Skillnader i dialekt och språk

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
har en fråga...har varit uppe mycke i Udon Thani...där pratar ju dom flesta Lao thai.... är det en dialekt eller nästan helt annat språk? om jag skulle gå thai kurser här hemma i sverige....då lär man sig väl troligast Bangkok thai? skulle man ha nån nytta alls av den uppe i norra thailand kring Udon Thani?

har ju förstått när jag frågat folk där att det är stor skillnad på språken....vissa ord är totalt olika i bangkok jämfört med Udon Thani......Men kan alla i Thailand Bangkok Thai? om folk ser en film eller ser på tv så borde väl alla förstå?
 
samma språk ens?

Som jag har fattat det så är laotiska för thailändarna som typ danska för oss svenskar. Man fattar om dom tar det någorlunda långsamt men det finns uttryck och ord som man inte förstår. Hur det är med språket i norra Thailand så är det säkert en schyst blandning.

Angånde dialekter så kan jag tänka mig att det ser ut som i Sverige. En generell "riks-thai" men dialektalt så finns det ord fraser uttal som skiljer från plats till plats.

Ta skånskans påg t.ex. För en person som flyttar till Sverige och lärt sig "skolsvenska" så kan man aldrig gissa att det betyder pojke.
Eller ordet päre (har jag för mig att det var iaf.) som, åtminstånde i Umeåtrakten, betyder potatis.

Jag är ingen Fredrik Lindström men jag tycker mitt resonemang låter rimligt. :)

// G
 
samma språk ens?

Jag vill göra ett lite tillägg till Galtens i övrigt bra svar. Apropå Fredrik Lindström sade han för ett par veckor sedan att skillnaden mellan språk och dialekt inte ligger så mycket i uttal och ordförråd utan mer i land-gränser. Norska räknar vi ju som ett eget språk för det talas i ett annat land men de flesta svenskar förstår ju norska bättre än älvdalska som räknas som en svensk dialekt.
När det gäller thai finns det ju fyra "språk" eller hellre ett språk, central thai och tre dialekter, nordthai, nordostthai (kallas också isan eller lao) och sydthai. Skillnaden mellan de olika dialekterna ligger mest i toner och i viss mån ordförråd och då främst när det gäller vardagliga företeelser. Fär att återgå till F.L. skulle jag vilja säga att lao är ett eget språk i Laos men att det i Thailand räknas som en dialekt, som i sin tur har olika varianter. Skolspråket i Thailand är central thai så alla som har utbildning kan prata och förstå central thai. Jag har en sonhustru från nordöstra Thailand och min son sade att det är problem för barnen när de kommer till skolan och måste lära sig central thai när de pratat dialekt hemma. Jag har träffat sonens svärföräldrar och vi hade inga problem att kommunicera. Detsamma gäller i övriga delar av landet. Jag bodde i syd-Thailand under tio år på 70-talet, då utbildningsnivå´n låg lägre än vad den gör i dag och det var för det mesta inga problem att förstå eller gära sig förstådd, speciellt bland yngre och medelålders.
Jag läste också förra veckan att regeringen i Thailand driver en kampanj för att släta ut dialektskillnaderna i landet.
John-Lennart
 
samma språk ens?

vill bara säga att det heter Pärennnnnnn inte päre....he he he är från umeå....men nu till min fråga....är det lönt att gå och lära sig thailändska här i sverige...och jag tar lite för givet att det är då central thai man lär sig...har man nån nytta av den thailändskan då där folk pratar lao thai eller?
 
samma språk ens?

Visst är det lönt att lära sig thai i Sverige. Det är alltid kul att kunna lite när man kommer ut, men det är viktigt att du tar en kurs somhar band eller cd, så du kan höra ljuden och säga efter. Som sagt så klarar du dig bra på central thai i Isan. Lycka till :nod:
 
samma språk ens?

Hur är det i södra Thailand?
Har de också "sing egen" dialekt?

Är Språken lika vid gränsen Thailand/Malaysia?
Är det typ som Norska/Svenska?

Kan tänka mig att det är jätte bra att lära sig central Thai...
För när man väl åker norr eller söder i Thailand så tar men till sig dialekten och börjar prata som de.
Precis som man gör här hemma...
 
samma språk ens?

Hej igen Jenny,
Från Chumphon och söderut talar man sydthai, som alltså är en dialekt av riksthai. Jag snappade upp en del sydthai under mina tio år och försökte använda, speciellt när jag forlångt ut på landet, men annars går det jättebra att klara sig på riksthai och det gäller ju hela landet.
De fyra sydligaste provinserna (länen) Pattani, Satun, Yala och Narathiwat är i huvudsak muslimska och här talar man en dialekt av malaysiska, som är ett helt annat språk. Men även här gör man sig förstådd på riksthai som är skolspråket. Jag har i tolksammanhang träffat en kvinna från detta område och hon pratar perfekt thai.
Så lär dig riksthai. Det klarar du dig på överallt.

John-Lennart
 
samma språk ens?

Tack för ditt svar John-Lennart!

Jo, jag har börjat fundera på att lära mig Thai men jag drar mig lite...
Jag fattar aldrig gramatik..

Har försökt att lära mig språk (finska) men det föll på att jag aldrig hängde med i gramatiken... Jag gav upp helt enkelt...

Är det svår gramatik i det Thailändska språket?
De böjer väl inte orden, utan de har väl alltid sitt ursprungs utseende men att de ändras i ton.. Eller har jag fattat fel??
 
samma språk ens?

:D :D Att prata lao, som thailändarna säger,väcker alltid munterhet. En
farrang som pratar lao. Kan även öppna dörrar till djupare konversation.

I Isan har man även mycket ljud för sig till det man säger. Som exempel:
Jag står på Don Muang och har en väska som väger 42 kilo???

Balansmästaren( Han som har hand om hur vikten fördelas i planet) har
naturligtvis huvudbry över min väska...42 kilo??

Han får se att jag har en plastpåse med tre st beer chang.. Han tittar på
mej och säger Aroy.. ? Jag slår mig på knäna och brister ut i ett långt
OOOOUUUUIIIIII sep sep sep sep seep seeep sep..... (betyder mycket gott)på Lao.)

Balansmästaren vrider sig av skratt... tror han går och garvar en halv timme...

Fallang pratar Lao....ha ha ha ha...

Min väska då????

Inga problem säger han leende med hela ansiktet! Jag fördelar ut extra
vikten på alla i planet.

Vad gäller att lära sig språk eller dialekter gör en mera socialt kompatibel
för att använda lite dataspråk.

En god vän till mig kom hem från Bangkok, han som knappt kunde säga
sawadii cap gått i skola för att lära thai. Han kommer hem efter 1 1/2
månad, och pratar thai med min hustru???? Något knackigt, men fullt för-
ståelig Thai. Helt fantastiskt!!!!

Verkar som skola i Thailand pressar en till bättre resultat.
skickar med en Thaispråklänk.// Redigerad av GM Gazton. Länken funkar inte//

Hälsningar Nisse
 
samma språk ens?

Hej Nisse!

Jo, det är ju precis det jag vill!
Lära mig Thai så att man kan prata mer ingående om saker..
Våran Thai vän kan väldigt lite engelska så samtalen blir ofta enformiga i längden...
Det blir mest.. You good? Family good? You work? Yes I work.... Bla, bla...

Jag vill veta mer om hur livet fungerar och mer om hur de lever och så... Och då tänkte jag att om jag lär mig Thai och han kanske lär sig mer engelska så kan vi kanske komunicera bättre sedan... Nästa gång vi ses...

Såg inte länken du skickade med...
 
samma språk ens?

Oh! Nu såg jag länken... rofl...
Sorry! :retard:
 
Tänkte höra med er som bor uppe i t ex Isaan och andra delar med för den delen om det skiljer mycket på språk och dialekt inom t ex Isaan.

Såg ju att skånskan och stockholmskan var ju på tapeten i en annan tråd, för det skiljer ju också här i Sverige. I Skåne t ex kan det ju skilja mycket beroende på var i Skåne man är och så är det väl i övriga län också.

Kan tänka mig att ju närmare Laos man kommer så skiljer det sig kanske från t ex södra Isaan. Koh Chang t ex som inte ligger så långt ifrån Kambodja, kanske det är mer åt Khmerspråket till osv.

Mvh Peter :wai:
 
Jag tycker att de inte skiljer sig, märker
ingen dialekt skillnad heller,
men mellan 08:eek:r och skåningar
de är skillnad ;D
 
"Wanpen " sa:
Jag tycker att de inte skiljer sig, märker
ingen dialekt skillnad heller,
men mellan 08:eek:r och skåningar
de är skillnad ;D
Kasta in en skåning och en älvdaling i samma rum med en bruksanvisning på ett växthus så får du se vad det blir :D
 
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D, måste var världsrekord i att sabba en tråd, bara på två inlägg ;D ;D ;D

Frågan var faktiskt seriöst ställd ;D ;D ;D

Ja ni är goa gubbar ni :nod:

Mvh Peter :wai:
 
Det var väl en släng av tillfällig sinnesförvirring. ;) Jag tror att Lego hade en utläggning om de olika dialekterna nånstans, han har ju skrivit en del, så jag vet inte var.
 
"insayt " sa:
Tänkte höra med er som bor uppe i t ex Isaan och andra delar med för den delen om det skiljer mycket på språk och dialekt inom t ex Isaan.

Såg ju att skånskan och stockholmskan var ju på tapeten i en annan tråd, för det skiljer ju också här i Sverige. I Skåne t ex kan det ju skilja mycket beroende på var i Skåne man är och så är det väl i övriga län också.

Kan tänka mig att ju närmare Laos man kommer så skiljer det sig kanske från t ex södra Isaan. Koh Chang t ex som inte ligger så långt ifrån Kambodja, kanske det är mer åt Khmerspråket till osv.

Hej Insayt tanten säger att de skiljer sig lite men inte så mycke o som du säger ju närmare Laos du kommer så blir de en större blandning av Lao-thai

glimten66

Mvh Peter :wai:
 
"Rolf " sa:
Det var väl en släng av tillfällig sinnesförvirring. ;) Jag tror att Lego hade en utläggning om de olika dialekterna nånstans, han har ju skrivit en del, så jag vet inte var.

Ingen fara berra, jag tål det, jag tar inte så allvarligt på det, jag är ju inte själv speciellt varsam ibland, så var bara på skoj. Skall väl leta upp legos tråd då, kanske finns i dagboken, håller på och läser den nu över 200 sidor som jag skrivit ut!

Mvh Peter :wai:
 
Ok, glimten då kanke Rolf har rätt, sätt en älvdaling och en skåning tillsammans ;D ;D ;D ;D ;D, kanske det är värre här i Sverige, i skåne som sagt var åk till "österlen" :eek: eller göingetrakten ::)

Mvh Peter :wai:
 
"insayt " sa:
Ok, glimten då kanke Rolf har rätt, sätt en älvdaling och en skåning tillsammans ;D ;D ;D ;D ;D, kanske det är värre här i Sverige, i skåne som sagt var åk till "österlen" :eek: eller göingetrakten ::)

Mvh Peter :wai:
Om jag inte missförstår dej igen så tycker jag att skånskan på Österlen är OK jag hade ett Hotell i Borrby ett par år och det gick alldeles lysande att förstå den dialekten, men vid närmare eftertanke så var dom ju sällan nyktra ;D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
A
D
Svar
105
Visningar
7 K
Anonymius
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
A
Svar
23
Visningar
2 K
Lunkan
L
A
Svar
6
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
5
Visningar
2 K
Anonym
A
K
Svar
2
Visningar
2 K
K
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp