"anubaan " sa:
Kanske det, men barn lär ju sig att tala och förstå innan de lär sig skriva.
Jag kan ganska många Thailaänska ord, men när jag måste slå upp ett nytt i mina lexikon så måste jag många gånger fråga min fru om uttalet. Det som man skrivit med våra bokstäver i lexikonet ger för det mesta inte mycket vägledning.
/Anubaan
Jo, det allra bästa är ju att lära sig alfabetet.
Men eftersom Thai är ett tonalt språk krävs det att "Höra" och "Lyssna", mest viktigt i ett tonalt språk är att "Lyssna".
Precis som du säger anubaan, kan inte lära sig Thai genom "transkription", men genom att se ord samt ljud fungerar det bra.
Som jag tidigare sagt är Thai-Language än utmärkt webbsida att se de olika transkriptioner, romaniseringar och fonetiska uttal.
Den generella Thai transkriptionen samt fonetiska är General System of Transcription (RTGS) det är den generella översättningen från thai till västerländskt uttal utan någon påverkan ifrån något annat språk i världen, detta är Thailands Version, från Thai Universitet of Linguistiq.
De försöker att återge den mest perfekta uttalat så som ordet borde uttalas på ett västerländskt språk.
Sen som du säger finns det otaliga transkriptioner på Thai mer eller mindre gångbara och det beror givetvis på det egna språkets uttal av framförallt konsonanter.
Vi har ju i svenskan samt många andra språk "aspiration" i ord, alltså utandning. äger du K, så vet du att det är en utandning i K:et.
I Thai har de också ord med aspiration, utandning, men de betecknas inte alls som vårt vanliga K.
I thai måste du om du vill uttala ett ord med KH, alltså ett aspirerande K, i begynnelsen av detta K, verkligen utandas.
I Thai är aspirerande K eller andra konsonanter där H är vanligt.
ขอโทษ khaawR tho:ht[sup]F[/sup], där de också har aspirerande H i slutet av ett ord som har betydelse för hur set skall uttalas
Det jag har lärt mig allra bäst är ju min fru Linda, jag kunde mycket innan, men Linda har lärt mig otroligt mycket Thai och idag kan jag tala obehindrat med hennes släkt, systrar, mamma, pappa mm.
Så en kombination av böcker, Internet (Thai Language), kurser samt din fru är guld värd. Men som svar på din frågeställning, lyssna, Thai Language, och lär dig alfabetet med dess ljud och toner.''
Peter