sink kontra skattetabel

Nu är det ju ganska oviktigt ur skattesynpunkt att jaga de pensionärer som skattar som vanligt om dom bor 10 månader i Thailand eller i Sverige hela tiden, skatten blir på kronan densamma.

Men de som på felaktiga grunder betalar för låg skatt eller får bidrag dom inte har rätt till finns det ju mera skäl att granska.

Men för de som söker sink måste ju fylla villkoren för att bli beviljad.

Du skriver
Det betyder ju att även utflyttade personer med t ex enbart pension får fullt grundavdrag, dock missar de det extra grundavdraget.

Mitt svar
Dessutom skattas man efter tabell Utlandsbosatta vilket ger en skattesats på runt 32kr.
Fribeloppet är 35, 035 straxt under grundavdraget men skatten är 25% på resterande
Vilket alt. vinner?????[/QUOT
En ny lag för kontroll av vilka personer som är boende på en uppgiven adress är på väg att införas. (halvårsskiftet i år om jag minns rätt). Den ger bl.a. utökade möjligheter för hembesök. Användandet av en fejkadress och en digital brevlåda för att runda lagar och föreskrifter är myndigheterna väl medvetna om. Nu får man betydligt större befogenheter för att stoppa detta.

Dessutom så startat registrering av flygresenärer, som lagras i fem år (enl. EU-direktiv). Föreslås träda i kraft i maj i år. Detta instrument främst tänkt för grövre brottslighet än bidragsfusk men har man registret så har man...

Och Phonta. Som alltid gäller; Don't do the crime if you can't do the time...:D:D:D
Vem har skrivit om Fake-adresser , digitala brevlådor är något som myndigheten dessutom propagerar för , jag har riktiga adresser , har inte som somliga bränt allt i hemlandet och i stället visar sig vara avundsjuka på de som använt skallen 555:):):), betalar även en hemförsäkring på adressen , så blir svårt att säga jag inte bor där, kan ju komma hem en ggr /år, räcker bra det ,, Att jaga pensionärer som betalar full skatt samt inte åtnjuter bidrag kommer aldrig att bli verklighet ,

Fick just min deklaration , rest 590 sek , kan jag leva med , tjänade ändock 312,200 sek. grundavdrag på 54,000sek
Skall kolla på detta lite , förmodligen har jag lite för hög pension , men jag klagar inte klarar nog av 590 sek :):):)

Mycket äpplen och päron och missförstånd i dag.

För att spä på förvirringen så tänk på det finns SINK skatt som är 15% i Sverige ...
Hehe, just det.

Undrar om någon skattar enligt den idag?

Alla idrottare har flyttat från Monaco, är väl i stort sätt bara Pernilla Wiberg kvar där nere.

Och jag vet i tusan om inte Bruce Springsteen har kommit på nåt sätt att slippa skatta 15% i Sverige efter ett Ullevi gig.....

Senast redigerad av en moderator:
Vem har skrivit om Fake-adresser , digitala brevlådor är något som myndigheten dessutom propagerar för , jag har riktiga adresser , har inte som somliga bränt allt i hemlandet och i stället visar sig vara avundsjuka på de som använt skallen 555:):):), betalar även en hemförsäkring på adressen , så blir svårt att säga jag inte bor där, kan ju komma hem en ggr /år, räcker bra det ,, Att jaga pensionärer som betalar full skatt samt inte åtnjuter bidrag kommer aldrig att bli verklighet ,
Du skall ju skriva dig hos din son men bo i Thailand enligt egen utsago. Fake adress???

Hehe, just det.

Alla idrottare har flyttat från Monaco, är väl i stort sätt bara Pernilla Wiberg kvar där nere.

Och jag vet i tusan om inte Bruce Springsteen har kommit på nåt sätt att slippa skatta 15% i Sverige efter ett Ullevi gig.....

Jag gjorde det 2008-2010 då jag bytte till en dansk arbetsgivare. Gäller fortfarande sjömän vill jag tro.

/ SatanG

Jag gjorde det 2008-2010 då jag bytte till en dansk arbetsgivare. Gäller fortfarande sjömän vill jag tro.

/ SatanG
Ah just det, den är också 15%.

Då finns det åtminstone tre olika SINK skatter.

Vanlig SINK
A-SINK
Sjö-SINK

Det skall vara krångligt så man kommer åt alla.....

Hehe, just det.

Finns ju en del utländska, typ hockey och fotbollsproffs i Sverige som skattar så. Var det inte experter inom olika branscher som bodde tillfälligt i Sverige som kunde innefattas i denna och musiker etc?

Finns ju en del utländska, typ hockey och fotbollsproffs i Sverige som skattar så. Var det inte experter inom olika branscher som bodde tillfälligt i Sverige som kunde innefattas i denna och musiker etc?
Tror det kallas artistskatt och är många idrottsmän, musiker som jobbar så i Sverige och skattar i hemlandet.
Säkert många yrken som passar in för att slippa svensk skatt.
Utländska byggjobbare anställda av utländska företag är sån bransch? Åkerinäringen?

Senast redigerad av en moderator:
Du skall ju skriva dig hos din son men bo i Thailand enligt egen utsago. Fake adress???
Det är väl ingen fake att bo hos sin son , en riktig adress som jag besöker nån ggr /år alldeles utmärkt ... Och så den lilla avundsjukan längst ner igen ,, :):):):)555555

Det är väl ingen fake att bo hos sin son , en riktig adress som jag besöker nån ggr /år alldeles utmärkt ... Och så den lilla avundsjukan längst ner igen ,, :):):):)555555

Några gånger per år räcker inte. ;)
Men jag vet att många gör så. Har bekanta i Thai som bott där i 7 år men är skrivna i Göteborg fortfarande.

Dock skall det börja kontrolleras lite hårdare framöver. Men tror inte att utflyttade är målgruppen i den jakten :)

https://www.hemhyra.se/nyheter/skatteverket-skarper-kontrollen-av-folkbokforingen/

Jag hoppas att det inte är vi skattebetalare som betalar hyran.:laugh:
Du , om det finns någon som aldrig legat samhället till last så är det jag . alltid klarat nig utan samhällets stödfunktioner , barnbidrag då ungarna var små är väl det enda:)Se om ditt get hus kanske ;)

Några gånger per år räcker inte. ;)
Men jag vet att många gör så. Har bekanta i Thai som bott där i 7 år men är skrivna i Göteborg fortfarande.

Dock skall det börja kontrolleras lite hårdare framöver. Men tror inte att utflyttade är målgruppen i den jakten :)

https://www.hemhyra.se/nyheter/skatteverket-skarper-kontrollen-av-folkbokforingen/
Räcker enligt lagen väldigt bra ,, kanske skall du läsa på ,, 6 månader kan jag vara borta utan minsta problem ;)

Vad får du det ifrån att det är 3 olika
För att de tas ut enligt olika lagrum, dvs har olika regler, samt har olika skattesats.

Fast det är ju lite akademiskt hårklyverier, man kan kalla det skatt bara, stålarna skall ju ändå till Maggan, och då är det ju samma sak. [emoji41][emoji41][emoji41]

För att de tas ut enligt olika lagrum, dvs har olika regler, samt har olika skattesats.

För mig finns det bara en sink 25%
Sedan finns det sjömansskatt men det är ingen sink

Fast det är ju lite akademiskt hårklyverier, man kan kalla det skatt bara, stålarna skall ju ändå till Maggan, och då är det ju samma sak. [emoji41][emoji41][emoji41]

Tillbaka
Topp