min sambo, di-chenn eller nåt annat?

Tack för nu, och vi hörs! 8)

Det där men [l] och [r] är ju ett problem, inte minst för thai när de ska lära sig svenska. Men när det gäller thailändska, så finns ju båda konsonanterna [la ling] och ra ruea] men på många dialekter uttalar man båda konsonanterna [l], men i t.ex. södra Thailand uttalar man [l] och [r] var för sig. När det gäller oss utlänningar som ska prata thai, finns det ingen anledning att inte skilja ljuden åt. Jag säger t.ex. alltid [rao]=vi och [lao]=Laos. När det gäller [khráp] så stavas det ju med "r" och kan uttalas så, men i vardagsspråk är det vanligt att bara säga [kháp].
När det gäller "jag" är [phom] det vanliga ordet för oss män och [chan] för kvinnor. [dichan] är också för kvinnor men mer formellt.
Mvh
John-Lennart

i natt satt jag uppe o skrev på thai till klockan var 1. var så uppe i detta att jag glömde både tid o rum...
jag skrev av en reggaelåt o man lär sig mkt på att skriva...

ha de
marianne

finns att ladda ner på nätet. ska kolla när jag kommer hem. är på jobbet nu o minns inte riktigt vad sidan heter.

marianne

Mina lektioner kom jag över på olaglig väg... :-X , men jag är en bättre människa nu...
Marianne, om jag skulle vilja smyga igång att lära mig skriva och läsa, hur föreslår du att man bäst går till väga? Jag är rätt så duktig på språk, men det här skrämmer mig lite faktiskt.

Finns det några som helst hjälpmedel för att lära in tonerna eller är det bara att korvstoppa?
Just nu tänker jag på "kao" t ex, som betyder han-hon, ris eller kom (kom in), samt sai som i "sai goa nan" (inte just nu, senare?) eller betydelsen vänster.
Det verkar finnas väldigt många ord som har olika betydelse beroende på ton. Det vore härligt om det fanns nån sorts tumregel.

Om man skulle betona fel, är det väldigt stor risk att man inte blir förstådd?
Sammanhanget borde rädda en lite grann, eller?

Detta är ungefär som när man lärde sig tyska, man var livrädd för att säga fel bestämd artikel eller använda fel ordföljd. Då låser sig språkcentrat. Fördelen med tyska är att det är lätt att göra sig förstådd ändå. Nu för tiden bryr jag mig inte så mycket och då flyter det på.
Kan man hoppas på nåt liknande med thai? ???

Liknande trådar

P
Svar
12
Visningar
5 K
A
D
Svar
2
Visningar
3 K