När köper Du elbil?

 
Har kollat på många provkörningar på Björn Nyland kanal på Youtube men detta med hur förbrukningen registreras i de flesta kinesiska bilar relativt andra var nått nytt för mig. När han provkör kinesiska bilar är han oftast mycket irriterad på hur bilarna blingar högt och varnar hela tiden med röstmeddelanden för ditt och datt på ett väldigt påträngande vis. Adaptiva farthållare och system som skall vara till hjälp mot att undvika en kollision eller avkörning ballar ur. Vad ännu värre är att bilen kan stängas av så att den inte går starta eller köra alls längre vilket redan har hänt i Kina. Krockkuddar i bilar som krockat har inte löst ut! Stort antal oförklarliga bränder i batterierna som mörkas etc.

Men det är svårt att konkurrera för icke kinesiska biltillverkare med de priser som kinesiska bilar säljs för. Vill personligen inte ha kinesisk bil av ideologiska skäl men än viktigare är att jag tror det blir en mycket dålig affär att äga en sådan. I nuläget finns knappt några verkstäder och även om man köper någon av de största märkena som t.ex. BYD eller MG så är tillgången på reservdelar urusel och hur går det när en model har fått några år på nacken? Värdeminskningen på elbilar (inte bara kinesiska) är skrämmande högt och ofta även försäkringspremierna.

Men utvecklingen går framåt och tvingande åtgärder att få enbart sälja eller köra elbilar är på gång även om det kan sluta med att det kan bli senare än sagt misstänker jag. Som det ser ut så tycker jag det ser förnuftigast för privatpersoner att Leasa så att man kan t.ex. lätt bli av med en omodern elbil efter kanske 3 år. Vad det gäller tjänstebilar så har jag dålig koll på då det aldrig varit aktuellt för mig att ha någon sådan.
I kina är det en nationalsport att mörka dåliga fakta.
 
Ja och motdragen från Kina kan bli att straffa helt andra branscher.
Griskött, Cognac, champange, olivolja har varit på tapeten.
Värdet av motåtgärder kommer att bli minst lika kostsamma för EU.

Men extra strafftullar/importskatt på bilar tillverkade i Väst för export till Kina är möjligt.

Det som skulle slå hårt är totalt exportförbud av sk kritiska metaller och råvaror som Kina nästan är ensamma om.
Då faller tillverkning av batterier och elektroniska kretsar kraftigt i Väst.

Nu är det kunderna i Europa som får ta smällen med strafftullar, inte exportörerna.

Själv tror jag att bilköpare väljer nya fossildrivna fordon istället som inte drabbas av nya tullar.

En bakslag för den gröna omställningen.
Med tanke på de dåliga skördarna av vin och oliver så blir det en obetydlig förlust.
Trodde de redan stoppat import av danskt griskött sedan många år.
 
Låter som en utopi? Bilar har redan inom Kina spärrats för användarna att kunna startas och köras. Men naturligtvis så är det inte bara Kina som har dessa möjligheter…

Från Aftonbladet Plus (låst artikel) 9 oktober

Varningen: Kinesiska elbilar en säkerhetsrisk​

Kinesiska elbilar blir allt populärare och utmanar europeiska och amerikanska biltillverkare.

Men nu varnas det för att de kan utgöra en säkerhetsrisk – och i USA planeras ett förbud.

– I praktiken tillåter vi superdatorer som kör runt på våra vägar, kartlägger våra beteenden, var vi kör. Allting, säger cybersäkerhetsforskaren Marcus Nohlberg.

USA planerar att förbjuda kinesisk teknologi i bilar, bussar och lastbilar. Oron är att den utgör en säkerhetsrisk.

– Bilar har i dag kameror, mikrofoner, gps-spårning och annan teknik som är ansluten till internet. Det krävs inte mycket fantasi för att förstå hur en utländsk motståndare med tillgång till denna information skulle kunna utgöra en allvarlig risk för både vår nationella säkerhet och amerikanska medborgares integritet, säger USA:s handelsminister Gina Raimondo i ett uttalande, rapporterar BBC.

Anledning att vara försiktig​

Det kan låta som paranoia i ett spänt världsläge, men enligt Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet vid högskolan i Skövde som bland annat forskat kring fordonssäkerhet, finns det all anledning att diskutera frågan även i Sverige.

– I praktiken tillåter vi superdatorer som kör runt på våra vägar, kartlägger våra beteenden, var vi kör. Allting.

Det kan bland annat handla om gps i bilen, mikrofoner och kameror, men även mjukvaran som styr bilen. Det genererar enorma mängder data som kan användas.

– Bara datan kring hur vi använder våra bilar här är enormt värdefull. De västerländska bilföretagen har många gånger erfarenhet från över hundra år av biltillverkning. De utmanas av det här, när man kan samla in samma information, mer eller mindre gratis.

Men det handlar inte bara om anonym data som samlas in för att göra bilarna bättre och konkurrera med europeiska bilföretag. Risken finns också att du som enskild person kan spåras.

– Det finns också möjlighet att spåra enskilda individer. De här bilarna har ju drösvis med kameror som övervakar allt. Många av oss kopplar dessutom upp våra bilar till alla möjliga olika konton och andra smarta enheter.

Kan stänga av bilen​

Att Kina sitter och övervakar en enskild bilförare på väg till en helg hos familjen i Örebro är ändå inte särskilt sannolikt, enligt Marcus Nohlberg. Men i takt med att spänningarna i världen ökar, kan bilarna komma att användas för påtryckningar.

– Jag kan ta exempel. När ryssarna stal massor av John Deere-traktorer i Ukraina kunde de stängas av från John Deeres huvudkontor och blev därmed värdelösa. Det låter ju jättebra, tills man kommer på att de kan göra samma sak mot oss.

– Samma sak med reparationer. De allra flesta bilarna är ju mjukvarustyrda idag. Det betyder att om du har en reservdel som går sönder på din bil och Kina inte vill att du ska kunna reparera den bilen, så kanske den inte går att laga.

Diskussioner i Europa​

Diskussionens vågor går höga i USA om vad som ska göras, men även i Europa debatteras de kinesiska elbilarna och teknologin bakom, enligt Tobias Junerfält, forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).

”Det pågår en policydiskussion inom EU kring att införa tullar mot kinesiska elbilar, som man anser vara statligt subventionerade och ett hot mot den europeiska fordonsindustrin”, skriver han i ett mejl till Aftonbladet.

Bland annat handlar frågan om hur mycket inflytande den kinesiska staten har över elbilsföretagen.

”Många av de stora aktörerna i den kinesiska elbilsindustrin och dess underindustrier, exempelvis batteritillverkare, är privata företag som åtminstone i teorin agerar enligt kommersiell logik. Samtidigt står inga kinesiska företag fria från olika typer av inflytande från partistaten och dess ambitioner.”

Riskerna finns med andra ord där, men frågan är hur mycket av det som är spekulationer. Om kinesiska staten till exempel bestämde sig för att stänga av alla elbilar med kinesisk teknologi imorgon, skulle det såklart påverka den kinesiska industrin också.

”På lite längre sikt skulle EU:s potentiella beroende av import av kinesiska elbilar kunna användas som politiskt påtryckningsmedel för Kina gentemot EU. Kina har redan en dominant ställning inom stora delar av värdekedjan för elbilar. Det ligger dock inte nödvändigtvis i Kinas intresse att utnyttja EU:s sårbarheter hur som helst, exempelvis för att det riskerar att få negativa följdeffekter för den egna industrin.”

Ställ frågor och var jobbig​

Men vad ska man då göra om man funderar på en elbil och sneglar på en kinesisk? Ett första steg är att vara jobbig mot försäljaren och ställa frågor, säger Marcus Nohlberg.

– Jag tror det viktigaste man kan göra är att ställa många frågor om bilen. Om flera gör det kommer de till slut behöva ta fram riktlinjer och vara transparenta.

Men annars gäller den gamla goda tumregeln att dra öronen åt sig om något är för billigt.

– Ja, vad är det man brukar säga? Om något är misstänkt billigt, så är det antagligen du som är produkten.
Det mest skrämmande, är att allt som du räknar upp. Är sånt som köparna av bilarna efterfrågar. Att fjärrspåra sitt fordon är många som vill ha i tider när bilstölderna rasar. Att på distans kunna ändra programvaran är idag ett säljande argument för de finaste bilarna.
 
Fungerar också med en Tesla,
Musk stängde av den Tesla han skänkte till Tjetjeniens president Kadyrov på distans så den inte går att använda.

Mjukvaror i all elektronik samlar in data som utvecklare kan ta del av, telefoner, datorer, bilar mm skickar regelbundet data om enheten är uppkopplad och uppdaterar och enheterna utan att man märker det.


Alternativen är en Ford Tanus från 80 talet eller motsvarande gammbil.
Trots att jag inte har något att dölja, så föredrar jag den gamla tekniken som tvingar mig att åka till verkstaden för felsökning.
 
Trots att jag inte har något att dölja, så föredrar jag den gamla tekniken som tvingar mig att åka till verkstaden för felsökning.
Ja svårt att hänga med och värdera ny teknik.

Men som med dagens moderna telefoner är jag nöjd med att om någon stjäl min telefon kan jag själv på ett enkelt sätt göra den oanvändbar och även spåra den på distans.

Idag vågar knappt någon sno en telefon och använda den.

Men risken att någon snor mina data och konton online är också riskfaktorer.
 
Bergvärme eller slang på tomten kan fungera.
Det är ju inte direkt gratis eller enkelt, beroende på hur och var man bor.
Du skulle kunna elda lotter. Det finns nog en del överflöd av sådana
Vad kan det kosta att borra 4000 meter.
Och vad blir KWH priset för det hålet.
Om man inte vill dra ledning till elnätet för att ladda bilen så har man nog sparat in en kvarts mille.
så frågan är om det går att räkna hem ett sånt projekt till nybygget i skogen?
Såg en artikel om ett företag som skall borra ett sånt hål, på Gotland, för elproduktion.
 
Den norrländska tragedin fortsätter, nu skall tydligen en del svenskar satsa sina pensionspengar i batteritillverkningen! AMF och 4 AP-fonden ställer tydligen upp.

Såg en kommentar som sammanfattningsvis ger en rätt dyster bild: :'(

"Hur kan någon vara så in i hela fridens namn korkad så att nya miljarder kastas in i det svarta slukhål som Northvolt väl dokumenterat representerar?? Norhvolts förlust under 2023 var nästan 13 miljarder kr. Det enda som kan rädda situationen är en dramatiskt ökad försäljning av BATTERIER med rätt pris och med godkänd kvalitetsnivå. Men produktions- och kvalitetsproblemen är av megakaraktär och kapacitetsutnyttjandet under 2023 mindre än 5%. Året innan på promillenivå!

Skulle Northvolt lösa alla sina problem med kvalitetsnivå och leveransprecision handlar det ändå alltid om att ett företag som vill kvala in som som ny leverantör till bilindustrin alltid får genomgå en rigorös kvalificeringsprocess, som normalt sett tar flera år att komma igenom för att bli godkänd.
Det är bara att fråga Northvolts potentiella kunder så kommer man att få detta förfarande bekräftat utan undantag.
Vägen är oöverblickbart lång för Northvolt att på så sätt kunna kvalificera sig för nya och nödvändiga, reguljära leveranser. Om det kommer på fråga är alltid ett första krav att priset (LCA) skall ligga under konkurrenternas.

Northvolts fria kassaflödet uppräknat till årstakt var för 2022 minus 24 miljarder kr. (Di) Marknadsbehovet för batterier minskar pga sjunkande elbilsförsäljning och globala tillverkningskapaciteten är 5 ggr större än behovet. (Christian Sandström, Afv) De batterier som Northvolt försöker bygga är troligtvis redan utvecklingstekniskt förbisprungna av tillverkare i Kina och Sydkorea. Exempelvis av marknadsdominanterna CATL, Panasonic, LG Chem, Samsung, BYD etc. Framförallt Kina har global dominans och kontroll på råvaror och maskiner.

Som ett dramatiskt slag i luften drar Northvolt ned personalstyrkan med 1600 personer. Vid sådana massiva neddragningar är det alltid så att inga nyckelpersoner med nödvändig och eftersökt kompetens kommer att ”sitta still i båten” utan de lämnar den snabbt innan den sjunker. Bl.a. har fabrikschefen i Skellefteå, Mark Duchesne, redan lämnat. Han har 30-års erfarenhet från toppjobb för Toyota och Tesla. Slagord från politiker som angett att ”Northvolt är ett bra exempel där över 100 nationer tillsammans bygger grön dominans i batterivärlden för framtiden” ekar tomma.

Men den sista idioten bland banker och fondbolag är väl ännu inte född ….?
Hur som helst, Northvolt kvalar bra in som en toppkandidat för VM i burn-rate för att förstöra kapital!"
 
 
 
Tillbaka
Topp