Superinflation i Thailand????

Jo men istället för en inkomst på runt 3000kr i månaden så ligger väl Svensken på närmare 30.000kr i månaden.
Så dyrare här nere för gemene man.

Din jämförelse är missvisande.

Det stämmer att de lägst avlönade heltidsarbetande i Thailand har en nettolön på ca 3000 kr per månad, men detta bör då jämföras
med motsvarande grupp i Sverige.
Har uppfattat det som att de i Sverige ligger på 12000-15.000 kr netto per månad.

Sedan måste man även beakta att de löpande kostnaderna för bostad, mat, kläder etc. är åtminstone dubbelt så höga i Sverige.

Tror, du har sett fel vad angår dieselpris, ligger runt 30 Baht litern, dyrt för många, men för mig, som förra veckan tankade diesel i Sverige, mindra än halva priset i Sverige.
Då stod det fel på skylten på PTT i korsningen motorvägen sukhumvith i Pattaya, stoppade där och kollade priserna när jag tankade sist och stod 25thb.
Annars har jag inte kollat så då var det fel där isåfall.
Dock har det stått i media att dieselpriset skall hållas nere till April pga protesterna.

Det stämmer att de lägst avlönade heltidsarbetande i Thailand har en nettolön på ca 3000 kr per månad, men detta bör då jämföras
Har uppfattat det som att de i Sverige ligger på 12000-15.000 kr netto per månad.

Sedan måste man även beakta att de löpande kostnaderna för mat, kläder etc. är åtminstone dubbelt så höga i Sverige.
Mat är ju dyrare på mycket nu i butik, närmare motsvarande 50kr för fläskfärs.
Enda anledningen är så billigt att äta thaimat ute är ju att är ju minimalt med det, mest ris och grönsaker med några små köttbitar.

Enda anledningen är så billigt att äta thaimat ute är ju att är ju minimalt med det, mest ris och grönsaker med några små köttbitar.
Gruppen med 3000 i månaden i Thailand är nog större % än den med 12.000 i Sverige.

Sedan måste man även beakta att de löpande kostnaderna för bostad, mat, kläder etc. är åtminstone dubbelt så höga i Sverige.
Gruppen med 3000kr i månaden är nog större % här än den med 12.000kr i Sverige.
Och med lägsta lön hamnar du inte ens på 9000th här, inga 3000kr så räkna inte på lägsta.

Har man utbildning i Thailand går nog lönerna snabbt upp, alla ligger ju inte på minimilön.
Har ju kollat lite på jobb här nere.
Såg ett jobb safety officer vid hamn som dom sökte 120k-150k i månaden.
Är ju mycket högre än motsvarande i Sverige.
Ett huslån här till hus som vårat 50% handpenning är 15.000 i månaden.
250 likadana hus i villagen, dom har säkert lånat 90% sen 2 bilar på uppfarten, ungarna på samma skola som yngste.
Och det här är ingen speciellt dyr village, flera liknande runt oss och även dyrare med bara Thai.
Frugans släkting som jag åkte till Isaan med jobbar på en kylskåpsfabrik i Rayong. Han tjänar bra tyckte han, runt 23k baht/mån. Frugans syrra jobbar ju på skatteverket i Pattaya. När jag frågade henne för många år sedan, typ 2018, så tjänade hon 25k baht/mån. Tror inte hon har mer än 30k idag men ren gissning. Finns ingen info på medianlön i Thailand eller blir det osäkra siffror?
Undrar vad mina grannar här i Thailand tjänar.

Priserna på bränsle står på BP hemsida dagligen, 29,94 så stämde det @Yngve skrev.

Screenshot_20220304-084018_Chrome.jpg

Såg först ditt svar @PanPan men det försvann innan jag han svara. Vad som är en bra lön är väl helt upp till individen att bedöma. Släktingen på på kylskåpsfabriken har flickvän som också jobbar. Dom bor billigt. Typ ett rum så som det många gånger ser ut. Han har bil och dom har någon moppe. Jobba statlig som frugans syrra på skatteverket trodde jag skulle ge en högre lön. Fick en smärre chock när hon berättade för mig. Hon har eller i alla fall hade en ledarroll på hennes jobb.

Såg först ditt svar @PanPan men det försvann innan jag han svara. Vad som är en bra lön är väl helt upp till individen att bedöma. Släktingen på på kylskåpsfabriken har flickvän som också jobbar. Dom bor billigt. Typ ett rum så som det många gånger ser ut. Han har bil och dom har någon moppe. Jobba statlig som frugans syrra på skatteverket trodde jag skulle ge en högre lön. Fick en smärre chock när hon berättade för mig. Hon har eller i alla fall hade en ledarroll på hennes jobb.
Ja jag tog bort för orkar inte tjöta löner på morgonen ;)
Nu skall jag gå ut och svettas lite...

22 000 netto skr ger idag runt 73 000baht vilket man borde kunna leva gott på i Thailand förutsatt att man inte har stora utgifter för skola för barn eller annat. Hur många thailändare har den inkomsten i månaden? Har alltid undrat över hur fordonsparken kan vara så pass ung i Thailand mot i Sverige. Dyrt med bil men känns extra dyrt i Thailand med tanke på inkomst. Eller är jag helt ute och snurrar?

Nä inget snurrigt i det tänket men det finns ca 70 miljoner invånare och det finns en hel del som det går bra för. Medelklassen har ökat rejält de senaste 20 åren. På det ligger nog lite annan inställning, svenskar föredrar att att kosta på inredning i sina hus medans thailändare ofta föredrar "utsidan". Dvs det som syns, t.ex. en belånad statusbil.
Det finns även många duktiga entreprenörer med högre möjlighet att undgå att skatta och eftersom det till stor del fortfarande är ett cash-samhälle så funkar det att köpa bilar med obeskattade kontanter alternativt med hjälp av banklån. Finns säkert många fler anledningar men helt klart finns det också fler som tjänar bra numera.

/ SatanG

Sluta köp fläskfärs. Är ju de sämsta delarna av grisköttet.

Ett kilo färsk kycklingfile kostar nu ca 75 baht här i Thailand, dvs ca 22 kr, och är betydligt bättre mat än fläskfärs.
Färsk makrill kostar ca 50 baht kilot. Bra mat för Omega 3.

Senast ändrad:

Ett kilo färsk kycklingfile kostar nu ca 75 baht här i Thailand, dvs ca 22 kr, och är betydligt bättre mat än fläskfärs.
Ja det är väl bättre med kycklingfile prismässigt.
Färsk makrill köper du på Smögen när dörjemakrillen kommit in för 8kr kg.
Har bara köpt en gång här i Thailand i fiskdisken men var i Isaan, den färska var inte färsk.
Vilket som inte förtjust i Makrill.

Screenshot_20220304-094542_BigC App.jpg

Screenshot_20220304-095107_BigC App.jpg

Vad är så dåligt fläskfärs? Varför är kycklingkött bättre mat än fläskfärs? Det här blir intressant :)

Ja det är väl bättre med kycklingfile prismässigt.
Färsk makrill köper du på Smögen när dörjemakrillen kommit in för 8kr kg.
Har bara köpt en gång här i Thailand i fiskdisken men var i Isaan, den färska var inte färsk.
Vilket som inte förtjust i Makrill.
Att äta fet fisk som Makrill, Tuna eller Lax , då och då, är nyttigt för alla i familjen.

Makrill och Tuna finns det mycket i Thailand, och är därmed väldigt billigt.

Rekomenderar dig att besöka fiskmarknaden i Naklua, men finns även bra färsk och djupfryst fisk på tex Big C Extra och Lotus.
Vill du spendera lite mera finns där även färsk lax från Norge.

Då stod det fel på skylten på PTT i korsningen motorvägen sukhumvith i Pattaya, stoppade där och kollade priserna när jag tankade sist och stod 25thb.
Annars har jag inte kollat så då var det fel där isåfall.
Dock har det stått i media att dieselpriset skall hållas nere till April pga protesterna.
Jo priset är nu strax över 30. på grund av att priset på oljan gått upp.
Hade inte regeringen gått inn med 3 bht hade prisett varet över 33bht

Att äta fet fisk som Makrill, Tuna eller Lax , då och då, är nyttigt för alla i familjen.

Rekomenderar dig att besöka fiskmarknaden i Naklua, men finns även bra färsk och djupfryst fisk på tex Big C Extra och Lotus.
Tonfisk är mager fisk.

Ofan tack för infon, visste inte att det fanns......kanske skall skriva "ironisk" med.

Vad är så dåligt fläskfärs? Varför är kycklingkött bättre mat än fläskfärs? Det här blir intressant :)
Jag tycker inte, att fläskfärs är dåligt, men såklart mycket mer fett i fläskfärs än i kycklingkött.
Så personligt föredrar jag kyckling.
Också bra för min vikt :)
När jag köper fläskfärs i Thailand försöker jag att undvika dom största fettklumparna.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp