Tuffa tider för oss i Thailand

En del har ju fattat detta och tagit hit sin thaisläkt till Sverige och låta svenska skattebetalare stå för barnbidrag, fri utbildning och nästan gratis sjukvård istället. Smartare än att "sinka"
Inte alla är dumma ;)

Det låter som du tror att vi som har SINK är dumma....?...hmm...

Jag har två vänner i Chiangmai. Båda sover dåligt eller känner oro för de vet inte om de får förnyat "uppehållstillstånd" p g a låg svensk pension (ingen garantipension).
De försörjer familj på ett bra sätt.
De har valt att leva här av kärlek och klimat.

Nu gör kommunisterna i Sverige allt för att suga ut varje skattekrona ur svenskar utom lands.
De sprider falska fakta till svenska väljare. Alla boende utomlands är skattesmitare. Fakenews.
Om de tvingas hem - var finna bostad?
Om de tvingas hem - hur leva på 3000 kr för mat Jojo hyresbidrag
Om de tvingas hem - de är gamla och måste vårdas vem belastar det?
Om de tvingas hem - det sorgliga att familjen kanske måste splittras

Detta för att det vänsterpolitiska etablissemanget använder detta som slagträ i debatten. Fakenews
och politiker idag gör allt för att sitta kvar på jobbet - det finns inga ideal längre...suck

Jag har två vänner i Chiangmai. Båda sover dåligt eller känner oro för de vet inte om de får förnyat "uppehållstillstånd" p g a låg svensk pension (ingen garantipension).

Nu gör kommunisterna i Sverige allt för att suga ut varje skattekrona ur svenskar utom lands.
De sprider falska fakta till svenska väljare. Alla boende utomlands är skattesmitare. Fakenews.

Detta för att det vänsterpolitiska etablissemanget använder detta som slagträ i debatten. Fakenews
och politiker idag gör allt för att sitta kvar på jobbet - det finns inga ideal längre...suck

De flesta som har SINK är smarta och har inkomster som gör det lönsamt har räknat ut det på ett noggrant sätt, men det finns en mindre del som inte ens tjänar på att beskattas med SINK.

Dumma är väl dom som bor i Thailand med pensioner på 10-12.000 kr efter skatt och dragit på sig stora utgifter och stor försörjningsbörda.

Jag tycker som tidigare att har man bara en pension från Sverige som understiger 15.000kr per månad efter skatt så måste man vara medveten att det är en hög risk att det inte kommer att räcka för ett liv i Thailand i all evighet.
Valutakurs, inflation, ändrade skatteregler och förändrade krav från myndigheterna i Thailand är riskfaktorer.

Det är synd om personer som hamnar i kläm, men att spendera för mycket i bilar, hus samt en stor familj att försörja bör inte gå före en buffert på bankboken. Då är man i mina ögon dum.

Thailands höga krav på försörjning för förnyat uppehållstillstånd har dock inte kommunisterna i Sverige infört och jag tror det funnits mycket länge.

Tyvärr finns det massor av faranger som lever fattigt i Thailand under en acceptabel nivå, en del har varit dumma, några har haft otur samt att nästan alla är oförsäkrade.

Skriv ett brev till SD, och be dom om hjälp, är väl dom enda som fortfarande har lite IQ.
En del, har bara svetsloppor i hjärnan.

Problemet är att SINK används för skatteplanering.

Nä det kommer det inte bli för jag har ingen 20-25 år yngre fru, och när jag är pensionist om 23 år så kommer vi båda vara gammal gubbe och kärring och får nog hjälpa varandra ;)
Sen får väl barnen förhoppningsvis hjälpa oss ;) 555555.
Skall nog klara oss annars får la vi hoppa från ättestupan.

Barnen... Är det någon till på gång ;)

Tycker nog att de har tänkt till ganska bra. Förslaget drabbar nästan med 100% säkerhet inte de som röstar på dem. Utlandssvenskar är ju SD och en liten del moderater. Så denna höjningen träffar helt rätt. Det är inte utan att man småler lite.

Lite mer funderar till om Sink-beskattning som utflyttad, men ej pensionär som kanske någon kan förklara?

Jag känner två personer i Thailand som jobbar här på distans åt två olika svenska företag.
Den ene utvecklar någon form av digitala styrsystem till processindustrin och den andre som röntgenläkare åt ett privatsjukhus i Sverige.
Båda bor här på heltid sen lång tid tillbaka.
Båda beskattas i Thailand istället för sina inkomster. Något avtal mellan länderna.
Får dom några förmåner i Thailand för den beskattningen, sjukvård, pensioner eller är det bara för att kortsiktigt ha mer pengar att röra sig med.
Någon svensk pension kan dom väl knappast räkna med i framtiden?

Skriv ett brev till SD, och be dom om hjälp, är väl dom enda som fortfarande har lite IQ.
En del, har bara svetsloppor i hjärnan.[/QUOTE

Tycker det låter som att Du är utan svetsloppor i planeten om Du får säga det själv, om Du nu kan tala om hur dåliga andra är, varför har Du inte satsat din tid till att bli Statsminister i Sverige?

Har Du inte märkt att var och en använder sin egen IQ för att gynna sig själv?

Man får framgång igenom att vara konstruktiv, inta att kritisera andra...

De flesta som har SINK är smarta och har inkomster som gör det lönsamt har räknat ut det på ett noggrant sätt, men det finns en mindre del som inte ens tjänar på att beskattas med SINK.

Dumma är väl dom som bor i Thailand med pensioner på 10-12.000 kr efter skatt och dragit på sig stora utgifter och stor försörjningsbörda.

Jag tycker som tidigare att har man bara en pension från Sverige som understiger 15.000kr per månad efter skatt så måste man vara medveten att det är en hög risk att det inte kommer att räcka för ett liv i Thailand i all evighet.
Valutakurs, inflation, ändrade skatteregler och förändrade krav från myndigheterna i Thailand är riskfaktorer.

Det är synd om personer som hamnar i kläm, men att spendera för mycket i bilar, hus samt en stor familj att försörja bör inte gå före en buffert på bankboken. Då är man i mina ögon dum.

Thailands höga krav på försörjning för förnyat uppehållstillstånd har dock inte kommunisterna i Sverige infört och jag tror det funnits mycket länge.

Tyvärr finns det massor av faranger som lever fattigt i Thailand under en acceptabel nivå, en del har varit dumma, några har haft otur samt att nästan alla är oförsäkrade.
Nu har jag något mindre än 14 000 brutto,på dessa pengar har jag levt ett drägligt liv.
Köpt tre mc 130 000 en bil 800 oo0 tusen,alt betalt. gjort små reparationer på huset.
Semester vid kusten en två tre veckor om året.
Alt handlar ju om hur man hushåller med pengarna hemma.

Så på mina 45 000 bht lever jag aceptalet. Kan utan vidare gå ner till 35 000.
Har idag endast fasta utgifter på 5 000.
Hur många thai familjer har dessa inkomster.

Jag räds inte alls för varken valutan eller skatter.

Kan väl tillägga att jag inte skulle leva ett acceptalet liv för dessa pengar i Sverige.
Tycker du målar för mycket i svart.

Nu har jag något mindre än 14 000 brutto,på dessa pengar har jag levt ett drägligt liv.
Köpt tre mc 130 000 en bil 800 oo0 tusen,alt betalt. gjort små reparationer på huset.

Kan väl tillägga att jag inte skulle leva ett acceptalet liv för dessa pengar i Sverige.

Jag håller helt med, det går utmärkt att leva ett bra liv för 45.000b per månad i Thailand, själv lever vi nog billigare om vi inte är ute och reser runt så mycket,
men det är ändå 20.000b för lite för att Thailändska myndigheter ska bevilja uppehållstillstånd och pensionärsvisa.

Det var det jag ville påvisa att man ligger i en riskzon.
Har man en sparad slant som buffert och bra försäkringar är det lugnt.

Själv skulle jag aldrig förlita mig på bara 45.000b/mån som enda inkomst och säkerhet för att bo på heltid.

Några säkrade millar i thb på banken, för framtiden är min åsikt.

Jag håller med dig man skall inte räkna på kronorna utan se till vad som gör en nöjd. Pengar är absolut inte allt.

Jag håller helt med, det går utmärkt att leva ett bra liv för 45.000b per månad i Thailand, själv lever vi nog billigare om vi inte är ute och reser runt så mycket,
men det är ändå 20.000b för lite för att Thailändska myndigheter ska bevilja uppehållstillstånd och pensionärsvisa.

Det var det jag ville påvisa att man ligger i en riskzon.
Har man en sparad slant som buffert och bra försäkringar är det lugnt.

Själv skulle jag aldrig förlita mig på bara 45.000b/mån som enda inkomst och säkerhet för att bo på heltid.

Några säkrade millar i thb på banken, för framtiden är min åsikt.

Då undra jag hur många millar behöver du. Det är stor skillnad just där vad man behöver tror säkert att Holmen vet vad han behöver. Jag vet flera utlänningar som lever på nästan inget. Men att leva ett bra liv står alltid i relation till något annat så det man får jämföra är vad köp kraften och livet i helhet blir i Sverige med bostadstillägg osv.

Då undra jag hur många millar behöver du. Det är stor skillnad just där vad man behöver tror säkert att Holmen vet vad han behöver. Jag vet flera utlänningar som lever på nästan inget. Men att leva ett bra liv står alltid i relation till något annat så det man får jämföra är vad köp kraften och livet i helhet blir i Sverige med bostadstillägg osv.
Så många millar att jag klarar av en hjärtinfart eller en stroke, var min tanke.

Nu finns mera hopp.

Regeringen vill sänka skatten för 1,4 miljoner pensionärer, erfor SVT i går. I dag vid lunchtid väntas bland andra statsminister Stefan Löfven (S) och biträdande finansminister Per Bolund (MP) presentera förslaget närmare.

Ett av Socialdemokraternas vallöfte var just sänkt pensionärsskatt, och budgeten i höst för 2018 blir nu sista chansen då ett skarpt förslag väntas. Visserligen har regeringen redan sänkt pensionärsskatten en gång tidigare under mandatperioden, men den var mest riktad mot pensionärer med de lägsta pensionerna.

Fortfarande betalar den stora gruppen pensionärer högre skatt än löntagare – en effekt av den förra regeringens jobbskatteavdrag som endast riktade sig till förvärvsarbetande.

Enligt SVT flaggade statsministern i går kväll för skattesänkningen när han talade i värmländska Storfors. Han sade att ”i morgon berättar vi något som får många pensionärer att bli väldigt glada”.

Det är oklart hur stor skattesänkningen blir – regeringen har inte gått ut med några detaljer.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp