Gravid och har visa här i Sverige

Det går även på vanliga vårdcentraler men det blir en helt annan taxa utan personnummer/samordningsnummer.

Fullpris.
Dottern har haft svenskt samordningsnummet sedan hon föddes för nästan 20 år sedan. Det räckte inte för att göra en hälsokontroll i somras, det krävs att man är skriven i Sverige och därmed har svenskt personnummer. Frugan som bara har ett UT fick dock kallelse till mammografi en vecka efter hon blev folkbokförd och fick sitt personnummer. Personnumret är mycket mer värt än passet; på gott och ont.

Dottern har haft svenskt samordningsnummet sedan hon föddes för nästan 20 år sedan. Det räckte inte för att göra en hälsokontroll i somras, det krävs att man är skriven i Sverige och därmed har svenskt personnummer. Frugan som bara har ett UT fick dock kallelse till mammografi en vecka efter hon blev folkbokförd och fick sitt personnummer. Personnumret är mycket mer värt än passet; på gott och ont.
På akuten brukar dom inte neka men en hälsokontroll är inget akut

Det är därför Aupair med uppehållstillstånd i max 12 månader, uppehållstillstånd för besök 6 månader samt med de som har visum i 90 dagar måste vara försäkrade för dom måste betala ur egen ficka eller via sin försäkring.

Dom saknar de fyra sista siffrorna som behövs.

Detta med Aupair är intressant.
Frun vill få med sin 19 åriga systerdotter till Sverige för att försöka träffa någon för att ge henne chansen till ett bättre liv.

Till saken hör att frun upplever det som en plikt och skyldighet samt att är uppfostrad till att hjälpa sin familj.

Hon kommer inte att få ett visum beviljat, tjejens anknytning till hemlandet är väldigt svagt, singel och saknar en fast anställning.
Inte heller klara en intervju vad syftet med besöket är.
Hon är naiv och har svårt att ljuga trovärdigt.
Syskonbarn väl är inte tillräckligt släktingar idag.

Men att hitta en värdfamilj är kanske inte det lättaste som vill anställa henne i ett år.

Men det är ett nytt sätt och möjlighet att få in en fot i Sverige som jag inte kände till innan.

Frun vill få med sin 19 åriga systerdotter till Sverige för att försöka träffa någon för att ge henne chansen till ett bättre liv.

Till saken hör att frun upplever det som en plikt och skyldighet samt att är uppfostrad till att hjälpa sin familj.

Hon kommer inte att få ett visum beviljat, tjejens anknytning till hemlandet är väldigt svagt, singel och saknar en fast anställning.

Men att hitta en värdfamilj är kanske inte det lättaste som vill anställa henne i ett år.

Men det är ett nytt sätt och möjlighet att få in en fot i Sverige som jag inte kände till innan.

Trodde det var för dyrt med Au pair i Sverige. Hur funkar detta?

/ SatanG

Trodde det var för dyrt med Au pair i Sverige. Hur funkar detta?

/ SatanG
Högst 25 timmars arbete per vecka
Au pairen är skattskyldig för lönen och även för förmåner som mat och boende, vilka värderas schablonmässigt

Månadslön och skatt
Minst 5 880 kr:
Detta är den obligatoriska minimiersättningen per månad före skatt, enligt Migrationsverket.
Skatteplikt:
Lönen och värdet av förmåner som boende och mat är skattepliktiga för au pairen.
Förmåner:
Värdet av fri kost och logi uppskattas av Skatteverket till ca 200 kr i månaden efter skatt, enligt Diretto.se.
Övrigt
Fickpengar:
Förmåner som mat och boende ingår oftast i avtalet.
Försäkring:
En heltäckande sjuk- och olycksfallsförsäkring som täcker arbetstid, pendling och sjukdomstid är obligatorisk för värdfamiljen att teckna.

Knappast något för en familj med begränsade inkomster.

Verkar betydligt enklare i Danmark enligt vad jag förstått från kollegor.

Såhär står det på nätet?
"Ja, det är möjligt att söka ett andra au pair-år hos en ny värdfamilj i Sverige, men det är inte en automatisk process och det finns begränsningar. Du måste ansöka om ett nytt tillstånd och uppfylla alla krav för en ny värdfamilj, precis som första gången, och ansökan kan avslås om du tidigare har varit au
pair i ett annat land.

Såhär står det på nätet?
"Ja, det är möjligt att söka ett andra au pair-år hos en ny värdfamilj i Sverige, men det är inte en automatisk process och det finns begränsningar. Du måste ansöka om ett nytt tillstånd och uppfylla alla krav för en ny värdfamilj, precis som första gången, och ansökan kan avslås om du tidigare har varit au pair i ett annat land. "
Om man inte är över 30 år så kan man söka i samma värdfamilj enligt henne? Hon reste tillbaka och fick ett nytt tillstånd då värdfamiljen stod för kostnaden för resor mm.Man kan bara vara aupair till upp till 30 år gammal har jag hört

Om man inte är över 30 år så kan man söka i samma värdfamilj enligt henne? Hon reste tillbaka och fick ett nytt tillstånd då värdfamiljen stod för kostnaden för resor mm.Man kan bara vara aupair till upp till 30 år gammal har jag hört
Hur många timmar i veckan måste hon plugga svenska som Aupair?

Reglerna säger att det är själva meningen med att få tillstånd som Aupair och att det inte får vara ett jobb mer än enklare sysslor i hemmet i mer än 25 timmar per vecka.

Reglerna säger att det är själva meningen med att få tillstånd som Aupair och att det inte får vara ett jobb mer än enklare sysslor i hemmet i mer än 25 timmar per vecka.
Är det inte minst 25 timmar och max 40 timmar arbete det står på migrationsverkets hemsida?

Är det inte minst 25 timmar och max 40 timmar arbete det står på migrationsverkets hemsida?
Syftet ska inte vara att arbeta fulltid.

Från Migrationsverket:

En au pair är en person som bor tillfälligt hos en värdfamilj och får ersättning för barntillsyn och lättare hushållsarbete. Syftet med personens vistelse i Sverige ska vara att förbättra sina språkkunskaper och ta del av den svenska kulturen.

Au pairen ska arbeta högst 25 timmar per vecka med barnpassning och lättare hushållsarbete

Syftet ska inte vara att arbeta fulltid.

Från Migrationsverket:

En au pair är en person som bor tillfälligt hos en värdfamilj och får ersättning för barntillsyn och lättare hushållsarbete. Syftet med personens vistelse i Sverige ska vara att förbättra sina språkkunskaper och ta del av den svenska kulturen.

Au pairen ska arbeta högst 25 timmar per vecka med barnpassning och lättare hushållsarbete
Ja nu såg jag att det var hushållsarbete och studier tillsammans som inte fick överstiga 40 timmar.

Reglerna säger att det är själva meningen me att få tillstånd som Aupair och att det inte får vara ett jobb mer än enklare sysslor i hemmet i mer än 25 timmar per vecka.
Det vet jag faktiskt inte men vi pluggar svenska på kvällarna via videosamtal då jag köpte henne en svensk ordbok åt henne kan fråga henne om det.

Det vet jag faktiskt inte men vi pluggar svenska på kvällarna via videosamtal då jag köpte henne en svensk ordbok åt henne kan fråga henne om det.
Jag trodde att SFI är obligatoriskt i tillståndet och om hon är här på andra året borde hon vara duktig.

Men det är kanske ingen kontroll och uppföljning även om
syftet med personens vistelse i Sverige ska vara att förbättra sina språkkunskaper och ta del av den svenska kulturen.

Får hon den lön som hon har rätt till?
Många blir utnyttjade och jobbar alldeles för mycket till låg ersättning.

En annan sak som har betydelse när er ansökan för bosättning i Sverige är hur ni träffades första gången.
Av en slump, genom gemensamma vänner, dating site, en gemensam hobby?
Nu bor 30 mil från varandra.

Det ska redovisas i ansökan och utdrag ur messenger, chat, email, bilder tillsammans brukar styrka när och hur relationen startade.
Hur mycket tid ni spenderat ihop är av stor betydelse.

Jag trodde att SFI är obligatoriskt i tillståndet och om hon är här på andra året borde hon vara duktig.

Men det är kanske ingen kontroll och uppföljning även om
syftet med personens vistelse i Sverige ska vara att förbättra sina språkkunskaper och ta del av den svenska kulturen.

Får hon den lön som hon har rätt till?
Många blir utnyttjade och jobbar alldeles för mycket till låg ersättning.
Tror inte att det är obligatoriskt är inte helt säker.Har frågat henne så att hon får rätt lön.sant att dom kan bli utnyttjade hon brukar ta på sig extra jobb för att tjäna lite mer pengar men jag tycker att det är för dåligt betalt

En annan sak som har betydelse när er ansökan för bosättning i Sverige är hur ni träffades första gången.
Av en slump, genom gemensamma vänner, dating site, en gemensam hobby?
Nu bor 30 mil från varandra.

Det ska redovisas i ansökan och utdrag ur messenger, chat, email, bilder tillsammans brukar styrka när och hur relationen startade.
Hur mycket tid ni spenderat ihop är av stor betydelse.
Vi har väldigt mycket bilder och videoklipp på Messenger email sms osv och ska nu i slutet av October åka till Paris Frankrike spendera tid tillsammans

Tror inte att det är obligatoriskt är inte helt säker.Har frågat henne så att hon får rätt lön.sant att dom kan bli utnyttjade hon brukar ta på sig extra jobb för att tjäna lite mer pengar men jag tycker att det är för dåligt betalt
Är det extra jobben som är dåligt betalt?

Det är väl normalt då det är svarta inkomster.

Liknande trådar

J
Svar
18
Visningar
2 K
anonymous
A
A
Svar
0
Visningar