Fullständig prisövervältring på konsumenterna”
Kärnan i ”greedflation” eller ”smygflation” är att företagens prishöjningar har skett på ett sätt som inte står i relation till deras egna kostnadsökningar för insatsvaror.
Elinor Odeberg lyfter fram dagligvaruhandeln som det tydligaste exemplet på fenomenet på den svenska marknaden.
Enligt Konjunkturinstitutet har branschens vinstandel stigit till historiskt höga nivåer under det senaste året.
– Det har varit en fullständig prisövervältring på konsumenterna. Till exempel har det varit omotiverade prisökningar på ägg. Konkurrensverket har slagit fast i en rapport att dagligvaruhandeln spädde på prisökningarna under förra året genom ökade marginaler. Ett annat exempel är sockerpriserna som har gått upp med 50 procent trots att sockerbetorna inte har blivit dyrare.
Det finns flera orsaker bakom de höjda marginalerna enligt Elinor Odeberg och de skiljer sig mellan olika branscher.
Men bristande konkurrens och utbudsbegränsningar är två huvudskäl.
Jättebolagens vinster har spelat en stor roll i att elda på inflationen enligt den hittills största internationella studien av ”greedflation”. Även i Sverige
www.aftonbladet.se