Thaimedborgare kontra utlänning

Tror det är lite missuppfattning här, thailändska turistpolisen är ju Thai och kan ju förhoppningsvis Thai;) och tillsammans med den thailändska turistpolisen arbetar volontärer från olika länder och krav för att de skall kunna Thai vet jag inte, de är ju främst till för att kommunicera med just turister som mellanhand till den thailändska turistpolisen men är ju givetvis ett plus om de kan.
Ganska bra beskrivning , Ja, så beskriver de detta när de söker volontärer ,men som volontär så får du kvarhålla och gripa, du skall emellertid kontakta Thaiturist polis snarast som övertar problemet påplats

Jag tänker lite språk här. Är flytande thai ett krav för en turistpolis? Många thailändare har väldigt bristande kunskaper i engelska. Skall en turistpolis, som inte talar thai, gripa/omhänderta en thailändare så kan det ju vara bra om polismannen kan kommunicera anledningen till gripandet.

Skulle jag bli gripen i Sverige av en polis som inte talar ett ord svenska skulle jag bli minst sagt förbannad.
Finns inget krav , men de vill ha mig pga att jagbtalar en del Thai samt Engelska ,Tyska , Franska och Finska , tyvärr ingen Ryska :)

Nu skall vi ta det lugnt med att komma in på nationslism o dylikt. Vi har en låg tolerans mot detta och det gäller alla. Att Thailand kan vara nationalistiskt är nog allmänt känt men kommentarerna kan stanna därvid. Så vi hoppas att lugn och ro kan råda. Tack!

Lägg ner Nu Mackes , nu är du där igen ,börjar svamla om gammalt skit som inte är ok att diskutera på detta Forum

Nu skall vi ta det lugnt med att komma in på nationslism o dylikt. Vi har en låg tolerans mot detta och det gäller alla. Att Thailand kan vara nationalistiskt är nog allmänt känt men kommentarerna kan stanna därvid. Så vi hoppas att lugn och ro kan råda. Tack!

Nu förstår jag faktiskt ingenting. Först startar @Phonta en politisk tråd (för lika rätt inför lagen måste väl vara politik?). När jag sedan replikerar att det beror på Thailändarnas nationalistiska synsätt och tycker det kan vara bra med en diskussion om det så svamlar jag om gammal skit som vi inte får diskutera här ???

Sedan säger moderatorn rent ut att vi inte får diskutera nationalism. Vår tids största konflikthärd, tidigare blev ämnet sex och prostutition också bannlyst eftersom vissa inte klarar att få sina åsikter kritiserade.

Skall vi bara diskutera blöjor och mat på detta forumet så har jag nog inte så mycket att tillföra.

Kan vi ha en bra diskussion om detta tro, detta gäller inte Sverige
Det gäller dina rättigheter samt skyldigheter som utlänning i Thailand , att jag som farang spöar en Thai anses vara riktigt illa , betydligt värre än att en thai ger sig på en Farang ..
Ett exempel , En turistpolis 8Farnag ) får inte ta tag i en Thai , utan han skall tillkalla Thaipolis , däremot får han gripa en Farang somgör sig skyldig till brott ...
Olikheter inför lagen ?? Ja , helt klart är det så , men varför , och är det bra eller dåligt ??

Det finns inga Faranger som är turistpoliser så jämförelsen haltar betänkligt. Det finns Faranger som är voluntärer och ibland går med turistpolisen med de har inga polisiära befogenheter. En voluntär får inte gripa någon och får inte jobba på egen hand. Huruvida han handgripligen kan hjälpa turistpolisen han jobbar med, typ hålla fast någon, vet jag inte men om han får det är det säkert inte skillnad på om den han håller fast är från Borlänge eller Buriram.

Vid brott råder det inga olikheter inför lagen (även om den lokale snuten på gatan givetvis kan ha sina preferenser) men en turist, framförallt västerlänning, har betydligt större chans att få rättvisa om brott begåtts mot honom jämfört med en fattig thailändare eller ännu värre, en fattig arbetskraftsinvandrad Burmes.

Turistindustrin är fortfarande stor och viktig i Thailand, svarta rubriker om brott mot turister är det sista Thailand vill ha.

Olikhet inför lagen gäller bara när rika och inflytelserika thailändare är inblandade och den typen av brott inkluderar sällan turister, även om morden på Koh Tao bevisar att det kan hända.

Det finns inga Faranger som är turistpoliser så jämförelsen haltar betänkligt. Det finns Faranger som är voluntärer och ibland går med turistpolisen med de har inga polisiära befogenheter. En voluntär får inte gripa någon och får inte jobba på egen hand. Huruvida han handgripligen kan hjälpa turistpolisen han jobbar med, typ hålla fast någon, vet jag inte men om han får det är det säkert inte skillnad på om den han håller fast är från Borlänge eller Buriram.

Vid brott råder det inga olikheter inför lagen (även om den lokale snuten på gatan givetvis kan ha sina preferenser) men en turist, framförallt västerlänning, har betydligt större chans att få rättvisa om brott begåtts mot honom jämfört med en fattig thailändare eller ännu värre, en fattig arbetskraftsinvandrad Burmes.

Turistindustrin är fortfarande stor och viktig i Thailand, svarta rubriker om brott mot turister är det sista Thailand vill ha.

Olikhet inför lagen gäller bara när rika och inflytelserika thailändare är inblandade och den typen av brott inkluderar sällan turister, även om morden på Koh Tao bevisar att det kan hända.
Wiktig Pedia?? 555555:):):):) Var och en blir salig på sin tro

Huruvida han handgripligen kan hjälpa turistpolisen han jobbar med, typ hålla fast någon, vet jag inte men om han får det är det säkert inte skillnad på om den han håller fast är från Borlänge eller Buriram. Säkert inge skillnad skriver du ??
Jag umgick i stort sett varje dag med en av de TuristPolischefer som sitter på just Turistpolistationen i backen upp mot Buddha berget .
Har varit ute och knallat runt mycket med honom , diskuterat just detta ämne ingående många grr med honom och hans kolleger ,, så vet naturligtvis inte om jag skall tro på vad han säger är korrekt eller om du möjligtvis då är bättre insatt ,, var har du fått din information från ,, ...?

Senast redigerad av en moderator:
Nu förstår jag faktiskt ingenting. Först startar @Phonta en politisk tråd (för lika rätt inför lagen måste väl vara politik?). När jag sedan replikerar att det beror på Thailändarnas nationalistiska synsätt och tycker det kan vara bra med en diskussion om det så svamlar jag om gammal skit som vi inte får diskutera här ???

Sedan säger moderatorn rent ut att vi inte får diskutera nationalism. Vår tids största konflikthärd, tidigare blev ämnet sex och prostutition också bannlyst eftersom vissa inte klarar att få sina åsikter kritiserade.

Skall vi bara diskutera blöjor och mat på detta forumet så har jag nog inte så mycket att tillföra.
Jag förstår din frustration men gränsdragningen är svår. Visst får man nämna att Thailand är nationalistiskt men vad jag vill säga är att det inte får eskalera till den svenska politiken. Var nog lite otydlig där. :oops:

Som vanligt har jag ingen aning om vad du vill ha sagt så svårt att kommentera.

Att du förstår att du har fel och därför byter ämne ger dig dock viss cred.
5555:):):) Inte alls att byta ämne ,,du förstår bara uppenbarligen ironin ,eller vill inte förstå :D

5555:):):) Inte alls att byta ämne ,,du förstår bara uppenbarligen ironin ,eller vill inte förstå :D

Jag förstår fortfarande inte vad du vill ha sagt med tråden och var du tycker jag har fel. Det finns givetvis inga västerländska turistpoliser så självklart faller hela ditt resonemang.

Att du nämner att du är polare med polischefen tycker jag är ofantligt roligt. Ofta när jag träffar utlänningar som bott här länge så är det ett stående skämt; varför är det så många newbies och stenbordsexperter som säger att de är polare med polischefen? Jag har aldrig träffat någon med ens grundläggande förståelse för Thailand som skulle komma på tanken att säga något liknande. Det vore som att jag, som inte vet något om motorcyklar, skulle gå med i ett MC-forum och leka expert. När jag blir pressad svarar jag att jag vet allt för att min kompis storasyster hade en rosa Zundapp när jag var 12.

Jag förstår fortfarande inte vad du vill ha sagt med tråden och var du tycker jag har fel. Det finns givetvis inga västerländska turistpoliser så självklart faller hela ditt resonemang.

Att du nämner att du är polare med polischefen tycker jag är ofantligt roligt. Ofta när jag träffar utlänningar som bott här länge så är det ett stående skämt; varför är det så många newbies och stenbordsexperter som säger att de är polare med polischefen? Jag har aldrig träffat någon med ens grundläggande förståelse för Thailand som skulle komma på tanken att säga något liknande. Det vore som att jag, som inte vet något om motorcyklar, skulle gå med i ett MC-forum och leka expert. När jag blir pressad svarar jag att jag vet allt för att min kompis storasyster hade en rosa Zundapp när jag var 12.
555, så bra skrivet, de som tror att de är polare med makten, har gylfen öppen.

Jag bor granne med polishuset i Khao lak och ser dessa personer mer eller mindre var dag, hälsar på dom ,men skulle aldrig falla mig in att försöka bli vän med dom.

Undrar hur du är funtad Atom, du vet väl inte ett skit om mina kompisar i Thailand , Träffar honom varje dag därnere när jag flyger RC flyg ihop med honom samt andra Thai på Indoor Stadium, Tycker du spårar ur ordentligt i ditt resonemang ,,
Att vara nedlåtande är tydligen din grej ,men jag anser bara detta bara placerar dig själv i träsket bland de som tror de vet allt om alla :D

Jag bor granne med polishuset i Khao lak och ser dessa personer mer eller mindre var dag, hälsar på dom ,men skulle aldrig falla mig in att försöka bli vän med dom.
Det finns trevliga poliser , även som tycker att det är kul att umgås med Faranger Men ni som resonerar som ni gör har väl inga intressen förutom att glo ner i en Chang . har du specifika intressen som att åka hoj med Thai eller som jag flyga samt bygga RC tillsammans med Thaifolk , Att en av dem ärTuristpolischef tycker jag inte är konstigt , menar du då att han skulle rata alla faranger som kompisar ,, Vi ringer ibland även påLine och snackar med varandra när vi är i Sverige ... Med vissa forummedlemmars syn på detta med att bli riktig kompis med Thai så funderar jag på vad i har för umgänge där nere ...

Jag förstår din frustration men gränsdragningen är svår. Visst får man nämna att Thailand är nationalistiskt men vad jag vill säga är att det inte får eskalera till den svenska politiken. Var nog lite otydlig där. :oops:

Men man får inte påstå att man är polare med en Thaisnut ,,Experterna här anser tydligen att det är omöjligt ... Att starta trådar i detta forum är ju skitkul , speciellt en Lördag ,,,
Vissa puckon har ju inte alla hemma tydligen .
Menar inte dig Berra , men börjar bli skittrött på att försöka få till diskussioner som alltid pga av Mackes eller som nu Atom skall kasta skit omkring sig ...Inte så intressant då att lägga mer energi på detta ...

För dem som tror sig kunna allt om polisen i Thailand

Bråk och konflikter hör inte till vardagen för turister i Thailand Om det händer beror uppträdena ofta på kommunikationssvårigheter. Turistpolisen i Pattaya drar sitt strå till stacken för att minimera konsekvenserna av gräl och missförstånd mellan lokalbor och gäster.

Västerländska volontärer
Man har helt enkelt rekryterat västerländska volontärer till turistpolisen. Idag finns omkring ett dussin frivilliga. Tre är nordbor. Svenske Johan Lökken och en dansk och en norsk kollega.Resten kommer från Australien, Schweiz, Frankrike och Storbritannien. “Och det fungerar mycket bra!” säger police captain Chirawat som är Thailands ende polisofficer med befäl över en internationell polisstyrka.

Olika språk och kultur
“Vi är olika i språk och kultur,” fortsätter han. “Volontärerna förstår vår thailändska kultur och sin egen. Därför kan de överbrygga och förklara när svåra situationer uppstår mellan thailändare och sina landsmän. Sånt som vi helt enkelt inte kan tackla på grund av kulturbarriärerna. Thailändska turistpoliser har inte samma språkkunnande heller. Vi ska kunna engelska men det räcker inte alltid, många turister är ju dåliga på engelska.”

Rätt att använda skjutvapen
Frivilligpoliserna har samma befogenheter som en thailändsk turistpolis minus rätten att bära och använda skjutvapen. Alla har uniform och polisbricka men patrullerar ibland civilklädda. “Vi konsulterar alltid vårt thailändska befäl när det kan vara aktuellt att gripa en person,” säger 46-årige Johan Lökken. “Annars kan det kännas fel och bli slitningar.”

Ordningsvakt i tunnelbanan
Hemma jobbade han länge som ordningsvakt. På Stockholms centralstation, i tunnelbanan, vid ambassader och på ålandsbåtarna. Totalt i drygt femton år innan han sadlade om och började köra taxi för att kunna bo halvårsvis i Thailand. Han rekryterades som frivillig ifjol av kompisen police sergeant major Wirul Thadwisai. Efter en svettig introduktionsutbildning förra sommaren i Chantaburi godkändes Johan.

Volontärer inte straffade
“Vi kollar upp dem som vill bli turistpolisvolontärer på flera sätt. De ska inte vara straffade, ha sina visum och andra papper i ordning. Och förstås vara duktiga på Thailand,” förklarar kapten Chirawat.Några pengar tjänar volontärerna inte men fri mat ingår. Plus erkänslan från dem de hjälper, turister, thailändska polisen och lokalborna.

Möttes av misstro
“I början möttes vi av en del misstro från krögare, barägare och andra som har verksamhet i Pattaya men nu ser de fördelarna och kallar på oss när de behöver hjälp,” säger schweizaren Chris som varit med i turistpolisprojektet sen starten. Liksom flera frivilligkollegor driver Chris företag i Pattaya och ser volontärkneget som ett sätt att hjälpa till att förbättra den sociala miljön i Thailands första internationella badort.

Hjälpa till i Thailand
“Så här får jag möjlighet att hjälpa till i ett Thailand som har gett mig så mycket,” förklarar Johan sitt engagemang i frivilligjobbet. Majoriteten av arbetet är patrullerande på Pattayas gågata Walking Street. Men uppdrag utanför det området kommer och går. Som att bevaka ett internationellt scoutmöte i närliggande Sriracha.Eller agera välkomstkommitte när de första av säsongens ryska charterplan landar på U-Tapao. Projektet med volontärer är lyckat men än så länge begränsat till Pattaya. Vore det inte dags för Phuket, Bangkok och andra turistdestinationer?

Att det gått inflation bland faranger att vilja framhålla att man känner och umgås med polischefen håller jag med Atom om.

Kommer debatten upp på ett forum eller vid stenbordet om att faranger får både böta både oftare och alltid till ett högre belopp i trafiken så tar det inte lång tid innan någon boende ute i spenaten måste berätta att det aldrig händer honom då han är immun genom sitt kamratskap med polischefen.

Annat är att man vill visa att man som farang är integrerad och accepterad i thailändska samhället genom den kopplingen, trots att man efter tio år bara kan mindre än hundra glosor thailändska.

Att man inte tar upp en kamratskap med chefskirurgen vid lokala sjukhuset eller chefen för bussbolaget beror nog på att det ger ingen status ;) och status är viktigt i Thailand :):):):)

Polischefer tillhör eliten i samhället och umgås med eliten, om det inte är den utlokaliserade polischefen i risbyn som åker runt på en tjänstemoppe i fyllan.

Skulle tro att förhållandet faranger som har en polischef som polare, motsvarar förhållandet av faranger som öppet erkänner att man träffat sin fru i baren :):)

Senast ändrad:
Varför i helvete skall man försöka vara kompis med dom största banditerna i landet. Jag skulle kunna berätta hundratals med historior om vad dom är inblandade i bara här i Khao lak.

Thailand är ett nationalistiskt land med allt vad det innebär, man bevarar och beskyddar den egna kulturen och de egna medborgarna. Troligtvis ett resultat att man fått utveckla sin kultur fritt från påverkan från andra kulturer till skillnad från sina grannländer.

Som jag ser det så är det väl bara att acceptera som utlänning. Man har som invandrare inte samma rättigheter som en infödd Thai.

Det finns ju en hel del personer här på forumet som förespråkar nationalism i Sverige eller i alla fall ett parti med nationalistiska grundvärderingar. Så jag personligen tycker att en sådan diskussion är välkommen.

Är det rätt eller fel att behandla människor olika utifrån var de är uppväxta, jag tycker personligen att människor skall bedömas utifrån sina personliga egenskaper och inte utifrån vilken grupp man tillhör.
Ett parti som har åsikter motsvarar SD:s här i Thailand skulle troligen ses som de bara, krävde självklarheter.
Thailand är för många thai jordens medelpunkt, men det finns svenskar som har samma åsikt om Sveriges position i världen.
Träffade en US medborgare i somras på ett kaffe shop, han hade visste att Sverige låg i Europa, men absolut inget mer.
Hur mycket kan jag själv om t.ex. Uruguay???

Liknande trådar

Tillbaka
Topp