Medlemmar presenterar sig ...

 
Hej alla,

Ny här efter tips från kamrat Lung Nok. Har delat yrke med herrn på avatarbilden (Tintin) och gillar att upptäcka Thailand. Delar liv med en lika nyfiken och upptäckarglad kvinna från Indokina. Tintin besökte förresten den franska delen av Indokina, men jag tror inte att han gjorde någon tur till Siam. Eller har jag fel, rätta mig gärna :)
Chock dee khrap!
image.jpg


Milou söker skugga i Kalasin.


https://en.wikipedia.org/wiki/Tintin_in_Thailand :D

/Enis
 
Jag får väl ta och skriva en liten presentation om mig själv här som en del har gjort.

Jag heter då Johan och blir 39 år om några månader och bor i en mindre stad i sverige.
Jobbar och sliter som dom flesta andra om dagarna och övrig tid lever jag familjeliv som ensamstående pappa med en dotter på snart 6 år boende hos mig på heltid..
Är skild sen drygt 4 år tillbaka vilket var det bästa som kunnat hända i mitt fall.

Resa har jag väl igentligen aldrig gjort speciellt mycket av i mitt liv annat än en och annan kortare tur inom norden och nu sista 7-8 månaderna lite för många weekendresor till Tyskland varje månad.

I ärlighetens namn hade jag inte tänkt träffa nån ny kvinna och definitivt ingen från nåt annat land men så gick det med det kan man väl säga. Och att börja träffa en Thailändska var inget jag ens hade tänkt kunde hända.

Var tveksam i början och bara väntade på allt man läser om pengar till sjuka bufflar och trasiga bilar och hus och alla andra tusentals orsaker det finns att be om en slant.

Men nu drygt 1,5 år senare så har jag fortfarande inte fått en förfrågan om pengar och när jag besökt henne så vill hon betala för sig själv men visst har jag betalat för mat och annat efter en del protester men hon har även bjudit mig på samma saker.
Än så länge har inget prat om äktenskap varit uppe heller.

Men vi tar det lugn och sakta och ser vart framtiden bär oss och tar tillvara på det vi har idag kan man väl säga.

Det var en liten kort presentation om mig själv som det ser ut idag.
 
Hallå! OttO här!

Ny medlem även om jag lurat runt i krokarna ett tag.

Har sedan ett år tillbaka träffat en dam från Thailand, träffade några stolpskott före jag hittade rätt.
Blev thaidamer av en slump via en svensk datingsida som min son reggade mig på några år efter att min fru sedan många år hastigt gick bort.

Var och hälsade på i Thailand tillsammans med min son i Januari 2017. Han har också en flickvän från Thailand.

Min Dam bor i Amnat Charoen, jobbade som ekonomidirektör för "goverment" men var tvingad att säga upp sig då hon ville komma hit till Det och kolla läget.
Vi ska söka uppehållstillstånd för bosättning för henne när jag kommer ner till Thailand nästa gång.
Nästa gång blir 1:a september, stannar förmodligen i ca 6månader där nere.
Tanken är att vi ska ha vår/sommar i Sverige och resten i Thailand.
Blir nog någon liten business i thailand också, mest för att ha något att göra :)

Intressant att läsa era inlägg, mycket bra att kunna dela och ta del av erfarenheter med varandra.
 
Senast redigerad av en moderator:
Vill gärna presentera mig också....
Jag är en ungdomlig kille på 60 år, kommer från Danmark, men har bott och jobbat i Sverige (Lund) sen 7 år tillbaka. Jag var i Thailand (Koh Chang) med mina barn och deras anhöriga första gång under jul nytt år 2016/17. Gillar verkligen landet och klimat :) Jag funderar på att emigrera till Thailand, och bara vara i Sverige på sommaren, jag har ett torp mitt i Skåne som kan vara min bas. Jag orkar inte jobba längre än absolut nödvändigt, har jobbat för fullt sen 1981. Men vet inte hur ekonomin hänger ihop om jag sluter om typ 1-2 år, måste kolla... Tips någon? Jag håller på med en liten uppfinning, om det lyckas tänker jag en liten produktion i Thailand. Jag stickar ned typ i hela februari 2018 och ska kolla på boende, samarbetspartner på produktion av min uppfinning osv. Jag kan nog låna en lägenhet i Hua Hin, men ska resa runt lite också. Och vem vet, kanske jag till och med hittar kärleken i Thailand, det skulle ju vara skönt med en som också kunna vara lite tolk för mig :)
Jag har kollat lite runt i forum och hittat mycket intressant och jag ska dela mina erfarenheter också lite längre fram i min process, och jag är mycket tacksam för tips och kommentarer!
 
Hej alla, ny på forumet, har varit inne och läst lite tidigare. Snart 50, bor i Stockholm, min fru är från Thailand och har bott här sedan 2013. Vi reser till Thailand så ofta vi kan, både för att träffa familjen och för att reka inför framtiden. Planen är att varva ner i Thailand, oklart ännu om vi kommer att göra det på heltid eller ha kvar någon bas i Sverige. Finns en hel del intressanta trådar här, och jag ska försöka bidra där det finns möjlighet.
 
Hej alla, ny på forumet, har varit inne och läst lite tidigare. Snart 50, bor i Stockholm, min fru är från Thailand och har bott här sedan 2013. Vi reser till Thailand så ofta vi kan, både för att träffa familjen och för att reka inför framtiden. Planen är att varva ner i Thailand, oklart ännu om vi kommer att göra det på heltid eller ha kvar någon bas i Sverige. Finns en hel del intressanta trådar här, och jag ska försöka bidra där det finns möjlighet.
Vi skall naturligtvis välkomna både dig @Frasse samt ett antal nya medlemmar. Det är @Dempa1973 @Thai Olle @Jan-Åke Petersson @Hung Nam @Aaron @Claes och @Krabban som vi hoppas kommer att trivas här. :wai:
 
Hej Alla, Jag heter Thord och är snart 60 och bor i Stockholm. Jag har sedan 4 månader träffat en dam i Petchaburi som vi skall försöka ha ett distansförhållande under 2 år framåt tills jag avser att pensionera mig och flytta ner till Thailand då.
Vi tar ett steg i taget för att se om vi kan se en framtid tillsammans. Nu i november kommer jag att åka ner och träffa henne när jag fyller 60 år. Det blir ett besök på Ko Samet. Jag vare nere i Thailand i juli och vi träffades i en vecka för att se om vi båda ville fortsätta att ta ett steg i taget. Det lär bli någon resa varje kvartal för att träffas. Planerar att hon skall besöka mig i Sverige nästa sommar.
Hälsningar, Thord
 
Hej.

Ny på forumet och förstår inte hur jag kunnat missa detta under alla år då jag varit och är väldigt aktiv på andra Thailandsmedier, men nu har jag hittat hit och hoppas både kunna ge och ta info härinne än om här verkar finnas många rävar som kan det mesta. :)

Kille på 47 boende strax utanför Malmö, träffade på min sambo i Malmö sommaren 2005 när hon var i Sverige och hälsade på goda vänner. Då befann hon sig här i 9 mån totalt under 2005.
I februari 2006 åkte jag ner min första resa någonsin och sen var det dax igen i april samma år men då reste hon med hem till Sverige och är sen länge även svensk medborgare.
Vi har en dotter på 9år tillsammans som också är dubbel medborgare.
Sambon kommer långt uppifrån det norraste Thailand rakt öster om Chiang Mai, från en liten by utanför staden Nan.
Innan hon kom till Sverige hade hon jobbat på en liten Travel Agency i Pattaya och även hjälpt sina systrar i deras företag så det har med automatik blivit att vi oftast har åkt till den sidan av Thailand.
Efter dessa 12 årens 20 resor neråt framförallt över jul & nyår samt över Songkran har vi numera fastnat för Rayongkusten där vi till vintern kommer hyra ett hus och parkera oss i 3 månader i byn Mae Rumphung.
Dottern ska prova på att gå på ESS skolan i BanPhe och faller detta väl ut och vi trivs att vara längre tid därnere så är tanken att utöka detta kommande vintrar med upp till 5 mån så länge dottern går i skolan, då skolan är öppen nov-mars.
1f642.png
:) ...senare vill vi ju naturligtvis tillbringa mer och mer tid i värmen.
1f642.png
 
Ja nog finns det en del rävar här alltid och mycket kunskap. Kul om du också vill dela med dig. Mitt CV känner du förmodligen redan till.
 
Hej.

Ny på forumet och förstår inte hur jag kunnat missa detta under alla år då jag varit och är väldigt aktiv på andra Thailandsmedier, men nu har jag hittat hit och hoppas både kunna ge och ta info härinne än om här verkar finnas många rävar som kan det mesta. :)

Kille på 47 boende strax utanför Malmö, träffade på min sambo i Malmö sommaren 2005 när hon var i Sverige och hälsade på goda vänner. Då befann hon sig här i 9 mån totalt under 2005.
I februari 2006 åkte jag ner min första resa någonsin och sen var det dax igen i april samma år men då reste hon med hem till Sverige och är sen länge även svensk medborgare.
Vi har en dotter på 9år tillsammans som också är dubbel medborgare.
Sambon kommer långt uppifrån det norraste Thailand rakt öster om Chiang Mai, från en liten by utanför staden Nan.
Innan hon kom till Sverige hade hon jobbat på en liten Travel Agency i Pattaya och även hjälpt sina systrar i deras företag så det har med automatik blivit att vi oftast har åkt till den sidan av Thailand.
Efter dessa 12 årens 20 resor neråt framförallt över jul & nyår samt över Songkran har vi numera fastnat för Rayongkusten där vi till vintern kommer hyra ett hus och parkera oss i 3 månader i byn Mae Rumphung.
Dottern ska prova på att gå på ESS skolan i BanPhe och faller detta väl ut och vi trivs att vara längre tid därnere så är tanken att utöka detta kommande vintrar med upp till 5 mån så länge dottern går i skolan, då skolan är öppen nov-mars.
1f642.png
:) ...senare vill vi ju naturligtvis tillbringa mer och mer tid i värmen.
1f642.png
Jag har en arbetskompis som bor där i Mae Rumpung han funderar på att sätta sin dotter i den Svenska skolan när hon kommer i skolålder och han har undrat om jag kände till något om den skolan.
Så hade varit intressant att höra vad du tyckte om den skolan efter er dotter har testat den.
 
Hej.

Ny på forumet och förstår inte hur jag kunnat missa detta under alla år då jag varit och är väldigt aktiv på andra Thailandsmedier, men nu har jag hittat hit och hoppas både kunna ge och ta info härinne än om här verkar finnas många rävar som kan det mesta. :)

Kille på 47 boende strax utanför Malmö, träffade på min sambo i Malmö sommaren 2005 när hon var i Sverige och hälsade på goda vänner. Då befann hon sig här i 9 mån totalt under 2005.
I februari 2006 åkte jag ner min första resa någonsin och sen var det dax igen i april samma år men då reste hon med hem till Sverige och är sen länge även svensk medborgare.
Vi har en dotter på 9år tillsammans som också är dubbel medborgare.
Sambon kommer långt uppifrån det norraste Thailand rakt öster om Chiang Mai, från en liten by utanför staden Nan.
Innan hon kom till Sverige hade hon jobbat på en liten Travel Agency i Pattaya och även hjälpt sina systrar i deras företag så det har med automatik blivit att vi oftast har åkt till den sidan av Thailand.
Efter dessa 12 årens 20 resor neråt framförallt över jul & nyår samt över Songkran har vi numera fastnat för Rayongkusten där vi till vintern kommer hyra ett hus och parkera oss i 3 månader i byn Mae Rumphung.
Dottern ska prova på att gå på ESS skolan i BanPhe och faller detta väl ut och vi trivs att vara längre tid därnere så är tanken att utöka detta kommande vintrar med upp till 5 mån så länge dottern går i skolan, då skolan är öppen nov-mars.
1f642.png
:) ...senare vill vi ju naturligtvis tillbringa mer och mer tid i värmen.
1f642.png
Jag har en arbetskompis som bor där i Mae Rumpung han funderar på att sätta sin dotter i den Svenska skolan när hon kommer i skolålder och han har undrat om jag kände till något om den skolan.
Så hade varit intressant att höra vad du tyckte om den skolan efter er dotter har testat den.
 
Hej.

Ny på forumet och förstår inte hur jag kunnat missa detta under alla år då jag varit och är väldigt aktiv på andra Thailandsmedier, men nu har jag hittat hit och hoppas både kunna ge och ta info härinne än om här verkar finnas många rävar som kan det mesta. :)

Kille på 47 boende strax utanför Malmö, träffade på min sambo i Malmö sommaren 2005 när hon var i Sverige och hälsade på goda vänner. Då befann hon sig här i 9 mån totalt under 2005.
I februari 2006 åkte jag ner min första resa någonsin och sen var det dax igen i april samma år men då reste hon med hem till Sverige och är sen länge även svensk medborgare.
Vi har en dotter på 9år tillsammans som också är dubbel medborgare.
Sambon kommer långt uppifrån det norraste Thailand rakt öster om Chiang Mai, från en liten by utanför staden Nan.
Innan hon kom till Sverige hade hon jobbat på en liten Travel Agency i Pattaya och även hjälpt sina systrar i deras företag så det har med automatik blivit att vi oftast har åkt till den sidan av Thailand.
Efter dessa 12 årens 20 resor neråt framförallt över jul & nyår samt över Songkran har vi numera fastnat för Rayongkusten där vi till vintern kommer hyra ett hus och parkera oss i 3 månader i byn Mae Rumphung.
Dottern ska prova på att gå på ESS skolan i BanPhe och faller detta väl ut och vi trivs att vara längre tid därnere så är tanken att utöka detta kommande vintrar med upp till 5 mån så länge dottern går i skolan, då skolan är öppen nov-mars.
1f642.png
:) ...senare vill vi ju naturligtvis tillbringa mer och mer tid i värmen.
1f642.png
Jag har en arbetskompis som bor där i Mae Rumpung han funderar på att sätta sin dotter i den Svenska skolan när hon kommer i skolålder och han har undrat om jag kände till något om den skolan.
Så hade varit intressant att höra vad du tyckte om den skolan efter er dotter har testat den.
 
Tänkte också presentera mig. 35 år och bor i Göteborg. Träffade min flickvän för snart 1.5 år sedan då jag hälsade på vänner som bor i Phuket sedan många år tillbaka. Var väl en del skeptisk till en början efter alla "hemska" historier som man hört och läst om men är riktigt glad att jag träffade henne. Både hon och hennes familj samt hennes vänner är riktigt trevliga och välkomnande.

Vi hade bara tänkt träffas för att gå på en dejt när jag kom ner och sedan dess har vi spenderat i princip varje dag ihop antingen i Thailand, Sverige eller på Line. Som tur är kan hon engelska flytande då jag inte kan så mycket Thai. Nu är hon på väg att flytta till Sverige vilket ska bli riktigt roligt.

Glad över att jag hittade detta forumet då det verkar riktigt seriöst och dessutom slagit hål på en del av mina fördomar som jag kanske hade innan jag träffade tjejen. Mycket bra information här också som både jag och tjejen har uppskattat.
 
Jag har en arbetskompis som bor där i Mae Rumpung han funderar på att sätta sin dotter i den Svenska skolan när hon kommer i skolålder och han har undrat om jag kände till något om den skolan.
Så hade varit intressant att höra vad du tyckte om den skolan efter er dotter har testat den.

Ska väl kanske inte diskutera detta här men jag vet inte hur hårda admins är här inne.
Ville bara nämna att om han bor där så kan han ju bara åka dit någon dag på "studiebesök" för så gjorde vi.
Jag har bara sett, upplevt och hört positiva saker om den skolan så vi hoppas på det bästa nu. :)
 
Ska väl kanske inte diskutera detta här men jag vet inte hur hårda admins är här inne.
Ville bara nämna att om han bor där så kan han ju bara åka dit någon dag på "studiebesök" för så gjorde vi.
Jag har bara sett, upplevt och hört positiva saker om den skolan så vi hoppas på det bästa nu. :)
Diskutera skolor är ju inga problem det är ju en del av grejjen med att vara medlem i forum att få tips gällande vardagslivet, har ju själv unge på skola här nere och skriver självklart om hans skola.

Eller menar du i tråden så tänkte jag mer du kunde starta en ny tråd när hon gått ett tag på skolan.
Studiebesök säger inte så mycket.
 
Diskutera skolor är ju inga problem det är ju en del av grejjen med att vara medlem i forum att få tips gällande vardagslivet, har ju själv unge på skola här nere och skriver självklart om hans skola.

Eller menar du i tråden så tänkte jag mer du kunde starta en ny tråd när hon gått ett tag på skolan.
Studiebesök säger inte så mycket.

Ja jag syftade mest att det kanske var fel tråd, men jag ska försöka återkomma när vi är på plats. :)

Jag tyckte det gav oss en väldigt bra blick över hur det fungerar där och positivt att även få träffa personalen etc.
 
He j! Heter Harry och vill presentera mig! Har varit medlem här ett tag nu utan att skriva eller kommentera några inlägg. Vill ta del av era erfarenheter och bygga mig en uppfattning om hur saker och ting fungerar i Thailand/Sverige. Jag träffade min thai-fru här i Sverige för cirka 3,5 år sedan och nu gift sedan två år tillbaka. Min stora önskan är att så småningom bygga hus och bosätta mig i Thailand. Detta forum har gett mig stor inblick i saker och ting fungerar, många kloka ord :thumbsup:
 
 

Liknande trådar

A
Svar
7
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp