Hej
Ja i dagens egoistiska ligger det väl nära till hands att tänka så, men av egen erfarenhet skulle jag nog välja att se det som en vinst både för barnet, familjen och dom anhöriga, precis som dessa föräldrar sa så handlar det ju inte bara om skolan utan även att ta del av och lära sig från en annan kultur och att man får extra språk på köpet är absolut ingen börda att bära.
När regeringen nu säger att dom ska utreda det här så förväntar jag mig att det kommer att bli lättnader som gör det enklare för svenska barn att tillgodogöra sig skolutbildning utanför Sveriges gränser, följer man dessutom den svenska läroplanen, har behöriga svenska lärare o.s.v blir det ju bara löjligt att säga nej, vi lever ju inte på samma sätt nu som vi gjorde på 40-50 talet.
Mikael Hellstadius som är en ledande skoljuridisk expert med bakgrund från Utbildningsdepartementet, Skolverket, domstolar och statliga utredningar är kritisk och menar att Partillefamiljens fall visar på ett otydligt regelverk som inte är anpassade till dagens samhälle.
En lagstiftning ska ligga i takt med tiden. Den här lagstiftningen gör inte det. Den är skriven under en annan tid och avser helt andra situationer än de situationer där den tillämpas i dag.
Mvh isan lover