Medicinska problem för oss män / gubbar

Är lite krasslig sedan några dagar tillbaka och med lite feber och igensatt hals etc. Det är något som går här och frugan körde med grannpojken som är 4 år och hans mormor till en läkare i förrgår då de inte har något fordon. Det kan vara bara någon slags förkylning men eventuellt någon Covid variant och i så fall är det tredje gången det slår till men i så fall väldigt milt jämfört med de tidigare gångerna. Läste häromdan att i Kina är det ordentliga problem med ca 7 varianter av Covid som härjar just nu. Men det är ju svårt att med att veta hur saker ligger till i verkligheten?
Skulle åkt och träffat vänner på en restaurang idag men det blir att stanna hemma och ta det lugnt.

I brevlådan fanns ett erbjudande från sjukvården om att få komma och testa sig gratis för prostatan, den som är 50 eller 56 år får detta,så nu har jag svarat och väntar på att få en tid till det.
Minns att jag gjort det en gång tidigare och då var värdena låga,så få se vad det blir denna gång.
Och även om de skulle vara lite högre än normalvärdet så betyder det inte att du har en cancer, kan vara en mindre infektion eller inflammation. Du skall inte sitta kallt i skogen, se till att hålla underlivet varmt, det kan nämligen slå just på prostatan, prostatit pga av nerkyln ing , sen får du förhöjda PSA värden till inflammationen har lagt sig

Känner mig betydligt bättre nu och det börjar lossna i svalg och näsan och febern släppte för två dagar sedan. En kraftig förkylning bara tror jag men har lite nedsatt immunförsvar då jag får en medicin med den effekten som skall förstärka verkan av den dagliga dosen av kortison jag behöver. Frugan är också förkyld med halsont men hon säger att hon inte hittills inte känt sig speciellt sjuk utan mest trött efter flytten från vårt hus till huset vi hyr nu tills renoveringen är klar av frugans hus.

Vi hade lite tur igår för AC-split enheten som lade av igår till det vi valt att ha som vårt sovrum fick service igår sen eftermiddag och det räckte att fylla på mer köldmedium för att den skulle börja kyla igen. Jag har sovit bra och frugan också säger hon.

Känner mig betydligt bättre nu och det börjar lossna i svalg och näsan och febern släppte för två dagar sedan. En kraftig förkylning bara tror jag men har lite nedsatt immunförsvar då jag får en medicin med den effekten som skall förstärka verkan av den dagliga dosen av kortison jag behöver. Frugan är också förkyld med halsont men hon säger att hon inte hittills inte känt sig speciellt sjuk utan mest trött efter flytten från vårt hus till huset vi hyr nu tills renoveringen är klar av frugans hus.

Vi hade lite tur igår för AC-split enheten som lade av igår till det vi valt att ha som vårt sovrum fick service igår sen eftermiddag och det räckte att fylla på mer köldmedium för att den skulle börja kyla igen. Jag har sovit bra och frugan också säger hon.
Jag har klarat mig från denna lite jobbiga förkylning som många har elle har haft här nu under en tid, bor söder om Khon Kaen. Pepper peppar man kan hoppas man klarar sig helt ifrån skiten

Jag har klarat mig från denna lite jobbiga förkylning som många har elle har haft här nu under en tid, bor söder om Khon Kaen. Pepper peppar man kan hoppas man klarar sig helt ifrån skiten
Jag trodde att frugan hade klarat sig med en mild förkylning…Men nu har hon ordentligt med feber och hon äter tillfälligt andra mediciner som hon fått av en doktor och det finns ingen information om vad det är för något för det står ingenting på påsarna mer ön att hon skall ta medicinerna två gånger om dagen i en vecka. En medicin sa doktorn hon kan bli trött av och en är någon slags tablett för att hon skall somna lättare och sova bättre. Jag sa att hade det inte varit för dina andra okända mediciner så hade det varit okej att nu ta 2 x 500 mg paracetamol men detta brukar ju förstärka verkan av andra mediciner…Fasen jag gillar inte när det ges ut mediciner som man inte kan kolla upp! På en liten flaska för att droppa i öronen hade halva etiketten där man kunnat läsa vad det är för något rivets bort!

När hon gått någon gång till ett privat sjukhus och fått mediciner så har det stått vad det är för medicin på åtminstone Thai så jag kunnat lista ut vad det är och dosen och ibland stått att läsa på själva paketet tabletterna eller flaskan. Oftast anges den verksamma substansen med det alfabet som vi använder…

Jag trodde att frugan hade klarat sig med en mild förkylning…Men nu har hon ordentligt med feber och hon äter tillfälligt andra mediciner som hon fått av en doktor och det finns ingen information om vad det är för något för det står ingenting på påsarna mer ön att hon skall ta medicinerna två gånger om dagen i en vecka. En medicin sa doktorn hon kan bli trött av och en är någon slags tablett för att hon skall somna lättare och sova bättre. Jag sa att hade det inte varit för dina andra okända mediciner så hade det varit okej att nu ta 2 x 500 mg paracetamol men detta brukar ju förstärka verkan av andra mediciner…Fasen jag gillar inte när det ges ut mediciner som man inte kan kolla upp! På en liten flaska för att droppa i öronen hade halva etiketten där man kunnat läsa vad det är för något rivets bort!

När hon gått någon gång till ett privat sjukhus och fått mediciner så har det stått vad det är för medicin på åtminstone Thai så jag kunnat lista ut vad det är och dosen och ibland stått att läsa på själva paketet tabletterna eller flaskan. Oftast anges den verksamma substansen med det alfabet som vi använder…
Typiskt Thailand! Det finns ingen medicin mot förkylning. Paracetamol lindrar bara symptomen.

Typiskt Thailand! Det finns ingen medicin mot förkylning. Paracetamol lindrar bara symptomen.
Hon fick inte medicinerna av Thai doktorn mot förkylning utan det var mot problem i öronen mm och flera dagar innan förkylningen slog till.

Paracetamol hade hon bara taget för att mildra febern något men har som du skriver ingen effekt mot en trolig förkylning.

Problemet är ju att de oftast ger paracetamol mot feber samt stark antibiotica , vilket är åt helv, då det oftast är en virus och detta bara gör saken värre. Slär ut magtarmfloran samt även då i viss mån även hennes motståndskraft, Thailand Thailand. jag tar inget här som jag inte vet vad det är , sen ser jag dessutom till att vara ordentligt påläst

Finns många mediciner som mildrar förkylning, Sverige är väl enda landet i EU som fortsatt envetnas med bara paracetamol.
Dom här tycker jag är bra, finns nog dock inte i Thailand.
Sen är det väl inte vanlig förkylning som går här under regnsäsong som vi har i Sverige under vintern, är väl nåt tropiskt.
Jag får det ibland i Oktober så även haft några dagar men ok nu.
Det jag brukar få börjar med svider till som ett stick i någon av näsborrarna, sen börjar det rinna ur näsan men mer som vattenform till att efter nåt dygn gå över till tjockt snor, ont i halsen och sluta med slemhosta sista dagarna.
Fick det under ett ösregn i Bangkok en Oktobermånad första gången, ca 10 år sen, har väl haft det 5 gånger sen dess under denna regnmånad.
1728471006661.jpeg

Problemet är ju att de oftast ger paracetamol mot feber samt stark antibiotica , vilket är åt helv, då det oftast är en virus och detta bara gör saken värre. Slär ut magtarmfloran samt även då i viss mån även hennes motståndskraft, Thailand Thailand. jag tar inget här som jag inte vet vad det är , sen ser jag dessutom till att vara ordentligt påläst
Ja när frugan går till en privatklinik (inte ett sjukhus i Thailand) så skrivs det väldigt ofta ut antibiotika och har försökt förklara för frugan att hon då måste ta kuren på angivet dagar tills tabletterna tagit slut. Men hon förstår inte trots jag försökt förklara för henne varför det nu är så utan tycker jag är mycket jobbig! Har hon inte märkt att något blivet bättre som t.ex. återkommande problem med inflammationer i öronen så går hon till en annan doktor som skriver ut ny medicin och som talar om att doktorn hon var hos först ställde fel diagnos och gav fel medicin…

Jag var med henne på öronkliniken på Kalmar sjukhus nyligen och det gjordes en grundlig undersökning och rengöring på mjukt och hårt vax och hon har kraftig ärrbildning på trumhinnorna i båda öronen mm. Men inga hål och det mycket ingående hörselprovet hon fick göra visade att hon hör väldigt bra.

Men hon har fått pulserande tinnitus sedan ett antal månader tillbaka och det stör henne mycket speciellt då hon skall försöka sova. Nör hon trycker på nerven snett nedanför bakom höger öra så försvinner whov whov ljudet som kommer från pulsslagen. Hon har fått remiss för att göra MRI röntgen av huvudet som nästa steg men jag har fått meddela MRI-avdelningen att hon inte kunde komma på kallad tid.

Jo jag vet att rubriken gäller män. Men sådana här åkommor kan ju drabba båda könen. Jag har själv kraftig tinnitus sedan många år tillbaka men det är ett högfrekvent pipande konstant ljud. Har även nedsatt hörsel och som mest vid 4000 Hz. Har jobbat i bullriga miljöer i många år på fartyg. De hörselskydd som fanns och som man fick då jag går tillbaka var dåliga saker med bara bomull stoppning i…

Senast redigerad av en moderator:
Finns många mediciner som mildrar förkylning, Sverige är väl enda landet i EU som fortsatt envetnas med bara paracetamol.
Sen är det väl inte vanlig förkylning som går här under regnsäsong som vi har i Sverige under vintern, är väl nåt tropiskt.
Det jag brukar få börjar med svider till som ett stick i någon av näsborrarna, sen börjar det rinna ur näsan men mer som vattenform till att efter nåt dygn gå över till tjockt snor, ont i halsen och sluta med slemhosta sista dagarna.
Fick det under ett ösregn i Bangkok en Oktobermånad första gången, ca 10 år sen, har väl haft det 5 gånger sen dess under denna regnmånad.
1728471006661.jpeg
Frugan köpte till mig Tiffy Dey HH men den verksamma substansen verkar vara huvudsakligen Paracetamol 325 mg såg jag.

Men hon köpte också Strepsol tabletter i några olika smaker och de har ju lindrat halsonten. Nu är det istället hon som tar dessa.

1728471006661.jpeg
Det finns sånt som mildrar symptomen , det är korrekt, Det enda jag varit med om i denna väg var i Moskva under tidigt 90 tal, jag fick en kapsel av en läkare på gymmet jag var på, inom en timme så var fyrkylningen, som bortblåst, men naturligtvis var det bara symptomen , samt rinnsnuvan som försvann för att återkomma inom nåt dygn . men hjälpte den kvällen då jag skulle ut med en galant dam

Det finns sånt som mildrar symptomen , det är korrekt, Det enda jag varit med om i denna väg var i Moskva under tidigt 90 tal, jag fick en kapsel av en läkare på gymmet jag var på, inom en timme så var fyrkylningen, som bortblåst, men naturligtvis var det bara symptomen , samt rinnsnuvan som försvann för att återkomma inom nåt dygn . men hjälpte den kvällen då jag skulle ut med en galant dam
Finns i andra EU länder även grannländerna.
Den jag visade har jag för mig från Holland, hade vi ombord på båtarna i förra rederiet.
Ombord på båten jag är nu köpte vi ombord nåt annat liknande i UK kommer inte ihåg vad det hette.

Det finns möjligen sånt som mildrar symptomen, men det finns ingenting som botar en virusinfektion. Infektion orsakad av bakterier är en annan sak. Då hjälper antibiotika om bakterien inte är resistent mot det, vilket är ett växande problem världen över. Inte minst i Thailand där man kan köpa stark antibiotika som t.ex Amoxicillin överallt. Man knaprar det som godis vid minsta symptom på förkylning. Vilket naturligtvis inte hjälper om det är virus.
Jag åkte på en infektion i halsen i Thailand orsakad av bakterier för ca tio år sedan som ingen antibiotika i tablettform hjälpte mot. Till slut fick jag antibiotika intravenöst under några dar och då försvann det. Enl. läkaren var det ett stort problem med resistenta bakterier redan då pga att befolkningen överkonsumerade antibiotika.
MVH Lilla Fridolf

1728471006661.jpeg
Finns ingen medicin som botar förkylning.

1728471006661.jpeg
Jag drabbades av rejält halsont så det gjorde ont som fan bara jag sväljde och köpte några tabletter på southern bus terminal i Bangkok inför en bussresa till Krabi.
Det halsonda försvann på ett halvt dygn och febern var oxå helt borta. Någon form av antibiotika var det nog.

BTT

Du gjorde ett försök men misslyckades och jag gjorde bara ett förtydligande.
Du går på ett svenskt mantra som en pappegoja att bara paracetamol som mildrar, vilket är ett svenskt tänkt.
Finns bra mediciner som mildrar förkylning även om dom inte används i Sverige för där trummas det mantrat ut att inget som fungerar, bara att lida.
Jag skrev ingenstans att botar.....
I den day nurse finns förutom paracetamol, mediciner för täppta luftvägar, hosta, rinnande näsa i en tablettform och vanligt med sådana mediciner i resten av eu förutom Sverige för där skall man bara ta paracetamol.

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar