Investera i Sverige eller i Thailand ?

Hej

Hyra ut hus i Sverige kan vara lönsamt om det ligger på rätt ställe, känner folk som hyr ut för 15 000 - 24 000 kr per vecka under sommartid här på kusten, sen har jag en kompis i Göteborg som hyr ut sin villa till företag som vill inhysa arbetare, han får 20 000 - 25 000 per månad lite beroende på hur många som bor i huset.

Mvh isan lover
Min chef hyr ut ett hus i bollebygd (4 mil utanför göteborg) för 17k i månaden.
Han köpte huset för 2.3mille förra året

Då gäller det att det är rätt placerat och vid arbete så är det väldigt långa projekt.

På rätt ställe så kanske priset på inköp får ökad till det dubbla.
Hej

Ja han som hyr ut huset månadsvis har det på Hisingen i Göteborg och där är ju många företag etablerade som behöver bra boenden nära arbetsplatsen, han hyr ut månadsvis, kvartal, halvår och säkert helår också om det är bra hyresgäster.

Här på kusten är det ju dom strandnära husen (bodarna) som kan ta mest betalt per vecka, men såna platser är ju precis som du är inne på inte direkt billiga att köpa heller.

Mvh isan lover

Min chef hyr ut ett hus i bollebygd (4 mil utanför göteborg) för 17k i månaden.
Han köpte huset för 2.3mille förra året
Hej

Ja där verkar behovet av hus att hyra vara stort och priserna bra, är det i ett sånt område du funderar på att köpa så blir det nog lätt att hyra ut, dom hyresgäster som kommer via etablerade företag verkar också vara skötsamma enligt min vän.

Mvh isan lover

Hej

Hyra ut hus i Sverige kan vara lönsamt om det ligger på rätt ställe, känner folk som hyr ut för 15 000 - 24 000 kr per vecka under sommartid här på kusten, sen har jag en kompis i Göteborg som hyr ut sin villa till företag som vill inhysa arbetare, han får 20 000 - 25 000 per månad lite beroende på hur många som bor i huset.

Mvh isan lover

Glöm inte att i Sverige gäller detta med:

Enligt lagen om uthyrning av egen bostad är parterna fria att komma överens om hyrans storlek. Men om den överenskomna hyran ”påtagligt överstiger kapitalkostnaden och driftkostnaderna för bostaden” ska hyresnämnden, efter ansökan av hyresgästen, sänka hyran. Kapitalkostnaden beräknas som en skälig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde och behöver inte motsvaras av någon faktisk räntekostnad för ägaren.

Många år sen nu men ett yngre par jag känner hyrde ut sitt hus på ett år när dom båda fick tillfälliga jobb utomlands. Hyresgästen betalade en halv månadshyra och sen ingenting men vägrade att flytta ut !! Vad jag minns tog det en väldans lång tid innan lagens långa arm ingrep och kastade ut fanskapet.

Glöm inte att i Sverige gäller detta med:

Enligt lagen om uthyrning av egen bostad är parterna fria att komma överens om hyrans storlek. Men om den överenskomna hyran ”påtagligt överstiger kapitalkostnaden och driftkostnaderna för bostaden” ska hyresnämnden, efter ansökan av hyresgästen, sänka hyran. Kapitalkostnaden beräknas som en skälig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde och behöver inte motsvaras av någon faktisk räntekostnad för ägaren.
Hej

Företag som hyr ett hus jämför väl med kostnaden för att ha tillfälliga anställda på hotell och då blir det ju billigt att hyra ett hus även om hyran kan se hög ut.

Mvh isan lover

Hej

Företag som hyr ett hus jämför väl med kostnaden för att ha tillfälliga anställda på hotell och då blir det ju billigt att hyra ett hus även om hyran kan se hög ut.

Mvh isan lover
Där har företaget fördelen att det är avdragsgilla omkostnader för tillfälligt anställda.

Det får inte privata hyresgäster.

Företagen har också rätt att ta ut en hyra som dras på lönen som förmåner samt att anställda ska betala skatt på förmånen.

När man hyr ut kortare tid är det som regel fullt möblerade bostäder där gäster inte står driftskostnader som el, vatten, sopor, internet mm. Mellan varje uthyrning ska det städas, bytas sängkläder mm.
Slitage på lösöre ska med i kalkylen.

Därför är schablonavdrag satt ganska högt.

Bor man inte själv på platsen måste man betala någon som sköter allt.
Svart eller vitt.
Ett hus kan dessutom behöva snöskottning, gräsklippning som någon måste utföra.

Många faktorer att bädda in i en ekonomisk kalkyl.

Det finns alltid ett värde i att ha, åtminstone, en del av sin inkomst i samma valuta som man har merparten av sina utgifter i. En bra avkastning i SEK blir inget värd om THB samtidigt stiger mot SEK.

Med det sagt tror jag att SEK kommer stärkas mot THB de närmaste åren och att Thailand dessutom kommer ha en halvtaskig ekonomi, så i ditt fall skulle jag nog investera i Sverige men flytta över vinsten allteftersom till Thailand. Fördelen med att investera i Thailand är dock, förutom valutarisken om man har sina kostnader i Thailand, att det är ganska lätt att undvika skatter, om man är så lagd, och det är förmodligen ännu enklare om man är thailändsk medborgare. Har man inte råd att köpa något attraktivt, eller har tur, ska man dock inte räkna med särskilt många procent i avkastning.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp