Igår kväll kom vi fram vid 10-tiden. Det blev många mil avverkade med alldeles för många stopp längs vägen. Utöver var ca 25 mil för att tanka (gastanken är liten) så blev det stopp här o där för att äta och titta lite.
Vid 18-tiden så var det till att stänga av AC'n i bilen. Började bli kallt ute.
Fram till Lomsak var allt kanon, men efter... När vi körde (i mörkret) genom bergspasset så började det att duggregna. Det ångade så mycket från vägbanan så det var att köra i dimma, helljus var inte att tänka på. Det i kombination med överhängande risk för halt väglag (inte på grund av is
), skarpa kurvor och ingen koll på hur det är med vilt i detta område gjorde att hastigheten sällan kom över 70.
En sak som imponerande på mig är att hur mycket jag än plågade bilen så kom jag aldrig över en liter gas/mil. Gasen (LPG) kostar ca 13 Baht litern, så vid "normal" körning kostar det oss ca 1B/km vilket enligt mitt tycke är helt ok.
När vi kom fram så ställde jag mig den stora frågan -VAD GÖR VI HÄR I NORRLAND!!!??
svinkallt juh.
Bara natten innan låg vi och njöt i värmen och tittade på fullmånen som speglade sig i havet och dagarna innan dess låg vi på paradisstränder i skuggan för att skydda oss från hettan, men det är väl kontrasterna som gör att vi uppskattar saker och ting. Hur kan man känna glädje om man aldrig känt sorg, vad är ljus om inte mörker hade funnits.
Finns som det sägs inget ont som inte har ngt gott med sig. Tjejen var orolig över vad hennes kolleger skulle säga nu när hon blivit lite solbränd (ni vet det här med att det inte är fint med mörk hud här i Asien) och jag förklarade att det är olika syn på det i olika världsdelar. Ett exempel jag berättade var att när man på vintern kommer hem solbränd efter en tex Thailandresa så vill man träffa så många som möjligt av sina vänner för att "skryta" om att man haft råd och tid att åka på solsemester innan solbrännan lagt sig. Till en början hade hon svårt att förstå det men ju mer vi pratade om det ju mer förstod hon.
Detta visade sig att hennes nya lärdom blev till nytta nu. Hon kom in på rummet (ja, jag stannar här tills det blir varmare
) nu under lunchen glad som en lärka och berättade att hon fick en anledning (för naturligtvis fick hon en kommentar att hon var nu mörkare) att berätta att hon varit i Krabi och snorklat bland koraller och fiskar, promenerat på vackra stränder, ätit färsk seafood och allt det där. Och när hon såg deras avundsjuka frusna, bleka ansikten så kläckte hon ur sig bara för att jävlas -för det har jag råd och tid med
. Du är underbar gumman! Och eftersom det är så kallt här så blev effekten maximal då alla skulle vilja till värmen nu.
Ska fria till henne efter sommaren, hoppas hon säger ja
. Jag älskar kvinnor som kan ta för sig och som i detta fall kunna vända ngt så djupt rotat som hudfärg och vända det till sin fördel är helt underbart.