När köper Du elbil?

 
Fast en väsentlig skillnad mot fossilt är ju möjligheterna att tidsstyra laddning till nattetid och när elpriserna är låga. Så att få ekonomi i det lär nog funka för de med rätt förutsättningar och laddbox hemma. Nu kommer ju även blade batterier som fixar kallt klimat utmärkt.

Jag tror det är definitivt bye bye fossilt inom 10 år även om vi under kommande 3-5 åren i Europa nog kan få se en tillfällig tillbakagång för elbilar då vi inte klarat av att ställa om.
De senaste Blade batterierna är primärt framtagna för ladd-hydrider och har inte högre energilagringkapacitet per vikt och storlek än de gamla Blade batterierna som funnit några år redan och nu anses bara vara medelmåttiga numera när det gäller att lagra energi. Men de nya Blade-serien kan laddas väsentligt fortare och tappar inte alls så mycket av sin nominella kapacitet när det är kallt som LFP som ju Blade är en variant av.
 
Intres
Nja, det tvivlar jag på. CATLs nya solid state för lansering om 3 år fixar 3 ggr dagens räckvidd och laddar 0%-80% på 5 minuter.

Intressant men tror personligen vi inte får se några ens CATL Solid State batterier inom 3 år ens i riktigt exklusiva bilar i någon form av serieproduktion. Som nämns kommer dessa sannolikt bli väldigt dyra inledningsvis och även om jag skulle ha fel i det jag tror så lär det dröja betydligt längre tid ytterligare innan dessa Solid State batterier skulle kunna hamna i vanliga bilar.

Något som hittills varit en akilleshäl med Solid State har varit tåligheten att kunna laddas ur och upp igen många gånger! Ett annat problem har varit förmågan att hålla vid stort skiftande temperaturer och speciellt när batterierna blir riktigt kalla. Solid State har ju elektrolyten i fast form istället för i flytande….

Men oavsett om nu Solid State kommer att finnas i bilar om 3 år eller senare så pågår ju en otrolig utveckling av andra batterier samtidigt så övergången från primärt som nu s.k. Fossildrivna bilar till Elektriska kommer att ske som du säger. Det är liksom bara hur fort detta kommer att ske som är frågan?
 
För några fungerar det nog bra. Dessvärre är det för fel människor det fungerar.
Störst nytta gör elbilen i storstäder.
Folk som knappt har en egen parkering ska helt plötsligt kunna ladda på natten.
Var ska dom ladda? På någon laddatation?

För folk i hus kan det däremot fungera, men för folk i Stockholms innerstad så blir det fort mycket knepigare.
Lösningen kan vara för dem som inte kan ladda hemma är att samtliga elbilar som säljs framåt har en dragkrok så att det går hänga på ett rejält dieseldrivet elverk bakom som kan ge en sådär upp till 11kW som ju är normen för ladda utanför snabbladdningsststionerna.

Men…det leder ju dock till att det blir ännu värre att hitta en parkeringsplats än det är redan och parkeringsplatser är redan kort om och det blir allt färre av sådana och de planeras t.o.m. bort helt och hållet på vissa platser. Alla ska ju åka tunnelbana i framtiden :rolleyes:

Dieselelverken behöver dock få EGR ( Ëxhaust Gas Return) Katalysator, Partikelfilter och Selektiv Katalytisk Rening. Men glömde att de släpper ut mycket CO2 fortfarande.

Så det sket sig!

Men det skall ju ske under genom ny teknik sägs det ju så ingen fara och snart så kan vi sätta oss i våra bilar och flyga för det har jag sett och läst sedan jag var en pojk så det ligger nog väldigt nära nu ;)
 
Senast ändrad:
Det talas mycket om hur illa det ser ut för europeiska biltillverkare nu och framåt i tiden och speciellt när det gäller elbilar och det kinesiska undret.

Men som verkligheten ser ut som så gör de flesta kinesiska biltillverkarna jätteförluster i nuläget och det ser inte bra ut framåt heller!

Det ser inte heller precis lysande ut för BYD som är den största tillverkaren i Kina.


Dock ingen tvekan att Kina är den ledande på ny teknik och inte minst på batterier till elbilar.

Men är en kinesisk elbil något att satsa på med den urusla kvalitén som de har visat sig ha hittills och med en utveckling att spotta ut så många nya modeller som det bara går istället för att satsa på att förfina och förbättra redan befintliga bilar?

Ingen kinesisk bil för min del förrän de bevisat att de kan bygga bilar som man kan räkna kan få ett någorlunda långt liv. De flesta kinesiska bilarna saknar även helt rostskydd vilket är viktigt på en bil som skall rulla i t.ex. Sverige. Mindre kritiskt dock i Thailand dör de flesta elbilar som hag sett hittills är BYD, men så har de ju också byggt en fabrik i Thailand för att komma förbi de väldigt höga importtullarna för just bilar in till Thailand.

Men rostskyddet på Tesla ör också dåligt och garantin upphör om man låter rostskydda bättre med rostskyddsmedel av vad jag läst. Några norska firmor har dock låtit görs kit med innerskärmar mm som förbättrar skyddet på Teslor och som vad det sagts inte skall påverka garantin men skulle undersöka detta mer noggrant innan ett köp skulle kunna vara aktuellt för då jag köper bil är det för att sedan behålla denna under rätt många år. Teslor ör för övrigt fruktansvärt dyra att laga vid t.ex. krockskador. Detta driver också upp försäkringspremierna liksom att det blir så otroligt dyrt om ett batteripaket blivit skadat. Men det gäller ju elbilar som grupp.
 
Fast en väsentlig skillnad mot fossilt är ju möjligheterna att tidsstyra laddning till nattetid och när elpriserna är låga. Så att få ekonomi i det lär nog funka för de med rätt förutsättningar och laddbox hemma. Nu kommer ju även blade batterier som fixar kallt klimat utmärkt.

Jag tror det är definitivt bye bye fossilt inom 10 år även om vi under kommande 3-5 åren i Europa nog kan få se en tillfällig tillbakagång för elbilar då vi inte klarat av att ställa om.
Det innebär att alla med elbilar måste ha timmätning för att kunna ta del av de låga priserna på natten.
När dessa blir väldigt många ökar förbrukningen nattetid och skillnaden jämnas ut.

Hur mycket kostar ett abbonemang med timmätning jämfört med snittet per dygn eller annan period?
 
Det innebär att alla med elbilar måste ha timmätning för att kunna ta del av de låga priserna på natten.
När dessa blir väldigt många ökar förbrukningen nattetid och skillnaden jämnas ut.

Hur mycket kostar ett abbonemang med timmätning jämfört med snittet per dygn eller annan period?

Detta styrs med en smart laddbox och inte via bilen. Problemet är väl att när alla ska vara smarta samtidigt så jämnar det nog ut sig och det blir dyrt dygnet runt.
 
Detta styrs med en smart laddbox och inte via bilen. Problemet är väl att när alla ska vara smarta samtidigt så jämnar det nog ut sig och det blir dyrt dygnet runt.
Tibber är väl en liknande tjänst som funkar bra ihop med timpris om jag förstått rätt. Som ni säger så kommer det jämna ut sig och vara lika dyrt dygnet runt. Dom stora vinnarna är väl nätbolagen. Vi vanliga som har el till hushållet och uppvärmning kommer att få vara med och betala. Dessutom kommer vi bli straffade en gång till för att vi kör bensin/diesel bil via extra skatter. Summan av kardemumma gällande Co2 blir den samma fast alla vi konsumenter kommer stå för notan.
 
Detta handlar om ETS 1 och ETS 2 som togs beslut om i EU i augusti förstod jag som och i Riksdagen i september.

Detta handlar om utsläppsrättigheter som kommer att driva upp drivmedelspriserna väldigt mycket!

ETS 1 som börjar gälla från och med 1 januari 2025 skall enligt bifogat inte påverka bensin och dieselpriset p.g.a. just ETS 1 men det är ju aviserat att t.ex. inblandningen av etanol i bensinen skall öka igen till 10% och det fördyrar priset. Det blir högre inblandning i dieseln också av sådant som försämrar dieseln! En liten skattelättning är aviserat av regeringen men om den tar ut ökningen vet jag inte!

ETS 2 som börjar att gälla från och med 1 januari 2027 är något helt annat. Enligt de beräkningar som gjorts i bifogad video så kommer detta att öka priset för både bensin och diesel med ca 5 kronor per liter!

Från 1 januari 2030 så halveras antalet utsläppsrätter och detta kommer att väsentligt ytterligare öka priserna för bensin och dieseln och även alternativa bränslen som t.ex. HVO100 bl.a. för att efterfrågan troligen kommer att inte möta behovet.

Från 1 januari 2035 så får inte längre bensin eller diesel säljas i EU för alla utsläppsrättigheter är borta! Det kommer bara att finnas s.k. miljöbränslen som t.ex. HVO100 att tanka på ett dieselfordon och den blir inte billig då troligen många diesellastbilar som finns kvar kommer att behöva denna.

Hur detta slutar i verkligheten vet jag inget om men de som inte tror att elbilar kommer att vara det gällande framåt i tiden bör nog ta sig en funderare. Jag tycker personligen detta är helt vanvettigt! Men det är nog bara att konstatera att min nästa bil i Sverige kommer att bli en elbil men känner att det är stora förbättringar på gång med t.ex. bättre och väsentligt säkrare batterier och vill vänta något år sådär ytterligare. Men det kan också bli frågan om leasing och speciellt om elbilen inte blivit så bra som jag hoppas och jag inte finner ett köp som en vettig affär med tanke på hur det ser ut med teknikutvecklingen och priserna som råder…

 
Detta handlar om ETS 1 och ETS 2 som togs beslut om i EU i augusti förstod jag som och i Riksdagen i september.

Detta handlar om utsläppsrättigheter som kommer att driva upp drivmedelspriserna väldigt mycket!

ETS 1 som börjar gälla från och med 1 januari 2025 skall enligt bifogat inte påverka bensin och dieselpriset p.g.a. just ETS 1 men det är ju aviserat att t.ex. inblandningen av etanol i bensinen skall öka igen till 10% och det fördyrar priset. Det blir högre inblandning i dieseln också av sådant som försämrar dieseln! En liten skattelättning är aviserat av regeringen men om den tar ut ökningen vet jag inte!

ETS 2 som börjar att gälla från och med 1 januari 2027 är något helt annat. Enligt de beräkningar som gjorts i bifogad video så kommer detta att öka priset för både bensin och diesel med ca 5 kronor per liter!

Från 1 januari 2030 så halveras antalet utsläppsrätter och detta kommer att väsentligt ytterligare öka priserna för bensin och dieseln och även alternativa bränslen som t.ex. HVO100 bl.a. för att efterfrågan troligen kommer att inte möta behovet.

Från 1 januari 2035 så får inte längre bensin eller diesel säljas i EU för alla utsläppsrättigheter är borta! Det kommer bara att finnas s.k. miljöbränslen som t.ex. HVO100 att tanka på ett dieselfordon och den blir inte billig då troligen många diesellastbilar som finns kvar kommer att behöva denna.

Hur detta slutar i verkligheten vet jag inget om men de som inte tror att elbilar kommer att vara det gällande framåt i tiden bör nog ta sig en funderare. Jag tycker personligen detta är helt vanvettigt! Men det är nog bara att konstatera att min nästa bil i Sverige kommer att bli en elbil men känner att det är stora förbättringar på gång med t.ex. bättre och väsentligt säkrare batterier och vill vänta något år sådär ytterligare. Men det kan också bli frågan om leasing och speciellt om elbilen inte blivit så bra som jag hoppas och jag inte finner ett köp som en vettig affär med tanke på hur det ser ut med teknikutvecklingen och priserna som råder…

Elbilarna är bara i sin linda. Om två år kommer du tänka likadant, snart kommer bättre teknik osv osv. Tror leasing blir ett bra alternativ för en elbil. Jag hoppas jag hinner fly Sverige/Europa minst halvårsvis för att slippa tokigheterna för en stund.
 
Elbilarna är bara i sin linda. Om två år kommer du tänka likadant, snart kommer bättre teknik osv osv. Tror leasing blir ett bra alternativ för en elbil. Jag hoppas jag hinner fly Sverige/Europa minst halvårsvis för att slippa tokigheterna för en stund.
Jag ser ju vad som kommer och är inte emot elbilar och skriver ju att min nästa bil bli kommer att bli en elbil som jag antingen köper eller leasar.
Jag bor i hus så att jag kan ladda hemma.

Det är nu på gång många elbilar i mindre storlek och priserna förutspås att gå ned i framåt i alla storleksklasser. Det stora hindret för mig fortfarande för att köpa en elbil är att i synnerhet NMC-batterierna är farliga och att LFP-batterierna som är mycket säkrare i nuläget ej kan laddas lika fort och tappar så mycket av sin nominella kapacitet när det är kallt. Men väsentligt bättre batterier som LFP/Kalcium etc. kommer snart sitta i elbilarna.’Någon Kina bil blir det dock inte och heller ingen Tesla.

Jag tror dock att jag behåller min VW Passat Alltrack TSI 2.0 (bensin) även om jag köper en elbil. Jag behöver inte stressa fram ett köp av en elbil då jag kan styra mycket över hur ofta och mycket jag kör. Bor så att jag behöver bilen för att t.ex. åka till närmaste staden Kalmar men jag behöver ju inte bilen för att jobb-pendla och är bensinen dyr så kan jag samla ihop ärenden och köra mindre ofta.

Min gamla Subaru Forester 2006.a som ör min vinterbil för att hålla rost borta på Passaten hoppas jag kunna hålla liv i några år ytterligare. Den är även min reservbil året runt men har ärligt talat mest behållt denna för att min dotter och hennes man som bor så att de behöver två bilar kan låna denna när deras gamla bilar går sönder vilket har hänt ofta och mycket.
 
Senast ändrad:
Jag ser ju vad som kommer och är inte emot elbilar och skriver ju att min nästa bil bli kommer att bli en elbil som jag antingen köper eller leasar.
Jag bor i hus så att jag kan ladda hemma.

Det är nu på gång många elbilar i mindre storlek och priserna förutspås att gå ned i framåt i alla storleksklasser. Det stora hindret för mig fortfarande för att köpa en elbil är att i synnerhet NMC-batterierna är farliga och att LFP-batterierna som är mycket säkrare i nuläget ej kan laddas lika fort och tappar så mycket av sin nominella kapacitet när det är kallt. Men väsentligt bättre batterier som LFP/Kalcium etc. kommer snart sitta i elbilarna.’Någon Kina bil blir det dock inte och heller ingen Tesla.

Jag tror dock att jag behåller min VW Passat Alltrack TSI 2.0 (bensin) även om jag köper en elbil. Jag behöver inte stressa fram ett köp av en elbil då jag kan styra mycket över hur ofta och mycket jag kör. Bor så att jag behöver bilen för att t.ex. åka till närmaste staden Kalmar men jag behöver ju inte bilen för att jobb-pendla och är bensinen dyr så kan jag samla ihop ärenden och köra mindre ofta.

Min gamla Subaru Forester 2006.a som ör min vinterbil för att hålla rost borta på Passaten hoppas jag kunna hålla liv i några år ytterligare. Den är även min reservbil året runt men har ärligt talat mest behållt denna för att min dotter och hennes man som bor så att de behöver två bilar kan låna denna när deras gamla bilar går sönder vilket har hänt ofta och mycket.
Du bor på landet. Elbil är bra i staden.
 
Du bor på landet. Elbil är bra i staden.
Ta dig tid att titta på Youtube videon är mitt råd som jag bifogade igår så förstår du vad som är i görningen förklarat så att det kan förstås på begriplig svenska.

Den information som jag hittat så långt i skrivning är skrivet på byråkratsvenska som är fullt medvetet gjorts närmast obegriplig att förstå och vad som väntas ske med bränslepriserna redan ifrån 1 januari 2027.Om även oljepriset skenar iväg uppåt så blir det ännu dyrare bränslepriser!

Som det berättas i videon så är det redan beslutat att en utredning skall tillsättas som det ör meningen skall vara klar tills våren 2026. Men denna kommer sannolikt att förhalas så att den inte hinner bli klar innan valet hösten 2026 så att ”bomben” kommer som en blixt från klar himmel på den regering som skall styra efter valet..

Jag bor i hus och genom att montera upp en 11 kW laddare med lastbalansering så kommer jag klara en sådör 90% av mina körningar utan behov att ladda på någon snabbladdnings station så en elbil funkar bra för mig. Men kommer nog att behålla min VW Passat Alltrack (bensin) 2016 som bara hittills rullat ca 5500 mil då jag vill ha två bilar med tanke på var mitt hus ligger med väldigt dåliga allmänna kommunikationer.
 
Försäkring för en Tesla modell Y upp till 50000 kronor per år!

Visserligen vet jag att jag brukar få betala relativt låga försäkringspremier då jag inte varit inblandad i några olyckor och bor i villa utanför tätort och har garage. Men en del av totalkostnaden är ju försäkringskostnaden och genom att välja fel bil så kan det bli väldigt dyrt även om man kan spara lite genom att t.ex. ladda en Tesla modell Y hemma. Tesla modell Y har ett chassi i aluminium som pressats i ett stort stycke i en jättepress och som är svårt att reparera och det är brist på personer med den kompetensen och de kanske öven behöver vara godkända av Tesla för att få göra reparationerna?

 
Senast ändrad:
Detta handlar om ETS 1 och ETS 2 som togs beslut om i EU i augusti förstod jag som och i Riksdagen i september.

Detta handlar om utsläppsrättigheter som kommer att driva upp drivmedelspriserna väldigt mycket!

ETS 1 som börjar gälla från och med 1 januari 2025 skall enligt bifogat inte påverka bensin och dieselpriset p.g.a. just ETS 1 men det är ju aviserat att t.ex. inblandningen av etanol i bensinen skall öka igen till 10% och det fördyrar priset. Det blir högre inblandning i dieseln också av sådant som försämrar dieseln! En liten skattelättning är aviserat av regeringen men om den tar ut ökningen vet jag inte!

ETS 2 som börjar att gälla från och med 1 januari 2027 är något helt annat. Enligt de beräkningar som gjorts i bifogad video så kommer detta att öka priset för både bensin och diesel med ca 5 kronor per liter!

Från 1 januari 2030 så halveras antalet utsläppsrätter och detta kommer att väsentligt ytterligare öka priserna för bensin och dieseln och även alternativa bränslen som t.ex. HVO100 bl.a. för att efterfrågan troligen kommer att inte möta behovet.

Från 1 januari 2035 så får inte längre bensin eller diesel säljas i EU för alla utsläppsrättigheter är borta! Det kommer bara att finnas s.k. miljöbränslen som t.ex. HVO100 att tanka på ett dieselfordon och den blir inte billig då troligen många diesellastbilar som finns kvar kommer att behöva denna.

Hur detta slutar i verkligheten vet jag inget om men de som inte tror att elbilar kommer att vara det gällande framåt i tiden bör nog ta sig en funderare. Jag tycker personligen detta är helt vanvettigt! Men det är nog bara att konstatera att min nästa bil i Sverige kommer att bli en elbil men känner att det är stora förbättringar på gång med t.ex. bättre och väsentligt säkrare batterier och vill vänta något år sådär ytterligare. Men det kan också bli frågan om leasing och speciellt om elbilen inte blivit så bra som jag hoppas och jag inte finner ett köp som en vettig affär med tanke på hur det ser ut med teknikutvecklingen och priserna som råder…


Väldigt informativt klipp. Dubblat(!) pris på bensin och diesel om bara 2 år då.

Vi har nog en inflations- och räntebrasa utan dess like att se fram emot i Sverige om detta mot förmodan skulle genomföras. :unsure:
 
Väldigt informativt klipp. Dubblat(!) pris på bensin och diesel om bara 2 år då.

Vi har nog en inflations- och räntebrasa utan dess like att se fram emot i Sverige om detta mot förmodan skulle genomföras. :unsure:

Nej den förväntade prisökningen ”enbart baserat på att ETS 2 träder i kraft 1 januari 2027” var enligt videon ca 5 kronor litern.

Från 1 januari 2030 så någonstans 10-15 kronor litern då utsläppsrättigheterna halveras enligt ETS 2.

Faktorer som högre pris p.g.a. ökad andel av biodrivmedel i dieseln (går ju bevisligen öka mycket vet vi ju redan, men svårare att öka andelen av etanol i bensin lika mycket för alla bensindrivna fordon) höjer priset ytterligare beroende på ökning och priset på biodrivmedel som förväntas att öka p.ga. tillgång och efterfrågan. Ett ökad råoljepris mot nuvarande låga nivå enligt många ökar naturligtvis priset också.

Det ör naturligtvis omöjligt att säga hur mycket drivmedel vare sig bensin, diesel eller s.k. miljöbränslen som t.ex. HVO100 kommer kosta litern framåt men att det kommer bli mycket dyrare än nu står klart om inget drastiskt sker och redan tagna beslut i EU och då öven Sverige backas ifrån.

Jag tror inte det är omöjligt att det kan komma att ske backning när konsekvenserna märks av.
 
Jag köpte en Haval H6, hybrid med laddmöjligheter. Ja vad ska jag säga, skit skit ock skit, och service var ännu värre.

Varning för detta, ja eftersom inte bara bilen är ett skämt, andrahands värdet .... ca 40% av nybilspriset , på 8 månader...... men jag sålde i alla fall. Höll på att misshandla några hos återförsäljaren flera gånger och mitt blodtryck ...ojojoj!
Ja så för mitt eget livs skull fick jag ta smällen...:mad::mad::mad::mad:

Några exempel, Lane assist funkar jättebra om vägen är spikrak, men om man svänger så tja, och om man dessutom har cruiscontroll på så bromsar bilen ner till cyckel fart så fort det svänger bara lite,livs farligt.
Och att backa ut från en parkering innebär bruten nacke om något rör sig i samma universum "typ", bromsar inte lite utan nitar. Slå av kan man göra men inte på det exemplar jag köpte.... som så mycket annat.
Koppla till mobilen kräver högre teknisk utbildning, men det gör inget om man inte kan det, nä för anslutning hoppar ur inom några minuter i alla fall, så man kan låta bli att försöka.
Handtag och kicksensorer som ska vara av touchmodel har inte fått veta att de är det, så man får ta i med storsläggan eller ha storlek 50 på fötter för att det ska funka.
Skärmen med alla funktioner, ja likt klimat etc, gillar att slockna och detta enligt Murphys lag, är det 40 + grader då slocknar det så att aircon inte funkar.
Om man lyckas få upp en kontakt med navigatorn så navigerar den dig in i Bangkoks värsta hål för att sedan ta semester, jorå det har hänt mig flera gånger.

Men allt detta är normalt enligt den Thailändska importören av både GWM , Ora och Byd. Kundservice minus 100.

Vill ni köpa Kinesiskt så gör det i form av ris eller Sake', men bilar, nääääää inte just nu i alla fall.
 
Jag köpte en Haval H6, hybrid med laddmöjligheter. Ja vad ska jag säga, skit skit ock skit, och service var ännu värre.

Varning för detta, ja eftersom inte bara bilen är ett skämt, andrahands värdet .... ca 40% av nybilspriset , på 8 månader...... men jag sålde i alla fall. Höll på att misshandla några hos återförsäljaren flera gånger och mitt blodtryck ...ojojoj!
Ja så för mitt eget livs skull fick jag ta smällen...:mad::mad::mad::mad:

Några exempel, Lane assist funkar jättebra om vägen är spikrak, men om man svänger så tja, och om man dessutom har cruiscontroll på så bromsar bilen ner till cyckel fart så fort det svänger bara lite,livs farligt.
Och att backa ut från en parkering innebär bruten nacke om något rör sig i samma universum "typ", bromsar inte lite utan nitar. Slå av kan man göra men inte på det exemplar jag köpte.... som så mycket annat.
Koppla till mobilen kräver högre teknisk utbildning, men det gör inget om man inte kan det, nä för anslutning hoppar ur inom några minuter i alla fall, så man kan låta bli att försöka.
Handtag och kicksensorer som ska vara av touchmodel har inte fått veta att de är det, så man får ta i med storsläggan eller ha storlek 50 på fötter för att det ska funka.
Skärmen med alla funktioner, ja likt klimat etc, gillar att slockna och detta enligt Murphys lag, är det 40 + grader då slocknar det så att aircon inte funkar.
Om man lyckas få upp en kontakt med navigatorn så navigerar den dig in i Bangkoks värsta hål för att sedan ta semester, jorå det har hänt mig flera gånger.

Men allt detta är normalt enligt den Thailändska importören av både GWM , Ora och Byd. Kundservice minus 100.

Vill ni köpa Kinesiskt så gör det i form av ris eller Sake', men bilar, nääääää inte just nu i alla fall.
Ja ska man ha en leksak med en massa tokiga funktioner blir det så, varför inte köpa en BIL som du flyttar rumpan med
 
 
 
Tillbaka
Topp