Telefon köpt i Thailand fungerar ej I Sverige

Visst kan man resonera så också. Men det kom olyckligt för mig. jag hade just installerat allt i denna telefom. Jag reser ofta och använder inte dator. jag måste ha en bra telefon med stor skärm för att täcka alla mina datorbehov under resa. Det ser ut som om jag får lämna denna hemma och få den skickad till mig när jag kommer till Thailand.
Den kostade ung 15.000 Baht.
Men nu måste jag alltså kanske även ut med 9000 kronor till för att få en S8+ som ändå inte har riktigt så stor skärm som jag vill ha. Och jag är inte säker på att den funkar i Sydamerika heller.
Bara sk-t för mig på telefonsidan just nu. ;)
Då kan du göra som jag, har en lur bara för internet och en annan för att ringa med. Internet-luren är i flightmode med wifi på, på den andra har jag abonnemang för telefoni och data på och kör den med internetdelning och som router.

Nu vet jag inte om Samsung-mobiler har internetdelning?

• Like
Reactions: ycc
Kan också vara ålderskillnad, kan garantera att min farsa känner inte till något om det med telefonkorten tror heller ingen 10 år yngre än mig känner till det.
Telefonkort hade bara en kort tid mellan myntautomat och mobil ;)
Inte heller min syster som är an den duktigare varianten kan jag tro har hört talas om det trots liten ålderskillnad ;)
Jag kommer ihåg att man kunde köpa telefonkort av iranier i parker i Tokyo. man köpte en trave med 10 för samma pris som ett lagligt kort och ungefär hälften av deras kort fungerade. Det slutade med att många av dem blev utvisade. jag köpte själv sådana kort. Men det var kort med koder som man slog in. man stoppade in en yen i automaten men den kom tillbaka om man slog in rätt kod. japaner är mycket misstänksamma och den tjej jag kände lät mig aldrig ringa på hennes telefon trots att hon sett telefonautomaten jag använde spotta tillbaka min yen. Så jag stod ute i regnet och ringde (ungefär som i filmen Bladerunner) Fast de korten hade bara en kod, inget chip.
Bäst jag slutar med old mans ramblings.

Senast ändrad:
Då kan du göra som jag, har en lur bara för internet och en annan för att ringa med. Internet-luren är i flightmode med wifi på, på den andra har jag abonnemang för telefoni och data på och kör den med internetdelning och som router.

Det där var ett listigt förslag. Det får jag fundera på. Tethering och hotspot finns på båda mina Samsung-lurar.

I Filippinerna (där i stort sett inget fungerar, ärligt talat) använder de en grunka som kallas "pocket WiFi". Den delar mobilt internet till WiFi. Undrar om man kan bära runt en sådan, men den kanske är jobbig att installera i olika länder.

Då har du bara mitt ord, så då får du ta mig för lögnhals eller tro på det.
Vet heller inte hur vida det var känt då jag som ja skrivit tidigare är uppväxt i förort där sådant kanske var mer känt bland gemene man.
Tyvvär kan jag inte ge dig någon internetsida på det då jag inte vet om en sådan existerar.
Det är något jag vet bara för det var en grej det mixades med en hel del och jag kan tyvvär inte ge dig ett bevis då inte telefonautomater finns kvar och det var något som blev känt och telefonkorten förändrades.

[***] AbRAxAs oF GoRe [***]

presents

HOW TO PHREAK SWEDISH PAYFONES

Så här ringer du helt gratis från en Telia korttelefon.
-------------------------------------------------------

Börja med att se till att du bara har 1 eller 2 markeringar kvar på ditt
telefonkort. Tejpa sen för pinnen längst ner till höger på kortet, nu kan
du ringa gratis i ca 7 sekunder, men det är ju inte så användbart, men så
här kan du göra för att ringa gratis hur länge som helst: Stoppa in det
tejpade kortet i automaten, och ring upp, och efter några sekunder så
trycker du på "Kortbyte" knappen, dra nu ur kortet och sätt i det igen.
Nu har du dina markeringar kvar på telefonkortet, och efter ett tag igen
får du trycka på kortbyte, och dra ut och stoppa in kortet. Det här sättet
är ju inte speciellt bra, men om man är desperat så kan man ju använda det.

=========================================================================

Varför har du Internetluren i flightmode. Fungerar Wifi då?

[***] AbRAxAs oF GoRe [***]

presents

HOW TO PHREAK SWEDISH PAYFONES

Så här ringer du helt gratis från en Telia korttelefon.
-------------------------------------------------------

Börja med att se till att du bara har 1 eller 2 markeringar kvar på ditt
telefonkort. Tejpa sen för pinnen längst ner till höger på kortet, nu kan
du ringa gratis i ca 7 sekunder, men det är ju inte så användbart, men så
här kan du göra för att ringa gratis hur länge som helst: Stoppa in det
tejpade kortet i automaten, och ring upp, och efter några sekunder så
trycker du på "Kortbyte" knappen, dra nu ur kortet och sätt i det igen.
Nu har du dina markeringar kvar på telefonkortet, och efter ett tag igen
får du trycka på kortbyte, och dra ut och stoppa in kortet. Det här sättet
är ju inte speciellt bra, men om man är desperat så kan man ju använda det.

=========================================================================
Var jättebra för tonnåringar med begränsad ekonomi ;)

I Filippinerna (där i stort sett inget fungerar, ärligt talat) använder de en grunka som kallas "pocket WiFi". Den delar mobilt internet till WiFi. Undrar om man kan bära runt en sådan, men den kanske är jobbig att installera i olika länder.
Kör sån i både Phil och Sverige men olika då dom är operatörslåsta som oftast.
Det är en laddbar 4G router som fungerar bra där det finns bra täckning.
Jag betalade 900pesos (150SEK) för en sån i Phil (ink en gratis månad för surf) och bruka fylla på med ungefär 1000p för en månad och det räcker för oss som kör 4 enheter samtidigt.
Här i Sverige får jag betala 400kr för 12GB med 4G.
I Thailand kör jag ena luren med thai-SIM och internetdelning till övriga, brukar köra 1 vecka unlimited data, men med bara 512kb/s för 89thb.
Finns ju fritt wifi snart överallt med högre hastighet.

• Like
Reactions: ycc
Kör sån i både Phil och Sverige men olika då dom är operatörslåsta som oftast.
Det är en laddbar 4G router som fungerar bra där det finns bra täckning.
Jag betalade 900pesos (150SEK) för en sån i Phil (ink en gratis månad för surf) och bruka fylla på med ungefär 1000p för en månad och det räcker för oss som kör 4 enheter samtidigt.
Här i Sverige får jag betala 400kr för 12GB med 4G.
I Thailand kör jag ena luren med thai-SIM och internetdelning till övriga, brukar köra 1 vecka unlimited data, men med bara 512kb/s för 89thb.
Finns ju fritt wifi snart överallt med högre hastighet.
Det var intressanta lösningar. Ni är alltså även mobila inom Sverige eftersom ni inte har fast bredband.
Jag brukar också betala 70 Baht till Truemove för en veckas Internet. Kommer kanske till skatt. Det kostar väl mer att använda deras hotspots numera, ingick väl förut. Så det finns mycket fri WiFi i thailand nu? Jag tycker det kan vara krångligt med registreringen ibland. ibland skall man ha Thai ID kort tror jag.

Till ycc:
Jag tror du har följande alternativ:
1) Skicka den till Thailand för att se om det fungerar efter man ringt ett samtal från varje sim kortshållare. Mackes trotr jag kan hjälpa till, som han skrev. Har Jonas tid at ta den till Tuccom kan ju det vara ett alternativ.
2) Flasha telefonen i Sverige
3) Köpa ny

Tror inte längre på att Samsung kan eller vill hjälpa till, kan ju vara att det inte finns firmware för europeska marknaden. Tror inte att du ska tro at Media Markt eller ElGiganten hjälper till, det kommer i så fall kosta mer än det smakar.

Tror heller inte det går och hjälper inte att lägga in mobildata konfiguration, om inte SIM kortet känns av eller att det går ringa från det.

Nackdelen med att flasha är ju att det inte med automatik uppdaterar versioner och du kan få problem med appar ...

Oavsett alternativ, ta backup och gör en factory reset innan. Har du en anna telefon, använd den i stället.

Att köpa nytt i ett land och inte testa i landen innan kan bli dyrköpt. Gjorde en liknande sak 1988 i NY, men är en annan storry ...

Det var intressanta lösningar. Ni är alltså även mobila inom Sverige eftersom ni inte har fast bredband.
Jag brukar också betala 70 Baht till Truemove för en veckas Internet. Kommer kanske till skatt. Det kostar väl mer att använda deras hotspots numera, ingick väl förut. Så det finns mycket fri WiFi i thailand nu? Jag tycker det kan vara krångligt med registreringen ibland. ibland skall man ha Thai ID kort tror jag.
På landet kör jag så, Hallon är billigast och fungerar bäst.

Var inte problemet med USA att vi körde på olika frekvenser?
För mig när jag var kadett var en som hade en nyare tel "dual band" och den funka i USA medans min äldre gjorde det inte?

Var inte problemet med USA att vi körde på olika frekvenser?
För mig en när jag var kadett var en som hade en nyare tel "dual band" och den funka i USA medans min äldre gjorde det inte?
Var det GSM 900 och 1800 MHz? Alla lurar fixar båda nu?
Jag gissar lite här.

Jag reser 8 månader per år, så alla fasta lösningar faller bort helt.
4G är så snabbt nu och att bara betala för det jag använder är lösningen ;)

Lägger pengarna på flygbiljetter i stället än fasta månadsavgifter för fiber.

Till ycc:
Jag tror du har följande alternativ:
1) Skicka den till Thailand för att se om det fungerar efter man ringt ett samtal från varje sim kortshållare. Mackes trotr jag kan hjälpa till, som han skrev. Har Jonas tid at ta den till Tuccom kan ju det vara ett alternativ.
2) Flasha telefonen i Sverige
3) Köpa ny

Tror inte längre på att Samsung kan eller vill hjälpa till, kan ju vara att det inte finns firmware för europeska marknaden. Tror inte att du ska tro at Media Markt eller ElGiganten hjälper till, det kommer i så fall kosta mer än det smakar.

Tror heller inte det går och hjälper inte att lägga in mobildata konfiguration, om inte SIM kortet känns av eller att det går ringa från det.

Nackdelen med att flasha är ju att det inte med automatik uppdaterar versioner och du kan få problem med appar ...

Oavsett alternativ, ta backup och gör en factory reset innan. Har du en anna telefon, använd den i stället.

Att köpa nytt i ett land och inte testa i landen innan kan bli dyrköpt. Gjorde en liknande sak 1988 i NY, men är en annan storry ...
Instämmer.
Att skicka med post tar ju tid. Går det med DHL åker man även på en tusing till i skatt, varje väg!
Tack för förslagen. Jag måste fundera. Visst vore det bra om den kom till Tukcom om Jonas har tid. men ändå risk för att jag måste köpa nytt. Hinner ev. inte skicka med post.
Men om den öppnar för Sverige i Thailand så öppnar den även för Sydamerika, troligen, det vore bra att veta. Det går att testa med ett svenskt SIM i Thailand. Köper jag ny telefon i Sverige vet jag inte om den funkar i Sydamerika och det kan bli (ännu) en dyr fadäs.
Ingen riktigt bra lösning finns.

Senast redigerad av en moderator:
Stort tack till alla som kommit med många bra förslag. Jag känner i alla fall att jag provar allt som går. Jag tror det finns ganska bra chanser att telefonen öppnar för alla länders SIM-kort om den bara kommer till Thailand.

Så idag köpte jag en ny telefon som jag redan varit noggrann med att ringa från på Teliakort i Sverige. Ett fem minuters samtal skall räcka, är min gissning. Men även de mest kunniga i affärerna vet ju inte vad som gäller så vissa säger att man skall
1. Ringa ett samtal på minst 10 minuter
2. Skicka ett SMS
3. Använda mobilsurf
4. Låta det svenska SIM-kortet sitta i under minst 24 timmar

Så jag försöker inte skicka någon telefon till Thailand nu. Det får jag försöka se om någon kompis kan göra här hemifrån när jag själv kommer tillbaka till Thailand.

Det har inget med det aktuella problememet att göra. Men jag testade mitt Truemove SIM-kort i min äldsta telefon. Telefonen fungerar överallt och SIM-kortet har jag använt i den telefonen i Thailand. Den visar "No service". Jag tror inte det betyder att den inte ser SIM-kortet. Jag gissar att det betyder att roaming inte är tillgänglig. man kan få upp listan över svenska operatörer, men det blir fel när jag försöker registrera kortet på någon av dem - "error, try later". Jag tror kortet är aktivt, trots att jag varit ganska många månader från Thailand.

Vet någon om det går att koppla upp en telefon med Truemove-SIM så att man kan ringa på roaming från Sverige?

SIM-kort har olika giltighetstider i Thailand, från en månad till 1 år från den dag man fyllt på saldot. Kanske det finns fler varianter.

Har man ett 1-månaders kort som löpt ut så är risken stor att det annulleras och blir oanvändbart ganska fort.
Innestående saldo förloras helt.
Har det blivit det, så räcker det inte med att fylla på saldot och inom ett år så är numret ledigt och tas i bruk igen med ny abbonnent.

Även nummer som inte registrerats med ID eller pass blir obrukbara i de flesta fall.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp