Skolor i Thailand och Sverige

Vet inte hur det var då men rätt länge har det väl varit 50k/mån i gräns för en västerlänning att få arbetsvisum. Lägre på kineser och indier och det fuskas säkert fortfarande med detta men vet inte hur det går till. Man måste väl ändå skatta på den uppgivna lönen, ja om den kvalar över tröskeln alltså?

/ SatanG
Kan den gränsen kommit omkring eller efter 2008?
Mina bägge bröder arbeta ju i Bangkok ett antal år innan det. Den ena på kommunal skola och den andre på en privat skola.
Han som var på en privatskola flyttade tillbaka till Sverige 2008 och den andre flyttade tillbaka till Australien 2011.
Jag var på den ena skolan och hälsade på ett flertal gånger (privata skolan) min bror var ensam med eleverna i klassrummet, den kommunala skolan var jag inte till och vet inte hur det gick till där.
Men jag utgår ifrån att min bror var ensam med sina elever, lite svårt annars att utföra jobbet som engelsk lärare.

Kan den gränsen kommit omkring eller efter 2008?
Mina bägge bröder arbeta ju i Bangkok ett antal år innan det. Den ena på kommunal skola och den andre på en privat skola.
Han som var på en privatskola flyttade tillbaka till Sverige 2008 och den andre flyttade tillbaka till Australien 2011.
Jag var på den ena skolan och hälsade på ett flertal gånger (privata skolan) min bror var ensam med eleverna i klassrummet, den kommunala skolan var jag inte till och vet inte hur det gick till där.
Men jag utgår ifrån att min bror var ensam med sina elever, lite svårt annars att utföra jobbet som engelsk lärare.

Ja den gränsen tror jag kom långt efter 2008 men vet inte när.
Det låter inget konstigt för mig att en lärare kan vara ensam med sina elever men skulle tro det blir vanligare och vanligare med iaf en assistent med tanke på att aga i skolan uppmärksammats mer och mer de senaste åren.

/ SatanG

Vet inte hur det var då men rätt länge har det väl varit 50k/mån i gräns för en västerlänning att få arbetsvisum. Lägre på kineser och indier och det fuskas säkert fortfarande med detta men vet inte hur det går till. Man måste väl ändå skatta på den uppgivna lönen, ja om den kvalar över tröskeln alltså?

/ SatanG
Hej

Känner inte någon utländsk lärare i Isaan som tjänar 50 000 eller mer, dom flesta ligger mellan 25 000-35 000 baht.
Men jag kan tänka mig att skolor kan lobba ganska hårt för att få behålla sina utländska lärare, det kan kanske t.o.m vara så att just engelskalärare som är en bristvara kan få undantag ifrån den här regeln.

Mvh isan lover

Hej

Känner inte någon utländsk lärare i Isaan som tjänar 50 000 eller mer, dom flesta ligger mellan 25 000-35 000 baht.
Men jag kan tänka mig att skolor kan lobba ganska hårt för att få behålla sina utländska lärare, det kan kanske t.o.m vara så att just engelskalärare som är en bristvara kan få undantag ifrån den här regeln.

Mvh isan lover

Är det inte olika lönekrav beroende på nationalitet? Vissa länder har lägre krav på inkomst för arbetstillstånd när jag kollade.

CountryPreviousLast (not updated)
Canada, Japan, United States40,000 THB60,000 THB
Europe (incl. UK) Australia35,000 THB50,000 THB
Hong Kong, Malaysia, Korea, Singapore, Taiwan30,000 THB45,000 THB
China, India, Indonesia, Middle East, Philippines25,000 THB35,000 THB
Africa, Cambodia, Laos, Myanmar, Vietnam20,000 THB25,000 THB
Persons working for newspapers in Thailand12,000 THB20,000 TH

Sen ska man nog inte utesluta att det fifflas "lite". Jag har för mig att du länkade någon artikel för längesedan där en lärare som hade fuskat blev påkommen ett bra tag efter han hade slutat och blev utvisad då alla papper inte hade varit i ordning?

*edit*

Såg att du har rätt i att lärare kan få arbetstillstånd till lägre löner. Verkar ganska rimligt för att locka till sig lärare till lite mer avlägsna skolor.

Hej

Inte ens statliga skolor anställer "byggnadsarbetare" längre, det finns sedan ett antal år krav på utbildning som är internationellt godkänd. Men jag håller med om att kvaliteten varierar ändå, det gör det väl I princip i alla länder.
Sen kan nog många "byggnadsarbetare" i.o.f.s bättre engelska än dom flesta inhemska lärare som den stora majoriteten är hänvisade till.

Mvh isan lover
Har sett att thairegeringen anställer cementfabrikörer och heroinsmugglare till ministerplatser. :)

Hej

Mvh isan lover

Det fuskas naturligtvis med detta precis som med så mycket annat.
Arbetstillståndet är dessutom kopplat till ett företag, slutar man där så är inte visat giltigt längre heller.

/ SatanG

Hej

Inte ens statliga skolor anställer "byggnadsarbetare" längre, det finns sedan ett antal år krav på utbildning som är internationellt godkänd. Men jag håller med om att kvaliteten varierar ändå, det gör det väl I princip i alla länder.
Sen kan nog många "byggnadsarbetare" i.o.f.s bättre engelska än dom flesta inhemska lärare som den stora majoriteten är hänvisade till.

Mvh isan lover
Ska fråga kompisen som jag nog träffar på Söndag hur det är med det, han började i sin 3;dje skola för cirka en månad sedan.

Tror att en hel del engelskalärare har fått sina arbetstillstånd på falska intyg o dyl..

En snickare eller bartender har väl oftast ingen lärarutbildning?

Det krävs väl EFL certifikat plus bachelors degree för att få arbetstillstånd som lärare. Eller 10.000 baht under bordet.

BTT

Tror att en hel del engelskalärare har fått sina arbetstillstånd på falska intyg o dyl..

En snickare eller bartender har väl oftast ingen lärarutbildning?

Det krävs väl EFL certifikat plus bachelors degree för att få arbetstillstånd som lärare. Eller 10.000 baht under bordet.

BTT

Tror det är grym skillnad på engelskalärare och engelskalärare också om man jämför mellan en byaskola och någon top tier privatskola i Bangkok.

/ SatanG

Tror det är grym skillnad på engelskalärare och engelskalärare också om man jämför mellan en byaskola och någon top tier privatskola i Bangkok.

/ SatanG

Här en rankingsida av internationella skolor i Bkk.

Inte hittat ngn med högre IB DP snitt än 34 än av de som redovisar sina resultat, så känns som om även de dyraste skolorna är snäppet under de bästa länderna i Asien med internationella skolor riktade mot expats (exvis Singapore/Sydkorea/HK).

Men verkar vara mindre differens på motsvarande grundskole- och gymnasienivå än på universitetsnivån där Thailand är rätt långt efter fortfarande.

Från det ena till det andra.

På lasarettet där jag tillhör finns 2 läkare som har hand om de med diabetes. Första gången jag var där fick jag träffa en läkare som talade utmärkt engelska, andra gången fick jag träffa den andra läkaren men hon fick hämta den läkaren jag var hos först som tolkhjälp med engelskan, så tredje gången jag var där bad jag om att få träffa den läkare jag var hos första gången och det fick jag., så läkare 2 hade nog ingen bra engelskalärare där hon utbildade sig.

Från ämnet men det handlar om skolutbildning.

Var på lasarettet i Kalmar och skulle kolla mitt dåliga högra öra men läkaren kollade mitt vänstra öra och sa att det såg bra ut på hyfsad Svenska. Då sa jag till honom att kolla mitt högra öra, inte det högra öra han såg från sitt håll d.v.s mitt vänstra öra och då såg det inte lika bra ut när han kollade det. När jag gick därifrån sa jag till i receptionen, att honom vill jag inte ha fler gånger och förklarade varför. Det var en inhyrd Polsk läkare som hade fått göra språkutbildning innan han fick utöva sitt yrke, såg inte den läkaren fler gånger.
Så han hade nog passat bättre som taxichaufför för då hade ju höger och vänster blivit rätt.

Från det ena till det andra.

På lasarettet där jag tillhör finns 2 läkare som har hand om de med diabetes. Första gången jag var där fick jag träffa en läkare som talade utmärkt engelska, andra gången fick jag träffa den andra läkaren men hon fick hämta den läkaren jag var hos först som tolkhjälp med engelskan, så tredje gången jag var där bad jag om att få träffa den läkare jag var hos första gången och det fick jag., så läkare 2 hade nog ingen bra engelskalärare där hon utbildade sig.

Från ämnet men det handlar om skolutbildning.

Var på lasarettet i Kalmar och skulle kolla mitt dåliga högra öra men läkaren kollade mitt vänstra öra och sa att det såg bra ut på hyfsad Svenska. Då sa jag till honom att kolla mitt högra öra, inte det högra öra han såg från sitt håll d.v.s mitt vänstra öra och då såg det inte lika bra ut när han kollade det. När jag gick därifrån sa jag till i receptionen, att honom vill jag inte ha fler gånger och förklarade varför. Det var en inhyrd Polsk läkare som hade fått göra språkutbildning innan han fick utöva sitt yrke, såg inte den läkaren fler gånger.
Så han hade nog passat bättre som taxichaufför för då hade ju höger och vänster blivit rätt.

Det där känner man igen. Jag var på vårdcentralen en gång och skulle kolla mitt blodtryck och fick komma in till en Mohammed Mohammedir.
Det första han gjorde var att ta fram ett måttband och mäta min omkrets om magen sen greppade han mig om halsen för att räkna pulsen per minut.
Han avslutade besöket med att skriva ut 100 imovane utan att jag bad om det.

BTT

Det där känner man igen. Jag var på vårdcentralen en gång och skulle kolla mitt blodtryck och fick komma in till en Mohammed Mohammedir.
Det första han gjorde var att ta fram ett måttband och mäta min omkrets om magen sen greppade han mig om halsen för att räkna pulsen per minut.
Han avslutade besöket med att skriva ut 100 imovane utan att jag bad om det.

BTT
Hur var blodtrycket?

Dyraste skolan i Pattaya går på 720k slutar väl med 800k med alla omkostnader, för i ålder som äldste School Fees | Rugby School Thailand, Bangkok har dyrare.
På the Regent sista året sonen gick där så kom alla som gick ur in på valda universitet, en av ungarna fick så bra betyg så kom in på dom bästa i världen. Du kan gå in på deras sida och läsa om studieresultat.
IB diploma ja. British & International Curriculum | Regents International School Pattaya
@Atom har skrivit innan på forumet att deras skolkostnad i Bangkok på den skolan som är känd som en av dom bästa ligger på över 1 miljon om o'året.

I dotterns skola, Bangkok Patana, är skolavgiften för det dyraste året 900,000 Baht. Lägger man till lunch, skolbuss och diverse andra, mer eller mindre, obligatoriska skolevenemang så hamnar man en bit över 1 miljon. Nästan alla thailändska föräldrar lägger dock minst lika mycket till på diverse tuitors och utomstående skolor under kvällar, helger och lov så de flesta hamnar nog på en bit över 2 miljoner Baht om året.

Patana är en, av bara två, skolor som fortfarande följer den gamla regeln om max 20% thailändare. Bara i Bangkok finns runt 100 internationella skolor så givetvis finns det inte nog med utlänningar ens för många av de bättre skolorna att komma upp i mer än runt 10% utlänningar och då står ändå kineser oftast för 90% av det underlaget.

Är det värt att lägga runt 15 miljoner Baht på sitt barns utbildning; innan de ens kommit till universitetet? För de flesta är det ingen fråga; det är företaget/organisationen där de är anställda som betalar och för många thailändare dras det av med dubbla beloppet på skatten alternativt används svarta pengar eller så är några miljoner hit eller dit helt enkelt ingen issue. Jag har, på sätt och vis, betalat själv och jag tycker det är värt det, men å andra sidan har jag inget att jämföra med. Hade jag haft en, eller ett par, ungar till hade det dock blivit lite tufft.

Min rent personliga uppfattning är att, tycker man att en riktigt bra internationell skola i Bangkok är för dyr så ska man inte sätta sina barn i en billig internationell skola. Då är en bra bilingual eller privat thailändsk skola oftast ett bättre alternativ.

Här en rankingsida av internationella skolor i Bkk.

Inte hittat ngn med högre IB DP snitt än 34 än av de som redovisar sina resultat, så känns som om även de dyraste skolorna är snäppet under de bästa länderna i Asien med internationella skolor riktade mot expats (exvis Singapore/Sydkorea/HK).

Men verkar vara mindre differens på motsvarande grundskole- och gymnasienivå än på universitetsnivån där Thailand är rätt långt efter fortfarande.
Jag vet inte hur du googlade fram den rankinglistan men av de första 7 skolorna var det 4 jag aldrig ens har hört talats om och då har jag ändå spenderat 13 år åkandes till både sport- och akademiska tävlingar till säkert 30 olika internationella skolor i Bangkok. Jag skickade listan till en kompis som undervisat på internationella skolor i Bangkok i 20 år och han kände faktiskt till 5 av dem; den skolan som rankades som 1:a kände dock inte han heller till.

Inte alla Bangkoks internationella skolor kör IB. Av The Big Five (Patana, ISB, NIST, Shrewsbury och Harrows) så kör Shrewsbury A Levels och ISB använder det amerikanska systemet och SATS. Dotterns skola använder dock IB och där låg snittet på 37 förra året, ett av de allra högsta resultaten i Asien och bland de bästa skolor i världen som är non-selective, dvs alla studenter vars föräldrar/företag kan betala avgiften får gå där oavsett akademiska resultat. Alla skolor med riktigt höga genomsnitt är selective schools där man måste ha ett IGCSE resultat i årskurs 9 som närmast garanterar ett IB-resultat på över 40.

Jag vet inte om jag bryter mot några regler med att visa bilden nedan men den går att googla fram så jag tror inte det. Det intressanta är att det finns bara ett par västerländska namn trots att 30% av ungarna på skolan är blonda och ytterligare 20% har en västerländsk förälder (oftast en far) och därmed ett västerländskt efternamn. Dessutom är det ju ungar till framgångsrika västerlänningar; Asienchefer för multinationella företag och organisationer och ändå dominerar de Asiatiska ungarna totalt. Vill man hitta västerländska namn kan man dock se på laguppställningen för skollaget i fotboll, skolans rockband eller dess dramaensemble; där är det inte många asiatiska namn.....

2.jpg

3.jpg

Även tilli Filippinerna skickar många thai sina barn för studier på universitet.
Den mellanklass som inte har råd med toppuniversitet i väst förstås.
Det gäller bara att ha råd.
Eliten i SOA kvalar in utan tvekan till alla toppjobb.
Kultur sen tusen år.
Så var det tveklöst på 70-talet när Filippinerna var ett av Asiens rikaste länder och Thailand fortfarande var ett fattigt risodlarland. Thailand har fortfarande dåliga universitet, bara 3 på topp-100 i Asien, men de slår ändå Filippinerna som bara har ett universitet som är topp-100 och du kan räkna in 7 thailändska universitet innan du hittar Filippinernas tredje bästa.

Jag har aldrig hört talats om någon medelklassthai som pluggat i Filippinerna de senaste 20 åren. Visst är Filippiner mycket bättre än Thailändare på engelska men deras universitet är så lågt rankade att den lägre medelklassen hellre skickar ungarna till Malaysia eller låter dem plugga på något låtsasuniversitet typ Stamford i Bangkok eller Hua Hin om de ungarna är riktigt korkade.

Min kompis engelmannan som äger poolen undervisar engelska i en skola och han har 26 000 Baht i månaden, han har även undervisning via nätet och hembesök och på det tjänar han cirka 30 000 Baht i månaden.
I England ägde han en byggfirma.

Låter ganska rimligt att han har 26,000 i månaden på en skola i Isaan och gör 30,000 till på sidan om men givetvis är båda inkomsterna helt illegala. Han får inte undervisa utan att ha en lärarexamen och det finns inget WP som ger honom rätten att undervisa utanför skolan. Inte alls ovanligt dock och jag skulle inte tveka på att göra detsamma om jag hade det knapert ekonomiskt men ändå, av någon anledning, ville klamra mig fast i Thailand.

Låter ganska rimligt att han har 26,000 i månaden på en skola i Isaan och gör 30,000 till på sidan om men givetvis är båda inkomsterna helt illegala. Han får inte undervisa utan att ha en lärarexamen och det finns inget WP som ger honom rätten att undervisa utanför skolan. Inte alls ovanligt dock och jag skulle inte tveka på att göra detsamma om jag hade det knapert ekonomiskt men ändå, av någon anledning, ville klamra mig fast i Thailand.

Jag hade oxå privatundervisning när jag jobbade på BEC school i Pattaya. 5 koreanska barn i Sky Beach Condo. Tjänade 500 baht i timmen

BTT

Senast redigerad av en moderator:
Jag vet inte hur du googlade fram den rankinglistan men av de första 7 skolorna var det 4 jag aldrig ens har hört talats om och då har jag ändå spenderat 13 år åkandes till både sport- och akademiska tävlingar till säkert 30 olika internationella skolor i Bangkok. Jag skickade listan till en kompis som undervisat på internationella skolor i Bangkok i 20 år och han kände faktiskt till 5 av dem; den skolan som rankades som 1:a kände dock inte han heller till.

Inte alla Bangkoks internationella skolor kör IB. Av The Big Five (Patana, ISB, NIST, Shrewsbury och Harrows) så kör Shrewsbury A Levels och ISB använder det amerikanska systemet och SATS. Dotterns skola använder dock IB och där låg snittet på 37 förra året, ett av de allra högsta resultaten i Asien och bland de bästa skolor i världen som är non-selective, dvs alla studenter vars föräldrar/företag kan betala avgiften får gå där oavsett akademiska resultat. Alla skolor med riktigt höga genomsnitt är selective schools där man måste ha ett IGCSE resultat i årskurs 9 som närmast garanterar ett IB-resultat på över 40.

Jag vet inte om jag bryter mot några regler med att visa bilden nedan men den går att googla fram så jag tror inte det. Det intressanta är att det finns bara ett par västerländska namn trots att 30% av ungarna på skolan är blonda och ytterligare 20% har en västerländsk förälder (oftast en far) och därmed ett västerländskt efternamn. Dessutom är det ju ungar till framgångsrika västerlänningar; Asienchefer för multinationella företag och organisationer och ändå dominerar de Asiatiska ungarna totalt. Vill man hitta västerländska namn kan man dock se på laguppställningen för skollaget i fotboll, skolans rockband eller dess dramaensemble; där är det inte många asiatiska namn.....

2.jpg

3.jpg

Låter riktigt bra!

Vet du vad pass rate var i procent och hur många elever? Kan vara det som står i rektangeln längst till vänder på en av sidorna du fotat.

Malmö Borgarskola ligger på kring 36-37 i snitt (vet det då dottern tagit sitt IB DP där under ett av åren efter 2017 som de av någon anledning inte lagt ut statsen på hemsidan) och är en helt gratis kommunal gymnasieskola.

Rätt unik förvisso, lite undantaget som bekräftar regeln kring skolresultat och kommunala gymnasieskolor i Sverige. :D

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp