Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Verkar som att dom här små skit djuren älskar en svensk,jag hittar fler & fler på mig:( Syns i toppen av vargen...

20231005_184609.jpg
När jag och frugan (thai) är ute i skog & mark brukar det vara hon som släpar hem fästingarna. :)
Ofta går jag i shorts på somrarna och hon i långbyxor så det borde ju vara tvärtom.
För några år sedan fick hon en stor rund röd rodnad högt upp på låret mot ljumsken till.
Förmodligen ett bett från en fästing som hon inte märkt.
För övrigt inga besvär eller symtom.
Numera är vi båda fullvaccinerade, hon med 3 doser och jag som är över 50 år behövde 4 doser a' 350 kr.

När jag och frugan (thai) är ute i skog & mark brukar det vara hon som släpar hem fästingarna. :)
Ofta går jag i shorts på somrarna och hon i långbyxor så det borde ju vara tvärtom.
För några år sedan fick hon en stor rund röd rodnad högt upp på låret mot ljumsken till.
Förmodligen ett bett från en fästing som hon inte märkt.
För övrigt inga besvär eller symtom.
Numera är vi båda fullvaccinerade, hon med 3 doser och jag som är över 50 år behövde 4 doser a' 350 kr.
Min fru är det likadant för. Räcker med att hon vistas på tomten så får hin en fästing på sig. Otroliga besvär efter blivit biten dessutom. Själv får jag sällan fästingar och väldigt lite besvär om jag blir biten. Tog vaccin två gånger men missade den tredje så behöver börja om. Borelia är ju vanligast att dom bär på och det går ju inte att vaccinera sig emot. TBE klart farligare och det är ju det man vaccinerar mot. Jag bor ju i ett rött område vad gäller fästingar. Uppe hos @Norrpilen är dom så gott som ofarliga om man ens får en fästing där.

Min fru är det likadant för. Räcker med att hon vistas på tomten så får hin en fästing på sig. Otroliga besvär efter blivit biten dessutom. Själv får jag sällan fästingar och väldigt lite besvär om jag blir biten. Tog vaccin två gånger men missade den tredje så behöver börja om. Borelia är ju vanligast att dom bär på och det går ju inte att vaccinera sig emot. TBE klart farligare och det är ju det man vaccinerar mot. Jag bor ju i ett rött område vad gäller fästingar. Uppe hos @Norrpilen är dom så gott som ofarliga om man ens får en fästing där.
Karolinska institutet bedriver en studie där dem utvärderar ett vaccin mot borrelia. (bakterieinfektion)
Så förhoppningsvis är det på gång....

Nää, och det förstår jag då det problemet knappast existerar Norr om Dalälven, från b örjan mest i Stockholms skärdgård men har spridit sig regält
Stämmer TBE ytterst ovanligt norröver.
Men det finns väldigt mycket fästingar längs Norrlandskusten och Borrelia är alltför vanligt.
Nya arter av fästingar har hittats som bär på andra TBE virus, en är Taigafästing som hittats på öar.

Stämmer TBE ytterst ovanligt norröver.
Men det finns väldigt mycket fästingar längs Norrlandskusten och Borrelia är alltför vanligt.
Nya arter av fästingar har hittats som bär på andra TBE virus, en är Taigafästing som hittats på öar.
Jo och även i Kalix och Luleå, på fastlandet. Som du nämner så har dom ett namn på den dom börjar hitta här uppe & dom tror även att den sprids med fåglar. Kommer österifrån.
Dom vill även att man skickar in fästingar här uppifrån för att artbestämma dom.

Vi jagade nära en kanadensisk minnes plats uppe i bergen,under andra världskriget skulle dom flyga in vapen och släppa till motståndrörelsen och flög under natten med släckt belysning och väldigt lågt. Men dom hade fått fel info och troligtvis blandat ihop namnen på bergen i kartan. Så dom trodde dom skulle flyga över på ca 1200 m men kom rakt in i ett berg som var 1500. Alla 14 i besättningen dog :(

Våran villageavgift har gått upp och nu en månadsavgift, och då har dom ändås fått dragit ner på sophämtning och underhåll pga inflation, allt har blivit mycket dyrare säger dom.
Innan hämtades sopor dagligen, sen varannan dag och nu 2 dagar i veckan.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K