Låter som en utopi? Bilar har redan inom Kina spärrats för användarna att kunna startas och köras. Men naturligtvis så är det inte bara Kina som har dessa möjligheter…
Från Aftonbladet Plus (låst artikel) 9 oktober
Varningen: Kinesiska elbilar en säkerhetsrisk
Kinesiska elbilar blir allt populärare och utmanar europeiska och amerikanska biltillverkare.
Men nu varnas det för att de kan utgöra en säkerhetsrisk – och i USA planeras ett förbud.
– I praktiken tillåter vi superdatorer som kör runt på våra vägar, kartlägger våra beteenden, var vi kör. Allting, säger cybersäkerhetsforskaren Marcus Nohlberg.
USA planerar att förbjuda kinesisk teknologi i bilar, bussar och lastbilar. Oron är att den utgör en säkerhetsrisk.
– Bilar har i dag kameror, mikrofoner, gps-spårning och annan teknik som är ansluten till internet. Det krävs inte mycket fantasi för att förstå hur en utländsk motståndare med tillgång till denna information skulle kunna utgöra en allvarlig risk för både vår nationella säkerhet och amerikanska medborgares integritet, säger USA:s handelsminister Gina Raimondo i ett uttalande,
rapporterar BBC.
Anledning att vara försiktig
Det kan låta som paranoia i ett spänt världsläge, men enligt Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet vid högskolan i Skövde som bland annat forskat kring fordonssäkerhet, finns det all anledning att diskutera frågan även i Sverige.
– I praktiken tillåter vi superdatorer som kör runt på våra vägar, kartlägger våra beteenden, var vi kör. Allting.
Det kan bland annat handla om gps i bilen, mikrofoner och kameror, men även mjukvaran som styr bilen. Det genererar enorma mängder data som kan användas.
– Bara datan kring hur vi använder våra bilar här är enormt värdefull. De västerländska bilföretagen har många gånger erfarenhet från över hundra år av biltillverkning. De utmanas av det här, när man kan samla in samma information, mer eller mindre gratis.
Men det handlar inte bara om anonym data som samlas in för att göra bilarna bättre och konkurrera med europeiska bilföretag. Risken finns också att du som enskild person kan spåras.
– Det finns också möjlighet att spåra enskilda individer. De här bilarna har ju drösvis med kameror som övervakar allt. Många av oss kopplar dessutom upp våra bilar till alla möjliga olika konton och andra smarta enheter.
Kan stänga av bilen
Att
Kina sitter och övervakar en enskild bilförare på väg till en helg hos familjen i Örebro är ändå inte särskilt sannolikt, enligt Marcus Nohlberg. Men i takt med att spänningarna i världen ökar, kan bilarna komma att användas för påtryckningar.
– Jag kan ta exempel. När ryssarna stal massor av John Deere-traktorer i Ukraina kunde de stängas av från John Deeres huvudkontor och blev därmed värdelösa. Det låter ju jättebra, tills man kommer på att de kan göra samma sak mot oss.
– Samma sak med reparationer. De allra flesta bilarna är ju mjukvarustyrda idag. Det betyder att om du har en reservdel som går sönder på din bil och Kina inte vill att du ska kunna reparera den bilen, så kanske den inte går att laga.
Diskussioner i Europa
Diskussionens vågor går höga i USA om vad som ska göras, men även i Europa debatteras de kinesiska elbilarna och teknologin bakom, enligt Tobias Junerfält, forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).
”Det pågår en policydiskussion inom EU kring att införa tullar mot kinesiska elbilar, som man anser vara statligt subventionerade och ett hot mot den europeiska fordonsindustrin”, skriver han i ett mejl till Aftonbladet.
Bland annat handlar frågan om hur mycket inflytande den kinesiska staten har över elbilsföretagen.
”Många av de stora aktörerna i den kinesiska elbilsindustrin och dess underindustrier, exempelvis batteritillverkare, är privata företag som åtminstone i teorin agerar enligt kommersiell logik. Samtidigt står inga kinesiska företag fria från olika typer av inflytande från partistaten och dess ambitioner.”
Riskerna finns med andra ord där, men frågan är hur mycket av det som är spekulationer. Om kinesiska staten till exempel bestämde sig för att stänga av alla elbilar med kinesisk teknologi imorgon, skulle det såklart påverka den kinesiska industrin också.
”På lite längre sikt skulle EU:s potentiella beroende av import av kinesiska elbilar kunna användas som politiskt påtryckningsmedel för Kina gentemot EU. Kina har redan en dominant ställning inom stora delar av värdekedjan för elbilar. Det ligger dock inte nödvändigtvis i Kinas intresse att utnyttja EU:s sårbarheter hur som helst, exempelvis för att det riskerar att få negativa följdeffekter för den egna industrin.”
Ställ frågor och var jobbig
Men vad ska man då göra om man funderar på en elbil och sneglar på en kinesisk? Ett första steg är att vara jobbig mot försäljaren och ställa frågor, säger Marcus Nohlberg.
– Jag tror det viktigaste man kan göra är att ställa många frågor om bilen. Om flera gör det kommer de till slut behöva ta fram riktlinjer och vara transparenta.
Men annars gäller den gamla goda tumregeln att dra öronen åt sig om något är för billigt.
– Ja, vad är det man brukar säga? Om något är misstänkt billigt, så är det antagligen du som är produkten.