När köper Du elbil?

 
Det här är ännu värre än vad jag trodde!

SOS funktionen är obligatorisk på bilar från årsmodell 2018 och om denna oavsett anledningen inte fungerar så skall bilen underkännas vid kontrollbesiktningen!

Från 2018 så måste alla bilar ha SOS funktion att kunna aktiveras med en knapp i bilen (och automatiskt om sensorer i bilen har registrerat att en krock sannolikt har skett) och nästan alla bilar har ett 2G/3G Modem som enligt biltillverkarna ej går att byta ut till ett 4G/5G modem. SOS larmet går via 2G nätet som dock håller på att släckas. SOS funktionen skall flyttas från 2G nätet över till 4G nätet men vet inte när detta sker?

På många bilar framförallt 2023-2024 årsmodeller har nu det nu satts in modem som klarar 4G standarden men SOS körs fortfarande på 2G och för närvarande finns inget SOS via 4G så det måste ju då köras på 2G. Problemet är de nya modemen som klarar 4G som biltillverkarna satt in på senare årsmodeller ”enbart” kan köra SOS via 2G. När skiftet för SOS call från 2G till 4G mobilnätet har skett så kommer således inte ens bilar av senare årsmodeller som fått modem som klarar 4G att få den obligatoriska och i EU lagstadgade SOS call funktionen att fungera och bilarna skall då enligt de regler som gäller bli underkända vid kontrollbesiktningen. Naturligtvis så måste detta lösas eller så får EU-bestämmelserna ändras eller alternativt så behöver 2G näten hållas igång tills nya 4G SOS Call har kommit igång vilket är planerat att ske 2027…

Mer om detta i nu bifogad Youtube

Lösningen blir sannolikt att EU-bestämmelserna ändras hörde jag Peter Esse säga i slutklämmen (men kunde inte längre redigera) så att bilar som ej kan köra SOS E-call på 4G nätet blir undantagna och får köras.T.ex. Volvo har ju haft E-call sedan rätt många år innan 2018 för övrigt…
 
Senast ändrad:
Funderar på en ny Hilux Invincible
D-Cab . Den i Sverige slog över 45 000 mil. Innan åkte ned. Ingen rost inga fel, men, men. Bonus malus suger ju runt en 75 000 kr på 3 år. Men ser en del som kör under "bekvämlighetsflagg " tex Estland. Så märkvärdigt är det ju inte att sätta upp ett dotterbolag i Tex Estland. Skall titta lite närmare på upplägget för 75 000 vet jag inte om det är mödan värt för. Men har lite annat i verksamheten som skulle kanske skulle kunna passa in där
Tål att tänka på och läsa in sig på.
Hiluxen i Thailand tja den har passerat 4500 mil.
 
Funderar på en ny Hilux Invincible
D-Cab . Den i Sverige slog över 45 000 mil. Innan åkte ned. Ingen rost inga fel, men, men. Bonus malus suger ju runt en 75 000 kr på 3 år. Men ser en del som kör under "bekvämlighetsflagg " tex Estland. Så märkvärdigt är det ju inte att sätta upp ett dotterbolag i Tex Estland. Skall titta lite närmare på upplägget för 75 000 vet jag inte om det är mödan värt för. Men har lite annat i verksamheten som skulle kanske skulle kunna passa in där
Tål att tänka på och läsa in sig på.
Hiluxen i Thailand tja den har passerat 4500 mil.

Jag tycker det är dags att skrota malus systemet
 
Jag har inte hittat info om att det blir riktigt så illa som artikeln påstår d.v.s. att ladd-hybrider kommer att bli dödförklarade redan från 2025. Men kanske något har ändrats nyligen relativt till de beslut som tagets tidigare? När det gäller ladd-hybrider och speciellt om man inte kör så många mil om året så kan det vara klokt att ta reda på hur hög t.ex. service kostnaderna är. För en VW Passat visserligen för en del år sedan så fann jag att servicen var så mycket dyrare på laddhybriden än den med enbart bensinmotor jag köpte så att det gick på pappret jämt ut på ett ungefär även om jag hade laddat upp laddhybriden innan varenda körning.

From 2025, the EU will significantly reduce the so-called utility factors, which is the share of electric driving that regulators use for calculating CO2 emissions of PHEVs. From 2027, the utility factors of plug-in hybrids will be fully aligned with how they are driven in the real world.


Men att biltillverkarna undantaget de som enbart producerar elbilar som t.ex. Tesla är tvingade till att få ned utsläppen står klart och om de inte lyckas så blir det enorma böter står redan klart. Vi måste skärpa oss och genast åka och köpa en elbil ;) Nja för min del så väntar jag i några år tills det kommit bl.a. bättre och säkrare batterier och tekniken fått mogna ytterligare. Elbilarna har en potential till att förbättras relativt mycket på rätt kort tid.


 
Huva! Morsan som är fyllda 90 år hann före mig att byta från s.k. fossildrivet fordon till ett elfordon.

Den röda bilen är dock bara avställd över vintern och har parkerats vid min systers hus fast skall prata med henne att placeringen inte ör bra med tanke på om ett snöras sker under vintern. Beslut skall tas i vår om hon skall ta bilen i bruk igen eller om den skall säljas?

IMG_7907.jpeg


IMG_7908.jpeg
 
Tyska bilar, även de med förbränningsmotorer, blir mindre och mindre tysktillverkade vad det verkar. :unsure:


”The new CLA will be built on the MMA architecture and will feature mild-hybrid and all-electric powertrains. Reports indicate that there will not be a plug-in hybrid option.

It should be noted that the engine from Geely will not be the only Chinese technology used in the CLA. Reports earlier this year indicated that the CLA features a high-level intelligent driving solution from Chinese startup Momenta.”
 
Tyska bilar, även de med förbränningsmotorer, blir mindre och mindre tysktillverkade vad det verkar. :unsure:


”The new CLA will be built on the MMA architecture and will feature mild-hybrid and all-electric powertrains. Reports indicate that there will not be a plug-in hybrid option.

It should be noted that the engine from Geely will not be the only Chinese technology used in the CLA. Reports earlier this year indicated that the CLA features a high-level intelligent driving solution from Chinese startup Momenta.”
Volvo skriver väl inte längre "Made in Sweden" på sin reklam utan "Designed in Sweden" bara ?
 
Nästa år ser ut att bli spännande för bilbranschen i Europa.


”Ekonomiexperten spår prisras på elbilar. EU:s utsläppsregler blir en kompispassning åt konsumenterna.
– Köp för guds skull inte elbil nu, för nästa år blir det dramatiskt mycket billigare, säger Claes Hemberg till Carup.”
 
Nästa år ser ut att bli spännande för bilbranschen i Europa.


”Ekonomiexperten spår prisras på elbilar. EU:s utsläppsregler blir en kompispassning åt konsumenterna.
– Köp för guds skull inte elbil nu, för nästa år blir det dramatiskt mycket billigare, säger Claes Hemberg till Carup.”

Med tanke på elpriserna i Tyskland och övriga Europa, så kan det inte vara någon större lönsamhet att köra elbil.
 
Nästa år ser ut att bli spännande för bilbranschen i Europa.


”Ekonomiexperten spår prisras på elbilar. EU:s utsläppsregler blir en kompispassning åt konsumenterna.
– Köp för guds skull inte elbil nu, för nästa år blir det dramatiskt mycket billigare, säger Claes Hemberg till Carup.”
Elbilen är inte framtiden. Det är en övergående fluga.
 
Nästa år ser ut att bli spännande för bilbranschen i Europa.


”Ekonomiexperten spår prisras på elbilar. EU:s utsläppsregler blir en kompispassning åt konsumenterna.
– Köp för guds skull inte elbil nu, för nästa år blir det dramatiskt mycket billigare, säger Claes Hemberg till Carup.
Bara gällande privatpersoner och inte för företag eller tjänstebilar. Det är ju rätt många företag och kommuner etc. som idag vill profilera sig att vara miljövänliga och som enbart köper in elbilar och dö är ju det bara så då.

Ja jag tror det är klokt att vänta om man tänkt att köpa en elbil på att både priser går ned som att det är rätt väsentliga förbättringar av batterierna primärt som redan har blivit aviserade och redan är under tillverkning i vissa fall.

Om man behöver en elbil t.ex. för att få köra i Stockholms alla miljözoner (och vad det må vara för andra skäl?) så finns en del rött bra leasingavtal om t.ex. 36 månader. Det finns dock desto fler dyra leasingavtal så det gäller att läsa och förstå avtalen och välja rätt.

Här tas det upp angående de ofta häftiga värdeminskningarna primärt just vad det gäller elbilarna och på slutet pratas det om leasing.

 
Bara gällande privatpersoner och inte för företag eller tjänstebilar. Det är ju rätt många företag och kommuner etc. som idag vill profilera sig att vara miljövänliga och som enbart köper in elbilar och dö är ju det bara så då.

Ja jag tror det är klokt att vänta om man tänkt att köpa en elbil på att både priser går ned som att det är rätt väsentliga förbättringar av batterierna primärt som redan har blivit aviserade och redan är under tillverkning i vissa fall.

Om man behöver en elbil t.ex. för att få köra i Stockholms alla miljözoner (och vad det må vara för andra skäl?) så finns en del rött bra leasingavtal om t.ex. 36 månader. Det finns dock desto fler dyra leasingavtal så det gäller att läsa och förstå avtalen och välja rätt.

Här tas det upp angående de ofta häftiga värdeminskningarna primärt just vad det gäller elbilarna och på slutet pratas det om leasing.

Det lär inte gå bättre för fordonsindustrin i Europa om råden är att inte köpa utan att vänta några år.
 
Det lär inte gå bättre för fordonsindustrin i Europa om råden är att inte köpa utan att vänta några år.
Det ser verkligen illa ut för Europa redan allmänt med kriser i bl.a. Tyskland, UK och Frankrike som de tre största ekonomierna och inte tusan ser det bättre ut när vi plockar med många Öst och Syd-Europeiska länder i mixen. Det ser ut att kunna bli en acceleration med handelshinder mellan t.ex. Kina och USA och detta missgynnar troligen Väst-Europa allra mest gissar jag. Inte ett läge för Sverige att gå med i Euron nu tycker jag då det trots allt ser bättre ut för Sverige relativt många andra.

Vad det gäller elbilar så ser det väldigt illa ut för Europeiska biltillverkare som tagit upp i denna tråd och mycket. VW-gruppen ligger t.ex. riktigt illa till och försäljningen viker väldigt mycket för dem liksom flera andra europeiska bilmärken i Kina. Samtidigt måste flera av de europeiska biltillverkarna öka sin andel av just elbilar för att inte få skyhöga böter för att alla bilar sammanräknat skall hålla sig under de CO2 gränser som blivit beslutade.

Ja jag kommer då inte köpa en elbil och nästan ingen annan privatperson heller om det inte ser vettigt ut privatekonomiskt. Men se hur de gjort i Norge som med t.ex. politiska medel som gynnat elbilar och kraftigt missgynnat fossil drivna bilar. Men Norge har ju ingen egen produktion av bilar (vört att nämna) och läget ser väldigt annorlunda i många länder i Europa där bilindustrin och väldigt många jobb står på spel och detta kan kanske riva upp tidigare beslut då politikerna vill bli valda eller omvalda som sin prioritet nummer ett!

Något som kan vända på allt är väldigt kraftigt ökade priser på bensin och diesel samt alternativa bränslen. Jag gissar att en tid framåt så kommer bränslepriserna att inte öka och kan t.ex. minska ytterligare då t.ex. Shale Oil produktionen i USA antagligen kommer att öka med ny president från januari. Men det kan ju hända något i det ostabila lägget som nu råder och det istället får oljepriset att gå uppåt istället.
 
Senast ändrad:
Med tanke på elpriserna i Tyskland och övriga Europa, så kan det inte vara någon större lönsamhet att köra elbil.

Fast en väsentlig skillnad mot fossilt är ju möjligheterna att tidsstyra laddning till nattetid och när elpriserna är låga. Så att få ekonomi i det lär nog funka för de med rätt förutsättningar och laddbox hemma. Nu kommer ju även blade batterier som fixar kallt klimat utmärkt.

Jag tror det är definitivt bye bye fossilt inom 10 år även om vi under kommande 3-5 åren i Europa nog kan få se en tillfällig tillbakagång för elbilar då vi inte klarat av att ställa om.
 
Fast en väsentlig skillnad mot fossilt är ju möjligheterna att tidsstyra laddning till nattetid och när elpriserna är låga. Så att få ekonomi i det lär nog funka för de med rätt förutsättningar och laddbox hemma. Nu kommer ju även blade batterier som fixar kallt klimat utmärkt.

Jag tror det är definitivt bye bye fossilt inom 10 år även om vi under kommande 3-5 åren i Europa nog kan få se en tillfällig tillbakagång för elbilar då vi inte klarat av att ställa om.

För några fungerar det nog bra. Dessvärre är det för fel människor det fungerar.
Störst nytta gör elbilen i storstäder.
Folk som knappt har en egen parkering ska helt plötsligt kunna ladda på natten.
Var ska dom ladda? På någon laddatation?

För folk i hus kan det däremot fungera, men för folk i Stockholms innerstad så blir det fort mycket knepigare.
 
 
 
Tillbaka
Topp