Medicinska problem för oss män / gubbar

Jag tror nog att det är större problem med dom som ägnat sig åt hemma studier på kammaren och sen påstår sig slå vilken välutbildad läkare som helst på fingrarna med sin "kunskap"

Som med så mycket annat: Det ena utesluter väl inte det andra?

Har man koll på sin källkritik och exvis går igenom peer reviewed journals kring symptom, sjukdomar och mediciner så har man ju helt andra möjligheter att utmana sin läkare och ställa rätt följdfrågor.

Som några redan påpekat, de flesta allmänläkare man träffar i första instans på en VC har breda men grunda kunskaper och de är dessutom oftast inriktade på att bara fixa symptom och bli av med en (så billigt och snabbt det bara går) istället för att ta reda på grundorsak(erna) till problemet.

Det är iaf min personliga erfarenhet av vår svenska allmänna sjukvård.

Äter en sen frukost idag. Jag har nämligen varit i Eslöv och genomgått en gastroskopiundersökning. Obehagligt men inte så jäkligt som jag trodde. Doktorn kunde inte se något konstigt men tog några prover i matstrupen. Det är inte ovanligt med en underliggande inflammation som inte syns på ytan tydligen. Är det något sådant som plågar mig finns det medicin som hjälper. Svar kommer om 2-3 veckor.

Jag kan tänka mig att det var obehagligt.
Jag har också varit i Eslöv en gång.

Vem hade kunnat ana detta? Man lär sig något nytt varje dag. :unsure:

IMG_4331.jpeg

Kanske inte just relaterat till gubbar? Här har man hållit sig ifrån rökning i hela sitt liv (vilket iofs är positivt ur de flesta aspekter) och nu verkar det som att en så grundläggande sanning som att rökning och lungcancer inte är riktigt så "fundamental".

Trots färre rökare – lungcancer minskar inte som förväntat​

Publicerat idag kl 08.04
  • Färre röker i Sverige jämfört med tidigare.
  • Trots det minskar inte antalet fall av lungcancer i befolkningen lika mycket som förväntat.
  • Bland kvinnor har istället antalet drabbade ökat. Det visar en ny studie vid Umeå universitet.
P4 Västerbotten
p4vasterbotten@sverigesradio.se

Kanske inte just relaterat till gubbar? Här har man hållit sig ifrån rökning i hela sitt liv (vilket iofs är positivt ur de flesta aspekter) och nu verkar det som att en så grundläggande sanning som att rökning och lungcancer inte är riktigt så "fundamental".

Trots färre rökare – lungcancer minskar inte som förväntat​

Publicerat idag kl 08.04
  • Färre röker i Sverige jämfört med tidigare.
  • Trots det minskar inte antalet fall av lungcancer i befolkningen lika mycket som förväntat.
  • Bland kvinnor har istället antalet drabbade ökat. Det visar en ny studie vid Umeå universitet.
P4 Västerbotten
p4vasterbotten@sverigesradio.se
Ja det är märkligt, men att se den undersökningen som att det inte är skadligt med rökning är nog ganska korkat, om någon ens tänker tanken. Men det gör säkert många nu, samma som med alkoholen, där finns enorma cancerrisker, men det är man tyst om, i alla fall har inte jag sett så mycket alarmerande om detta. Men läste en undersökning om att 99% av de som låg inne på Danderyds lungcanceravdelning var rökare. hur går detta ihop, har tobaksbolagen kanske mutat någon som publicerat artikeln du hänvisar till

Ja det är märkligt, men att se den undersökningen som att det inte är skadligt med rökning är nog ganska korkat, om någon ens tänker tanken. Men det gör säkert många nu, samma som med alkoholen, där finns enorma cancerrisker, men det är man tyst om, i alla fall har inte jag sett så mycket alarmerande om detta. Men läste en undersökning om att 99% av de som låg inne på Danderyds lungcanceravdelning var rökare. hur går detta ihop, har tobaksbolagen kanske mutat någon som publicerat artikeln du hänvisar till
Visst är det märkligt! Kanske visar sig att det är någon "vardagskemikalie", typ vattenbaserad målarfärg eller "miljödisel" som ligger bakom. :unsure:

50 årskrisen närmar sig så var lite förändringar ombord denna turen.
Jämfört med förra turen 1-2 coca cola om dagen, tea med 3 skedar socker och några godispåsar.
Så vart det 4st coca cola på 4 veckor till Lördagsbiffen + 1 dag jag syndade, 1 sked socker till tea och ingen godispåse.

Så kom då äntligen svaret om ultraljudet jag genomgick i mars. Levern och bukspottkörteln ser normala ut. Det som kan vara orsak till problemen är en 1,5 cm stor gallsten. Den kan ju enkelt opereras bort. Skall kanske försöka få det fixat och hoppas att besvären försvinner. Skönt att dom inte hittade något allvarligt, man funderar alltid lite över sådant.

Så kom då äntligen svaret om ultraljudet jag genomgick i mars. Levern och bukspottkörteln ser normala ut. Det som kan vara orsak till problemen är en 1,5 cm stor gallsten. Den kan ju enkelt opereras bort. Skall kanske försöka få det fixat och hoppas att besvären försvinner. Skönt att dom inte hittade något allvarligt, man funderar alltid lite över sådant.
De skjuter oftast sönder den med lazer ,

Så mycket bättre i så fall! :thumbsup:
Att skjuta sönder är vanligt med njursten som då åker ut med urinen.

Inte någon vanlig metod med gallsten som kan förvärra besvären när mindre bitar fastnar i gallgångarna.
Man opererar och tar även bort gallblåsan för annars blidas nya stenar igen.

Är inte så avancerat.

Att skjuta sönder är vanligt med njursten som då åker ut med urinen.

Inte någon vanlig metod med gallsten som kan förvärra besvären när mindre bitar fastnar i gallgångarna.
Man opererar och tar även bort gallblåsan för annars blidas nya stenar igen.

Är inte så avancerat.
Jag får ha ett snack med min läkare om det hela. Vet att operationen är okomplicerad och görs väl med laporaskopi nuförtiden. Känns som att det kan vara lika bra att få bort skiten så att problemen inte förvärras.

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar