När åker ni till Thailand nästa gång

Thai Airways announces adjustment to fuel surcharges

Due to ongoing developments in the global fuel market, Thai Airways will implement adjusted fuel surcharges on all routes.

This adjustment reflects the current realities of operating costs and ensures we can continue to deliver the high-quality service and safety standards our passengers expect.

Effective Dates of the New Surcharge

Effective 1 April 2026

Fuel surcharge increase:
USD 53 per flight segment will be added to current fares from 1 April 2026
Applicable to new ticket sales and ticket issuance from 1 April 2026

Effective 1 May 2026
New Fuel surcharge: USD 296 per flight segment
Applicable to new ticket sales and ticket issuance from 1 May 2026

What This Means for You
    • Bookings made and tickets paid before 1 April 2026 will not be affected by the surcharge
    • The surcharge applies per flight segment (e.g., Stockholm–Bangkok = one segment)
    • We recommend booking your travel as early as possible to secure current pricing

Thai Airways announces adjustment to fuel surcharges

Due to ongoing developments in the global fuel market, Thai Airways will implement adjusted fuel surcharges on all routes.

This adjustment reflects the current realities of operating costs and ensures we can continue to deliver the high-quality service and safety standards our passengers expect.

Effective Dates of the New Surcharge

Effective 1 April 2026

Fuel surcharge increase:
USD 53 per flight segment will be added to current fares from 1 April 2026
Applicable to new ticket sales and ticket issuance from 1 April 2026

Effective 1 May 2026
New Fuel surcharge: USD 296 per flight segment
Applicable to new ticket sales and ticket issuance from 1 May 2026

What This Means for You
    • Bookings made and tickets paid before 1 April 2026 will not be affected by the surcharge
    • The surcharge applies per flight segment (e.g., Stockholm–Bangkok = one segment)
    • We recommend booking your travel as early as possible to secure current pricing

Blir ju sjuka priser

Enis

Blir ju sjuka priser

Enis
Frågan är vad som händer med biljett priserna över tid. Hur påverkar dessa bensintillägg antalet åkande. Biljetpriserna har ju alltid varit som ändras över tid på året. Ska man köpa tidigt eller ska man ha is i magen och vänta på att priserna går ner. Jag är inne på att försöka köpa innan 1 maj i varje fall.
Ska leta och se vad jag kan köpa en biljett för till thai i höstas och tillbaka den här tiden nästa år. Nu brukar de ej ha priser ute så långt i förväg. Normalt brukar jag vänta till de släpper priserna på returbiljetten. Hur långt i förväg brukar ni kunna köpa era biljetter och har ni något trix för att köpa tidigt?

Frågan är vad som händer med biljett priserna över tid. Hur påverkar dessa bensintillägg antalet åkande. Biljetpriserna har ju alltid varit som ändras över tid på året. Ska man köpa tidigt eller ska man ha is i magen och vänta på att priserna går ner. Jag är inne på att försöka köpa innan 1 maj i varje fall.
Ska leta och se vad jag kan köpa en biljett för till thai i höstas och tillbaka den här tiden nästa år. Nu brukar de ej ha priser ute så långt i förväg. Normalt brukar jag vänta till de släpper priserna på returbiljetten. Hur långt i förväg brukar ni kunna köpa era biljetter och har ni något trix för att köpa tidigt?
De flesta bolag släpper biljetter 10 månader i förväg och några 12 månader.
Innan första maj kan du nog hitta något med hemresa i slutet av februari.

Att köpa en biljett nu för att åka till hösten är väl inte bra vem vet vilka och vilken väg som går att flyga. Emirates och Qater
är det en stor chansning även om dom billiga och har bra service och snygga flygvärdinnor

Problemet är att vi vant oss att komma hem när den värsta kylan har lagt sig. Mars är perfekt för oss, får stå ut med några varma dagar i Thailand innan vi åker hem till en smältande snö. En fin vårvinterdag är en riktigt bra dag. Får nog offra några tusen på att ha det så bra.

Fortsätter spektaklet i Iran är ju gulf flyget borta ur leken så risken är att det blir dyrt till Thailand.

Att köpa en biljett nu för att åka till hösten är väl inte bra vem vet vilka och vilken väg som går att flyga. Emirates och Qater
är det en stor chansning även om dom billiga och har bra service och snygga flygvärdinnor
De lägger ner linje på linje. Innan Iran har lugnat ner sig blir det nog inget av dom. Jag tror att det kommer att ta tid innan det lugnar ner sig. Det är i varje fall inget att chansa på förrän man vet säkert att det har blivit lugnt.

Man får väl räkna med att det flyget man bokar kommer att flyga. Om inte så får man väl pengarna tillbaka.

Man får väl räkna med att det flyget man bokar kommer att flyga. Om inte så får man väl pengarna tillbaka.
Ja om du inte startat resan vi blev fast i Thai för Emirates inte flög från Bangkok, vi var till en Resebyrå i Udon Thani och hon letade ca 1,5 timmar för att hitta ett flyg hem, finnair blev det och priset blev 48 tusen enkel för två och Thai air 80 tusen, det kunde jag också läsa i datorn, så 14 dar
extra så min fru förlorade det i jobbet så hennes semester i sommar blir svår ok tjänstledigt får hon men hon är "snål" ha ha

Ja om du inte startat resan vi blev fast i Thai för Emirates inte flög från Bangkok, vi var till en Resebyrå i Udon Thani och hon letade ca 1,5 timmar för att hitta ett flyg hem, finnair blev det och priset blev 48 tusen enkel för två och Thai air 80 tusen, det kunde jag också läsa i datorn, så 14 dar
extra så min fru förlorade det i jobbet så hennes semester i sommar blir svår ok tjänstledigt får hon men hon är "snål" ha ha
Tur ni har hemförsäkring.

Rekommenderar du folk nu att köpa enkelbiljetter då eller hur menare du? För ingen kan väl veta om det bryter ut ett krig i förväg när man väl rest till Thailand och får problem mer returresan. Där spelar det ju ingen roll om du bokar din t.o.r. resa ett år i förväg eller en dag .

Den ger 3 tusen per skalle men Emirates bet tillbaka mer än halv vi bet för tur och retur, men men vi gick dj mycke back på den här resan huva
Går back det gör alla som måste köpa nya biljetter.
Full återbetalning av allt får man inte.
Bekanta från Umeå bor nu på hotell som försäkringen betalar i tre veckor.
Men de nya biljetterna får dom högst mellanskillnaden för.

Vi har köpt nya biljetter biljetter för 25.000 till Umeå och får tillbaka 9.000kr av Qatar.
Inget på någon försäkring.
Känns ändå som en vinst.

Går back det gör alla som måste köpa nya biljetter.
Full återbetalning av allt får man inte.
Bekanta från Umeå bor nu på hotell som försäkringen betalar i tre veckor.
Men de nya biljetterna får dom högst mellanskillnaden för.

Vi har köpt nya biljetter biljetter för 25.000 till Umeå och får tillbaka 9.000kr av Qatar.
Inget på någon försäkring.
Känns ändå som en vinst.
En kompis bokade med Thai t o r samma dag som kriget bröt ut. CPH - BKK 15.500 SEK inkl anslutning från Udon på hemresan. Undrar just vad en sådan biljett hade kostat. Han bokade över disk på Ticket.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
amydekthai
A
A
Svar
28
Visningar