Hej
Men vi ska väl inte bara haka upp oss på polisen.
Rent generellt så känner jag mig nästan inte negativt särbehandlad alls som utlänning i min del av Thailand, tycker snarare att man oftast blir lite positivt särbehandlad.
Vi är inskrivna på närmaste läkarstion (vårdcentral), man har en pärm per fastighet där, våran har nummer 214, här är frugan , jag och pojken registrerade, vi får alla tre tillgång till gratis sjukvård, mediciner och tandvård, ingen begär något betalt av mig heller, en gång försökte jag och frugan betala men dom sa nej, har vi nu fått gratis sjukvård ska vi vara rädda om den var svaret.
På olika myndigheter blir även jag positivt bemött och rättvist behandlad, ingen begär mutor o.s.v, tänker då på kommunkontor, polisstation, körkorts myndighet, immigration, Forest Department, Land Office, Sor Por Kor kontoret, banken, lantmäteri, elverk o.s.v, händer det något så är det väl möjligtvis så att man får gå före i kön, vilket kan kännas lite pinsamt.
I byn ses jag väl mer eller mindre som en jämlike, folk tycker att jag är arbetsam, enkel och anpassad, i mångas ögon en väldigt ovanlig utlänning, jag känner mig respekterad för den jag är och inte för att jag är utlänning och har det bättre ställt än dom flesta i byn.
Detta kan det nog finnas flera förklaringar till.
Mvh isan lover