När köper Du elbil?

 
Det här är ännu värre än vad jag trodde!

SOS funktionen är obligatorisk på bilar från årsmodell 2018 och om denna oavsett anledningen inte fungerar så skall bilen underkännas vid kontrollbesiktningen!

Från 2018 så måste alla bilar ha SOS funktion att kunna aktiveras med en knapp i bilen (och automatiskt om sensorer i bilen har registrerat att en krock sannolikt har skett) och nästan alla bilar har ett 2G/3G Modem som enligt biltillverkarna ej går att byta ut till ett 4G/5G modem. SOS larmet går via 2G nätet som dock håller på att släckas. SOS funktionen skall flyttas från 2G nätet över till 4G nätet men vet inte när detta sker?

På många bilar framförallt 2023-2024 årsmodeller har nu det nu satts in modem som klarar 4G standarden men SOS körs fortfarande på 2G och för närvarande finns inget SOS via 4G så det måste ju då köras på 2G. Problemet är de nya modemen som klarar 4G som biltillverkarna satt in på senare årsmodeller ”enbart” kan köra SOS via 2G. När skiftet för SOS call från 2G till 4G mobilnätet har skett så kommer således inte ens bilar av senare årsmodeller som fått modem som klarar 4G att få den obligatoriska och i EU lagstadgade SOS call funktionen att fungera och bilarna skall då enligt de regler som gäller bli underkända vid kontrollbesiktningen. Naturligtvis så måste detta lösas eller så får EU-bestämmelserna ändras eller alternativt så behöver 2G näten hållas igång tills nya 4G SOS Call har kommit igång vilket är planerat att ske 2027…

Mer om detta i nu bifogad Youtube

Lösningen blir sannolikt att EU-bestämmelserna ändras hörde jag Peter Esse säga i slutklämmen (men kunde inte längre redigera) så att bilar som ej kan köra SOS E-call på 4G nätet blir undantagna och får köras.T.ex. Volvo har ju haft E-call sedan rätt många år innan 2018 för övrigt…
 
Senast ändrad:
Funderar på en ny Hilux Invincible
D-Cab . Den i Sverige slog över 45 000 mil. Innan åkte ned. Ingen rost inga fel, men, men. Bonus malus suger ju runt en 75 000 kr på 3 år. Men ser en del som kör under "bekvämlighetsflagg " tex Estland. Så märkvärdigt är det ju inte att sätta upp ett dotterbolag i Tex Estland. Skall titta lite närmare på upplägget för 75 000 vet jag inte om det är mödan värt för. Men har lite annat i verksamheten som skulle kanske skulle kunna passa in där
Tål att tänka på och läsa in sig på.
Hiluxen i Thailand tja den har passerat 4500 mil.
 
Funderar på en ny Hilux Invincible
D-Cab . Den i Sverige slog över 45 000 mil. Innan åkte ned. Ingen rost inga fel, men, men. Bonus malus suger ju runt en 75 000 kr på 3 år. Men ser en del som kör under "bekvämlighetsflagg " tex Estland. Så märkvärdigt är det ju inte att sätta upp ett dotterbolag i Tex Estland. Skall titta lite närmare på upplägget för 75 000 vet jag inte om det är mödan värt för. Men har lite annat i verksamheten som skulle kanske skulle kunna passa in där
Tål att tänka på och läsa in sig på.
Hiluxen i Thailand tja den har passerat 4500 mil.

Jag tycker det är dags att skrota malus systemet
 
 
 
Tillbaka
Topp