Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Frugan och ungarna hänger i byn, Fården fått sin första långtur, blir det första service när kommer hem.
Själv sitter jag och väntar på Lots, bara en lots Måndags morgon och 7 båtar som väntar på att komma till kaj, redan legat här i 2 timmar.

received_344571264681520.jpeg

received_1366568910923400.jpeg

20231009_065706.jpg

20231009_065617.jpg

received_243755224962504.jpeg

received_7354635097899612.jpg

received_260549056437887.jpeg

Läser om Johan från Halmstad som blev krog stjärna i Thailand. Betalmur tyvärr

DSC_0085.JPG
Han fick diagnosen Adhd, dyslexi och Tourettes syndrom som tonåring hemma i Halmstad – och klassades som handikappad.
Nu är Johan Davidsson, 38, stjärna i Bangkoks nöjesliv och driver flera av storstadens nattklubbar och krogar.
Han upptäcktes av den thailändska kungafamiljen.
– Jag hällde sprit i munnen på en prinsessa. Jag hade ingen aning om vem hon var, säger han.
Robert Börjesson
Kopiera länk
Dela artikel
Mer av det bästa från Expressen. Mer Premium hittar du här.
Fotoblixtarna smäller utanför L’Opera stora trädörr i det hektiska Phrom phong-området i Bangkok.
Den italienska krogens nya glassbar ska fotas för reklambilder.
I den sagoboksinspirerade nattklubben Iron Fairies i samma byggnad pågår förberedelserna för ett framträdande av en thailändsk hiphopstjärna.
Samtidigt ska ett av Bangkoks mest anrika italienska kök fortsätta funka felfritt.
Det här är bara några av sakerna som hallänningen Johan Davidsson, 38, ska övervaka den här tisdagen.

Fixar ställena som behöver hjälp​

På väg till övervåningen visar han ett rum där de bjuder in prisade kockar som lagar mat exklusivt för mindre sällskap.
Johan Davidsson är Group General Manager för företaget Ficos krogar, barer och nattklubbar i Bangkok. Hans expertis är att snabbt lyfta ställen som behöver hjälp.
– Det finns presidenter i krig och presidenter i fred. Jag är bäst på att vara president i krig, säger han och ler.
Johan Davidsson är Group General Manager för företaget Ficos krogar, barer och nattklubbar i Bangkok.
Foto: SVEN LINDWALL
”Det finns presidenter i krig och presidenter i fred. Jag är bäst på att vara president i krig”, säger Johan.

Men livet kunde ha tagit en helt annan riktning.
Som ung i Halmstad fick han diagnoserna Adhd, dyslexi och Tourettes syndrom och blev handikappklassad.
– Torurettes visade sig i tics, och lite tvångstankar, men mycket gick bort i tonåren. Och det var milt, säger han.
– Men dyslexin gör att jag inte kan stava till restaurang, även om jag försöker en miljon gånger och ni erbjuder mig en miljon kronor för att göra det. Att jag är hyperaktiv är inte så illa som det låter, men på papperet ser det allvarligt ut.

”Festade nonstop”​

Det var först när Johan inte fick göra värnplikten som han insåg hur allvarligt det svenska samhället såg på diagnoserna.
– Jag förstod plötsligt att jag måste se gravt handikappad ut på mina papper. När jag senare ville ha körkort i Sverige var jag tvungen att genomgå en utredning, säger han.
Den första tiden efter skolan var han arbetslös. Han hittade inget utlopp för sitt driv.
– Jag gjorde inget vettigt i Halmstad, jag var ”lost”. Jag fick ett handikappbidrag på 6 000 kronor så jag hade ändå råd med min egen lägenhet direkt efter skolan. Jag var ute och festade nonstop, och det blir ju så att man har mycket energi och inte får utlopp för det.

– Jag hade boxats och sportat tidigare, men när jag slutade med det i de sena tonåren blev jag tokig.

Plötslig vändning efter kungligt möte​

Vändningen kom när barndomsvännerna Ben och Danny, som flyttat till Australien, var hemma i Halmstad en sommar. Bröderna övertalade Johan att följa med dem till andra sidan jorden.
– De sa: ”Så här kan du inte ha det, det här är ju ingenting! Vad fan ska du göra med ditt liv?”
Johan Davidsson har hittat hem i Thailand, i uppväxtens Halmstad kände han sig ”lost”.
I Australien blev Johan diskplockare på en krog där kompisarna arbetade som bartenders.
Han fick ett betydligt mer strukturerat liv än i Halmstad.
– Vi jobbade och åt, inget annat, säger han och ler.
Bara ett år senare skrev han sin första kokbok med vännerna.
En French Martini blev nyckeln till erbjudandet.
– En thailändsk gäst sa att den French Martini som mina kompisar gjort åt honom var den bästa drinken han druckit. Den cocktailen öppnade upp dörren för oss. Han frågade om vi ville hjälpa till att öppna en restaurang i Thailand.
Det lät skumt, men de skulle ändå flyga hem till Sverige och kunde mellanlanda i Bangkok.
De bestämde sig för att hjälpa den Martini-älskande thailändaren.
Bangkok.
Bangkok.
Bangkok.

De visste dock inte att han var en medlem av den thailändska kungafamiljen.
– Vi hämtades på flygplatsen med en lyxbil och körde i 200 km i timmen in till stan, och vi bara tittade på varandra och sa ”Vad är det som händer?” Vi visste ju inte att han var medlem av kungafamiljen. Det var 20 personer från Thailands överklass som gått samman med mycket pengar för att öppna stället.

18-åringen fick chansen – och tog den​

Johan var bara 18 år. Kompisgänget hade svårt att greppa vad de gett sig in på.
Några dagar senare blandade de cocktails på krogens smygöppning inför inbjudna medier. Men ingen hade informerat svenskarna om vem som stod på inbjudningslistan.
– Vi stod där med tatueringar, i linnen och Nudiejeans med hål, och bara körde. Vi serverade medlemmar av kungafamiljen, en prinsessa, någon politiker, och vi hällde sprit i munnen på dem. I Thailand hade ingen sett något liknande, och de gillade att vi inte gav ett skit. Men det var först i efterhand som vi förstod vilka vi serverade, säger han och skrattar.
Efter att ha Johan Davidssons färdigheter upptäckts blev han snart en del av Bangkoks societetsvärld.

Bangkoks Paris Hilton​

Deras inhopp blev en sådan succé att de kort därefter erbjöds att göra Thailands första cocktailbok, sponsrad av Tourist Authority of Thailand. Johan kunde lämna krogdisken bakom sig.

– Vi fick en helt okej lön, gratis boende, städerska och lunch och middag på en italiensk restaurang varje dag.
– Och vi skapade den första thailändska nationella cocktailen, Siam Sunrise, säger han.
Snart var de en del av huvudstadens societetsvärld.
– En av mina kompisar fick ett jobb på ett av Bangkoks mest exklusiva hotell, och började dejta ägarens dotter. Hon var Thailands Paris Hilton och på tidningsomslag hela tiden. Vi slirade in på ett bananskal rakt in i gräddan, säger han och ler.
– Vi behövde aldrig betala, var vi än gick.

Invigde ikonisk bar​

Cocktailjobben ledde snart till flera spännande möjligheter i Bangkoks nöjesliv.
Det har blivit hela 15 år med den nuvarande arbetsgivare Fico, men när King Powers ägare bad honom hjälpa till med öppnandet av restaurangen och takbaren på Mahanakhon Tower, Bangkoks högsta utsiktsplats, så kunde han inte tacka nej.
– Det är den där byggnaden som ser ut som om den är pixlad. Jag tänkte bara: Hur ofta får man öppna ett monument? Jag måste göra det.
”Vi slirade in på ett bananskal rakt in i gräddan”, säger Johan.
Davidsson har senare också drivit hotell åt Accor.
Men när coronapandemin drabbade världen försvann jobbet.
– I princip hade hotellen i Bangkok två möjligheter under pandemin, stänga ned eller göra om det till ett sjukhus, säger han.

Besviken på svenska skolan​

Johan Davidsson och hans fru såg det som en möjlighet att testa ett liv i Sverige.
Han började bland annat arbeta på hotellet Elite Plaza i Göteborg.
Men den svenska skolan var inte vad han förväntat sig. Hans son gick från att älska lågstadiet i Bangkok till att inte förstå vad läraren lärde honom.
– Den här skolan i Halland trodde stenhårt på att inte ta in extra resurser. Jag frågade om min son kunde få lite extra stöd av en svenskalärare, men det gick absolut inte. De sa ”han ska vara i klassen och så pratar vi svenska nonstop och då kommer han lära sig”. Men han förstod ingenting. Jag blev jättebesviken på den svenska skolan.
Johan Davidsson är besviken på den svenska skolan.
När pandemin var över, och krogar började öppna igen i Bangkok, ringde hans tidigare chef och bad honom komma tillbaka till Thailand.
– Barnen tyckte det var skönt att flytta hem igen, säger han och ler.

Dottern är sju år gammal och sonen 10 år gammal.

Bangkok för resten av livet​

Han tror att familjen kommer stanna i Bangkok hela livet.
De krogägare som överlevt pandemins nedstängning försöker ta nya marknadsandelar i storstaden.
Här uppskattas svenskens driv och energi.
Och Johan har även han hittat hem.
– Det är klart att jag helst hade velat vara hemma med barnen och min fru i kväll, hellre än att styra upp allt med det här hiphopeventet, men jag älskar mitt liv, säger han och ler.

När frun min köpte ny Kia för ca 3 år sedan så bar det av ut till templet i Värmdö där munkgubbarna mässade å höll på! Ville göra så på min Stinger, men nej du!
Nissan Juke fick dom frälsa men så hade hon olycka kort efter.
Efter det skulle ingen munk få komma och frälsa bil, var bara otur ;)
Verkar som deras fel att hon hade så många småolyckor i början ;)

Frågan är egentligen….
Skulle du lämnat in bilen hos Boa för en helrekond?
För att sedan få tillbaks bilen full med gamla ölburkar och flaskor, förmodligen polerat sönder Berras som jag tror mycket välskötta Volvo, tycker nog Berra gör rätt, rekonda en bil kräver kunskap,under de år jag jobbade som mek var det ofta så att varje Mek enligt ett rullande schema fick stå och rekonda bilar, ett krävande jobb, jag tyckte det var kul då ett gott arbete gav ett mycket bra resultat, idag finns ju även en mängd maskiner samt kemikalier att tillgå som inte fanns på den tiden .. Jag tycker det är grymt roligt att maskinpolera samt putsa krom här på mina MC

För att sedan få tillbaks bilen full med gamla ölburkar och flaskor, förmodligen polerat sönder Berras som jag tror mycket välskötta Volvo, tycker nog Berra gör rätt, rekonda en bil kräver kunskap,under de år jag jobbade som mek var det ofta så att varje Mek enligt ett rullande schema fick stå och rekonda bilar, ett krävande jobb, jag tyckte det var kul då ett gott arbete gav ett mycket bra resultat, idag finns ju även en mängd maskiner samt kemikalier att tillgå som inte fanns på den tiden .. Jag tycker det är grymt roligt att maskinpolera samt putsa krom här på mina MC
Absolut, bilen mår bra när man är bekväm! Nu har den fått rulla in till Bauhaus utanför Malmö där ett nytt tvättställ till toan inhandlades. Det hade golvfirman missat men det blev säkert mindre dyrt att inhandla det själv. Imorgon skall allt kopplas in av röris, golvet blev färdigt igår. Nu är det kaffedags!

Absolut, bilen mår bra när man är bekväm! Nu har den fått rulla in till Bauhaus utanför Malmö där ett nytt tvättställ till toan inhandlades. Det hade golvfirman missat men det blev säkert mindre dyrt att inhandla det själv. Imorgon skall allt kopplas in av röris, golvet blev färdigt igår. Nu är det kaffedags!
Hej

Själv bytte jag precis en varmvattenberedare i ett av husen vi hyr ut, sen blir det lunch med en kompis på Sportshoppen i Grebbestad där dom har lunchbuffé, imorgon är det möte med revisorn och på fredag blir det Boule och lunch med hela avdelningen på kommunen där jag hoppar in och jobbar ibland.

Mvh isan lover

Idag för 3 år sen satt jag på Malaga flygplats efter mönstrat av i Gibraltar och drack den här ölen mitt under pandemin och funderade på att säga upp mig och flyga hem.
Sa upp mig dagen efter, åkte till Stockholm, sökte visum, flög ner, och satt i karantän 2 veckor i Bangkok på The Landmark.

FB_IMG_1696932715409.jpg

Från dagens promenad i kanonväder.
Nu börjar det märkas att hösten gjort sitt inträde.
1696936847809.jpeg
1696937130112.jpeg
Ett fenomen jag lagt märke till är att det ser ut som runt ett fågelbord på många allmänna platser i kommunen :(
Man kan undra vad det är för flyttfåglar?
Men jag har mina aningar för jag har sett en del flockar på just dom platserna :nod:

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K