Tog ut pengar på ATM från mitt svenska konto

• Trådstartare Trådstartare Pjodd
  • Start datum Start datum

P

Pjodd

Gäst
Wow, jag känner mig våldtagen!!!

Fråga inte varför jag använde mitt svenska konto, det bara blev så:confused:

Utdrag från "slippen":
Exch rate 3,56 THB/SEK:oops:
Access fee 53,48SEK:eek:

Fee amount 200THB Denna verkar komma till då 200/3,56=56,18 och inte stämmer med Access fee på 53,48SEK men ligger nära nog ändå, så det kan vara samma (same same but different).

Förvisso så var det länge sedan jag tog ut pengar på ATM och då kostade det 25 spänn. När skedde denna höjning? 100% med (liten) råge juh och då plockade jag ut 20.000B åt gången (25k där det var möjligt). Ruggig utveckling...

Jag lider med turister som kommer hit. Inte kul alls!

Jag växlade på SuperRich på suvarnabhumi i dag
Kursen var 3.84 och ingen avgift och så var det svenska kontanter jag växla in

Uttagsavgiften i Thailand har stuckit iväg och dubblats på några år så det gäller att ta ut mycket.

Kursen du fått är helt fel, VISA har kurs 3,87 idag enligt deras hemsida. Vilken bank var automaten ifrån?

Hurvida kursen är fel eller ej är inte riktigt upp till mig;)
Tror inte det finns hemlig info på slippen så här kommer en bild med datum, tid och bank.
Tänkte att det kan vara bra info för resenärer

ATM slipp.jpg

Det handlade inte om stora belopp och dessutom en engångsföreteelse men ville informera om hur det kan gå.
Klart värt att upplysa.
Kortet jag tog ut med var Maestro.

Jag lärde via nån Facebook grupp att man ska trycka på en knapp conversion någonting (lade det inte exakt på minnet då jag bara tar ut via mitt thai konto) för att få bästa kursen. Annars får man tydligen thai bankens sämre kurs . Men avgifterna slipper man inte undan. Rena rånet ;-)

Jag lärde via nån Facebook grupp att man ska trycka på en knapp conversion någonting (lade det inte exakt på minnet då jag bara tar ut via mitt thai konto) för att få bästa kursen. Annars får man tydligen thai bankens sämre kurs . Men avgifterna slipper man inte undan. Rena rånet ;-)

Tack för tipset. Då har vi lärt oss något nytt!

Det finns alltså en möjlighet att bli debiterad i sin egen valuta, ibland får du frågan. Tydligen har en del automater en conversion knapp för detta. Välj aldrig det! Då får du den lokala bankens sedelkurs vilken är mycket sämre än kortföretagets.

Hurvida kursen är fel eller ej är inte riktigt upp till mig;)
Tror inte det finns hemlig info på slippen så här kommer en bild med datum, tid och bank.
Tänkte att det kan vara bra info för resenärer

ATM slipp.jpg
Sen tillkommer ju avgiften i Svenska banken, detta var ju bara avgiften till Thailbanken.

Precis! Förr tog tex ICA banken inget betalt, men numera tar de 1,25% i växlingsavgift. Andra banker har fast avgift. Dyrt är det!

Jag har ett kreditkort från forex laddat med 70000kr. köper alltid resan med detta kort, då det ingår en reseförsäkring som täcker det som hemförsäkringen inte täcker. slipper också en del av uttagsavgifterna när det används i atm maskinerna.
Man har sedan 60 dagar på sig att fylla upp det utan ränta å andra kostnader.
Fungerar fantastiskt bra, bara man kan fylla upp det före de 60 dagarna, därefter blir det kriminell ränta;)

Nu har vi ju ett Thai kort som vi vanligtvis fyller på när kursen är hyfsad, detta kort används i Thailand .

kollar nu mitt konto. Detta är lite lustigt må jag säga...
På utdraget står det "THAI FARMER BA":eek: -2862,47
Tog juh ut pengarna på Kasikorn's bankomat. Summan stämmer dock med "home currency" + "exch rate"

Hur banker kan hamna i "kris" är för mig obegripligt. Dom r*vknu**ar sina kunder och tjänar multum på det. Aldrig jag kommer ställa mig bakom att en stat ska gå in och finansiera deras "förluster" med skattepengar.

Återigen, den var en engångsföreteelse från min sida, men massor av turister gör dessa uttag dagligen

Stämmer det du säger, dock fick jag inte detta val vid uttaget

Det tillkom ingen extra avgift utöver den som var specad på kvittot
I vilken bank är kortet då utställt?
kollar nu mitt konto. Detta är lite lustigt må jag säga...
På utdraget står det "THAI FARMER BA":eek: -2862,47
Tog juh ut pengarna på Kasikorn's bankomat. Summan stämmer dock med "home currency" + "exch rate"

Hur banker kan hamna i "kris" är för mig obegripligt. Dom r*vknu**ar sina kunder och tjänar multum på det. Aldrig jag kommer ställa mig bakom att en stat ska gå in och finansiera deras "förluster" med skattepengar.

Återigen, den var en engångsföreteelse från min sida, men massor av turister gör dessa uttag dagligen
Thai Farmer bank heter numera Kasikorn men kanske inte uppdaterat på din bank i Sveerige

Dom var väldigt pigga på att erbjuda hemlandets valuta i butikerna i Pattis, helst utan att fråga. Det slutade efter ett tag, antar att dom tröttnade på å makulera betalningen å göra om den i Baht.

Man får se upp med att man inte får beloppet draget i kronor, då kan det bli ruskigt dyrt.

Dom var väldigt pigga på att erbjuda hemlandets valuta i butikerna i Pattis, helst utan att fråga. Det slutade efter ett tag, antar att dom tröttnade på å makulera betalningen å göra om den i Baht.

Man får se upp med att man inte får beloppet draget i kronor, då kan det bli ruskigt dyrt.

Varför använda SWE konto kort i butiker i Th??????
Använd dom bara för att ta ut kontanter, och sedan betala cach.

Tack för tipset. Då har vi lärt oss något nytt!

Det finns alltså en möjlighet att bli debiterad i sin egen valuta, ibland får du frågan. Tydligen har en del automater en conversion knapp för detta. Välj aldrig det! Då får du den lokala bankens sedelkurs vilken är mycket sämre än kortföretagets.

Jag upptäckte också nu att Paypal gör egen växling och lurar dig på ca 5% trots att man valt att dra Thaibaht från sitt kort. De skyller på ett tekniskt problem men vägrar att betala tillbaks mellanskillnaden.

Bye, bye Paypal! Sista betalningen gjord av mig via Paypal.

Liknande trådar

P
Svar
17
Visningar
3 K
A
S
Svar
5
Visningar
2 K