Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Riktigt bra armerat för att vara i Thailand på den nedre bilden.

Vi gör ett golv under huset på Farmen. Jag krävde att de skulle armeras. De kom med hönsnät och ibland är det enklast att inte hetsa upp sig.
Ja jag såg det sen efter att jag la in den att var bra armerat för Thailand, vanligt är ju hönsnät i byarna.

Men sen får man skylla sig själv som farang om man anställer grannarna eller svågern med noll utbildning i bygg att bygga huset åt en.
Det finns etablerade byggfirmor med utbildat folk, inte låta frugan och släkten sköta allt.
Är ju inte så man går och ber den arbetslöse grannen i Sverige slå upp ett hus åt en ;)
Det är Thailändarna hyfsat bra på att slå upp ett hus med 0 förkunskap.

Huset vi har är likt ett murat thaihus men anser de att de inte kan bygga det vi vill ha ska de inte åta sig jobbet men en thai säger knappt aldrig nej för de vill visa hur jäkla duktiga de är, vilket de inte är. Vårat hus har nog kostat mig 150 000 Baht extra att fixa till efter det var klart, något som oduglingarna skulle betalt.
Frugans lillebror var med och byggde huset och det har han fått höra. Han frågade mig en gång om han kunde få följa med till Sverige, ja visst får du det men då måste du köpa flygbilljet och fixa alla papper, då tittade han oförstående på mig. Jag frågade vad han skulle göra i Sverige bygga hus svarade han, sa då till han att lär dig bygga hus i Thailand först så det blev ingen resa till Sverige.

Något annat de klantat till och det finns mycket mer.

Dra en servisledning på 60-65 meter med ett halvtumsrör :laugh2:

20230905_105007.jpg

Du skrev duktiga murare, jo du det är väl bara en tidsfråga innan muren faller.

20230905_105023.jpg

Ja just de duktiga murare, man måste fylla helt mellan platta och underlag annars spricker plattan för minsta lilla tryck.

20230905_105224.jpg

Och duktiga snickare. i uthuset lyckades lillebror med att sätta för kort list, hål vid utspåringar och pennstreck.

20230905_112221.jpg

20230905_112156.jpg
Hej

Ja du verkar ha haft riktiga klåpare på det bygget, det dom kan bygga bäst i byarna är väl traditionella trähus på pålar, det finns ju numera lite större byggföretag som är verksamma även i Isaan och bygger hus, frugans syster anlitade ett sådant företag och blev nöjd med resultatet, hon fick välja ett hus ur en katalog, sen färg och typ av klinkers till golven, fönster och dörrar m.m . Dom gjorde ett bra jobb och använde modern utrustning och byggteknik.

Mvh isan lover

Trevlig resa! Glöm inte att krypa ner i Cu-Chi tunnlarna utanför Ho Chi Minh, inget för den med klaustrofobi dock. Men Vietnam har säkert förändrats enormt sedan jag var där i slutet av 90-talet.
Blir inte Ho Chi Minh denna gång.
Har varit där tre gånger tidigare.

Nu andra gången till Hanoi, vill göra om kryssningen på Halong Bay då det regnade förra gången.

Men sen får man skylla sig själv som farang om man anställer grannarna eller svågern med noll utbildning i bygg att bygga huset åt en.
Det finns etablerade byggfirmor med utbildat folk, inte låta frugan och släkten sköta allt.
Är ju inte så man går och ber den arbetslöse grannen i Sverige slå upp ett hus åt en ;)
Det är Thailändarna hyfsat bra på att slå upp ett hus med 0 förkunskap.

Ahhh dessa fattiga stackars thailändare :)

Thaibilar.jpg

/ SatanG
Ä
Ahhh dessa fattiga stackars thailändare :)

Thaibilar.jpg

/ SatanG
Är Du i Bang Saen?

Sitter och funderar på vad jag ska göra idag. Kanske ingenting och bara njuta av det fina vädret.

IMG_5150.jpeg
När du inte har något att göra tycker jag att du ska köpa lite romstinna flodkräftshonor och några hannar och plantera ut i din fina damm.;)
Tänk hålla på traditionerna och kasta i några kräftburar vid kräftpremiären om några år.:love_transparent:

När du inte har något att göra tycker jag att du ska köpa lite romstinna flodkräftshonor och några hannar och plantera ut i din fina damm.;)
Tänk hålla på traditionerna och kasta i några kräftburar vid kräftpremiären om några år.:love_transparent:
En kompis besökte mig igår och han tipsade mig om en som har signalkräftor men jag föredrar flodkräftan. Ska leta och se om jag kan hitta.

Idag har min frus Moster gått till sista vilan i vårt lilla krematorium , Måste säga att en begravning i Thailand är väldigt vackert och fint , inte sorgligt som i Sverige . Det är min svärfar som häller fotogen på kolen, han sköter alltid om kremeringarna i byn sedan måånga år tillbaka
Somlien blev 76 år, en mycket fin och trevlig kvinna RIP

Mitsaa.jpg

Samnien Mitsaa.jpg

Naman  Gas på kolen .jpg

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M