Superinflation i Thailand????

Det är säkert smartare att köpa en lägenhet, men av två anledningar vill vi inte göra det. Den första är att vi inte vet om vi kommer trivas eller kanske flytta tillbaka igen efter ett år. Jag har inte bott i Sverige på 26 år och frugan har aldrig bott där, även om hon har varit där runt 40 gånger. Gå igenom hela processen med att köpa en lägenhet och sedan gå igenom processen att sälja den efter ett år känns inget roligt. Den andra anledningen är att jag kommer vara i Thailand/Kina fram till den dagen vi flyttar. Det är svårt nog att hyra en lägenhet på distans men att lägga ut kanske 10 miljoner kronor på en osedd lägenhet känns lite väl riskabelt. Tanken är att hyra i andrahand i 6-12 månader och därefter antingen köpa eller flytta tillbaka.
Du bör kolla med din arbetsgivare, det är betydligt mer förmånligt att ta bostadsförmån jmf med att ta halva sin nettolön till hyran.

Ja, ska han bo i stan så räcket sl bra. Vill han besöka sin hembygd, eller annat, går det att hyra bil. Och som förslaget ovan, så är bostadsförmån bättre för @Atom

Själv hade jag valt att ha bil.
Enda kollektivtrafiken jag använder är flyg och ett flygtåg till arbetsplatsen.
Det har hänt att jag faktiskt tagit bussen i Oslo och Stavanger, men det är ytterst sällan.
Jag är så passa lat att jag inte har orkat hyra lägenhet i Oslo utan bor på hotell och går till jobbet från hotellet.

Hemmavid så har jag skalat ner vad gäller bil. Men att håva ut miljoner på att köra några kortare sträckor inom stan känns inte vettigt.

Själv hade jag valt att ha bil.
Enda kollektivtrafiken jag använder är flyg och ett flygtåg till arbetsplatsen.
Det har hänt att jag faktiskt tagit bussen i Oslo och Stavanger, men det är ytterst sällan.
Jag är så passa lat att jag inte har orkat hyra lägenhet i Oslo utan bor på hotell och går till jobbet från hotellet.

Hemmavid så har jag skalat ner vad gäller bil. Men att håva ut miljoner på att köra några kortare sträckor inom stan känns inte vettigt.
Jo män de ä skillnad på Umä och fjollträsk. Han måste ha någonstans att bo, och det är viktigare än bil.

Jo män de ä skillnad på Umä och fjollträsk. Han måste ha någonstans att bo, och det är viktigare än bil.

Ja, fast….
Man klarar nog sig inte utan bostad i Umeå heller.
Själv hade jag kunnat tänka mig stockholmsområdet/uppsala, men ”på landet” med närhet till Arlanda. Då hade jag givetvis inte heller klarat mig utan bil och då tror jag nog att jag hade varit tvungen att byta upp mig igen.
Typ Knivsta hade passat mig ganska bra. Bättre priser än Umeå och enkelt att ta mig till jobbet.

Ja, fast….
Själv hade jag kunnat tänka mig stockholmsområdet/uppsala, men ”på landet” med närhet till Arlanda. Då hade jag givetvis inte heller klarat mig utan bil och då tror jag nog att jag hade varit tvungen att byta upp mig igen.
Typ Knivsta hade passat mig ganska bra. Bättre priser än Umeå och enkelt att ta mig till jobbet.
Själv vill jag bo där jag bor.
Om nu atomen prompt vill bo inne i stan så är det andra förutsättningar.

Ja, fast….
Själv hade jag kunnat tänka mig stockholmsområdet, men ”på landet” med närhet till Arlanda. Då hade jag givetvis inte heller klarat mig utan bil och då tror jag nog att jag hade varit tvungen att byta upp mig igen.

Ja, fast….
Själv hade jag kunnat tänka mig stockholmsområdet, men ”på landet” med närhet till Arlanda. Då hade jag givetvis inte heller klarat mig utan bil och då tror jag nog att jag hade varit tvungen att byta upp mig igen.
Jomän det går att klara sig utan bil om du bor och arbetar inne i stan. Men inte bostad. Bil finns att hyra vid behov.

Ja, fast….
Jomän det går att klara sig utan bil om du bor och arbetar inne i stan. Men inte bostad. Bil finns att hyra vid behov.
Allt är ju möjligt, men frågan är om man Ida leva så.
Även i Umeå klarar man sig utan bil, men inte bostad. Frågan är om man har lust att bli så ”fastlåst”

Svaret på era drömmar är nog en husbil. :p

Ja, fast….
Välkommen till Skokloster ;)

Svarar på era frågor om bostad i huvudstaden i Sverige.
Kom precis hem från min syrra som har en fyra ”hyresrätt ” på Södermalm ca 90 kvm kostar runt 9200:-.
Har själv min hyresrätt i ”närförort” en 3:a på 85kvm den kostar 8677:-.
Sen att tro att allt som banken äger är sitt är är bara något som de flesta svenskar tror på.
Har varit där kommer aldrig gå tillbaka till det.

En spontan tanke med tanke på bostad och bil.
Att fix en parkeringsplats kan vara knepigt nog. Att få en parkeringsplats med laddare är nog ännu svårare.
Då du inte är något vidare bilintresserad så hade jag föreslår en Toyota Yaris. Tråkig som satan, men ok i stadstrafik.

Jag har redan "beställt" en XC40 elbil. Det är företagsleasing och genom att välja elbil får jag ändå lite mera bil. Jag har en XC60 hybrid i Thailand och gillar den. Vårt kontor ligger rätt illa till för pendel/tunnelbana så måste nästan ha en bil, men det finns laddare på kontoret så det borde funka.

Om du hittar sådana andrahandskontrakt så är de dyrare första. Men speciella uthyrningsföretag finns ju. Var ju en medlem som via dylikt hyrde ett helt hus.

Jag har signat upp på Bostadsportalen och Samtrygg så kollar där. Helt klart dyrt men ändå inte riktigt så dyrt som jag hade trott. 20-25,000 per månad för en 3:a i innerstan. 6-12 månader är ändå OK efter att bott väldigt billigt i 26 år. Känner inte till några "speciella uthyrningsföretag", vore tacksam för namn.

Själv vill jag bo där jag bor.
Om nu atomen prompt vill bo inne i stan så är det andra förutsättningar.

Jag kan mycket väl tänka mig att bo var som helst inom pendelavstånd från Stockholm, Sigtuna är exempelvis nice. Det är de första 6-12 månaderna vi vill bo inne i stan. Jag kommer fortfarande resa mycket till Asien så det känns schystare mot frun att bo inne i stan i början.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp