När köper Du elbil?

 
Ja på dom flesta men behövs dom för att använda bilen till vad den är till för, att flytta rumpan. Har man bilen som " hobby" blir det
en annan sak och förmodligen en annan sorts bil
Nä klart att det inte behövs men det ger komfort och vissa av oss uppskattar det. Tex adaptiv farthållare är jäkligt skönt när det är trafik vilket det ofta är runt storstäder.
 
Ja ska man ha en leksak med en massa tokiga funktioner blir det så, varför inte köpa en BIL som du flyttar rumpan med
Har föstått sedan ett tag att du inte fattar andras liv eller synpunkter, eller ens hur andra känner och lever.
Du utgår från din lilla, ja verkar vara ytterst lilla värld och där tycks tiden dessutom ha stannat för du låter som farsan på 70 talet.

Vet du !! leksak behöver jag inte, men till jobb och andra vardagssysslor krävs det bil där jag bor i Thaiand.
Köpa bil idag innebär ju att man får en massa lullull med som standard, och saker som att inte behöva köra nyckeln i dörrlås eller ens inne i bilen är nog mer vanligt än ovanligt numera. Och didgital display, tja finns det något bilmärke som inte har det mer eller mindre nu?

Fanns en tid när jag inte mådde så bra och just då tyckte jag att jag skulle delge alla mina åsikter, ja även om de inte handlade om mig utan om hur andra skulle tycka och göra. Sicken tur att jag frisknande till så jag inte blev som dig, för så långt hann jag inte nå även om jag sågs som halvdöd av andra.

Fundera du på det ett tag, och det är alltid bra att ... ja just fundera lite ibland. Vet du hur man gör så gör det innan nästa post. Puss.....
 
Har föstått sedan ett tag att du inte fattar andras liv eller synpunkter, eller ens hur andra känner och lever.
Du utgår från din lilla, ja verkar vara ytterst lilla värld och där tycks tiden dessutom ha stannat för du låter som farsan på 70 talet.

Vet du !! leksak behöver jag inte, men till jobb och andra vardagssysslor krävs det bil där jag bor i Thaiand.
Köpa bil idag innebär ju att man får en massa lullull med som standard, och saker som att inte behöva köra nyckeln i dörrlås eller ens inne i bilen är nog mer vanligt än ovanligt numera. Och didgital display, tja finns det något bilmärke som inte har det mer eller mindre nu?

Fanns en tid när jag inte mådde så bra och just då tyckte jag att jag skulle delge alla mina åsikter, ja även om de inte handlade om mig utan om hur andra skulle tycka och göra. Sicken tur att jag frisknande till så jag inte blev som dig, för så långt hann jag inte nå även om jag sågs som halvdöd av andra.

Fundera du på det ett tag, och det är alltid bra att ... ja just fundera lite ibland. Vet du hur man gör så gör det innan nästa post. Puss.....
Jag utgår i från mina tankar du ifrån dina sen om du tycker jag inte förstår andras liv det får stå för dej Det var väl bilen vi
skrev om
 
Det verkar gå fortsatt trögt med batterileveranserna från Northvolt tyvärr och motsvarande läge verkar gälla kring ny finansiering.

Hoppas vi som nation kan ta lärdom från den här sörjan.



”Northvolt försöker fortfarande få ett kortsiktigt finansieringsavtal för att hålla produktionen igång. Men nu överväger batteritillverkaren andra alternativ så som Chapter 11 eller konkurs, enligt källor till Financial Times.

– Chapter 11 är möjligt, även konkurs är fortfarande ett alternativ, berättar en person med insyn i diskussionerna till Financial Times, men understryker att ett räddningspaket är att föredra.

Till tidningen säger en av Northvolts huvudinvesterare att de tror att bolagets kommer ha betalningssvårigheter redan i slutet på veckan, och har skrivit ner värdet till noll på sin investering.”
 

Enligt Reuters anger dokumentet mål vecka för vecka, och ett produktionsmål på 51.000 leveransklara celler under en vecka i slutet av 2024. Bolaget uppger till Reuters att under veckan som avslutades den 10 november, vilket är den senaste veckan som enligt nyhetsbyrån nämns i dokumenten, låg den siffran på drygt 20.000 battericeller.

20.000 celler motsvarar några få procent av kapaciteten i den första batterifabriken i Skellefteå. Det ska jämföras med att Northvolts plan i december 2021, när den första battericellen producerades, var att anläggningen skulle nå full produktion på 1,6 miljoner battericeller per vecka under slutet av 2023.
 
 

Tror jag skall ringa till Länsförsäkringar vid nått tillfälle där jag har mina försäkringar samlat och kolla vad det skulle kosta mig att försäkra en Tesla Model Y Perfomance? Det är inte en bil jag skulle kunna tänka mig att ha utan jag skulle tycka det skulle vara intressant att kolla och det kostar ju ingenting och man behöver bara ange ett registreringsnummer på en bil man hittat så letar de fram priset försäkringen på någon minut.

Jag är i ”rätt ålder = 63 år” och har maximal bonus samt bor i villa i ett område som det inte har skett några stölder eller skadegörelser i och som ligger långt ifrån en storstad och ett par mil ifrån Kalmar och har också garage.

—————————————————————————————-

Vi har tidigare skrivit om begagnade elbilars försäkringspremier som lätt blir höga om du har ”fel” bil och ”fel” motoralternativ, har ”fel” ålder och bor på ”fel” plats. Exempelvis får vi ett förslag på 73 944 kronor i årspremie för en Tesla-märkesförsäkring hos Trygg-Hansa om ägaren av en 2022 års Tesla Model Y Performance är en ung tjej i 20-årsåldern boendes i centrala Stockholm. Priset avser rabatterad helförsäkring med bland annat självriskreducering och årlig körsträcka på max 1 500 mil.

Samma bil och samma försäkringsbolag för en kille i samma ålder som tjejen men som bor på mindre ort en bit från storstaden får 52 100 kronor i årspremie.

För en 47-årig man boendes i villa utanför Stockholm blir priset betydligt lägre – ENDAST 16 176 kronor om året.

———————————————————————————————————-

En gissning är att jag kanske skulle hamna på ca 12000 kronor om året för en Helförsäkring efter 3 år då vagnskadegarantin har löpt ut och med lägsta möjliga körsträcka om 1000 mil om året.
 
Senast ändrad:
467812650_10236168257324986_405393533749093105_n.jpg
 

Läste krönikan nu och tolkar det som om hon tänkt köra den på enbart HVO100. :unsure:

”Jag läste på om batteriers krånglande livslängd, om plugin-hybriders höga bensinförbrukning om batteriet lägger av och blev på ännu sämre humör. Hur är det möjligt, att vi år 2024 hamnat här? Varför kan jag inte bara promenera in i en bilhall och tryggt köpa en större klimatsmart bil i rimlig prisklass?

Räddningen kom när jag träffade en god vän, väl insatt i den gröna omställningen, på lunch. ”Jag har ett tips”, sa han glatt: ”HVO100”.

Jag stirrade dumt. ”Förnybar biodiesel. Gjort på slakteriavfall. I princip hundra procent fossilfritt vid körning, 92 procent lägre utsläpp i produktionsledet” förklarade han tålmodigt.

Ett fönster öppnade sig plötsligt. Jag gick hem och läste Energimyndighetens rapport, siffrorna stämde.

Så det blev en Volvo igen!

Om det är dyrare än vanlig diesel? Självklart, 2,50 kronor dyrare litern.”
 
Mail från en gammal vän i Sverige:
Min bil är inte vinteranpassad. Den fungerar alldeles utmärkt i vinterväglag. Det som däremot inte fungerar så bra är om den står ute och det blir underkylt regn. Eftersom det inte finns någon motor som värmer upp huven fram med vindruta och torkare så blir isen kvar länge där om det bildas något sådant. Jag gjorde denna lärdom förra vintern, så nu har jag ett termotäcke över framrutan och torkarbladen på nätterna när det är risk för nederbörd och kyla.
Idag var det en prövning att köra till jobbet. Det hade kommit 1 cm snö här och kanske 5-6 lite längre söderut. Det räckte för att det skulle bli avåkningar och köer. Det tog 40 minuter längre än normalt att köra till jobbet.
 

Men de senaste åren har Peter Carlsson sålt aktier i Northvolt. En granskning av Dagens Industri ifjol visade att det handlar om totalt 198,1 miljoner under åren 2019 till 2022. Northvolt uppgav då att Peter Carlsson fått tillstånd att sälja upp till fem procent av sitt innehav i Northvolt.

Aktierna i Northvolt äger Peter Carlsson främst via sitt privata bolag Rocarma Consulting. Det är också där vinsterna hamnat. Under 2019 redovisade bolaget en vinst på 20,8 miljoner och 2021 hela 172,2 miljoner.
 
Riktigt tråkigt att det gick som det gick, men var rätt uppenbart redan från start att detta var ett projekt som var helt ohållbart. Detta då Sverige som land är för litet och saknar förutsättningar och kompetensen att ro något så pass komplext i land.

Den som gapar efter mycket..


”Han hade sju år på sig att få det att fungera men var aldrig i närheten.

”Ska man vara lite självreflekterande så har vi varit lite för aggressiva i vår expansionsplan,” sammanfattade han i en intervju med Dagens industri i somras.

Helt riktigt förstås, men grundproblemen går mycket djupare.

Hela syftet med Northvolt var att göra Sverige och helst hela västvärlden mindre beroende av Kina för batterier, främst till våra elbilar. Men också ett mer produktivt Northvolt under en skickligare ledning hade oundvikligen haft att förlita sig på kinesiska jordartsmetaller, insatsvaror, maskiner, manualer och expertis för att tillverka sina batterier.

Det är och förblir det verkliga dilemmat – också efter en fyra månader lång amerikansk företagsrekonstruktion. Borttrollade skulder ändrar inte på det. En mer lysande vd ändrar inte på det. En annorlunda ägarbild ändrar inte på det.”
 
Mail från en gammal vän i Sverige:
Min bil är inte vinteranpassad. Den fungerar alldeles utmärkt i vinterväglag. Det som däremot inte fungerar så bra är om den står ute och det blir underkylt regn. Eftersom det inte finns någon motor som värmer upp huven fram med vindruta och torkare så blir isen kvar länge där om det bildas något sådant. Jag gjorde denna lärdom förra vintern, så nu har jag ett termotäcke över framrutan och torkarbladen på nätterna när det är risk för nederbörd och kyla.
Idag var det en prövning att köra till jobbet. Det hade kommit 1 cm snö här och kanske 5-6 lite längre söderut. Det räckte för att det skulle bli avåkningar och köer. Det tog 40 minuter längre än normalt att köra till jobbet.
Is på rutan fixar man med en kupevärmare, ingen har i gång motorn hela natten för värmens skull. Avåkningarna visade dom på Tv
och en bilbärgare sa fan om dom kunde lägga på vinterdäck. och det är ju konstigt detta oväder har alla vetat om ändå åker dom
ut på vägen med sommardäck, ta körkortet av dom, en bil är 1500 kilos missil
 
 
 
Tillbaka
Topp