Svensk sjöfart, finns den?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
"Phonta " sa:
har inga problem blodtrycket 140/70 bör nog anses helt ok för min ålder , ekonomin är ju utmärkt , i alla fall tills sanningen om invandringen flöt upp till ytan , då kippade Rövfeldt efter andan ordentligt och förklarar att nu har vi bara stålar till invandringen ,inget till skolan , inget till äldrevården mmmm Fy fn , hur kan du Berra som är en normalbegåvad smart man gå på hans finter ............???

Det har jag aldrig sagt att jag gör men helt objektivt tycker jag ändå att ekonomin är hyfsat skött med en del undantag. Och nedläggningen av svensk sjöfart förlåter jag aldrig, det är Borgs fel och därför är det helt uteslutet att jag kommer att rösta på M.

"Berralund " sa:
Det har jag aldrig sagt att jag gör men helt objektivt tycker jag ändå att ekonomin är hyfsat skött med en del undantag. Och nedläggningen av svensk sjöfart förlåter jag aldrig, det är Borgs fel och därför är det helt uteslutet att jag kommer att rösta på M.
Jag anser att du har fel vad orsaken var att svenska varven och rederinäringen försvann i Sverige, man måste gå tillbaka till 70 talet och det är när Yom Kippur kriget startade 6 oktober 1973 som chocken för sjöfarten och rederinäringen kom och det gällde hela världen, med oljekrisen som följde.
Den här tiden bedrevs en politik som inte kunde tackla problemen som blev, med rätt politiska beslut hade rederinäringen kunnat räddas. Sverige var en mycket stor varvsnation den tiden och vissa varv hade måst läggas ned men inte alla som nu gjordes.
Tonnageskatten som du anser är orsaken är en viktig del, men det blev aktuellt långt senare med den, men det är helt klart att det borde skett en anpassning till andra länder som har infört tonnageskatt.
Att rederinäringen försvann är många bidragande orsaker, som skulle bli en väldigt lång harjang om allt skall förklaras.
När den stora krisen i sjöfarten kom uttalade Sture Ödner som då var i Sahlens vilka åtgärder regeringen måste vidta om näringen skall överleva, regeringen gjorde inte det och sedan blev det kris. Sture Ödner anågs som den främste experten vad gällde sjöfarten och visste problemen som skulle komma.

"Rong " sa:
Jag anser att du har fel vad orsaken var att svenska varven och rederinäringen försvann i Sverige, man måste gå tillbaka till 70 talet och det är när Yom Kippur kriget startade 6 oktober 1973 som chocken för sjöfarten och rederinäringen kom.
Den här tiden bedrevs en politik som inte kunde tackla problemen som blev, med rätt politiska beslut hade rederinäringen kunnat räddas. Sverige var en mycket stor varvsnation den tiden och vissa varv hade måst läggas ned men inte alla som nu gjordes.
Tonnageskatten som du anser är orsaken är en viktig del, men det blev aktuellt långt senare med den, men det är helt klart att det borde skett en anpassning till andra länder som har infört tonnageskatt.
Att rederinäringen försvann är många bidragande orsaker, som skulle bli en väldigt lång harjang om allt skall förklaras.

Ja nu jobbar jag ju mitt i detta och har varit djupt involverad i utflaggning så jag är väldigt väl insatt i problematiken och historiken. Men jag håller med dig om att det hela är invecklat och jag har heller ingen lust att gå in på detaljer.

"Berralund " sa:
Ja nu jobbar jag ju mitt i detta och har varit djupt involverad i utflaggning så jag är väldigt väl insatt i problematiken och historiken. Men jag håller med dig om att det hela är invecklat och jag har heller ingen lust att gå in på detaljer.

Och allt de förbaskade tröskverken har gjort är att försämra arbetsmöjligheterna för mig som sjöman, senaste besök hos AF Sjöfart meddelade min handläggare att jag kan lägga mitt yrke på hatthyllan(motorman)och ställa mig själv till förfogande på arbetsmarknaden för att hitta ett jobb/yrke på landbacken... :angry_transparent:

I mina ögon så får de inte min röst, men jag tänker faan inte att slänga bort den heller...

"Jo-Be " sa:
Och allt de förbaskade tröskverken har gjort är att försämra arbetsmöjligheterna för mig som sjöman, senaste besök hos AF Sjöfart meddelade min handläggare att jag kan lägga mitt yrke på hatthyllan(motorman)och ställa mig själv till förfogande på arbetsmarknaden för att hitta ett jobb/yrke på landbacken... :angry_transparent:

I mina ögon så får de inte min röst, men jag tänker faan inte att slänga bort den heller...

Flotell, typ Safe Scandinavia.
Där finns det kanske möjligheter för jobb.

2007 var redarnas förbund på Chalmers och prara det var guldår vi som gick i skola då skulle bara kunna välja och vraka bland rederierna, Svenska redarna pushade på chalmers och Kalmar till att dubbla inagningarna, allt såg bra ut sen kom kraschen.
Knappt ett jobb att få i Sverige som Svensk inom sjöfart så det som drabbades oss drabbade oss nu för redarnäringen täljde guld i Sverige då.

"Jo-Be " sa:
Tack för tips!!
Ska kolla upp möjligheterna för jobb...

Har du ringt runt till Norska offshore rederier inom Norsk sektor är det skandinaviskt alla positioner.
Skriva in sig pårederiernas ansöknings sidor eller skicka mail i Norge är meningslöst men jag känner ingen som lyft på luren och ringt direkt till rederierna i Norge inom offshore som idag är arbetslös.
Får du lite vettig lön med ingångslönen för motorman är 36000 norska om jag inte minns fel.

"Jonas " sa:
http://www.skipsmagasinet.no/ledige-stillinger/

Här kan du kolla jobb registrera dig på bemanningsföretag som utsira etc.

Är inskriven hos Utsira och har fått från dem, men de har alltid hitta eller ändrat sina uppgifter när jag har lämnat in en förfrågan om jobb, dessutom har jag ringt berörd handläggare om jobbet, senast var ombord på tanker som motorman och de frågade mig om jag har tankercert. och den utb. fick jag när utbildade mig till mtm. men de anser att jag bör ha ett specifikt papper om tankercertifkat..

Nu, har man ju också fallit mellan stolarna(moment 22)eftersom att jag nu också behöver"SSO/Sjöfartsskyddsutbildning"Manilla avtalet efter 01-01-14 och skall vara klar före 31-12-16, vilket då gör att jag måste göra en kurs hos shipsgaz som kostar mig 240 euro, en liten slant när man har inkomst eller arbetgivare som står för omkostnader men för arbetslös på lägsta slanten i plånkan, stort hinder..

Vilken kurs då, Manilla avtalet börjar inte gälla föränn 2017-01-01 då måste gamla certifikat förnyas, själv skall jag förnya min brandkurs nu i December enligt manilla för att få ut nya Tankerman papper från sjöfartsverket.

Som sagt Utsira och andra bemanningsföretag går segt, dom som jag känner har fått sina arbete genom direkt kontakt med rederierna, då hamnar du före i kön och på deras egna egen kölista.

Ringer du runt till alla så är det helt plötsligt en som behöver en vikarie på en supplyare eller nåt vips har du erfarenhet och fått in foten.

Lägg ner tanker det är bara fillipinskt där även i Norge det är offshore du får inrikta dig på som skandinav.

Dubblar du din lön med som motorman hamnar du på en lön över en överstyrman eller 1st Engineer i Sverige.
Men går du på vanlig tanker i Norge är den inte så mycket högre.

Kanske en Administratör kan skicka dom inlägg som handlar om sjöfart till en egen tråd.

"Jonas " sa:
2007 var redarnas förbund på Chalmers och prara det var guldår vi som gick i skola då skulle bara kunna välja och vraka bland rederierna, Svenska redarna pushade på chalmers och Kalmar till att dubbla inagningarna, allt såg bra ut sen kom kraschen.
Knappt ett jobb att få i Sverige som Svensk inom sjöfart så det som drabbades oss drabbade oss nu för redarnäringen täljde guld i Sverige då.

Precis jonas, när jag började min utbildning(2007)som motorman så skrek redarna efter folk och speciellt motormän just p.g.a. att dessa skulle pensioneras ut och det fanns inte ersättare, 2008 efter avslutad utb. på våren(april/maj)så kom dråpslaget för oss utbildade inte ett enda motormans jobb i sikte, har själv sedan dess hankat mig runt på korttids jobb men ingen har erbjudit en fast anställning även fast jag har frågat om detsamma..

Hade jag kommit med kursen 2005 så kanske jag möjligen haft ett jobb som motorman, men p.g.a. avsaknande av gymnasiepoäng blev jag tvungen att sätta mig på skolbänken för att fixa detta, så 2år och 950 gympoäng senare inkl. CSN pengar senare fortfarande inget jobb inom ett yrke som jag älskar göra...

Råd jag kan ge.

Kolla offshore, du hittar alla rederierna på sidan jag länkade, supply, ankarhanterare, Stdby, etc.

Sverige är hel kört nästan som motorman, enda alternativet är väl kolla bunkerbåtarna i GBG där är det omsättning och många av dom kör hel Svenskt.

Flyttar du till Thailand finns det alternativ utanför Sverige och du blir ju skattebefriad, finns allt rederier som anställer Svenskar men inte med Svenska avtal, skriver du dig här går du som jag med en nettolön om du går på långtbortistan flagg.

Rederiet jag är på finns det inga skandinaviska motormän kvar men vi är shuttletankers Bahamasflaggat och går ju inte bara inom Norge (Nästan aldrig) utan bojlastar tanker på spoten.

Vi hade väl säkert med åkt om det inte varit för att det finns inte folk med erfarenheten utanför och nu har 2 Amerikanska jättar slagit sig in på marknaden och börjat locka över folk så dom vågar inte ens släppa officerare även om det inte ens finns en båt för tillfället.

Varför läste du inte till Ingengjör, då hade du varit klar nu, vet inte hur gammal du är men med din grundkunskap har du förtur och automatiskt en plats på sjöingengjörsutbildningen?

Men kanske inte heller det säkraste, Ingengjörerna har ju åkt på våra båtar är oss deck offficer som dom inte kan ersätta för tillfället.

"Jonas " sa:
Råd jag kan ge.
Kolla offshore, du hittar alla rederierna på sidan jag länkade, supply, ankarhanterare, Stdby, etc.
Sverige är hel kört nästan som motorman, enda alternativet är väl kolla bunkerbåtarna i GBG där är det omsättning och många av dom kör hel Svenskt.
Flyttar du till Thailand finns det alternativ utanför Sverige och du blir ju skattebefriad, finns allt rederier som anställer Svenskar men inte med Svenska avtal, skriver du dig här går du som jag med en nettolön om du går på långtbortistan flagg.
Rederiet jag är på finns det inga skandinaviska motormän kvar men vi är shuttletankers Bahamasflaggat och går ju inte bara inom Norge (Nästan aldrig) utan bojlastar tanker på spoten.
Vi hade väl säkert med åkt om det inte varit för att det finns inte folk med erfarenheten utanför och nu har 2 Amerikanska jättar slagit sig in på marknaden och börjat locka över folk så dom vågar inte ens släppa officerare även om det inte ens finns en båt för tillfället.
Varför läste du inte till Ingengjör, då hade du varit klar nu, vet inte hur gammal du är men med din grundkunskap har du förtur och automatiskt en plats på sjöingengjörsutbildningen?
"Jonas " sa:
Men kanske inte heller det säkraste, Ingengjörerna har ju åkt på våra båtar är oss deck offficer som dom inte kan ersätta för tillfället.

Nu, 2014 är man 52 år, men jag kan mitt jobb och vet(inte allt)hur det bästa ska komma fram..

Hört av Fillipinarna att på offshorebåtarna här utanför Singapore går en 2dre styrman med netto lön på 7000 dollar i månaden 3 månader på 3 av, och halva lönen när hemma.

Vet inte motormannslönen men en 2dre styrman i nordsjön har 4200 dollar och inget hemma 6 månader på så kan tänka mig att motormannlönen är lite högre här med. Vi konkurerar ju om dessa jobb med om vi kan tänka oss deras lönenivå, för en boende i sverige är det inte aktuellt pga. skatten men för en svensk boende i Thailand högaktuellt.

Fillipinsk Motormann på den typ av fartyg jag är på 2000 dollar plus övertid netto, så borde ju vara lite högre här med.

Detta gäller ju dom inhemska, men många av dom Norska opperera ju här nere med och får du ett jobb på en sån är det Norskt löneavtal som gäller.

Världen är stor problemet för oss är att vi oftast låser oss inom sverige men med våran utbildning kan vi operera world wide.

Om mitt rederi anställer svenskt folk så är det inte manskap, det är bara dom som fanns här tidigare som får stanna kvar. Ändå anständigt och hyfsat schysst, det finns rederier i samma situation som sparkade allt sitt svenska manskap. Vi har dansk flagg så man kan göra vad man vill men man valde den rätta vägen tycker jag.

En del svenskt befäl nyanställs dock.

"Jonas " sa:
Världen är stor problemet för oss är att vi oftast låser oss inom sverige men med våran utbildning kan vi operera world wide.

Där har jag aldrig haft något bekymmer med om var jag jobbar eller var jag kan ta mina kunskaper till största nytta...

Tänkte lägga in några bilder på ett utav mina fartyg som jag har varit ombord på...

1. Väderdeck.jpg

2. Nådendal.jpg

3 Aktra rampen maindeck.jpg

4 Maindeck.jpg

4. Förliga porten deck 5.jpg

5. Bogport & övre ramp deck 5.jpg

6. ECR.jpg

7. Verkstan.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka