Superinflation i Thailand????

På Big-C och handlar kläder och även där har priset gått upp ca 20-30% sen första inlägget i denna tråden.

20231024_110804.jpg

20231024_110639.jpg

20231024_110527.jpg

20231024_110522.jpg

20231024_110501.jpg

Superdry kopia..

Bögen på caféet i England bad mig köpa nån present nästa thailandsresa, så han fick sån elefantbyxa från marknaden för 100B , blev så glad. 555
Just dessa elefanbyxor säljs på varenda marknad i Vietnam.
Undrar var dom härstammar från?
Kallas ibland Harem Pants

Bra pyjamas som frun använder regelbundet.

Elefantbyxorna ser man nog på varenda marknad här med, hade själv såna på 90-talet.
Med tanke på hur ofta man ser dom lär dom vara populära.

/ SatanG
Ja och vanligare blir dom, Kanchanaburi var dom väldigt vanliga men han som påstod att thai aldrig använde sådana och drägg till faranger som gick runt i....

Ja och vanligare blir dom, Kanchanaburi var dom väldigt vanliga men han som påstod att thai aldrig använde sådana och drägg till faranger som gick runt i....

Ha ha ha, att bli kallad farangdrägg av någon annan farang händer inte så ofta.
Man får isf titta på vem det är som kallar en för det, det kan vändas till en merit också :)

/ SatanG

Elefantbyxorna ser man nog på varenda marknad här med, hade själv såna på 90-talet.
Med tanke på hur ofta man ser dom lär dom vara populära.

/ SatanG
Både populära, praktiska och väldigt sköna.
Frun köpte flera på en marknad i Vietnam i september som presenter med sig till byn.
Även två till sig själv i siden utöver vad som redan finns i garderoben.

Dom fick sin storhetstid bland västerlänningar via hippirörelsen långt tillbaka.

Fullständig prisövervältring på konsumenterna”
Kärnan i ”greedflation” eller ”smygflation” är att företagens prishöjningar har skett på ett sätt som inte står i relation till deras egna kostnadsökningar för insatsvaror.

Elinor Odeberg lyfter fram dagligvaruhandeln som det tydligaste exemplet på fenomenet på den svenska marknaden.

Enligt Konjunkturinstitutet har branschens vinstandel stigit till historiskt höga nivåer under det senaste året.

– Det har varit en fullständig prisövervältring på konsumenterna. Till exempel har det varit omotiverade prisökningar på ägg. Konkurrensverket har slagit fast i en rapport att dagligvaruhandeln spädde på prisökningarna under förra året genom ökade marginaler. Ett annat exempel är sockerpriserna som har gått upp med 50 procent trots att sockerbetorna inte har blivit dyrare.

Det finns flera orsaker bakom de höjda marginalerna enligt Elinor Odeberg och de skiljer sig mellan olika branscher.

Men bristande konkurrens och utbudsbegränsningar är två huvudskäl.

Fullständig prisövervältring på konsumenterna”
Kärnan i ”greedflation” eller ”smygflation” är att företagens prishöjningar har skett på ett sätt som inte står i relation till deras egna kostnadsökningar för insatsvaror.

Elinor Odeberg lyfter fram dagligvaruhandeln som det tydligaste exemplet på fenomenet på den svenska marknaden.

Enligt Konjunkturinstitutet har branschens vinstandel stigit till historiskt höga nivåer under det senaste året.

– Det har varit en fullständig prisövervältring på konsumenterna. Till exempel har det varit omotiverade prisökningar på ägg. Konkurrensverket har slagit fast i en rapport att dagligvaruhandeln spädde på prisökningarna under förra året genom ökade marginaler. Ett annat exempel är sockerpriserna som har gått upp med 50 procent trots att sockerbetorna inte har blivit dyrare.

Det finns flera orsaker bakom de höjda marginalerna enligt Elinor Odeberg och de skiljer sig mellan olika branscher.

Men bristande konkurrens och utbudsbegränsningar är två huvudskäl.

Nu blir det politik igen, men det är så uppenbart att arbetarklassen har delats 50/50 mellan höger och vänster och därför inte längre är ett hot för överklassen, som kan göra vad de vill utan större protester. Taskigt utbildade svennar vill så gärna se sig som "entreprenörer" att de gladeligen utelämnar att de köper sig limpa med kort datum.

Om alla som inte tjänar minst 100k per månad efter skatt vågade inse att de är arbetarklass så skulle inte storföretagen våga sig på dessa prishöjningar men nu finns det inget motstånd då många av de allra fattigaste låtsas vara höger.

Nu blir det politik igen, men det är så uppenbart att arbetarklassen har delats 50/50 mellan höger och vänster och därför inte längre är ett hot för överklassen, som kan göra vad de vill utan större protester. Taskigt utbildade svennar vill så gärna se sig som "entreprenörer" att de gladeligen utelämnar att de köper sig limpa med kort datum.

Om alla som inte tjänar minst 100k per månad efter skatt vågade inse att de är arbetarklass så skulle inte storföretagen våga sig på dessa prishöjningar men nu finns det inget motstånd då många av de allra fattigaste låtsas vara höger.

Jag undrar om inte 100k netto är lite givmilt mot arbetarklassen.
Jag har en ganska ok lön, som tragiskt nog ligger under 100k netto. Men jag har tråkigt nog förståndet att inse att 100k netto inte gör att jag kan leva som någon kung.
Man kan unna dig något extra ibland, men det är inget direkt överflöd.
Hade frun haft lika mycket lön som jag har, så hade jag varit glad, men det hade ändå inte gjort att vi hade kunnat göra som vi vill.

Innan frun flyttade till Sverige så hade hon bra avkastning på sina investeringar. 439.000thb per månad om jag inte missminner mig.
Jag hade min ”korealön” och vi hade det rätt ok. Men inte ens det gjorde att vi kunde göra vad vi ville, när vi ville.

Sedan är det väl egentligen på det sättet att man alltid kan tjäna pengar, men man tillhör fortfarande den klassen man själv egentligen är.

Jag undrar om inte 100k netto är lite givmilt mot arbetarklassen.
Jag har en ganska ok lön, som tragiskt nog ligger under 100k netto. Men jag har tråkigt nog förståndet att inse att 100k netto inte gör att jag kan leva som någon kung.
Man kan unna dig något extra ibland, men det är inget direkt överflöd.
Hade frun haft lika mycket lön som jag har, så hade jag varit glad, men det hade ändå inte gjort att vi hade kunnat göra som vi vill.

Innan frun flyttade till Sverige så hade hon bra avkastning på sina investeringar. 439.000thb per månad om jag inte missminner mig.
Jag hade min ”korealön” och vi hade det rätt ok. Men inte ens det gjorde att vi kunde göra vad vi ville, när vi ville.

Sedan är det väl egentligen på det sättet att man alltid kan tjäna pengar, men man tillhör fortfarande den klassen man själv egentligen är.

Tycker det känns som om de flesta anpassar sitt kostnadsläge till sitt intäktsläge direkt om det senare förbättras, vilket gör att de ändå får bekymmer i slutet av varje månad. Underlig psykologi det där.

Tycker det känns som om de flesta anpassar sitt kostnadsläge till sitt intäktsläge direkt om det senare förbättras, vilket gör att de ändå får bekymmer i slutet av varje månad. Underlig psykologi det där.

Helt korrekt när det gäller mig, åtminstone.
Jag har aldrig sparat så mycket pengar som den gången då jag hamnade på något slags minimum. Tror det var 2012.
Jag fick ett nytt projekt ock lönen kapad från ca 60k netto till 30k netto.
Jag vågade inte röra stålarna och trodde att jag skulle gå under.
Det resulterade i att jag sparade mer pengar med sämre lön.

Fast jag tror att jag faktiskt anpassar mig åt bägge håll, men det är lättare att anpassa sig uppåt.

100.000 kr i månaden och har svårt att få ihop månaden, då beror det mer på en själv än lönen och 100.000 i månaden är långt över arbetarklass och långt över vad 99% av mina polare tjänar som tillhör arbetarklass, dom ligger en bra bit under hälften i månaden.
Ni har för höga löner och verkar tappat verklighetsuppfattningen och låter som par bortskämda brats.

Jag har med min lön ofta +10.000kr att lägga undan i sparande per månad och då betalar jag ändås flyget själv.
Kan inte göra vad vi vill men kan göra mycket vilket räcker.

Sverige krävs 51 158 kronor i månaden för att räknas som höginkomsttagare.

Senast ändrad:
Har man 100.000 i månaden i Sverige ingår man i topprocenten vilket bara 1,1% av befolkningen i Sverige gör.

Gränsen för att ingå i topprocenten var en årsinkomst på minst
1 215 000 kronor.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp