Svenska Vägguttag i Thailand

Finns det att köpa "Svenska" Vägguttag i Thailand ?

Pris ?

20160205_134835.jpg

Vi har jordade thai uttag överallt i huset. Dom är av ett känt märke som jag inte kommer på namnet på just nu. Hur som helst, jag hade förhoppning om att dom skulle fungera bra men dom glappar redan :(

Det va tråkigt.
Vilket fabrikat är de ?
Var är de köpta ?
Kan du ta en bild ?

Ja det är ju det jag inte för tillfället kommer ihåg, fabrikatet alltså. Vi har inte köpt dem, ingick i husköpet. Jag kan inte ta en bild då jag befinner mig i Sverige men jag skall försöka leta upp en bild.

Men vad jag menade egentligen var att även om man köper kvalitet i Thailand så är inte det samma sak som kvalitet i Sverige.

Ja det är ju det jag inte för tillfället kommer ihåg, fabrikatet alltså. Vi har inte köpt dem, ingick i husköpet. Jag kan inte ta en bild då jag befinner mig i Sverige men jag skall försöka leta upp en bild.

Men vad jag menade egentligen var att även om man köper kvalitet i Thailand så är inte det samma sak som kvalitet i Sverige.

Köpte dessa för att Thai knistjagaren har lite nytt material att jobba med

20160206_181731.jpg

Själva utformningen uttagen vi har i huset är det inget större fel på. Dom tar både svenska och thailändska kontakter. Att dom snabbt blir glappa anser jag vara dåligt material val. T.ex. gå in i en 60-tals lägenhet i Sverige, oftast är det inget glapp i dom kontakterna.

Jag har aldrig träffat på något vägguttag som klarar både thailändska och svenska stickproppar ordentligt, så jag tror att det enda raka är att göra som @Ko Lanta och skaffa dubbla uppsättningar av uttag. Svenska och thailändska stickproppar är så pass fundamentalt olika, så även om kvaliteten på vägguttagen skulle vara perfekt så går det inte att tillverka så att det blir optimal kontaktering för båda sorterna.

Det kan vara bra att köpa en av varje fabrikat/modell för att kunna ta hem och undersöka kvaliteten ordentligt innan man köper till hela huset. :)

Senast ändrad:
Jag tror att jag kommer att gå för dubbla uppsättningar av uttag i Thailand i framtiden, men fram till nu har jag kört med adaptrar som jag tillverkar själv. I Thailand har jag thailändsk jordad stickpropp kopplad till svanska jordade uttag och här uppe har jag svensk jordad stickpropp kopplad till thailändska jordade uttag (se bilden nedan).
swe_tha_adapter.jpeg

Jag tror att jag kommer att gå för dubbla uppsättningar av uttag i Thailand i framtiden, men fram till nu har jag kört med adaptrar som jag tillverkar själv. I Thailand har jag thailändsk jordad stickpropp kopplad till svanska jordade uttag och här uppe har jag svensk jordad stickpropp kopplad till thailändska jordade uttag (se bilden nedan).
swe_tha_adapter.jpeg
Vi har också några sådana jordade uttag, dock med någon europeisk stickpropp, men det är lätt att byta nästa gång till svensk stickpropp

Med all respekt men behövs det ytterligare fler standarder?
Svenska uttag i all ära men tänk då på att köpa svenska kontakter som du får byta till så du kan nyttja jordningen. Alla apparater som har jordad kabel får du byta stickpropp till.

Finns ett bra fabrikat nämligen ABB , finns även Microbrytare/Jordfelsbrytare att installera , problemet är att de flesta Elinstallationer här är så djäkla bristfälliga så de löser stup i kvarten .. Ni som ger er på detta ,var har ni jorden ???? Finns det en riktig JORDSKENA i centralen??? , har ni kollat upp vart den går , det finns i stort sett aldrig någon jord in i fastigheter här .. Man kan som jag gorde slå ner ett kopparspett ,finns hos välsorterade järnhandlare koppla sedan en fet ledning från denna till centralens jordskena ... Har sett många anläggningar här som har jordade kontakter men ingen jordanslutning?????????

Finns ett bra fabrikat nämligen ABB , finns även Microbrytare/Jordfelsbrytare att installera , problemet är att de flesta Elinstallationer här är så djäkla bristfälliga så de löser stup i kvarten .. Ni som ger er på detta ,var har ni jorden ???? Finns det en riktig JORDSKENA i centralen??? , har ni kollat upp vart den går , det finns i stort sett aldrig någon jord in i fastigheter här .. Man kan som jag gorde slå ner ett kopparspett ,finns hos välsorterade järnhandlare koppla sedan en fet ledning från denna till centralens jordskena ... Har sett många anläggningar här som har jordade kontakter men ingen jordanslutning?????????

Vad jag vet så finns inte TN-C system här nere. Det som finns är ett TT-system där man själv får stå för jorden.
Det kommer två "tåtar" fas och nolla. Nollan här är INTE en PEN-ledare (dvs nolla och jord i ett).

Beroende på lokala avvikelser så välj (längd) ett kopparjordspett som säkrar jord och gärna under där AC'n droppar av sin kondens för att garantera fuktigheten.

"
Har sett många anläggningar här som har jordade kontakter men ingen jordanslutning?????????"
Exakt, det gäller att ha koll på hur det hela funkar. Lita inte på en elektriker här. En bra test är att om ni pluggar på lite ang JFB (jordfelsbrytare) och ställer en fråga om hur den ska kopplas in;)

Det går ju testa jordfelsbrytaren, det ska ju vid test bildas en krypström mot jorden som ska få den att slå till.

Men så klart ett rejält jordspett måste ju finnas.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
979
anonymous
A

Tillbaka
Topp