Nytt Thaipass i Sverige

Frasse

Aktiv medlem
Det är dags för frugan att förnya passet, saken är den att hon har bytt namn 2 gånger. I husboken har hon vårt gamla efternamn, det har hon även på idkortet, i gamla passet har hon sitt thailändska efternamn. Nu har vi tagit ett gammalt släktnamn och det vore ju smidigt att få in det i passet.
På ambassadens hemsida står det:
  1. Kopia på Thai husregistreringspapper (Tabien baan) (om man har bytt namn eller efternamn ska man ha med sig kopia pånamebytespapper)
Frågan är, har någon fått det nya namnet i passet genom att visa papper på namnbytet eller går det bara att få i samma namn som står i husbok och på idkortet?

Sent svar så du vet kanske redan. Thaiambassaden kan inte göra namnbyte för passet. Din fru måste byta namn i husboken på kommunen i Thailand. Nya passet får ni då i Thailand enklast.
Min fru har samma situation. Bytt förnamn, tagit bort alla dom låter thai. När vi gifte oss i Sverige tog hon mitt efternamn.
Thaipass, thai id-kort och husbil har alltså thainamn.
Svensk pass, nationellt id-kort har ett fullständigt svenskt namn.
Thai ambassad kan inte fixa detta.

Sent svar så du vet kanske redan. Thaiambassaden kan inte göra namnbyte för passet. Din fru måste byta namn i husboken på kommunen i Thailand. Nya passet får ni då i Thailand enklast.
Min fru har samma situation. Bytt förnamn, tagit bort alla dom låter thai. När vi gifte oss i Sverige tog hon mitt efternamn.
Thaipass, thai id-kort och husbil har alltså thainamn.
Svensk pass, nationellt id-kort har ett fullständigt svenskt namn.
Thai ambassad kan inte fixa detta.
Ja, det funkade inte, vi tar det i samband med resan om 50 dagar. Frugan sa att det var skönt, nu behövde hon inte bry sig om hur hon ser ut på bilden eftersom hon ändå ska få nytt pass 555+

Verkar som att namnbyte inte kan göras på Thai ambassaden ifall inte namnbytet är registrerat på lokala amphur först. Vi har gift oss i Thailand och registrerat äktenskapet och gjort namnbyte i Sverige, så frugan har mitt efternamn i UAT kort + Svenskt pass, men sitt gamla namn i Thai passet. Vad och vilka dokument behövs för att kunna registrera namnbyte i husboken på lokala amphur? Fungerar det så i så fall först registrera nytt efternamn på amphur och sedan fixa Thai pass i Thailand med det nya efternamnet, hur lång tid kan detta ta? Man måste väl även ha en flygbiljett med möjlighet att kunna ändra namn på retur resan till Sverige.

Vi gifte oss först i Sverige när vi kom till thai gick vi direkt till kommunen här oC registrerade os. Då ändrade dom frugans efternamn direkt, hon tog samtidigt ut ett nytt id med de nya namnet. De tog ca 1time sen var allt klart med hennes blå bok och min gula, men vi har alltid tur med myndigheter här . Har aldrig haft några problem

Verkar som att namnbyte inte kan göras på Thai ambassaden ifall inte namnbytet är registrerat på lokala amphur först. Vi har gift oss i Thailand och registrerat äktenskapet och gjort namnbyte i Sverige, så frugan har mitt efternamn i UAT kort + Svenskt pass, men sitt gamla namn i Thai passet. Vad och vilka dokument behövs för att kunna registrera namnbyte i husboken på lokala amphur? Fungerar det så i så fall först registrera nytt efternamn på amphur och sedan fixa Thai pass i Thailand med det nya efternamnet, hur lång tid kan detta ta? Man måste väl även ha en flygbiljett med möjlighet att kunna ändra namn på retur resan till Sverige.
Alla amphur har olika regler, men grund är att du tar med familjebevis på engelska från skatteverket.
I Thailand besöker fu svenska ambassaden och ber dem intyga att ni är gifta. Behöver också vidimeras av thai ud i bangkok.
Intyget ambassaden skall vara med kopia på ditt pass och hennes thaipass med thai namnet.
Med detta åker du till amphur och registrerar er vigsel. Hon får då byta sitt efternamn direkt och får nytt id-kort.
Nytt pass måste hon också söka.
Ja det är korrekt att namnbyte inte kan ske på en thai ambassad.
Edit, såg i efterhand att ni redan var gifta i Thailand. Då behövs inte familjeintygen i Thailand.
Lika fritt byta namn i Thailand som i Sverige

Ok, jag vi är redan gifta i Thailand dock är det Thailändska vigsel beviset utfärdat i hennes gamla namn. För själva namnbytet i Thailand krävs det ingen dokumentation från Sverige, tex Personbevis, namnändring i Sverige och folkbokförings bevis tex?

Ok, jag vi är redan gifta i Thailand dock är det Thailändska vigsel beviset utfärdat i hennes gamla namn. För själva namnbytet i Thailand krävs det ingen dokumentation från Sverige, tex Personbevis, namnändring i Sverige och folkbokförings bevis tex?
Nej, precis som i Sverige går man in och ber om att byta. Ni är ju redan registrerade på amphur med ditt svenska namn och hennes thai namn.

Jag hänger inte med riktigt. Hon kan ju inte ha både UT-kort och Svenskt pass samtidigt. Men om hon som du skriver har svenskt pass så åker ni ju fram och tillbaka på det, eftersom det har rätt namn, så behöver ni inte tänka namnbyte på någon flygbiljett!

Jag hänger inte med riktigt. Hon kan ju inte ha både UT-kort och Svenskt pass samtidigt. Men om hon som du skriver har svenskt pass så åker ni ju fram och tillbaka på det, eftersom det har rätt namn, så behöver ni inte tänka namnbyte på någon flygbiljett!
Ser att jag skrev fel, ska vara att hon har UAT kort och svenskt ID kort med mitt efternamn, hon har inte svenskt pass.

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
947
Boonruam Karlsson
B

Tillbaka
Topp