När köper Du elbil?

 
Designen var väl sådär tycker jag, men 1,2 miljoner kr för den här besten med +1.500 kusar från ett mobiltelefonbolag som släppte sin första bil så sent som i mars i år är ändå rätt imponerande. :unsure:


”Chinese car maker Xiaomi has revealed the SU7 Ultra, a Porsche Taycan Turbo GT rival with Prodrive engineering and 1527bhp on tap.

Utilising a tri-motor powertrain, the four-wheel-drive super-EV can hit 62mph in 1.98sec and go all the way to 207mph.

It has already become the fastest production four-door saloon to lap the Nürburgring Nordschleife.

Initially unveiled in prototype form in March, the SU7 Ultra will go on sale before the end of 2024 priced at ¥814,900 in China – the equivalent of £87,943.”
 
Designen var väl sådär tycker jag, men 1,2 miljoner kr för den här besten med +1.500 kusar från ett mobiltelefonbolag som släppte sin första bil så sent som i mars i år är ändå rätt imponerande. :unsure:


”Chinese car maker Xiaomi has revealed the SU7 Ultra, a Porsche Taycan Turbo GT rival with Prodrive engineering and 1527bhp on tap.

Utilising a tri-motor powertrain, the four-wheel-drive super-EV can hit 62mph in 1.98sec and go all the way to 207mph.

It has already become the fastest production four-door saloon to lap the Nürburgring Nordschleife.

Initially unveiled in prototype form in March, the SU7 Ultra will go on sale before the end of 2024 priced at ¥814,900 in China – the equivalent of £87,943.”
Fords CEO älskar sin Xiaomi elbil SU7 och använder den dagligen.
Ford köpte en direkt den kom ut och flög ett exemplar till USA för att undersöka tekniken mm.

 
Det är inte bara tuffa tider för icke kinesiska biltillverkare av elbilar utan det ör även tufft för de kinesiska biltillverkarna som samtliga har en dålig lönsamhet och även för de som gått plus per tillverkad bil enligt nu bifogat. Väldigt många går dock minus och enligt bifogat för första halvåret 2024 gick NIO 175000 Yuan (ca 262500 kronor) back per bil!

Troligen hade även den största biltillverkaren BYD också gått minus om det inte varit för de kraftiga subventionerna från den kinesiska staten. Och jodå jag ör fullt medveten om att många länder vis stöttar sin egna bilproduktion med olika metoder och subventioner.

Många bilmärken och inte minst många av de kinesiska kommer att försvinna. Har senast idag läst om VW som skall stänga tre fabriker i Tyskland samt Audi som skall stänga sin fabrik i Bryssel där Audi Q8 tillverkas. VW gruppen vill sänka arbetarnas löner med 10% och dra in alla bonusar i Tyskland etc.


IMG_7780.png


IMG_7781.png
 
Man kan ju undra om Kinesiska staten har någon strategi? Kanske de vill krossa den västerländska bilindustrin och sedan kunna tillämpa någon slags monopolprissättning. :unsure:

Helt klart är det åtminstone, att man strävar efter att minska dollarns betydelse för världshandeln.
 
Man kan ju undra om Kinesiska staten har någon strategi? Kanske de vill krossa den västerländska bilindustrin och sedan kunna tillämpa någon slags monopolprissättning. :unsure:

Helt klart är det åtminstone, att man strävar efter att minska dollarns betydelse för världshandeln.
Jag tror inte att kineserna och dess bilindustri är annorlunda än de i övriga världen.

De flesta vill växa och ta marknadsandelar både på hemmaplan och globalt.
Kina har hundratals tillverkare och märken och konkurrensen är tuff.
Bara ett fåtal når den globala marknaden.

Deras styrka om man får tro japanerna är att dom ligger före i teknik, automatisering och gör mer standardiserade komponenter som går att använda i många modeller själva, istället för som många andra gör att bygga bilar med komponenter från externa leverantörer från hela världen.

Nu är dom dessutom bättre än övriga på batterier och motorer för elfordon.

Dollarns dominans i världshandeln har aldrig varit bra med sitt varierande värde och snabba växlingar.
Något som svenska industriföretag fått uppleva, både de som importerar och exporterar.
 
Man kan ju undra om Kinesiska staten har någon strategi? Kanske de vill krossa den västerländska bilindustrin och sedan kunna tillämpa någon slags monopolprissättning. :unsure:

Helt klart är det åtminstone, att man strävar efter att minska dollarns betydelse för världshandeln.

Hunger Games. Louis Gave förklarar uppöägget rätt bra i den här intervjun tycker jag.

 
Väst ser inte hur hopplöst långt efter dom är.


 
Väst ser inte hur hopplöst långt efter dom är.



Nej, högmod går före fall. Skygglapparna sitter hårt på de flesta här i Väst.

Detta var rätt talande:

”– Vi hade över en svensk delegation med 17 personer i november förra året för att studera hur Kina jobbar med battery swapping. De blev chockade när de kom hit och såg hur långt framme de är. Bilden av vad som händer i Kina är förvriden. För att förstå utvecklingen måste du komma hit och se det med egna ögon, säger Mike Danilovic.”
 
Nej, högmod går före fall. Skygglapparna sitter hårt på de flesta här i Väst.

Detta var rätt talande:

”– Vi hade över en svensk delegation med 17 personer i november förra året för att studera hur Kina jobbar med battery swapping. De blev chockade när de kom hit och såg hur långt framme de är. Bilden av vad som händer i Kina är förvriden. För att förstå utvecklingen måste du komma hit och se det med egna ögon, säger Mike Danilovic.”
Tycker att detta också är intressant.
Eldrivna lastbilar håller vi på att testa.

Dom kör skarpt läge.

Ett exempel kinesiska förarlösa lastbilar. På Donghai-bron, som går mellan Shanghai till en av Shanghais djuphamnar cirka 30 km enkelväg, åker förarlösa tunga lastbilar dygnet runt året om ut med varor. Effektiviteten åstadkommes genom battery swapping laddinfrastrukturen.

– Det handlar inte om ett test eller en demo, det handlar om storskalig operativ drift med battery swapping och intelligenta transportsystemlösningar med integrerade och sammankopplade navigationssystem i fullskalig drift
 
Väst ser inte hur hopplöst långt efter dom är.


Du som vet och kan allt varför erbjuder du inte dina kunskaper till elbil industrin då skulle Sverige ligga långt framme
 
Om han nu har en smartphone, är väl endast lata sörlänningar som springer runt med sådant strunt :)

Ja, sörlänningarna är så satans lata.
Vill vi norrlänningar prata med någon så går vi hem till dom, säger vad vi ska säga, åker hem och väntar i vedboden på att vederbörande ska komma och ge en replik.
Ringa är till för latoxar och smartphones vet vi inte ens vad det är.
 
Det här är ännu värre än vad jag trodde!

SOS funktionen är obligatorisk på bilar från årsmodell 2018 och om denna oavsett anledningen inte fungerar så skall bilen underkännas vid kontrollbesiktningen!

Från 2018 så måste alla bilar ha SOS funktion att kunna aktiveras med en knapp i bilen (och automatiskt om sensorer i bilen har registrerat att en krock sannolikt har skett) och nästan alla bilar har ett 2G/3G Modem som enligt biltillverkarna ej går att byta ut till ett 4G/5G modem. SOS larmet går via 2G nätet som dock håller på att släckas. SOS funktionen skall flyttas från 2G nätet över till 4G nätet men vet inte när detta sker?

På många bilar framförallt 2023-2024 årsmodeller har nu det nu satts in modem som klarar 4G standarden men SOS körs fortfarande på 2G och för närvarande finns inget SOS via 4G så det måste ju då köras på 2G. Problemet är de nya modemen som klarar 4G som biltillverkarna satt in på senare årsmodeller ”enbart” kan köra SOS via 2G. När skiftet för SOS call från 2G till 4G mobilnätet har skett så kommer således inte ens bilar av senare årsmodeller som fått modem som klarar 4G att få den obligatoriska och i EU lagstadgade SOS call funktionen att fungera och bilarna skall då enligt de regler som gäller bli underkända vid kontrollbesiktningen. Naturligtvis så måste detta lösas eller så får EU-bestämmelserna ändras eller alternativt så behöver 2G näten hållas igång tills nya 4G SOS Call har kommit igång vilket är planerat att ske 2027…

Mer om detta i nu bifogad Youtube

 
Senast ändrad:
 
 
Tillbaka
Topp