Returbiljett till Thailand ett måste?

 
Har ju varit i Sverige 3 ggr med Thaitjej och varje gång har hon fått svara på div frågor från passpolisen, så stämmer nog som Frogfish säger att visum inte är en garanti att komma in utan passpolisen har sista ordet, precis som i Thailand.

Vad menas med diverse frågor? Tjejen har bara fått svara på syftet med besöket och vad jag heter en gång.

Sen har hon aldrig visat en returbiljett i passkontrollen i Sverige.
 
Vad menas med diverse frågor? Tjejen har bara fått svara på syftet med besöket och vad jag heter en gång.

Sen har hon aldrig visat en returbiljett i passkontrollen i Sverige.
Vi har alltid mellanlandat i Frankfurt och blir ju då passpolisen där som släpper in i Schengen. Vad dom frågar vet jag inte, står ju inte bredvid, men helt klart mer än 2 frågor. Hon har dessutom alltid haft en returbiljett. Iofs så har hon nog aldrig visat den för passpolisen, den har ju jag hand om.
 
När jag tänker efter så blir jag skeptisk till det Frogfish säger, vet ju iofs inte vad passpolisen ser i sitt datasystem men tjejen har aldrig blivit ombedd att visa någon biljett, dom kollar bara passet och ställer div frågor.
 
Jag betvivlar faktiskt att polisen skulle neka inträde i Sverige med ett giltigt visum om resenären inte blev tagen eller misstänkt för ett brott.

I Thailand har jag själv sett folk bli portade och nekade inträde men i Sverige har jag aldrig ens hört talas om det.
 
Jag betvivlar faktiskt att polisen skulle neka inträde i Sverige med ett giltigt visum om resenären inte blev tagen eller misstänkt för ett brott.

I Thailand har jag själv sett folk bli portade och nekade inträde men i Sverige har jag aldrig ens hört talas om det.
Tror inte jag heller
 
För ca 10 år sen när damens dotter skulle komma på besök en gång vart hon stoppad i passkontrollen trots 90 dagars visum och returbiljett.
Jag vart uppringd och utfrågad av polisen om syftet med resan och vem hon var efter jag förklarat det så gick det bra, men jag avslutade då med att fråga polisen om varför hon vart stoppad trots visum och fick då till svar att för hon såg så ung ut ( hon var drygt 20 år ) så dom ville va säker det inte var typ nått trafficking eller annat innan dom släppte in henne.
 
För ca 10 år sen när damens dotter skulle komma på besök en gång vart hon stoppad i passkontrollen trots 90 dagars visum och returbiljett.
Jag vart uppringd och utfrågad av polisen om syftet med resan och vem hon var efter jag förklarat det så gick det bra, men jag avslutade då med att fråga polisen om varför hon vart stoppad trots visum och fick då till svar att för hon såg så ung ut ( hon var drygt 20 år ) så dom ville va säker det inte var typ nått trafficking eller annat innan dom släppte in henne.
Lite skillnad och den kan man förstå.
Men vad skulle dom ha för skäl att stoppa en vuxen kvinna?
Om inte MIG kräver returbiljett så kan ju knappast passpolisen göra det.
 
Lite skillnad och den kan man förstå.
Men vad skulle dom ha för skäl att stoppa en vuxen kvinna?
Om inte MIG kräver returbiljett så kan ju knappast passpolisen göra det.

Det är nog ingen åldersdiskriminering på trafficking. Passpolisen där vi har landat, Helsingfors/Amsterdam brukar ställa några allmänna frågor men de verkar inte särskilt misstänksamma.
Håller annars med, jag har svårt att se det som bevis på att man inte tänker återvända enbart pga saknad utresebiljett. Är väl bara att säga att man köper det innan visumet går ut.

/ SatanG
 
Tänk om det vore så enkelt för oss som reser till Thailand eller Filippinerna att säga denna fras vid incheckningen på Arlanda :):):) jag köper det innan visumet går ut.

Till Filippinerna kan du glömma att få borda planet utan retur- eller onwardbiljett.

Jag flög med enkelbiljett, Finnair, 2 maj ARN-BKK. De sa att deras direktiv var att uppge att man kan få problem med immigration om man stannar längre än 30 dagar men inget om att man inte får flyga med,

/ SatanG
 
Jag flög med enkelbiljett, Finnair, 2 maj ARN-BKK. De sa att deras direktiv var att uppge att man kan få problem med immigration om man stannar längre än 30 dagar men inget om att man inte får flyga med,

/ SatanG
Vad bra, för ett par år sen var det många fick köpa en returbiljett för att få checka in med Finnair utan visum på Arlanda.
 
https://www.swedenabroad.se/sv/abou...öka-sverige/allmän-information-schengenvisum/

Gränskontroll
Ditt visum för kortare vistelse tillåter dig att resa i Sverige och vanligtvis också i andra Schengenländer. Det ger dig dock inte automatisk rätt till inresa i Schengenområdet. Du kan behöva ge viss information vid gränskontrollen. Till exempel kan du ombes att visa att du har medel för ditt uppehälle, hur länge du avser att vistas i Sverige och syftet med din resa till Sverige. I vissa fall kan sådana kontroller leda till att du nekas inresa i Sverige eller i Schengenområdet.
 
Jäklar vad jobbigt det är att resa till Sverige som turist från Thailand och bara två veckor.
Noi och hennes kusin följer med för första gången.
Först en resa till Bangkok med 11 dokument med massor av frågor.
Sedan ringer de från ambassaden till Noi och börjar ställa frågor om vårt förhållande, nästan oförskämda menande formuleringar som om hon skulle behöva bevisa sin oskuld :rolleyes:
De menade att eftersom jag är nämnt så borde hon ha sökt som en som har familj eller vänner i Sverige. Fast de har pengar,bra lön, båda tjänar väl över 40 papp här. De är över 50 år och har alla papper i ordning. Biljetter fram och tillbaks.
Sedan frågar de varför skall ni ta kryssning till Helsingfors? Vad sjutton har de med det o göra? Hon sa att det vet hon inte det var inte hennes idé.
Jag verkligen tror på Löfven som sa att i min Europa bygger vi inga murar.
Tror det var min sista resa till det förlovade landet om de inte kastar ut mig härifrån. :rolleyes:
Kostnad för deras visum hitintills är närmare tjugotusen bath och de har inte ens visum än.
 
Jäklar vad jobbigt det är att resa till Sverige som turist från Thailand och bara två veckor.
Noi och hennes kusin följer med för första gången.
Först en resa till Bangkok med 11 dokument med massor av frågor.
Sedan ringer de från ambassaden till Noi och börjar ställa frågor om vårt förhållande, nästan oförskämda menande formuleringar som om hon skulle behöva bevisa sin oskuld :rolleyes:
De menade att eftersom jag är nämnt så borde hon ha sökt som en som har familj eller vänner i Sverige. Fast de har pengar,bra lön, båda tjänar väl över 40 papp här. De är över 50 år och har alla papper i ordning. Biljetter fram och tillbaks.
Sedan frågar de varför skall ni ta kryssning till Helsingfors? Vad sjutton har de med det o göra? Hon sa att det vet hon inte det var inte hennes idé.
Jag verkligen tror på Löfven som sa att i min Europa bygger vi inga murar.
Tror det var min sista resa till det förlovade landet om de inte kastar ut mig härifrån. :rolleyes:
Kostnad för deras visum hitintills är närmare tjugotusen bath och de har inte ens visum än.

Vad var det för oförskämda frågor din fru fick?
Jag undrar för vi/frugan har alltid fått ett mycket bra bemötande från ambassaden och hon åker också på turistvisum. Förförra gången fick hon multiple entry 2 år och sist drygt 3 år (fram till 6 månader innan hennes pass går ut).

/ SatanG
 
Att dom ens ringer och ställer dessa frågor på ett turistvisum? Ni måste ha fått en mycket krånglig handläggare eller nåt.
För mig jag la ut 1500 baht i förarbete när frugan sökte turistvisum och det var för flygbokning och nån försäkring.
Inget telefonsamtal etc, var väldigt enkelt fixade allt på en förmiddag i Bangkok och visumet 4 arbetsdagar efter.
 
Att dom ens ringer och ställer dessa frågor på ett turistvisum? Ni måste ha fått en mycket krånglig handläggare eller nåt.
För mig jag la ut 1500 baht i förarbete när frugan sökte turistvisum och det var för flygbokning och nån försäkring.
Inget telefonsamtal etc, var väldigt enkelt fixade allt på en förmiddag i Bangkok och visumet 4 arbetsdagar efter.

Förmodligen, det är ett under om vi kommer iväg :eek:
En delförklaring kan varna fick jag förklarats att båda är Covernments officer och de måste ha intyg även från arbetsgivaren som skall översättas till engelska. Det var tre dokument.
Annars borde det inte vara så svårt för de har absolut allting rätt ifyllt och även reseplaneringen rätt komplett men de ville ha ytterligare förklaringar varför vi skall åka på kryssning, och likaså vad vi tänkte göra i GBG m m fast det står ju att vi reser som turister. Lite svart att förklara varför vi äker till olika ställen.
Fattar inte vad poängen är tror de att tanterna är spioner :p
Sedan kostar resan härifrån till Bangkok en hel del plus översättning. Förlorad arbetstid har jag inte ens räknat med för det rök två dagar för dom.
 
Vad var det för oförskämda frågor din fru fick?
Jag undrar för vi/frugan har alltid fått ett mycket bra bemötande från ambassaden och hon åker också på turistvisum. Förförra gången fick hon multiple entry 2 år och sist drygt 3 år (fram till 6 månader innan hennes pass går ut).

/ SatanG
Ovidkommande i alla fall, det är enligt mitt sätt o se ointressant varför vi inte är gifta och bevis att vi lever tillsammans för turistvisum :rolleyes:
Och eftersom hon reser som turist ointressant, frågor ställer man om man blir bjuden av någon i Sverige men nu råkade hon vara ärlig och skrev att jag reser tillsammans med dom så då blev dom nyfikna vem jag är fast det står i blanketten.
Om jag någonsin kommer att söka visum till henne så åker jag själv dit. Thai kan köra med sina landsmän om de får chansen.
 
Så det var inte Svenska ambassaden då som ställde dumma frågor , eller du menar kanske Thai anställda vid Svenska ambassaden , Att många Thaitjänstemän försöker sätta sig på sina landsmän är ju vida känt , ett riktigt maktmissbruks samhälle :thumbsup:
 
Så det var inte Svenska ambassaden då som ställde dumma frågor , eller du menar kanske Thai anställda vid Svenska ambassaden , Att många Thaitjänstemän försöker sätta sig på sina landsmän är ju vida känt , ett riktigt maktmissbruks samhälle :thumbsup:
Det var någon thai som ringde i Svenska ambassadens namn. Jag sa några starka ord på finska, tror t o m Noi blev lite rädd :eek:
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp