När åker ni till Thailand nästa gång

Nipahviruset
Jag ska till Thailand nästa vecka, ni som bor där, är det ok att komma nu i det här läget?
Tacksam om ni dela med er direkt från källan.

Screenshot_20260129_114118_Chrome.webp

Nipahviruset
Jag ska till Thailand nästa vecka, ni som bor där, är det ok att komma nu i det här läget?
Tacksam om ni dela med er direkt från källan.

Screenshot_20260129_114118_Chrome.webp
Bara överdrivet, inget luftburet virus, smitta måste överföras via direktkontakt.
Är inget stort utbrott heller.

"Folkhälsomyndigheten: Förvånande
Svenska Folkhälsomyndigheten har haft Nipah-viruset under uppsikt i många år och ser inte spridningen i Västbengalen som anmärkningsvärd:

– Vi blev lite förvånade över de åtgärder som länder som Thailand satte in. Från vårt håll ser vi risken för gränsöverskridande smittspridning som liten."

Bara överdrivet, inget luftburet virus, smitta måste överföras via direktkontakt.
Är inget stort utbrott heller.

"Folkhälsomyndigheten: Förvånande
Svenska Folkhälsomyndigheten har haft Nipah-viruset under uppsikt i många år och ser inte spridningen i Västbengalen som anmärkningsvärd:

– Vi blev lite förvånade över de åtgärder som länder som Thailand satte in. Från vårt håll ser vi risken för gränsöverskridande smittspridning som liten."

WHO verkar dock mer oroliga men det var ju från 2017. Finns andra sjukdomar som oroar mig klart mer.

”WHO klassar sedan 2017 Nipah som en av åtta ”prioriterade patogener” på grund av dess potential att utlösa en pandemi.”

AOT - Airports of Thailand höjer nu avgiften per passagerare från 730 baht till 1120 baht för att ha råd med drift och utbyggnader av flygplatserna. Suvarnabhumi t.ex ska byggas ut stort så det kan ta 120 miljoner passagerare per år mot ursprungliga 45 miljoner som det byggdes för 2005.
Detta inkluderar en ny del i själva terminalbyggnadens södra del, en helt nu subterminal nr 2 (med underjordisk järnvägsförbindelse samt en fjärde landningsbana)

Avgifterna är inbakade i biljettpriset man betalar.

Precis bokat resa över påsk och Songkhran, 23.100kr + 400kr avgift för använde amex för 3 personer t&r Got-BKK med Finnair.
Dom flyger på påskaftonsmorgon, tänkt Långfredan först men var 2000kr billigare och ingen högtidsdag som spelar dom någon roll ändå.
Vill jag med bokar jag senare för har ingen större lust, kanske använder min 2för1 med SAS och tar en tripp inom Europa med polare eller bygger en altan till sommaren.
Ser mer fram emot vår första svenska sommar än ta en tur till Thailand under songkhran, vet ju vem som hamnar bakom ratten då och dom vill ju till byn.

Fick 39 C feber natten före onsdag och kunde inte resa iväg igår. Biljetterna var icke ombokningsbara från Norrland och fick 345 kr tillbaka totalt =))
Man ska inte vara i allmänna lokaler 3 dagar före resan på vintertider, risken för influensa och förkylning är stor.
Höga biljettpriser fast säsongen är nästan över.

Fick 39 C feber natten före onsdag och kunde inte resa iväg igår. Biljetterna var icke ombokningsbara från Norrland och fick 345 kr tillbaka totalt =))
Man ska inte vara i allmänna lokaler 3 dagar före resan på vintertider, risken för influensa och förkylning är stor.
Höga biljettpriser fast säsongen är nästan över.
Har du kollat så inte hemförsäkringen täcker eller om du har reseförsäkring via kredit/betalkort?
Men då krävs oftast ett läkarintyg.
Där kan finnas möjlighet för ersättning för inställd resa pga sjukdom även om inte ombokningsbar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
amydekthai
A
A
Svar
28
Visningar