Husrenovering i Sverige och Thailand.

Det blev riktigt fint, färgen på luckorna är skit snygga :thumbsup:
Inte klart än, en del igen men nu blir det en lugn kväll, skruvade på förmiddagen, städade och köpte julgran på eftermiddagen och började julpynta.
Men nu slapp vart par dagar som gått från morgon till sovdags.
Trodde aldrig jag skulle få städat upp efter alla IKEA kartonger.
Nu ett glas vin och tv.
Men dom gör vad dom kan för att stöka ner medans jag städar, dom lagar mat, äter och lämnar allt.
Också undrar dom varför jag skäller, ingen som hjäpt till så tar på tålamodet att fixa.

20251218_213617.webp

20251218_213629.webp

20251218_213645.webp

Men fick sälja aktier för den, det räckte inte lönen till efter jul....
Ja kaminer och installationer är inte billigt men jäkligt trevligt med extravärme och mys. Har haft nytta av min vid strömavbrott så inte bara mys. Första åren ville ju frugan ha så jäkla varmt inne. Jag värmde till max 20 med el sedan fick vi elda om hon tyckte det var kallt. Gick några kubik ved varje vinter.

Ja kaminer och installationer är inte billigt men jäkligt trevligt med extravärme och mys. Har haft nytta av min vid strömavbrott så inte bara mys. Första åren ville ju frugan ha så jäkla varmt inne. Jag värmde till max 20 med el sedan fick vi elda om hon tyckte det var kallt. Gick några kubik ved varje vinter.
Jag installerade en riktik Tulikiwi täljstensugn i min kåk i skärgården , vägde några hundra kilo hopsatt. fIck tillstånd av myndigheten att installera själv där gammal befintlig vedkamin var monterad då jag köpte kåken , Sen drog jag hela pipan med eldfast bruk, slutligen efter provtryckning godkänd då jag tog ut den sk, sotarmästaren .. Riktigt bra investering , eldade ca 10 kubik ved över en vintrarna

Fått beslut från kommunen att installation av ny eldstad godkänd.
Får beställa ved, fanns flera som sålde kubikvis här i samhället och grannbyn såg jag på blocket.
Ved säljs ofta som stjälpt ved och det kan variera stort i hur mycket ved man får. Jag behöver aldrig ren björkved. Har ofta eldat med både gran, tall och annan ”bladved” utan att sotarn sett något negativt. Så får jag bättre pris väljer jag snikigare ved. Nu fällde jag en stor björk i höstas så den kommer fylla på vedförrådet rejält.

Ved säljs ofta som stjälpt ved och det kan variera stort i hur mycket ved man får. Jag behöver aldrig ren björkved. Har ofta eldat med både gran, tall och annan ”bladved” utan att sotarn sett något negativt. Så får jag bättre pris väljer jag snikigare ved. Nu fällde jag en stor björk i höstas så den kommer fylla på vedförrådet rejält.
Någon sålde staplad björkved 750kr för 0,8m3 här

Någon sålde staplad björkved 750kr för 0,8m3 här
Ja staplad så är det lättare att veta hur mycket man får. Frakten kan ibland vara dyr så kan man hämta själv så brukar det löna sig. Köp på dig ett par tre kubik. Går åt hyfsat snabbt om man vill göra ett par brasor varje dag under vintern. Du har ju tak på huset till skillnad från Boa så hans mängder gör du nog inte av med :laugh2:

Ja staplad så är det lättare att veta hur mycket man får. Frakten kan ibland vara dyr så kan man hämta själv så brukar det löna sig. Köp på dig ett par tre kubik. Går åt hyfsat snabbt om man vill göra ett par brasor varje dag under vintern. Du har ju tak på huset till skillnad från Boa så hans mängder gör du nog inte av med :laugh2:
Ja dom levererade inte, är i samhället så kan inte vara långt bort för det är inte stort.
Men fanns flera som sålde stjälpt med, bara en staplad.

Vi köpte 4 i stjälpt nu i höstas och vi kommer klara oss gott och väl, men vi hade kvar sen förra året då vi köpte 5 i stjälpt.

Kamin öppen planlösning o när det e riktigt kallt sätter vi fyr även på morgonen , Men får revidera lite, Är vi i Thailand en till två mån om året går det mycket mindre. Åker nu en mån så då kommer det att märkas direkt, Haft gratis ved nu i några år men slut med det nu, ligger väl runt 900kr m3här. Men samtidigt blir det mer Thailand framåt i tiden så kommer gå mycket mindre

Liknande trådar

Tillbaka
Topp