Måste man åka till Sverige för att pensionera sig?

jo, jag har ett nytt telefonnummer. Det gamla telefonnumret fungerade inte när jag kom tillbaka till Thailand i höst (bekräfta vid köpa av flygbiljett exempelvis). Då tvingades jag till ett nytt TEle-nummer. Detta nummer försöker jag byta ut/koppla till mitt nuvarande creditkort Bangkok Bank. Verkar omöjligt föra denna förändring.
Idag skickar jag pengar från Sverige till detta Bangkok Bank konto. Sedan cashar jag i ATM. Det funkar bra.

Nu - i skrivande stund skall jag till Big C. Där är kontoret. Så jag tar min 5 möte med personalen där. Sedan september. Jag är från norrland så jag är tålmodig.

Du missförstod mig. Jag menade, att skaffa ett nytt kort med ditt gamla nr, kanske inte möjligt i ditt fall, då det kanske är spärrat.

Det finns två sätt att förlänga livslängden på DTAC simkort, nummer ett är aatt registrera det så får du ett år. Det andra är att fylla 20 baht. För varje 20 baht du fyller får du en månad, om du fyller 12 gånger i rad får du 12 månader.

I dag kan man inte få ett nytt telekort utan att registrera det, gäller även Thai. Hade man inte gjort det så spärrades det 1 Juli 2016.
Mes AIS så fyller man en viss summa,inget krav på antal påfyllningar. Efter varje påfyllning får ju alla ett sms som visar aktuellt saldo samt hur länge det gäller för.
OBS !
Det finns olika typer av kort, alla går inte att förlänga, gäller bara en viss tid.
Tex turistkort som man säljer på "Suvan" B.l.a.

I dag kan man inte få ett nytt telekort utan att registrera det, gäller även Thai. Hade man inte gjort det så spärrades det 1 Juli 2016.
Mes AIS så fyller man en viss summa,inget krav på antal påfyllningar. Efter varje påfyllning får ju alla ett sms som visar aktuellt saldo samt hur länge det gäller för.
OBS !
Det finns olika typer av kort, alla går inte att förlänga, gäller bara en viss tid.
Tex turistkort som man säljer på "Suvan" B.l.a.
Det där fungerar nog inte fullt ut, jag köpte mitt för någon månad sedan på Seven utan registrering, det varar en månad efter varje laddning, sedan förlänger jag det ett år i taget enligt metoden jag beskrev efter att ha fått info från Dtac support.

Det där fungerar nog inte fullt ut, jag köpte mitt för någon månad sedan på Seven utan registrering, det varar en månad efter varje laddning, sedan förlänger jag det ett år i taget enligt metoden jag beskrev efter att ha fått info från Dtac support.
Det går bra att ändra giltighetstiden för sitt SIM-kort från en månad till 12 månader mot en avgift på ett operatörs-kontor.

Jag gick till AIS på Suvarnabhumi, sa att mitt telefonummer är kopplat till min internetbank och jag måste vara säker på att ha tillgång till det hela tiden.
Dom ändrade till 12 månaders utan avgift och kan använda det utomlands.

Har man tex. Kasikorn internetbank så kan du ladda på telefonen på internetbanken, vet inte om dom andra internetbankerna har samma tjänst.

Har du AIS och vill välja typ av telefontjänst du vill ha, tex internet, eller olika tal och sms avtal så loggar du bara in här https://eservice.ais.co.th/eServiceWeb/ och ställer in det själv, lätt som en plätt och avtalet du valt betalas genom att du laddar telefon med den summan.

Har TRUE och fick nyss betala för förlängd giltighet. 12 THB för 6 månader. Laddar via Bangkok Banks inteternet tjänst.

Anledningen till att jag har Bangkok Bank, trots schabbel med byte av telefonnummer, är att överföringar från Sverige går via Bangok Bank, som sedan tar en avgift vid överföring till annan Thaibank.

Från Sve, till bkkbank, till annan thai bank.
Ursäkta, det verkar korkad transfereing av pengar, varför inte istället skicka direkt till rätt bank och undvika extra betalning..
Sve > Bkk bank = en kostnad
Sve > Thai bank = en kostnad

Själv skickar jag från Swedbank(50sek, kostar det och dras från sve kontot) till mitt konto hos Kasikornbank, där betalar jag en växling/mottagnings avgift, sen kan jag se hur mycket jag har på mitt thai-kontot på mobilen och använda Visa kortet för behövliga betalningar.. Taadaaa! ;)

Från Sve, till bkkbank, till annan thai bank.
Ursäkta, det verkar korkad transfereing av pengar, varför inte istället skicka direkt till rätt bank och undvika extra betalning..
Sve > Bkk bank = en kostnad
Sve > Thai bank = en kostnad

Själv skickar jag från Swedbank(50sek, kostar det och dras från sve kontot) till mitt konto hos Kasikornbank, där betalar jag en växling/mottagnings avgift, sen kan jag se hur mycket jag har på mitt thai-kontot på mobilen och använda Visa kortet för behövliga betalningar.. Taadaaa! ;)
De svenska bankerna som Swedbank, Nordea m.fl har bara avtal och samarbete med Bangkok Bank så allt kommer att gå via den ändå.
Skicka direkt till andra thaibanker går inte, men man ser inte den omvägen i kontoutdrag.

Om ni håller i era brallor ett tag till så ska nog Macke ge er förklaringen hur det fungerar..
Han tog på sig det jobbet och gjorde en ordentlig utredning av hur det går till..

Kurant är inne på det helt och hållet.. :-)

Om ni håller i era brallor ett tag till så ska nog Macke ge er förklaringen hur det fungerar..
Han tog på sig det jobbet och gjorde en ordentlig utredning av hur det går till..

Kurant är inne på det helt och hållet.. :-)

Vilka brallor??
;)

De sköter bältet om att hålla brallan på rätt höjd...

Det är precis som @kurant skriver, de svenska bankerna har bara avtal med Bangkok Bank och Bangkok bank tar trehundra baht för att vidarebefordra pengarna till rätt bank som sedan också tar en avgift.

Skickar man Svenska kronor så ser man inte detta eftersom man inte vet vilken kurs man fick när pengarna kom fram. Skickar man däremot Baht som man bör göra eftersom de Svenska bankerna generellt har bättre kurser än de Thailändska (Skandiabanken undantagen) så ser man att det försvinner 300 Baht.

Det är precis som @kurant skriver, de svenska bankerna har bara avtal med Bangkok Bank och Bangkok bank tar trehundra baht för att vidarebefordra pengarna till rätt bank som sedan också tar en avgift.

Skickar man Svenska kronor så ser man inte detta eftersom man inte vet vilken kurs man fick när pengarna kom fram. Skickar man däremot Baht som man bör göra eftersom de Svenska bankerna generellt har bättre kurser än de Thailändska (Skandiabanken undantagen) så ser man att det försvinner 300 Baht.

Jag skickar alltid i motsvarande Bath.

Jag skickar alltid i motsvarande Bath.

Som @Lyco säger, så jag skickar också endast i motsvarande Bath, aldrig i svenska.
Mängden slantar stämmer när det kommer in på kontot, - avgiften..

Jag hade också Swedbank när jag kollade och det var Swedbank som berättade hur det låg till när jag sade att jag saknade pengar i en överföring.

I vanlig ordning från bankvärlden tycker man inte att man behövde redovisa de avtal man gjort, "det var ju inte vi som drog avgiften".

Jag skickade 1000 baht och betalade själv avgiften hos Swedbank men inte hos mottagande bank.

Det kom fram 700 baht till KTB som det var i det fallet och de drog 200 baht i mottagningsavgift.

Säger du att det inte är så längre?

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
8 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0