Din erfarenhet och slutsats stämmer med många andras. En vårdcentralschef i närheten av där jag bor, uttalade sig i tidningen för något år sedan. Han sa att ett problem för vården var, att alltför många som kom inte var sjuka men ville ha någon att prata med eftersom de var ensamma. Tvivlar på att detta problem finns i Thailand.
I bland funderar jag över om den i Sverige politiskt styrda vården utgår från att att befolkningen är simulanter och ska behandlas därefter. För en tid sedan ringde jag till vår vårdcentral för att frugan behövde träffa en läkare. Den sköterska som ringde upp gav två alternativ. Träffa läkaren 5 min samma dag eller 20 min om tre veckor. Läkaren gjorde sig inte ens besväret att sätta på datorn för femminutersbesöket utan det blev ett ganska allmänt prat som följdes av besök på privat vårdcentral. I Stockholm finns gott om privata alternativ, som gynnas av att den offentliga vården är som den är.
För oss svenskar gäller det att noga planera när och hur vi ska bli sjuka. Att bli sjuk utanför kontorstid är farligt.