Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Vilken jäkla PK mat. Ser väl liknande ut i grabbens skola. Stackars barn :thumbsdown: Vuxnas PK experiment kan dom hålla på med själva och låta barnen få äta riktig mat.
Hej

Smaken är som baken, tycker själv att den är välsmakande och god, inte minst salladsbuffén är fin, det enda jag reagerade på här var att det var kycklingköttbullar en dag, det ska vara blandfärs eller köttfärs till köttbullar och det brukar det vara normalt, gissar att det är ett test den här gången för att se hur folk reagerar.

Det klagas ju mycket på den mat som serveras på skolor och till våra äldre, ibland har vissa kommuner ex.vis bara smörgås eller gröt till lunch, sett ur det perspektivet tycker jag att den här menyn är helt ok, det är dessutom mat som lagas på plats i eget kök och inte något som skickas ut centralt och sen värms innan servering.

Mvh isan lover

Tagit dagens promenad i ett underbart sensommarväder.:love_transparent:
1693925615951.jpeg

1693925675997.jpeg

Blåbär har jag ätit 1-2 dl nästan varje dag sedan midsommar :nod:
1693925825496.jpeg

1693925905246.jpeg

Mer kopparödlor..såg tre stycken idag.
En del börjar bli tjocka inför vintervilan.

Hej

Smaken är som baken, tycker själv att den är välsmakande och god, inte minst salladsbuffén är fin, det enda jag reagerade på här var att det var kycklingköttbullar en dag, det ska vara blandfärs eller köttfärs till köttbullar och det brukar det vara normalt, gissar att det är ett test den här gången för att se hur folk reagerar.

Det klagas ju mycket på den mat som serveras på skolor och till våra äldre, ibland har vissa kommuner ex.vis bara smörgås eller gröt till lunch, sett ur det perspektivet tycker jag att den här menyn är helt ok, det är dessutom mat som lagas på plats i eget kök och inte något som skickas ut centralt och sen värms innan servering.

Mvh isan lover
Det vet du väl att den gubben sitter varje dag och äter frukost, lunch och middag på restaurang vet inte hur man lagar
en mat själv men gnälla går

Det vet du väl att den gubben sitter varje dag och äter frukost, lunch och middag på restaurang vet inte hur man lagar
en mat själv men gnälla går
Det var mig han citerade så måste vara mig du menar. Äter på restaurang varje dag? Händer kanske en gång varannan månad. Lagar så gott som all mat själv. Du måste blanda ihop mig med någon annan men du brukar blanda ihop det mesta.

Jag har mest slappat idag i det fina vädret. Det blev en cykeltur i den närmaste omgivningen. Tog några foton.

I denna skolan (Torsjö) gick far i klass 1 till 6. Lades ner 1960.
unnamed (7).jpg

Här gick jag i skolan (Solberga) 1:a och 2:dra klass sen lades skolan ner.
unnamed (16).jpg

200m bort, här gick jag 3 och 4 klass sedan lades denna skolan också ner. Liten gymnastiksal på andra våningen. Byggnaden till vänster var bastu och det var bastubad varje lördag.
unnamed (15).jpg

Här gick jag i 5 och 6 klass (Rydsgård). Nyss riven. Här kommer att bli nya bostäder.
unnamed (13).jpg

Nya skolan.
unnamed (12).jpg

Klasserna 7-8-9 gick jag i Skurups skola. För långt att cykla dit idag, 7 km :laugh2:

Här blev jag konfirmerad i Örsjö kyrka. Vikarierade där som kyrkvaktmästare i två somrar 14 och 15 år gammal.
unnamed (9).jpg

På gården sidan om kyrkan jobbade far och jag var där mycket och hjälpte till.
unnamed (10).jpg

I samma by Örsjö köpte jag denna skola på auktion från kommunen 1985, 55000kr. Jag renoverade allt själv utom fasaden och bygget av kupan. Nytt tak, nya fönster och dörrar och helrenovering invändigt. Då var man grymt aktiv. :)

Skolsalen var i vänstra delen. Gymnastiksalen i en vinkelbyggnad bakom som blev verkstad. Pannrummet och förrådet blev garage. Mycket jobb. Jag sålde fastigheten 2003 när jag drog iväg till Turkiet på jobb.
unnamed (11).jpg

Det var lite info om min ungdom :)

Jag har mest slappat idag i det fina vädret. Det blev en cykeltur i den närmaste omgivningen. Tog några foton.

I denna skolan (Torsjö) gick far i klass 1 till 6. Lades ner 1960.
unnamed (7).jpg

Här gick jag i skolan (Solberga) 1:a och 2:dra klass sen lades skolan ner.
unnamed (16).jpg

200m bort, här gick jag 3 och 4 klass sedan lades denna skolan också ner. Liten gymnastiksal på andra våningen. Byggnaden till vänster var bastu och det var bastubad varje lördag.
unnamed (15).jpg

Här gick jag i 5 och 6 klass (Rydsgård). Nyss riven. Här kommer att bli nya bostäder.
unnamed (13).jpg

Nya skolan.
unnamed (12).jpg

Klasserna 7-8-9 gick jag i Skurups skola. För långt att cykla dit idag, 7 km :laugh2:

Här blev jag konfirmerad i Örsjö kyrka. Vikarierade där som kyrkvaktmästare i två somrar 14 och 15 år gammal.
unnamed (9).jpg

På gården sidan om kyrkan jobbade far och jag var där mycket och hjälpte till.
unnamed (10).jpg

I samma by Örsjö köpte jag denna skola på auktion från kommunen 1985, 55000kr. Jag renoverade allt själv utom fasaden och bygget av kupan. Nytt tak, nya fönster och dörrar och helrenovering invändigt. Då var man grymt aktiv. :)

Skolsalen var i vänstra delen. Gymnastiksalen i en vinkelbyggnad bakom som blev verkstad. Pannrummet och förrådet blev garage. Mycket jobb. Jag sålde fastigheten 2003 när jag drog iväg till Turkiet på jobb.
unnamed (11).jpg

Det var lite info om min ungdom :)
Du är fan skitgrym, som vi i fjollträsk brukar säga! :beer:

Hej

Vad det gäller bygge så är dom duktiga på att bygga traditionella trähus, varje by har nog duktiga timmermän, snickare och murare, ibland även bra elektriker.

Men många saknar utbildning och kunskap gällande moderna tekniker, jag ser stora likheter mellan skolan och byggandet, när man frågar en lärare varför han/hon har sökt jobb som engelskalärare när denne inte kan någon engelska alls så blir svaret att det var ju engelskalärare dom sökte.

Lite samma tror jag att det är ute i byarna med byggjobb, vill någon bygga ex.vis ett hus så kommer säkerligen många helt utan kunskaper och erfarenhet att nappa på erbjudandet om jobb eftersom dom behöver inkomsten och resultatet blir ju tyvärr ofta därefter.

Jag har precis samma erfarenheter som dig när det gäller husbygge i byn med lokala förmågor.

Mvh isan lover
Huset vi har är likt ett murat thaihus men anser de att de inte kan bygga det vi vill ha ska de inte åta sig jobbet men en thai säger knappt aldrig nej för de vill visa hur jäkla duktiga de är, vilket de inte är. Vårat hus har nog kostat mig 150 000 Baht extra att fixa till efter det var klart, något som oduglingarna skulle betalt.
Frugans lillebror var med och byggde huset och det har han fått höra. Han frågade mig en gång om han kunde få följa med till Sverige, ja visst får du det men då måste du köpa flygbilljet och fixa alla papper, då tittade han oförstående på mig. Jag frågade vad han skulle göra i Sverige bygga hus svarade han, sa då till han att lär dig bygga hus i Thailand först så det blev ingen resa till Sverige.

Något annat de klantat till och det finns mycket mer.

Dra en servisledning på 60-65 meter med ett halvtumsrör :laugh2:

20230905_105007.jpg

Du skrev duktiga murare, jo du det är väl bara en tidsfråga innan muren faller.

20230905_105023.jpg

Ja just de duktiga murare, man måste fylla helt mellan platta och underlag annars spricker plattan för minsta lilla tryck.

20230905_105224.jpg

Och duktiga snickare. i uthuset lyckades lillebror med att sätta för kort list, hål vid utspåringar och pennstreck.

20230905_112221.jpg

20230905_112156.jpg

Funderar på vad jag skall göra idag, dagarna är ju så korta så får ju välja en sak.
Nu när man har pickup, köra allt gammalt man inte använder barnvagnar, gamla utemöbler, barncykel och lite annat till auktion.
Eller promenad från condon, upp runt Pratumnak och lite poolhäng.
Tror det blir sistnämda och köra till auktion imorrn.
Kan jag ta fram allt i eftermiddag och göra klart för imorgon.

Huset vi har är likt ett murat thaihus men anser de att de inte kan bygga det vi vill ha ska de inte åta sig jobbet men en thai säger knappt aldrig nej för de vill visa hur jäkla duktiga de är, vilket de inte är. Vårat hus har nog kostat mig 150 000 Baht extra att fixa till efter det var klart, något som oduglingarna skulle betalt.
Frugans lillebror var med och byggde huset och det har han fått höra. Han frågade mig en gång om han kunde få följa med till Sverige, ja visst får du det men då måste du köpa flygbilljet och fixa alla papper, då tittade han oförstående på mig. Jag frågade vad han skulle göra i Sverige bygga hus svarade han, sa då till han att lär dig bygga hus i Thailand först så det blev ingen resa till Sverige.

Något annat de klantat till och det finns mycket mer.

Dra en servisledning på 60-65 meter med ett halvtumsrör :laugh2:

20230905_105007.jpg

Du skrev duktiga murare, jo du det är väl bara en tidsfråga innan muren faller.

20230905_105023.jpg

Ja just de duktiga murare, man måste fylla helt mellan platta och underlag annars spricker plattan för minsta lilla tryck.

20230905_105224.jpg

Och duktiga snickare. i uthuset lyckades lillebror med att sätta för kort list, hål vid utspåringar och pennstreck.

20230905_112221.jpg

20230905_112156.jpg
Tror inte deras murning (dom jag sett) och som dom "armerar" ens vart godkändt i västliga utvecklade länder, hönsnät istället för en armerad bur.
Gissa vilken bild som är Thailand ;)
1693958670287.png

1693958804661.png

Tar auktion imorgon så blev först att köra ner till stranden vid Pratumnak och börja med en frukost efter den en kortare promenad idag sen simning och gym.
Blir hälsoresa denna ledigheten och förutom första helgen alkoholfritt, är roligare, är mer aktiv då blir bara lat och trött dagen efter öl.

20230906_083514.jpg

20230906_083908.jpg

20230906_083928.jpg

20230906_085626.jpg

Tror inte deras murning (dom jag sett) och som dom "armerar" ens vart godkändt i västliga utvecklade länder, hönsnät istället för en armerad bur.
Gissa vilken bild som är Thailand ;)
1693958670287.png

1693958804661.png
Riktigt bra armerat för att vara i Thailand på den nedre bilden.

Vi gör ett golv under huset på Farmen. Jag krävde att de skulle armeras. De kom med hönsnät och ibland är det enklast att inte hetsa upp sig.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K