Måste man åka till Sverige för att pensionera sig?

Mackes jag har ju som du vet KTB, och skickar ALLTID sedan massor av år tillbaka thaibath online. Jag har NORDEA....

BKK bank tar runt 250-300 baht i avgift, och KTB tar runt 200 baht i avgift. Och detta då på belopp mellan 40-50.000 baht varje gång. Så det försvinner ALLTID 500 baht på vägen... Jag märkte nu sista gången en liten höjning, som jag dock inte vet VEM som infört,,, BKK bank eller KTB...

Kronor finns inte som val hos Swedbank sen några år tillbaka. THB, Dollar och Euro

Svedbank Nordea LF körde detta dumma trick för ett par år sedan, man sa, att man ville hjälpa kunderna, som ville skicka pengar utomlands.Genom att växla till mottagarlandet valuta.
Samtidigt, så sänkte man sina växelkurser, så att dessa kunder ,gjorde förluster på deras växling .
Man fick mycket "skit" för detta, och tvingades låta sina kunder välja själva,samtidigt så blev deras växelkurser mycket bättre.

Svedbank Nordea LF körde detta dumma trick för ett par år sedan, man sa, att man ville hjälpa kunderna, som ville skicka pengar utomlands.Genom att växla till mottagarlandet valuta.
Samtidigt, så sänkte man sina växelkurser, så att dessa kunder ,gjorde förluster på deras växling .
Man fick mycket "skit" för detta, och tvingades låta sina kunder välja själva,samtidigt så blev deras växelkurser mycket bättre.

Det var ju inte svårt att förstå vem som skulle finna anledninga att slänga lite skit på Swedbank , så fort det kommer ordet bank på tal i detta forum så händer det :):):), tycker jag fått klart för mig att du har ett horn i sidan till dem ,, har väl sett och hört det från dig kanske 10,000ggr under åren LOL , Men nu finns det ju en bank som du använder och de har försökt båsa mig på 120,000 tusen svenska kronor , ett mål som de sen förlorade ,, men de kan ju vara en bra bank för det ,, Men inte Swedbank , kan ju undra hur djäkla insnöad man får bli 555 Har haft dem i 25 år , i stort sett aldrig några problem, hjälpte mig med allt när jag sålde huset , skilsmässan mm mycket proffesionella

Ja ,och det funkar utmärkt , man väljer THBT sen motvärde i Svenska , du får direkt kursen som sen har funkat mycket bra för mig ,, är ju inte så djäkla fattig så jag ids tjafsa om en tia hit eller dit

De svenska bankerna som Swedbank, Nordea m.fl har bara avtal och samarbete med Bangkok Bank så allt kommer att gå via den ändå.
Skicka direkt till andra thaibanker går inte, men man ser inte den omvägen i kontoutdrag.

Suck, då har man gjort bort sig igen...
Jag kände till (lite svagt) att internationella transaktioner går via Bkk Bank så när jag skulle öppna företagskontot här i Thailand så hörde jag mig för med olika banker vad dom kunde erbjuda mig. Det jag var ute efter var en internettjänst (med säker inloggning) där man likt Swedbank kan skapa ett digitalt kreditkort. Jag handlar online bara med dessa.

Kasikorn (som jag har lite förkärlek till sedan tidigare) hade denna tjänst.
Jag frågade då om kostnader när pengar skickas från Sverige och förklarade att jag hört att alla int transaktioner går via Bkk Bank. Då fick jag svaret att det finns 3 banker i Thailand som har licens för detta, så pengarna kommer direkt hit. Det var då naturligtvis Bkk bank, Kasikorn och en till som jag nu inte minns vilken.
Kanon tänkte jag, då slipper jag denna extra kostnad:). Men om nu svenska banker bara har avtal med Bkk Bank, så är deras "licenser" värda skithuspapper med just Sverige:(. Får trösta mig med att dessa 500B (eller vad det kostar) är billigare än att skatta "hemma":p

Har ingen möjlighet att kolla den faktiska kostnaden då kunden sätter in beloppet i SEK.

När jag ändå är på ämnet...
Det går juh att skicka pengar på olika vis. Det sämsta är som jag förstår det att skicka SEK och låta banken i Thailand sköta valutakursen och det bästa att skicka THB (som man kan göra från Swedbank)

Nu har jag inte den kunskapen, men kanske ngn som har koll kan räkna ut hur mycket jag förlorar (ungefär) genom att skicka SEK jämfört med motsvarande belopp i THB ?
En faktura är på 70.000SEK Vad kan skillnaden bli om jag under pistolhot (ni förstår att det är ett skämt) tvingar ekonomiavdelningen att skicka THB istället som motsvarar det beloppet (det kommer att ta lite tid för dom laborera fram "motsvarande belopp i SEK" så det blir 70.000SEK)?

Blir det en marginell skillnad eller signifikant? Handlar det om småpotatis är det inget att bry sig om, men om det är 1.000-2.000+ i skillnad så kanske man borde fundera lite på andra lösningar
"Höftskott" duger bra om man vet vad man pratar om;)

Suck, då har man gjort bort sig igen...
Jag kände till (lite svagt) att internationella transaktioner går via Bkk Bank så när jag skulle öppna företagskontot här i Thailand så hörde jag mig för med olika banker vad dom kunde erbjuda mig. Det jag var ute efter var en internettjänst (med säker inloggning) där man likt Swedbank kan skapa ett digitalt kreditkort. Jag handlar online bara med dessa.

Kasikorn (som jag har lite förkärlek till sedan tidigare) hade denna tjänst.
Jag frågade då om kostnader när pengar skickas från Sverige och förklarade att jag hört att alla int transaktioner går via Bkk Bank. Då fick jag svaret att det finns 3 banker i Thailand som har licens för detta, så pengarna kommer direkt hit. Det var då naturligtvis Bkk bank, Kasikorn och en till som jag nu inte minns vilken.
Kanon tänkte jag, då slipper jag denna extra kostnad:). Men om nu svenska banker bara har avtal med Bkk Bank, så är deras "licenser" värda skithuspapper med just Sverige:(. Får trösta mig med att dessa 500B (eller vad det kostar) är billigare än att skatta "hemma":p

Har ingen möjlighet att kolla den faktiska kostnaden då kunden sätter in beloppet i SEK.

När jag ändå är på ämnet...
Det går juh att skicka pengar på olika vis. Det sämsta är som jag förstår det att skicka SEK och låta banken i Thailand sköta valutakursen och det bästa att skicka THB (som man kan göra från Swedbank)

Nu har jag inte den kunskapen, men kanske ngn som har koll kan räkna ut hur mycket jag förlorar (ungefär) genom att skicka SEK jämfört med motsvarande belopp i THB ?
En faktura är på 70.000SEK Vad kan skillnaden bli om jag under pistolhot (ni förstår att det är ett skämt) tvingar ekonomiavdelningen att skicka THB istället som motsvarar det beloppet (det kommer att ta lite tid för dom laborera fram "motsvarande belopp i SEK" så det blir 70.000SEK)?

Blir det en marginell skillnad eller signifikant? Handlar det om småpotatis är det inget att bry sig om, men om det är 1.000-2.000+ i skillnad så kanske man borde fundera lite på andra lösningar
"Höftskott" duger bra om man vet vad man pratar om;)

Blir väl lite gissningar, men du kan både vinna och förlora på att få beloppet i SEK, vanligt är då att man får den kurs som är aktuellt när pengarna når Thailand och växlingen sker. Vanligt 3-4 bankdagar.
Får du beloppet skickat i THB så blir det den kurs som är vid det ögonblick pengarnas skickas.

Slumpen mao svårt att veta kursen om 3-4 bankdagar.

Finns säkert sämre sätt än skicka SEK, gissar att skicka i USD eller Euro från en svensk bank och låta thaibanken sköta växlingen svider mer.

mackes är ju den stora killen här i detta ämne, jag själva har liksom många andra skickat mina månadspengar nu under snart 6 år, alltså thai-baht från Sverige till Thailand till Khrung Thai bank.

Så som jag som amatör fattar det, och nu vågar jag sticka ut näsan som vanligt, ni får gärna rätta mig, men det var ju skjuta ifrån höften som gällde.

Jag har funnit att man tjänar mellan 4-5 satang, på att skicka thai-baht, istället för svenska kronor, när krutröken lagt sig på kontot, och man sitter där och räknar plus och minut...

Så SEK; 70.000 x 3.90(exempel bara) = 273.000 THB
och SEK; 70.000 x 3.95 ( " " ) = 276.500 THB

En skillnad alltså på 3.500 baht bara där, men jag kanske var för snäll nu då åt endera håller, men en jäkla skillnad är det i alla fall, vet jag sedan tidigare..

Jag gjorde en utredning för ca 3 år sedan, då låg svenska bankerna på 0,5% påslag på växlingen och de Thailändska närmare 1%. Så en halv procent på 70.000:- är ju 350 SEK, ingen förmögenhet men du har också kostnaden för BKB.

Jag föreslår att du skaffar ett FCD-konto (Foreign Currency Deposit) för SEK i Bangkok Bank, det hade jag under några år och det funkar utmärkt. Då skickar du SEK till Bangkok Bank och växlar (över nätet) när kursen är bra.
Du behöver arbetstillstånd eller Thai körkort för att få det. Kostar småpengar.

Jag hade pensionen till ett FCD-konto i ett par år, det kostade ingenting i Sverige, fick in pensionen utan avdrag samtidigt som jag skulle fått den i Sverige (när banken öppnade på morgonen vill säga)

Senast ändrad:
mackes är ju den stora killen här i detta ämne, jag själva har liksom många andra skickat mina månadspengar nu under snart 6 år, alltså thai-baht från Sverige till Thailand till Khrung Thai bank.

Så som jag som amatör fattar det, och nu vågar jag sticka ut näsan som vanligt, ni får gärna rätta mig, men det var ju skjuta ifrån höften som gällde.

Jag har funnit att man tjänar mellan 4-5 satang, på att skicka thai-baht, istället för svenska kronor, när krutröken lagt sig på kontot, och man sitter där och räknar plus och minut...

Så SEK; 70.000 x 3.90(exempel bara) = 273.000 THB
och SEK; 70.000 x 3.95 ( " " ) = 276.500 THB

En skillnad alltså på 3.500 baht bara där, men jag kanske var för snäll nu då åt endera håller, men en jäkla skillnad är det i alla fall, vet jag sedan tidigare..

WOW, det var en rejäl skillnad. Tar man det *6 så är det 21.000 Batonger jag förlorar varje år:eek:. Det var juh mer än "någon tusing" man kunde leva med.

Jag föreslår att du skaffar ett FCD-konto (Foreign Currency Deposit) för SEK i Bangkok Bank, det hade jag under några år och det funkar utmärkt. Då skickar du SEK till Bangkok Bank och växlar (över nätet) när kursen är bra.

Tack. Det lät inte fel. Frågan är om jag kan koppla FDC på mitt företagskonto. Men du skrev Bkk Bank. Undrar om jag kan göra detta på Kasikorn...

Tack. Det lät inte fel. Frågan är om jag kan koppla FDC på mitt företagskonto. Men du skrev Bkk Bank. Undrar om jag kan göra detta på Kasikorn...

Vad jag vet är det bara bkb som har FCD. Men du kan ju fråga. Det är ju inget konstigt att ha två bankkonto i ett företag, det har jag. Bkb och KTB. Allt görs ju ändå över Internet.

Jag kollade för skojs skull nu, alla kurser finns ju på nätet. Om du växlar 70.000 SEK så får du nu:
(Alla kurser är överföringskurser, viss diff kan tillkomma på grund av långsam uppdatering av webbsidor)

Börskursen 273.011 Baht (0,2564) Påslag på börskurs
Swedbank 272.691 Baht (0,2567) +0,1%
Bangkok bank 270.550 Baht (3,86500) +0,9%
Kasikorn 269.894 (3,85563) +1,2%

Jag kollade Nordea och Handelsbanken nu också och dom låg på samma påslag som Bangkok Bank (0,9%).
Jag tror Swedbank inte har uppdaterat sin kurs på nätet, någon som har Swedbank som kan kolla?

Jag gjorde en utredning för ca 3 år sedan, då låg svenska bankerna på 0,5% påslag på växlingen och de Thailändska närmare 1%. Så en halv procent på 70.000:- är ju 350 SEK, ingen förmögenhet men du har också kostnaden för BKB.

Jag hade pensionen till ett FCD-konto i ett par år, det kostade ingenting i Sverige, fick in pensionen utan avdrag samtidigt som jag skulle fått den i Sverige (när banken öppnade på morgonen vill säga)
Jag har varken arbetstillstånd eller hade Thaikörkort vid tillfället jag öppnade FCD, kollar man på Bangkokbanks hemsida vilka olika konton man kan öppna med olika visum så skall det heller inte vara ett krav.
Kanske din bank hade det som ett lokalt krav?
Jag får min lön på ett FCD konto.

Bara Bangkokbank som har FCD på dom Nordiska valutorna. Kasikorn har dock FCD på andra valutor som dollar, euro, etc men kanske mindre intressant.

Jag kollade Nordea och Handelsbanken nu också och dom låg på samma påslag som Bangkok Bank (0,9%).
Jag tror Swedbank inte har uppdaterat sin kurs på nätet, någon som har Swedbank som kan kolla?
<br class="Apple-interchange-newline"><div id="inner-editor"></div>

Pengar på Bkk B ank 2:a dagen om dom skickas före 1600 Sv tid.
HB vet jag, att dom tar 50 sekr. för en normal överföring.
Pengar på studs 350 sekr. Detta avser bara Svenska bankens kostnader, billigare att fördela dom på båda bankerna.
Kollade för ett par år sedan och då var det överlägset att skicka SE KR.

Nu kom jag på det...
Den tredje banken som har licensen är SCB Siam Commersial Bank.

Resten är bankerna som fokuserar på nationella kunder. Dessa behöver av naturliga skäl inte betala för en licens som de inte har nytta av. Men vad gör det när svenska banker bara har avtal med Bkk Banko_O

Det jag inte kan förstå är de så "stora" skillnaderna. För våra små belopp kan det tyckas vara "kattskit" men dessa banker har multinationella bolag där kunder skickar våra belopp vid frukost frallan. 0,5% blir då en stor skillnad. Att sedan skaffa FCD så lägger jag ansvaret på mig att växla i "rätt tidpunkt". Frågan är om jag vill det.

Det måste finnas en hake till...För inte kan väl ett stort bolag förhandla sig till bättre växlingskurser? Jo kanske. Annars hade inte Kasikorn eller andra med taskig växelkurs varit kvar på marknaden. Jag vet inte.

Vad jag vet är det bara bkb som har FCD. Men du kan ju fråga. Det är ju inget konstigt att ha två bankkonto i ett företag, det har jag. Bkb och KTB. Allt görs ju ändå över Internet.

Grejen är att jag vill vara "trogen" i en bank och kunna låna pengar fördelaktigt om ngt år. Så kanske kan det vara fördelaktigt i mitt fall att ta tjuren vid hornen och betala lite extra för att sedan kunna utnyttja "fördelarna".

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
8 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0
Visningar