När köper Du elbil?

 
Tror att ärligt talat så ör det plånboken som vad de flesta människor väljer att köra till syvende och sist. Men det kan nog vara om man har råd att vara strategiskt placerad att ha t.ex. både en s.k. fossil bil och elbil eller en ladd-hybrid om man en bil. En dag utan man får någon förvarning så skenar oljepriset iväg t.ex. och det blir en bristvara och det är då en räddning att kunna ladda och köra på bara el trots att den också blir väldigt dyr i ett sådant läge…

Att folk skulle t.ex. börja köra sina fordon på HVO100 istället för på diesel så länge som prisskillnaden är så stor för att ”rödda miljön” är också helt orealistiskt förutom att det finns inte möjligheter att framställa de mängder som då skulle behövas.

Bifogar höfr nu en Aftonbladet Plus låst artikel som blivit uppdaterad idag

Experten: Det är billigaste drivmedlet​

... och det är miljövänligast: ”Väldigt få vet att det är så här”​

Jonas Andersson

Uppdaterad 10.53 | Publicerad 06.09
Följ
Mejla
Dela
Spara
SNABBVERSION

  • Elbilar kan vara dyrare att köra än dieselbilar och orsaka liknande koldioxidutsläpp beroende på vilken typ av el som används, enligt forskaren Roberto Rufo Gonzalez från Consupedia.
  • Residualmix-el i Sverige har endast 6,51% förnybar energi och ett utsläpp på 524g koldioxid/kWh, vilket innebär att elbilar kan bidra till liknande utsläpp som en ren gammal dieselbil, hävdar han.
  • Gonzalez föreslår att fler alternativ, som HVO eller E85, också bör övervägas för en mer hållbar framtid eftersom elbilar idag enligt honom drivs med begränsad förnybar el och det finns brister i tillgången på batterier och mineraler.
ⓘ Sammanfattningen är gjord med stöd av AI-verktyg från OpenAI och kvalitetssäkrad av Aftonbladet.

En elbil kan vara dyrare att köra än en dieselbil.

Och släppa ut lika mycket koldioxid.

Det visar beräkningar av forskaren Roberto Rufo Gonzalez.

Så här mycket kostar olika drivmedel och så påverkar de miljön.

Elbilar beskrivs ofta som en av lösningarna för att minska världens utsläpp av växthusgaser. Men andra alternativ glöms bort, menar Roberto Rufo Gonzalez. Han är forskare och grundare av Consupedia, ett forskningsbaserat företag som analyserar produkter ur ett hållbarhetsperspektiv i samarbete med Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

– När vi har ett klimathot som är akut kan vi inte vända oss till ett enda alternativ utan vi måste använda alla olika möjligheter som finns för att sänka våra utsläpp. Om alla skulle byta till elbil finns det inte mineraler, batterier eller fabriker nog. Dessutom har världen väldigt begränsad tillgång på el från förnybara källor, vilket innebär att elbilar kör runt på energi från exempelvis kol, säger han.

Smutsig el​

I Sverige kan du som konsument välja att köpa ursprungsmärkt el. Men om du inte gör ett aktivt miljöval riskerar du att ladda din bil med el som kan kopplas till höga koldioxidutsläpp, hävdar Roberto Rufo Gonzalez.

– Det är residualmix som leverantörerna redovisar när en kund inte köpt ursprungsmärkt el, enligt krav av Energiinspektionen. Residualmix produceras med endast 6,51 procent förnybar energi och har ett utsläpp på 524 gram koldioxid per kilowattimme. Elen är alltså inte så grön som många tror.

Han berättar att om en elbil skulle drivas av världens genomsnittliga el, som i låg grad produceras av förnybar energi, skulle den orsaka liknande koldioxidutsläpp som en bil med ren gammal dieselolja.

– Om den körs på exempelvis kinesisk el så orsakar den faktiskt mer koldioxidutsläpp. Därför är det viktigt att förstå att en elbil kan släppa ut väldigt olika mycket växthusgaser beroende på vilken el den drivs av.

Det finns även andra sätt att köra miljövänligare för dig som kör fossilbil. Som alternativ finns till exempel E85, som är en mix av ca 85 procent etanol och 15 procent bensin, eller HVO som står för hydrerad vegetabilisk olja och är en form av biodiesel.

– Om du vill köra fossilfritt kan du tanka HVO istället för diesel nästa gång. Så enkelt är det att köra klimatsmartare.

Men ett hinder för privatbilister kan vara priset. I skrivande stund kostar en liter HVO 19,69 kronor på en bemannad Circle K-station. Det kan jämföras med priset på diesel som är 17,14 kronor. Att ladda en elbil kostar i dag cirka 5,20 kronor per kilowattimme vid en station. Det ger en milkostnad för en genomsnittlig elbil på cirka 11,40 kronor. En dieselbil kostar i snitt 8,60 kronor och en HVO-bil 9,90 kronor. Milkostnaden för en bensinbil landar på 10,30 kr.

– Det gör att elbilen, tätt följd av bensinbilen, är dyrast att köra. Det tror jag är oväntade siffror för många.

Men de flesta laddar väl hemma, och då är elen väldigt mycket billigare?

– Ja, men inte alla. Inte yrkestrafik eller andra som inte har tillgång till laddare hemma.

”Duktiga på att lobba”​

Med en residualmix i laddboxen landar koldioxidutsläppet på en elbil 1,15 kilo per körd mil, hävdar Roberto Rufo Gonzalez. Det är över fyra gånger så mycket som HVO-bilen och ungefär lika mycket som dieselbilen släpper ut.

– Väldigt få vet att det är så här. Jag tycker att informationen om vad residualmix är bör komma ut till fler.

Varför vet inte fler det här?

– Det undrar jag med. Jag förutsätter att politikerna har rätt verktyg för att sammanställa data och dra slutsatser när de valt att förespråka just elbilar så starkt framför andra alternativ, men jag vet inte. Jag tror mer på att elbilstillverkarna varit duktigare på att lobba för sina elbilar och skapat en trend. För att få till en omställning måste vi förenkla för människor att ta hållbarare beslut. Att behålla din bil och byta bränsle vid pumpen är nog en mindre omställning för många än att sälja och köpa elbil.

”Fel sätt att räkna på”​

Martin Johansson, enhetschef för prognos- och scenarierenheten på Energimyndigheten, bekräftar att det står residualmix på fakturan om man som köpare inte aktivt valt ursprungsmärkt el. Men han tycker det är helt fel att räkna koldioxidutsläpp på det här sättet.

– Man kan inte veta om de flesta laddar med residualmix eftersom mer än 80 procent av laddningen sker i hemmen, och det går inte att skilja från annan el som används. Men nästan all el som svenskarna använder är svensk och fossilfri. Att säga något annat är helt fel, säger han.

Han förklarar att landets elbilar förbrukar cirka två terrawattimmar (TWh) per år.

– Om de flesta skulle ladda enbart med residualmix skulle elbilarna tillsammans vara orsaken till princip hela det svenska elsystemets fossila utsläpp. Och så är inte fallet. Elen kan komma från fossila bränslen ibland, om det till exempel är brist på el vissa perioder. Det kan till exempel bero på att det är kallt ute. Men i Sverige använder vi nästan bara fossilfri el. Det är inte heller så att vi exporterar en massa el och importerar annan el.

Bästa alternativet​

Roberto Rufo Gonzalez påpekar till sist att han inte har något emot elbilar.

– De behövs och kan mycket väl vara vägen framåt. Men alternativen behöver komma fram i ljuset, speciellt då utsläpp av koldioxid från hållbart producerade biobränslen på sikt kan anses helt koldioxidneutrala. Så länge energin som skapar elen kommer från förnybara källor är det ju bra, faktiskt det bästa, men vi har varken tillräckligt med ren el eller rättvisa rena batterier för att elbilen ska krönas till hållbarhetskonung.

– Alla siffror som jag refererar till är data från Energimyndigheten, Energimarknadsinspektionen och andra validerade källor. Jag lägger inga värderingar i dessa resultat utan låter data tala för sig själv.

Så här mycket kostar olika drivmedel:

Bensin​

Snittpris: 17,19 kronor per liter.

Kostnad per mil (på en bil som drar 0,6 liter per mil): 10,31 kronor.

E85:​

Snittpris: 13,79 kronor per liter.

Kostnad per mil (på en bil som drar 0,72 liter per mil): 10,34 kronor.

Diesel:​

Snittpris: 17,24 kronor per liter.

Kostnad per mil (på en bil som drar 0,5 liter per mil): 8,62 kronor.

HVO:​

Snittpris: 19,79 kronor per liter.

Kostnad per mil: (på en bil som drar 0,5 liter per mil): 9,90 kronor.

Elbil vid station:​

Snittpris: 5,19 kronor per kWh.

Kostnad per mil (på en bil som i snitt drar 2,2 kWh): 11,42 kronor.

Elbil ladda hemma:​

Snittpris: 33,93 öre/kWh i elområde 3 (Stockholm) (räknat på rörligt elpris hos e.on)

Kostnad per mil (på en bil som i snitt drar 2 kWh/mil): 68 öre (exklusive ytterligare kostnader som nätavgift och moms, med mera). Snittpriset för en villa i samma område brukar ligga på cirka 1,50 kronor, allt inkluderat. Då blir milkostnaden 3 kronor.

Så här mycket koldioxid släpper olika drivmedel ut:​

Bensin: 1,55 kilo per körd mil.

Dieselbil: 1,23 kilo per körd mil.

HVO: 0,28 kilo per körd mil.

El, residualmix: 1,15 kilo per körd mil.

El, nordisk mix: 0,21 kilo per körd mil.

El, miljömärkt: 0,03 kilo per körd mil.

E85: 0,80 kilo per körd mil.

Så mycket är producerat med förnybar energi:​

Miljömärkt el: 100 %.

Nordisk elmix: 47,8 %.

Residualmix: 6,51 %.

HVO: 100 %.

Diesel: 30 %.

E85: 75,3 %.

Bensin: 11,5 %.

Om residualmix:​

Elen kommer med ursprungsgarantier. Garantierna visar elens ursprung som till exempel vattenkraft, solceller eller vind. Dessa garantier säljs inom och utanför Sveriges gränser. Residualmix är den mix av el som finns kvar efter avdrag för exporterade ursprungsgarantier.

Källa: Consupedia
 
Tror att ärligt talat så ör det plånboken som vad de flesta människor väljer att köra till syvende och sist. Men det kan nog vara om man har råd att vara strategiskt placerad att ha t.ex. både en s.k. fossil bil och elbil eller en ladd-hybrid om man en bil. En dag utan man får någon förvarning så skenar oljepriset iväg t.ex. och det blir en bristvara och det är då en räddning att kunna ladda och köra på bara el trots att den också blir väldigt dyr i ett sådant läge…

Att folk skulle t.ex. börja köra sina fordon på HVO100 istället för på diesel så länge som prisskillnaden är så stor för att ”rödda miljön” är också helt orealistiskt förutom att det finns inte möjligheter att framställa de mängder som då skulle behövas.

Bifogar höfr nu en Aftonbladet Plus låst artikel som blivit uppdaterad idag

Experten: Det är billigaste drivmedlet​

... och det är miljövänligast: ”Väldigt få vet att det är så här”​

Jonas Andersson

Uppdaterad 10.53 | Publicerad 06.09
Följ
Mejla
Dela
Spara
SNABBVERSION

  • Elbilar kan vara dyrare att köra än dieselbilar och orsaka liknande koldioxidutsläpp beroende på vilken typ av el som används, enligt forskaren Roberto Rufo Gonzalez från Consupedia.
  • Residualmix-el i Sverige har endast 6,51% förnybar energi och ett utsläpp på 524g koldioxid/kWh, vilket innebär att elbilar kan bidra till liknande utsläpp som en ren gammal dieselbil, hävdar han.
  • Gonzalez föreslår att fler alternativ, som HVO eller E85, också bör övervägas för en mer hållbar framtid eftersom elbilar idag enligt honom drivs med begränsad förnybar el och det finns brister i tillgången på batterier och mineraler.
ⓘ Sammanfattningen är gjord med stöd av AI-verktyg från OpenAI och kvalitetssäkrad av Aftonbladet.

En elbil kan vara dyrare att köra än en dieselbil.

Och släppa ut lika mycket koldioxid.

Det visar beräkningar av forskaren Roberto Rufo Gonzalez.

Så här mycket kostar olika drivmedel och så påverkar de miljön.

Elbilar beskrivs ofta som en av lösningarna för att minska världens utsläpp av växthusgaser. Men andra alternativ glöms bort, menar Roberto Rufo Gonzalez. Han är forskare och grundare av Consupedia, ett forskningsbaserat företag som analyserar produkter ur ett hållbarhetsperspektiv i samarbete med Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

– När vi har ett klimathot som är akut kan vi inte vända oss till ett enda alternativ utan vi måste använda alla olika möjligheter som finns för att sänka våra utsläpp. Om alla skulle byta till elbil finns det inte mineraler, batterier eller fabriker nog. Dessutom har världen väldigt begränsad tillgång på el från förnybara källor, vilket innebär att elbilar kör runt på energi från exempelvis kol, säger han.

Smutsig el​

I Sverige kan du som konsument välja att köpa ursprungsmärkt el. Men om du inte gör ett aktivt miljöval riskerar du att ladda din bil med el som kan kopplas till höga koldioxidutsläpp, hävdar Roberto Rufo Gonzalez.

– Det är residualmix som leverantörerna redovisar när en kund inte köpt ursprungsmärkt el, enligt krav av Energiinspektionen. Residualmix produceras med endast 6,51 procent förnybar energi och har ett utsläpp på 524 gram koldioxid per kilowattimme. Elen är alltså inte så grön som många tror.

Han berättar att om en elbil skulle drivas av världens genomsnittliga el, som i låg grad produceras av förnybar energi, skulle den orsaka liknande koldioxidutsläpp som en bil med ren gammal dieselolja.

– Om den körs på exempelvis kinesisk el så orsakar den faktiskt mer koldioxidutsläpp. Därför är det viktigt att förstå att en elbil kan släppa ut väldigt olika mycket växthusgaser beroende på vilken el den drivs av.

Det finns även andra sätt att köra miljövänligare för dig som kör fossilbil. Som alternativ finns till exempel E85, som är en mix av ca 85 procent etanol och 15 procent bensin, eller HVO som står för hydrerad vegetabilisk olja och är en form av biodiesel.

– Om du vill köra fossilfritt kan du tanka HVO istället för diesel nästa gång. Så enkelt är det att köra klimatsmartare.

Men ett hinder för privatbilister kan vara priset. I skrivande stund kostar en liter HVO 19,69 kronor på en bemannad Circle K-station. Det kan jämföras med priset på diesel som är 17,14 kronor. Att ladda en elbil kostar i dag cirka 5,20 kronor per kilowattimme vid en station. Det ger en milkostnad för en genomsnittlig elbil på cirka 11,40 kronor. En dieselbil kostar i snitt 8,60 kronor och en HVO-bil 9,90 kronor. Milkostnaden för en bensinbil landar på 10,30 kr.

– Det gör att elbilen, tätt följd av bensinbilen, är dyrast att köra. Det tror jag är oväntade siffror för många.

Men de flesta laddar väl hemma, och då är elen väldigt mycket billigare?

– Ja, men inte alla. Inte yrkestrafik eller andra som inte har tillgång till laddare hemma.

”Duktiga på att lobba”​

Med en residualmix i laddboxen landar koldioxidutsläppet på en elbil 1,15 kilo per körd mil, hävdar Roberto Rufo Gonzalez. Det är över fyra gånger så mycket som HVO-bilen och ungefär lika mycket som dieselbilen släpper ut.

– Väldigt få vet att det är så här. Jag tycker att informationen om vad residualmix är bör komma ut till fler.

Varför vet inte fler det här?

– Det undrar jag med. Jag förutsätter att politikerna har rätt verktyg för att sammanställa data och dra slutsatser när de valt att förespråka just elbilar så starkt framför andra alternativ, men jag vet inte. Jag tror mer på att elbilstillverkarna varit duktigare på att lobba för sina elbilar och skapat en trend. För att få till en omställning måste vi förenkla för människor att ta hållbarare beslut. Att behålla din bil och byta bränsle vid pumpen är nog en mindre omställning för många än att sälja och köpa elbil.

”Fel sätt att räkna på”​

Martin Johansson, enhetschef för prognos- och scenarierenheten på Energimyndigheten, bekräftar att det står residualmix på fakturan om man som köpare inte aktivt valt ursprungsmärkt el. Men han tycker det är helt fel att räkna koldioxidutsläpp på det här sättet.

– Man kan inte veta om de flesta laddar med residualmix eftersom mer än 80 procent av laddningen sker i hemmen, och det går inte att skilja från annan el som används. Men nästan all el som svenskarna använder är svensk och fossilfri. Att säga något annat är helt fel, säger han.

Han förklarar att landets elbilar förbrukar cirka två terrawattimmar (TWh) per år.

– Om de flesta skulle ladda enbart med residualmix skulle elbilarna tillsammans vara orsaken till princip hela det svenska elsystemets fossila utsläpp. Och så är inte fallet. Elen kan komma från fossila bränslen ibland, om det till exempel är brist på el vissa perioder. Det kan till exempel bero på att det är kallt ute. Men i Sverige använder vi nästan bara fossilfri el. Det är inte heller så att vi exporterar en massa el och importerar annan el.

Bästa alternativet​

Roberto Rufo Gonzalez påpekar till sist att han inte har något emot elbilar.

– De behövs och kan mycket väl vara vägen framåt. Men alternativen behöver komma fram i ljuset, speciellt då utsläpp av koldioxid från hållbart producerade biobränslen på sikt kan anses helt koldioxidneutrala. Så länge energin som skapar elen kommer från förnybara källor är det ju bra, faktiskt det bästa, men vi har varken tillräckligt med ren el eller rättvisa rena batterier för att elbilen ska krönas till hållbarhetskonung.

– Alla siffror som jag refererar till är data från Energimyndigheten, Energimarknadsinspektionen och andra validerade källor. Jag lägger inga värderingar i dessa resultat utan låter data tala för sig själv.

Så här mycket kostar olika drivmedel:

Bensin​

Snittpris: 17,19 kronor per liter.

Kostnad per mil (på en bil som drar 0,6 liter per mil): 10,31 kronor.

E85:​

Snittpris: 13,79 kronor per liter.

Kostnad per mil (på en bil som drar 0,72 liter per mil): 10,34 kronor.

Diesel:​

Snittpris: 17,24 kronor per liter.

Kostnad per mil (på en bil som drar 0,5 liter per mil): 8,62 kronor.

HVO:​

Snittpris: 19,79 kronor per liter.

Kostnad per mil: (på en bil som drar 0,5 liter per mil): 9,90 kronor.

Elbil vid station:​

Snittpris: 5,19 kronor per kWh.

Kostnad per mil (på en bil som i snitt drar 2,2 kWh): 11,42 kronor.

Elbil ladda hemma:​

Snittpris: 33,93 öre/kWh i elområde 3 (Stockholm) (räknat på rörligt elpris hos e.on)

Kostnad per mil (på en bil som i snitt drar 2 kWh/mil): 68 öre (exklusive ytterligare kostnader som nätavgift och moms, med mera). Snittpriset för en villa i samma område brukar ligga på cirka 1,50 kronor, allt inkluderat. Då blir milkostnaden 3 kronor.

Så här mycket koldioxid släpper olika drivmedel ut:​

Bensin: 1,55 kilo per körd mil.

Dieselbil: 1,23 kilo per körd mil.

HVO: 0,28 kilo per körd mil.

El, residualmix: 1,15 kilo per körd mil.

El, nordisk mix: 0,21 kilo per körd mil.

El, miljömärkt: 0,03 kilo per körd mil.

E85: 0,80 kilo per körd mil.

Så mycket är producerat med förnybar energi:​

Miljömärkt el: 100 %.

Nordisk elmix: 47,8 %.

Residualmix: 6,51 %.

HVO: 100 %.

Diesel: 30 %.

E85: 75,3 %.

Bensin: 11,5 %.

Om residualmix:​

Elen kommer med ursprungsgarantier. Garantierna visar elens ursprung som till exempel vattenkraft, solceller eller vind. Dessa garantier säljs inom och utanför Sveriges gränser. Residualmix är den mix av el som finns kvar efter avdrag för exporterade ursprungsgarantier.

Källa: Consupedia

”Så mycket CO2 släpper olika drivmedel ut”

Hur kan det vara så stor skillnad på HVO och vanlig diesel?
Jag skulle nog kunna tänka mig att HVO släpper ut till och med mer än vanlig diesel.
 

I den amerikanska förhandeln lyfte elbilstillverkaren Tesla 14 procent, efter att ha redovisat bättre resultat än väntat för tredje kvartalet. Bolaget räknar också med en fordonstillväxt på 20 till 30 procent nästa år, enligt vd Elon Musk.
Kanske tessla gör det och vad väntade du att Elon Musk skulle säga, det går för dj dåligt
 

Inte så konstigt egentligen att bilförsäljningen rasar totalt sett när man ser hur prisutvecklingen varit. Hittade detta på FB, en splitterny Volvo XC90 gick alltså för endast 554.000 för 10 år sedan.

 
Verkar som om pengabrännandet skall dras ut ytterligare ett halvår ändå.

 
Verkar som om pengabrännandet skall dras ut ytterligare ett halvår ändå.

Och Harlad Mix investerar 0 kronor men tar ut miljoner till sig själv av andras pengar.
 
Bättre batterier för plugin hybrider i kallt klimat på gång.

Klart intressant!

Japp nya LFP/Sodium Hybrid batterier är ett stort steg framåt för LFP typ batterier som jämfört med NMC-batterierna tappar mycket av sin kapacitet vid låga temperaturer och då även går extra långsamt att ladda.

Att sedan dessa nya LFP/Sodium kommer att bli lika billiga (relativt NMC) som tidigare generationers LFP och kan laddas mycket snabbare i betydligt fler laddnings cyklar, tappar mindre av sin kapacitet vid låga temperaturer och är mycket säkrare än NMC gör att de senare kommer att fasas ut ännu snabbare än vad tidigare har förutspåtts.

Som nämnt så blir LFP/Sodium Hybrid inte bara för rena elbilar ett steg framåt utan minst lika mycket för ladd-hybriderna och speciellt av de senare generationerna med tämligen stora batteripacks.
 
Porsche ändrar strategi fullständigt verkar det som. Återstår att se om det är så smart då? :unsure:


Hybrider känns åtminstone som ett vettigare alternativ till ren eldrift. Fast återigen så beror det mycket på ens eget kör mönster och laddmöjligheter.
Bor man i Stockholms innerstad, kör ganska mycket och knappt kan få tag i en parkeringsplats så känns elbil som ett rejält felköp.
 
 
 
Tillbaka
Topp