Tuffa tider för oss i Thailand

Om du får skatta enligt SINK har i högsta grad att göra med om du äger något i Sverige. Man utrycker det som att man inte får ha "väsentlig" anknytning till Sverige. Det betyder att du inte får ha fasta egendomar eller verksamheter och engagemang i Sverige. Det har faktiskt inte mycket med mantalsskrivningen att göra men man anser att om du tillbringar majoriteten av din tid i Sverige så har du väsentlig anknytning hit.
Jag är utskriven då jag huvudsakligen vistas i Thailand dvs mer än 183 dagar.

Jag har också beviljats SINK. Äger två fastigheter en sk. fritidsbostad och en näringsfastighet, som dock saknar bostad för året runt bruk, vilket är det viktigaste kriteriet.

Hur går maågn tillväga för att bli skriven i Thailand?
Jag har min mesta dygnsvila här i Thailand, 195 dagar i sträck med något kortare avbrott för besök i något grannland och sen 60 dagar till blir det på en 12 månaders period.
Gör en flyttanmälan till Skatteverket.

Gula boken har inget med saken att göra, jag har inte nägon då hustrun äger husen i Thailand.

Gör en flyttanmälan till Skatteverket.

Gula boken har inget med saken att göra, jag har inte nägon då hustrun äger husen i Thailand.

Hur hanterar man postadress och eftersänding efter flyttanmälan till Skatteverket?

Då faller det kanske på att jag inte har en thaifru, samt att jag har bostadshus och säsongsarbetar som anställd i Sverige.

Verkar som jag får acceptera att inte bli ”riktig” thailändare, utan kämpa på med turiststatus trots klasskillnaden :);).

Hur hanterar man postadress och eftersänding efter flyttanmälan till Skatteverket?

Då faller det kanske på att jag inte har en thaifru, samt att jag har bostadshus och säsongsarbetar som anställd i Sverige.

Verkar som jag får acceptera att inte bli ”riktig” thailändare, utan kämpa på med turiststatus trots klasskillnaden :);).

Ingen ide att skriva ut sig om man inte avser att sinkskatta.
Söker du sink så blir du automatiskt utskriven. Har du permanet hus dvs Brf ,hyreslgh. villa. (fritidshus är OK.) som klassas som permanentboende så kan du INTE sinka.
Du skall enl. SKV ej ha väsentlig anknytning till Swe.

Jag har meddelat pensionsutbetalare, och banker min Thailändska adress de får ju också SINK beslut där min adress framgår. Lite bök med utlandsadress hos t.ex. Avanza, då de ville ha något bevis på min postadress som räkning eller att två personer vidimerade min adress.

Papperspost fungerar så vitt jag kan se då t.ex levnadsintyg kommer snigelpostvägen. Jag avsagt mig pappersutskick där det är möjligt.

Har också Min myndighetspost för div. post från myndigheter, deklaration, SINK beslut etc.

Hos Trafikverket har jag en adress i Sverige för mina fordon i Sverige, då de inte kan vara registrerade på utlandsadress.

Om du vill flytta ut så är det bara att fylla i blankett för flytt utomlands och om du skrivs ut så kan du ansöka om SINK.

En anledning för att SINK inte skulle beviljas i ditt fall torde vara bostadshuset.

Jag trodde själv inte att jag skulle få SINK på grund av fastighetsinnehav efter att ha läst div. forumtrådar. Men efter att ha kollat lagtext och liknade ansökte jag och fick SINK.

Så min slutats är att huruvida man har ett boende, som kan brukas året runt, hyrt, brf eller villa är det viktigaste kriteriet.

Enda säkra sättet att få ett korrekt svar är att skicka in flyttanmälan utland till Skatteverket och ansökan om SINK även om forumtrådar ger viss information. Det är ändå bedömningar som görs från fall till fall av handläggare på myndigheten.

Jag är utskriven då jag huvudsakligen vistas i Thailand dvs mer än 183 dagar.

Jag har också beviljats SINK. Äger två fastigheter en sk. fritidsbostad och en näringsfastighet, som dock saknar bostad för året runt bruk, vilket är det viktigaste kriteriet.

Skatteverket gör ju sin bedömning individuellt så allt är möjligt, bara man kan förklara sig. Det finns de som fått avslag på grund av en sommarstuga. Jag hade en ganska lång brevväxling med dem trots att jag gjort mig av med allt.

Då var stugan säkert taxerad som permanentbortad Som jag tjatat om tidgare sök sink endast Dec tom Jan
När det är lönsamt med att söka SINK är individuellt, även om grundavdraget 12- dels reduceras.

Förhöjt grundavdrag i tre månader samt fribeloppet för SINK i nio månader blir i mitt fall större än det Förhöjda grundavdraget på årsbasis.

När det är lönsamt med att söka SINK är individuellt, även om grundavdraget 12- dels reduceras.

Förhöjt grundavdrag i tre månader samt fribeloppet för SINK i nio månader blir i mitt fall större än det Förhöjda grundavdraget på årsbasis.

Du kommer inte att få förhöjt grundavdrag för dom 3 mån.
Tolftedelen ger dig i detta fall minsta grundavdraget på runt 9000:-. Så var det för mig, då jag sökte i sept. Ändrade till Tax enl inkomstskattelagen, det gav mig några tusenlappar.
Det första året, d.v.s. ansökningsåret.
För mig var det tvärt om, 8 mån vanlig skatt, och litet grundavdrag, 4 mån sink. du har säkert rätt om du räknat på det.Man har ju 5 år på sig att rätta till det bästa för en själv.
Tyvärr, så sker alla skatteåterbäringar, till oss som är skrivna utomlands i Dec .

Senast ändrad:
Förbannade kommunister. Sossarna samarbetar med kommunisterna och som de skatte narkomaner de är, så kommer de att få igenom detta med höjd SINKskatt och flygskatte tillägg. Varför? De kommer att gömma detta i den totala budgeten. Så för att gå emot detta så måste oppositionen gå emot delar av den total budgeten. Så gör man inte i Sverige. Präktiga Sverige.

Jo en gång har detta hänt i historien, 2013, då gick sossarna emot alliansens budget (del av den) MED SD:s hjälp. De skulle höja brytpunkten för statlig skatt. DE flörtade Magdalena Andersson med SD. Men vem minns det? Fake news är politiskt lönsamt. Eller på svenska säg en lögn 1000 ggr. Klart den är sann. SINK skattare = djävla skattesmitare. Utlandsboeende = djävla skattesmitare. Fakenews, där har faktiskt Mr Trump lärt oss något.

De jag tycker synd om är "fattiga svenskar utomlands". De som lever på marginalen ekonomiskt och utan sjukvård. Men lever utomlands någonstans i världen (utanför Europa)med sin familj. Utan möjlighet att flytta hem.

Förbannade kommunister. Sossarna samarbetar med kommunisterna och som de skatte narkomaner de är, så kommer de att få igenom detta med höjd SINKskatt och flygskatte tillägg. Varför? De kommer att gömma detta i den totala budgeten. Så för att gå emot detta så måste oppositionen gå emot delar av den total budgeten. Så gör man inte i Sverige. Präktiga Sverige.

Jo en gång har detta hänt i historien, 2013, då gick sossarna emot alliansens budget (del av den) MED SD:s hjälp. De skulle höja brytpunkten för statlig skatt. DE flörtade Magdalena Andersson med SD. Men vem minns det? Fake news är politiskt lönsamt. Eller på svenska säg en lögn 1000 ggr. Klart den är sann. SINK skattare = djävla skattesmitare. Utlandsboeende = djävla skattesmitare. Fakenews, där har faktiskt Mr Trump lärt oss något.

De jag tycker synd om är "fattiga svenskar utomlands". De som lever på marginalen ekonomiskt och utan sjukvård. Men lever utomlands någonstans i världen (utanför Europa)med sin familj. Utan möjlighet att flytta hem.

Det är ju också en orsak till att man inte ska gå "all in” för att tjäna lite på Sink-skatten, inte fel att ha kvar en livlina till hemlandet och dess försäkringar och sjukvård mm.

Vad händer när man blir sämre och kanske behöver mer tillsyn och inte klarar av vardagssysslorna själv.
Då sätts förhållandet med den 20-25 år yngre frun på stora prov.
Men svensk åldringsvård lockar ju inte heller.

Och dom som väljer att stanna inom EU dom ger man allt. Lägre skatt och helt fri sjukvård, numera.Skall tydligen finansieras av dom andra 173000 utlandssvenskarna.
Att man vill höja sink, är detta att alla våra idrottsmän mfl.som är skrivna utomlands skattar sink på sina Svenska inkomster.

Det är ju också en orsak till att man inte ska gå "all in” för att tjäna lite på Sink-skatten, inte fel att ha kvar en livlina till hemlandet och dess försäkringar och sjukvård mm.

Vad händer när man blir sämre och kanske behöver mer tillsyn och inte klarar av vardagssysslorna själv.
Sålänge du har pension så kommer nog den 20-25 år yngre frun om någon nu har det att ställa upp :)

Aldrig Swe "äldrevård" för mig,då dör jag hellre.

Hoppas det blir så för dig Jonas.
Nä det kommer det inte bli för jag har ingen 20-25 år yngre fru, och när jag är pensionist om 23 år så kommer vi båda vara gammal gubbe och kärring och får nog hjälpa varandra ;)
Sen får väl barnen förhoppningsvis hjälpa oss ;) 555555.
Skall nog klara oss annars får la vi hoppa från ättestupan.

Och dom som väljer att stanna inom EU dom ger man allt. Lägre skatt och helt fri sjukvård, numera.Skall tydligen finansieras av dom andra 173000 utlandssvenskarna.
Att man vill höja sink, är detta att alla våra idrottsmän mfl.som är skrivna utomlands skattar sink på sina Svenska inkomster.
En del har ju fattat detta och tagit hit sin thaisläkt till Sverige och låta svenska skattebetalare stå för barnbidrag, fri utbildning och nästan gratis sjukvård istället. Smartare än att "sinka"
Inte alla är dumma ;)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp