Thailands valuta

För svenskar i gemen är säkerligen riksbankens räntesänkningsstrategi det bästa. Vi får lättare att exportera våra produkter/tjänster och detta skapar sysselsättning. Husägarna är säkerligen också nöjda med rekordlåga räntor (som egentligen skulle vara ännu lägre om inte bankerna håller upp sina marginaler) och skenande bostadspriser vilket gör att man sitter på en förmögenhet den dagen man skall sälja.

Men varje gång vi åker eller investerar utomlands får vi bittert inse hur lågt kronan står.

En faktor i ekvationen angående kronans värde och riksbankens försök att nå inflationsmålet är den tekniska utvecklingen. Hur skall man kunna höja priset på en vara eller tjänst när konsumenten (vi) söker igenom befintligt utbud snabbt och lätt med tex Prisjakt och Pricerunner. En webbutik någonstans på jordklotet håller det lägsta priset och köpare strömmar till från sagda klot. Inte ens en svag krona förhindrar att vi handlar mer och mer från utlandet via internet.......

Det bästa är det för dem som tjänar mest pengar på detta och det är inte svensken i gemen.
Riksbanken önskar förstås att löneökningarna blir högre och inflationen tar fart. Men nu vill inte företgen höja lönerna för det drabbar dom i den internationella marknaden och dessutom tjänar dessa företag enorma pengar på låg ränta.
Det är också billigare att köpa ut svenska företag när kronan är låg, delvis i alla fall.
Just nu fiskar man på okänt vatten för såhär har det aldrig sett ut förut.
När svenska kronan faller stiger förstås någon annan valuta. Undrar vem som står med Sverta Pettern i handen till slut.
Valutahandeln är världens största marknad och där spekuleras det vilt och jag kan garantera att där tänker man inte i första hand hur bra det går för Sverige eller svensken i gemen.

Den dagen kanske kommer när 100000 svenska utlandspensionärer känner sig tvingade att söka sig tillbaka till Sverige pga att pengarna tagit slut.

Kom o tänka på detta med huslån idag. Vad säger att de är billiga. Låg ränta ja men ingen inflation som äter upp lånet.
Så är för dem som säljer idag och köpte huset på 80 - 90 talet för 4-500 tusen. Säljer man idag så får man tre miljoner för inflationen har gjort huset "mera" värt.
Idag finns ju ingen inflation och när räntan börjar stiga är jag rädd att husen blir mindre värda. Så istället säljer man en tremiljoners villa för kanske för två miljoner.
Vet inte om jag är ensam men jag tror att många har gått i en jäkla fälla.

14.07.2008 fick man 53,7 baht/€. Nu idag är det 38,4 baht/€. Vet att euro gått ner, men så värst bra går det väl inte för Thailand heller? Hur har det blivit så dåligt?

Visst är det så.. Det är väl delvis därför Riksbanken försöker få upp inflationen. En lagom låg inflation är bra för ekonomin i stort. Men stackars ungdomar som skall "sätta bo" nuförtiden.. Hårda krav på kontantinsatser gör det besvärligt att få råd..

Den dagen kanske kommer när 100000 svenska utlandspensionärer känner sig tvingade att söka sig tillbaka till Sverige pga att pengarna tagit slut.

Hade jag varit pensionär så hade jag utan tvekan valt södra Portugal som min slutliga destination.
Att svenska pesetasen sjunker väger mot den obefintliga skatten i Portugal. Klimatet är nice (likt nora Thailand utan den extrema värmen på sommaren). Hyfsat billigt att leva. Svenska sjukförsäkringen gäller för en minimal kostad. Relativt kort restid att besöka nära o kära.
Men "glada slut" och snedsprång kostar mer så därför kämpar pensionärer att stanna i Thailand:laugh:

Dollar mot Thai Baht är ju mer eller mindre konstant, nästan alltid mellan 34-35 Baht per dollar i alla år ... eller börjar man bli glömsk.

H
Hade jag varit pensionär så hade jag utan tvekan valt södra Portugal som min slutliga destination.
Att svenska pesetasen sjunker väger mot den obefintliga skatten i Portugal. Klimatet är nice (likt nora Thailand utan den extrema värmen på sommaren). Hyfsat billigt att leva. Svenska sjukförsäkringen gäller för en minimal kostad. Relativt kort restid att besöka nära o kära.
Men "glada slut" och snedsprång kostar mer så därför kämpar pensionärer att stanna i Thailand:laugh:
Ar varit i Estoril med omnejd , djakligt kriminellt ,i alla fall fot 10 ar sen ,och mer korrup an Thailand

Men "glada slut" och snedsprång kostar mer så därför kämpar pensionärer att stanna i Thailand[emoji23]
Har du varit mycket i Portugal?
Vore intressant då att höra lite om din erfarenhet av landet.
Jag har själv inte varit där men sökt en del på nätet om landet och verkar inte direkt vara något paradis att bo i.

H

Ar varit i Estoril med omnejd , djakligt kriminellt ,i alla fall fot 10 ar sen ,och mer korrup an Thailand
Estoril ligger väl nära Lissabon, dvs på västkusten? Det var väl snart 30 år sedan jag var i Portugal och Lissabon hade jag svårt för, var bättre på sydkusten, men antar att det förändras på 30 år. Många pratar ju om Portugal, har en före detta kollega som har precis flyttat dit, men är portugis, så inte så konstigt ...

Idag läste jag att intresset för att köpa fastigheter i Thailand blav svenskar minskar. Nu är det åter Spanien som är i topp och även Portugal.

Min dotter är mycket i Portugal, vintern, och hon gillar landet. Lissabon påminner henne om San Francisco där hon har bott 6 år.

Jag tycker mera om Thailand och det handlar inte om snedsprång eller annan kvinnokraft.

Lallade runt södra europa för jag hade bestämt att flytta till värmen. Gillade inte det jag såg.

Däremot trivdes jag direkt i Thailand och bestämde starta pensionärslivet här.

Åkte runt i Isaan men fastnade i Norra delen av landet...för det är vackert.
Efter det sökte jag sällskap för det sägs att delat glädje är dubbelt glädje. Är beredd att skriva under det påståendet.
Idag trivs jag som en fisk i friskt vatten.

För att knyta ihop med trådens tema så bathingar har man om man har gjort sig fri (från lån) som en viss G Persson lär ha sagt en gång.

Har du varit mycket i Portugal?
Vore intressant då att höra lite om din erfarenhet av landet.
Jag har själv inte varit där men sökt en del på nätet om landet och verkar inte direkt vara något paradis att bo i.

Det var ett gäng år sedan jag var där senast måste jag erkänna. Lissabon med omnejd gillade jag inte alls, däremot i princip hela Algarvekusten (i söder) med Faro, Albufeira och Lagos är magiska, och med dagens skattereduktioner för pensionärer så had jag inte tvekat. MEN, vi är alla olika så vad jag tycker behöver inte betyda en sanning för en annan.

Att världen förändras till det sämre rent generellt har inget att göra med att det har blivit sämre i Portugal. Förr kunde man glömma en näve tusenbattingat på en krog i Thailand och få tbx dom ngn dag senare när man gick förbi krogen igen och blev inkallad. Går det idag i Pattaya, Phuket eller Bkk?

Nu är jag varken pensionär eller intresserad av att stanna i Europa, ville bara dela med mig mina tankar och erfarenheter. Oavsett var man vill bo så bör man göra en egen studie med besök, och inte tro på vad som sägs på nätet;). Vi har forumvänner här som kommer att flytta till Thailand och vi har vänner som återvänt. Ingen har rätt eller fel, det är bara olika åsikter.

Det var ett gäng år sedan jag var där senast måste jag erkänna. Lissabon med omnejd gillade jag inte alls, däremot i princip hela Algarvekusten (i söder) med Faro, Albufeira och Lagos är magiska, och med dagens skattereduktioner för pensionärer så had jag inte tvekat. MEN, vi är alla olika så vad jag tycker behöver inte betyda en sanning för en annan.

Att världen förändras till det sämre rent generellt har inget att göra med att det har blivit sämre i Portugal. Förr kunde man glömma en näve tusenbattingat på en krog i Thailand och få tbx dom ngn dag senare när man gick förbi krogen igen och blev inkallad. Går det idag i Pattaya, Phuket eller Bkk?

Nu är jag varken pensionär eller intresserad av att stanna i Europa, ville bara dela med mig mina tankar och erfarenheter. Oavsett var man vill bo så bör man göra en egen studie med besök, och inte tro på vad som sägs på nätet;). Vi har forumvänner här som kommer att flytta till Thailand och vi har vänner som återvänt. Ingen har rätt eller fel, det är bara olika åsikter.
Ja alla tycker olika och är väl en jäkla tur det.

Ang skatter så är det väl bara pensionsförsäkringar och tjänstepension som blir skattefri i Portugal, den vanliga kommer man väl inte undan 20% sink på vart man än bor lr?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp